AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #1 Skrevet 12. januar 2016 Til hvem som helst dette måtte angå. Er oppe i livets mildt sagt tøffeste periode økonomisk. Har alltid jobbet og hatt en inntekt , hele min karriere. Har en solid og sterk CV , samt en god utdannelse. Men så kort om situasjonen. Tidligere i år byttet jeg jobb for å få ett beiteskifte . Hadde jobbet i samme firma i nesten 10 år , og var klar for nye utfordringer samt å få nye inntrykk. Fikk meg jobb hos ett sted jeg trodde var ett seriøst firma som ønsket seg i samme retning som meg. Litt om litt faller illusjonen om at dette firmaet var det seriøse jeg var på utkikk etter. Lønn kom ikke på avtalt tidspunkt , noe som man gjerne kan se mellom fingrene på de første par gangene dette skjer. Men når det så fortsatte med å være nesten en uke på overtid med lønn hver måned, begynte fasaden å slå sprekker. Man ble obligatorisk bundet til å stille opp på ubetalt overtid, med et løfte om sparken hvis man ikke gjorde det. Det ble mange ting som ikke er forenlig med ett seriøst arbeidsliv. Og når vi da mottok en spørreundersøkelse av ledelsen , der vi ble bedt om å være så ærlige som mulig om vår oppfattelse av rutiner, arbeidsplass, ledelse osv. , så var jeg nettopp det. Fullstendig ærlig. Saklig men ærlig. Få dager etter å ha innlevert denne spørreundersøkelsen som forespurt , ble jeg kalt inn til møte med sjefen og fikk oppsigelsen i hånda. Med noen helt hinsides falske begrunnelser som jeg stilte meg helt uforstående til. Kort fortalt videre, jeg sykemelder meg ut oppsigelsentiden da det blir for belastende å være tilstede blant slik ledelse. Begynner umiddelbart å søke nye jobber , men arbeidsmarkedet har endret seg siden sist jeg søkte nye jobber , og har dessverre ikke fått noe napp. Arbeidsgiver holder igjen sykepenger og sluttoppgjør, ubegrunnet. Får avslag på sykepenger av Nav. Lo får saken , og tar den videre. Usaklig oppsigelse runger i gangene. Forhandlingsmøte med uenighetsprotokoll, ingen enighet om løsning. Saken blir nå sendt videre til rettssystemet. Dette vil ta tid. Søker dagpenger. Får innvilget dette , men med 8 ukers ventetid pga "selvforskyldt oppsigelse" , kan kun omgjøres ved dom i saken. Har nå totalt gått snart ett halvt år uten inntekt , og søker nødhjelp hos nav . Blir innvilget , men for en kort periode. Fortsatt ingen napp på arbeidsmarkedet, til tross for at jeg søker alt jeg overhodet kan komme over som jeg kanskje kan være kvalifisert til. Har mulighet til å jobbe over 3 fylker, slik at jeg er meget villig til å pendle. Men nå har midlene tatt slutt, og jeg står i fare for å miste husrom og "livet" . Føler meg snart tvunget ut i prostitusjon (dette er noe jeg aldri ville ha vurdert noensinne) , for det er helt krise. Familie kan ikke få vite om situasjonen jeg står i, da familiesituasjonen er meget komplisert . Hva gjør jeg nå ?? Dersom noen har noen som helst forslag, jeg er åpen for ALT dersom jeg kan få ha kropp og sjel inntakt. Dette har ødelagt meg , og har ikke penger til mat , og må nok engang prøve å krype til korset hos sosialen, men det er snakk om meget begrensede midler selvfølgelig. For å ikke snakke om veldig belastende i seg selv. Dersom noen har noe som helst å tipse om , tar jeg imot all kunnskap jeg kan få . På forhånd takk. Anonymkode: 5daad...7bc
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #2 Skrevet 12. januar 2016 Har du ikke fått innvilget dagpenger hos NAV enda? Det skal ikke ta et halvt år å få innvilget dagpenger. Så skjønner ikke helt situasjonen du er i, litt vanskelig å følge tidsforløpet. Søker du om nødhjelp istedenfor dagpenger, eller strekker ikke dagpengene til? Nødhjelp og sosialhjelp er to forskjellige stønader. Nødhjelp er akutt og en mindre sum. Og sosialhjelp er en stønad man får innvilget for noen måneder av gangen. Så må man søke igjen i god tid, hvis man ser at man ikke har penger de nærmeste månedene heller. Det er bedre å være føre-var. Stønaden skal dekke rimelig utgifter til bosted og strøm + livsopphold. Som man selvfølgelig ikke lever godt på. Hvis du har rett på dagpenger og ikke har fått det innvilget enda, må du purre på NAV og sjekke hvorfor. Ellers er det bare å stramme inn livreimen og fortsette å søke jobber. Veldig leit å komme i en slik situasjon, dessverre skjer det, men forhåpentligvis er det forbigående for deg. Anonymkode: ac173...1ee 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #3 Skrevet 12. januar 2016 Jeg forstår ikke helt denne "selvforskyldte oppsigelsen" - blir en sparket så skal en få dagpenger. Hva var begrunnelsen for dette? Anonymkode: de048...11e 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #4 Skrevet 12. januar 2016 Du har jo fått innvilget dagpenger. Anonymkode: b79f8...761 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #5 Skrevet 12. januar 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har nå totalt gått snart ett halvt år uten inntekt Hvordan er dette mulig, selv med 8 ukers karantene? Jeg har selv hatt en slik karantenetid og min søknad om dagpenger var ferdigbehandlet lenge før disse 8 ukene hadde gått. Fikk dagpenger akkurat slik jeg skulle etter dette. Anonymkode: 233a7...2f8 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #6 Skrevet 12. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt denne "selvforskyldte oppsigelsen" - blir en sparket så skal en få dagpenger. Det er 8 ukers karantenetid hvis man selv sier opp. Selv om TS beskriver det som en oppsigelse er det nok muligheten til å søke avskjed arbeidsgiver har tilbudt, Resten av historien får jeg ikke til å stemme, da NAV ikke bruker et halvt år på å ferdigbehandle søknad om dagpenger. Det tar alt fra 2 til 8 uker. Anonymkode: 233a7...2f8 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #7 Skrevet 12. januar 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør jeg nå ?? Dersom noen har noen som helst forslag, jeg er åpen for ALT dersom jeg kan få ha kropp og sjel inntakt. Dette har ødelagt meg , og har ikke penger til mat , og må nok engang prøve å krype til korset hos sosialen, men det er snakk om meget begrensede midler selvfølgelig. For å ikke snakke om veldig belastende i seg selv. Dersom noen har noe som helst å tipse om , tar jeg imot all kunnskap jeg kan få . På forhånd takk. Er dtete en tiggetråd hvor du snart opplyser snille debattanter om kontonummer?? Anonymkode: 233a7...2f8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #8 Skrevet 12. januar 2016 Lei situasjon TS. Kan jeg få spørre om ca alder? Kanskje du kan finne noen små oppdrag på finn.no så du har til mat osv enn så lenge? Anonymkode: 5890b...95a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #9 Skrevet 12. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er 8 ukers karantenetid hvis man selv sier opp. Selv om TS beskriver det som en oppsigelse er det nok muligheten til å søke avskjed arbeidsgiver har tilbudt, Resten av historien får jeg ikke til å stemme, da NAV ikke bruker et halvt år på å ferdigbehandle søknad om dagpenger. Det tar alt fra 2 til 8 uker. Anonymkode: 233a7...2f8 Skjønner ikke helt jeg heller. Ts kan ha drøyet veldig med å søke dagpenger da!? Karantenetiden telles vel fra dagen du melder deg arbeidsledig og søker dagpenger. Så om du utsetter det så vil det jo ta lengre tid, men det er i så fall selvforskyldt. Anonymkode: dc27c...61a 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #10 Skrevet 12. januar 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke fått innvilget dagpenger hos NAV enda? Det skal ikke ta et halvt år å få innvilget dagpenger. Så skjønner ikke helt situasjonen du er i, litt vanskelig å følge tidsforløpet. Søker du om nødhjelp istedenfor dagpenger, eller strekker ikke dagpengene til? Nødhjelp og sosialhjelp er to forskjellige stønader. Nødhjelp er akutt og en mindre sum. Og sosialhjelp er en stønad man får innvilget for noen måneder av gangen. Så må man søke igjen i god tid, hvis man ser at man ikke har penger de nærmeste månedene heller. Det er bedre å være føre-var. Stønaden skal dekke rimelig utgifter til bosted og strøm + livsopphold. Som man selvfølgelig ikke lever godt på. Hvis du har rett på dagpenger og ikke har fått det innvilget enda, må du purre på NAV og sjekke hvorfor. Ellers er det bare å stramme inn livreimen og fortsette å søke jobber. Veldig leit å komme i en slik situasjon, dessverre skjer det, men forhåpentligvis er det forbigående for deg. Anonymkode: ac173...1ee Takk for svar! Har fått innvilget dagpenger fra nav , dog at det fortsatt er igjen en del av ventetiden. Grunnen til at jeg har gått snart ett halvt år uten inntekt , er at arbeidsgiver ikke utbetaler lønn, sykepenger eller skatteoppgjør. Ellers hadde saken vært mindre prekær. Fikk innvilget nødhjelp (matpenger) og sosialstønad for 2 måneder totalt , disse 2 månedene har nå gått . Søknad om dagpenger kan ikke sendes inn før oppsigelsestiden er ute. Jeg sa ikke opp av egen vilje , jeg ble oppsagt , dvs at man fortsatt har oppsigelsestiden som står som avtalt i kontrakten . Dersom jeg hadde blitt avskjediget eller permittert , gjelder andre regler . Anonymkode: 5daad...7bc
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #11 Skrevet 12. januar 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt denne "selvforskyldte oppsigelsen" - blir en sparket så skal en få dagpenger. Hva var begrunnelsen for dette? Anonymkode: de048...11e Jeg ble oppsagt, det vil si at man fortsatt må arbeide ut oppsigelsestiden som står i kontrakten. avskjedigelse vil si å få sparken umiddelbart . Vil ikke nevne for mange detaljer rundt saken i fare for å bli gjenkjent av tidligere kollegaer , men kan si det kort at LO mener at jeg har en god sak for usaklig oppsigelse. Det vil si at begrunnelsene bak oppsigelsen ikke holder mål i henhold til AML . Anonymkode: 5daad...7bc
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #12 Skrevet 12. januar 2016 Du må fortsette å levere søknad om sosialstønad(i god tid.) Du kan søke om sosialstønad helt til du får utbetalt dagpenger, det vil bli trukket i fra det du får etterbetalt av dagpenger. Hvor lang oppsigelsestid har du? Når du har skriftlig oppsigelse, som du fikk i handen av sjefen din, så trenger du ikke å finne deg i at du skal puttes i kategori med de som har sagt opp selv. Hadde klaget på dette vedtaket. Hvis du går til legen din, så kan han kanskje stå ved din side at du ikke kan gå på jobb pga. akutt stress reaksjon. Anonymkode: ac173...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #13 Skrevet 12. januar 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dtete en tiggetråd hvor du snart opplyser snille debattanter om kontonummer?? Anonymkode: 233a7...2f8 Nei. Dette er en tråd der jeg spør om råd, hjelp , triks og tips i forhold til det å kunne jobbe for mine egne penger. Men takk for at kynisismen får ett ansikt . Anonymkode: 5daad...7bc 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #14 Skrevet 12. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lei situasjon TS. Kan jeg få spørre om ca alder? Kanskje du kan finne noen små oppdrag på finn.no så du har til mat osv enn så lenge? Anonymkode: 5890b...95a Er i midten av 30 årene . Tusen Takk for godt tips ! Dette skal jeg sjekke ut med en gang . Anonymkode: 5daad...7bc
Kontormus Skrevet 12. januar 2016 #15 Skrevet 12. januar 2016 Sykepenger fra dag 15 er det jo NAV som utbetaler. Videre må du jo ta kontakt med NAV Sosial igjen, de er nødt til å hjelpe deg til floken er løst! 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #16 Skrevet 12. januar 2016 Hvor lang oppsigelsestid har du? Hvis du har blitt oppsagt og kan vise dette til nav skriftlig så skal du jo ikke ha karantenetid hos nav. Jeg ble oppsagt og fikk dagpenger før det hadde gått 2 uker. Anonymkode: dc27c...61a 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #17 Skrevet 12. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt jeg heller. Ts kan ha drøyet veldig med å søke dagpenger da!? Karantenetiden telles vel fra dagen du melder deg arbeidsledig og søker dagpenger. Så om du utsetter det så vil det jo ta lengre tid, men det er i så fall selvforskyldt. Anonymkode: dc27c...61a Skrev som svar til ett annet innlegg at jeg ble oppsagt av arbeidsgiver , dvs at man må arbeide oppsigelsestiden som er fastsatt i arbeidsavtalen. Sykemeldte meg i denne perioden da det ble for belastende å være i dette i oppsigelsestiden. Spesielt når LO nå er involvert i henhold til sak om usaklig oppsigelse. Man kan dessverre ikke søke om dagpenger før tidligst en uke før man blir arbeidsledig. Ellers hadde saken vært mindre prekær. Det gjenstår nå 1 måned av ventetiden. Det er 8 uker + uten inntekt. Man får ingenting for disse 8 ukene fra Nav etterbetalt på noen måte, det er bare 8 uker uten inntekt pga begrunnelsene som står oppført fra arbeidsgiver i oppsigelsen. Anonymkode: 5daad...7bc
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #18 Skrevet 12. januar 2016 Du har altså 3 problemer fordelt på to aktører. 1. NAV a) Feilaktig karantene til tross for oppsigelse fra arbeidsgivers side. Du må klage på dette vedtaket, legg ved kopi av oppsigelse. Du får i så tilfelle etterbetalt for karantenetiden, hvis det er oppsigelse du har fått. b) Du må levere videre søknad om sosialstønad. Eventuelt søke nødhjelp(akutt) hvis du er for sent ute. 2. Arbeidsgiveren som ikke utbetaler det han skylder deg. Her er fremgangsmåten i følge arbeidstilsynet: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210#Hva_gj%F8r_du_n%E5r_du_ikke_f%E5r_utbetalt_l%F8nn_til_avtalt_tid? "Send et rekommandert brev til arbeidsgiver der du fremsetter ditt krav og be om oppgjør innen kort frist, for eksempel en uke. Skriv at du kommer til å forfølge saken videre hvis arbeidsgiver ikke betaler innen fristen. Hvis arbeidsgiver ikke betaler innen fristen eller du ikke får tilbakemelding kan du bringe saken inn for Forliksrådet i den kommunen hvor arbeidsgiver holder til. Rådet vil hjelpe deg med å sette opp forliksklage, og det blir deretter innkalt til forliksmøte. Saken løses da ved forlik eller dom, eller henvises videre til rettsapparatet." Trenger du mat før du får støtte fra NAV, så har frelserarmeen utdeling en gang i uken. Ellers er det å selge ting på finn.no for å klare seg gjennom. Og husk dette er en midlertidig situasjon, for å holde stresset unna. Anonymkode: ac173...1ee 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #19 Skrevet 12. januar 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått innvilget dagpenger fra nav , dog at det fortsatt er igjen en del av ventetiden. Grunnen til at jeg har gått snart ett halvt år uten inntekt , er at arbeidsgiver ikke utbetaler lønn, sykepenger eller skatteoppgjør. Ellers hadde saken vært mindre prekær. Du får dagpenger uansett. Slutt med løgnene dine. Anonymkode: 233a7...2f8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #20 Skrevet 12. januar 2016 Dette er forferdelig TS, skjønner godt din fortvilelse. Vet at arbeidsmarkedet er trangt nå, men de fleste vikarbyråer har en vaktordning der du kan da korte dagsoppdrag. Men du må uansett vente 14 dager på lønn.. Ellers går det jo an helt i nøden å ta sms lån. Men det kan også bli en ond sirkel.. Har du familie du kan spørre? Anonymkode: 20a87...41e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå