Gå til innhold

Flørting kommer det naturlig for alle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann på 26 og har alltid følt at jeg viste hva flørt var. Men i det siste har jeg tenkt litt, og kommet frem til at jeg egentlig ikke har peiling. Jeg har jo egentlig aldri flørtet med en jente/kvinne tidligere, av ulike årsaker. Og jeg har aldri greid å oppfatte om en jente/kvinne har flørtet med meg tidligere. Det er som jeg har knekte antenner eller kanskje bedre forklart, flørting er som et ukjent språk for meg som jeg aldri har lært. Et eksempel fra da jeg gikk på universitetet kan jeg komme med. Jeg var i en vennegjeng med jenter/kvinner å gutter/menn. Vi ble godt kjent med hverandre og etter et halvt år begynte flere i gruppa å fortelle meg at hun ene i gruppa var interessert i meg. Flere av venninnene hennes sa til meg direkte at hun syntes jeg var så flott, hadde god personlighet og hele pakka. Men jeg tolket det som at hun bare syntes jeg var et godt menneske. Kompiser av meg begynte til slutt å nærmest brøle til meg at jeg måtte oppfatte signalene, de var krystallklare i demmes øyne. Men jeg kunne ikke se de. Det er først nå ca 3 år etter at jeg forstår hvor hodestups forelsket hun var i meg. Jeg kan komme med mange flere eksempler på hvor jeg ikke greide å tolke flørt, men dere ser tegninga. Jeg er helt amøbe på dette, det må faktisk gå så langt at for at jeg skal forstå interessen så må vedkommende si det direkte til meg. 

Det med flørting er jo egentlig noe jeg burde spurt om i pubertet :rodme:, men jeg hadde jo alltid trodd at det kom naturlig.

Så har dere eksempler på hva som er obviously flørt/hint/tegn på interesse?

Anonymkode: 4fd1e...5af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan godt skrive som anonym viss du synes det er flaut å snakke om :) 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mann på 26 og har alltid følt at jeg viste hva flørt var. Men i det siste har jeg tenkt litt, og kommet frem til at jeg egentlig ikke har peiling. Jeg har jo egentlig aldri flørtet med en jente/kvinne tidligere, av ulike årsaker. Og jeg har aldri greid å oppfatte om en jente/kvinne har flørtet med meg tidligere. Det er som jeg har knekte antenner eller kanskje bedre forklart, flørting er som et ukjent språk for meg som jeg aldri har lært. Et eksempel fra da jeg gikk på universitetet kan jeg komme med. Jeg var i en vennegjeng med jenter/kvinner å gutter/menn. Vi ble godt kjent med hverandre og etter et halvt år begynte flere i gruppa å fortelle meg at hun ene i gruppa var interessert i meg. Flere av venninnene hennes sa til meg direkte at hun syntes jeg var så flott, hadde god personlighet og hele pakka. Men jeg tolket det som at hun bare syntes jeg var et godt menneske. Kompiser av meg begynte til slutt å nærmest brøle til meg at jeg måtte oppfatte signalene, de var krystallklare i demmes øyne. Men jeg kunne ikke se de. Det er først nå ca 3 år etter at jeg forstår hvor hodestups forelsket hun var i meg. Jeg kan komme med mange flere eksempler på hvor jeg ikke greide å tolke flørt, men dere ser tegninga. Jeg er helt amøbe på dette, det må faktisk gå så langt at for at jeg skal forstå interessen så må vedkommende si det direkte til meg. 

Det med flørting er jo egentlig noe jeg burde spurt om i pubertet :rodme:, men jeg hadde jo alltid trodd at det kom naturlig.

Så har dere eksempler på hva som er obviously flørt/hint/tegn på interesse?

men syntes du ikke at det er litt slemt å lyve på alderen? du er i utganspunktet i 35-40-årene ikke sant? hvorfor sier du at du er 26? liker hun deg så liker hun deg? hva burde de andre leserne her gjøre med dette egentlig? si i fra til foreldrene eller hjelpe deg? :)

Anonymkode: 07ab3...b23

Skrevet

Noen mangler bare de antennene. Beklager! Men nå som du er bevisst det, så kan du jo se mer etter tegn? 

Skrevet

Regel nr. 1. Det er helt umulig å flørte hvis en ikke har godt humør.

Flørting kommer ikke naturlig for alle. Det må øves på som alt annet om det sitter langt inne. 

Anonymkode: 00001...d5e

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men syntes du ikke at det er litt slemt å lyve på alderen? du er i utganspunktet i 35-40-årene ikke sant? hvorfor sier du at du er 26? liker hun deg så liker hun deg? hva burde de andre leserne her gjøre med dette egentlig? si i fra til foreldrene eller hjelpe deg? :)

Hva i all verden er dette for svar?

Til TS: Her er noen tegn på flørting, eller det kan være flørting, men det kan også være tilfeldig, men ser du mange av disse sammen, så er det nok tegn på at noen er litt interessert:

- biter seg i leppa
- fikler med håret
- ser ned
- ler overdrevent mye av vitsene dine (alt blir så morsomt når man er tullete forelsket)
- tar på deg uten egentlig foranledning, eller hver eneste gang det er en anleding
- rødmer
- smiler mye
- ser mye på munnen din, og kanskje samtidig med å fukte leppene/bite seg i leppa
- fikler med noe med hendene
- virker rastløs/nervøs
- visse komplimenter, eller gjentatte komplimenter som går på at du tar deg bra ut, at du var skikkelig fin i den skjorta, eller den parfymen var skikkelig god, eller "så braa!", "så gøøyy!" :fnise:
- interesse for det du har å komme med

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 26 år, Men siden jeg ikke kan bevise det på noen andre måter enn at jeg feks møter deg på en politistasjon, der de kan bekrefte at jeg er den jeg sier jeg er. Så får du tro hva du vil om alderen min :).

Men det med jenta var bare et eksempel fra da jeg gikk på universitetet i Tromsø. Vi bor ikke i samme by lengre og har knapt kontakt,  hun har samboer/kjæreste nå tror jeg så det handler ikke om henne.

Jeg bare lurte på om noen her inne kunne komme med eksempler på når du burde vite at du blir flørtet med. Jeg er alltid redd for å tolke noe som flørt, siden viss det ikke er det blir det bare kleint.

Skrevet

Har ikke erfaring selv og er noen år yngre enn deg TS, men man bør jo merke når noen flørter med deg. Jeg legger hvertfall fort merke til hva slags signaler folk på gata gir meg, det bør ikke være vanskelig i Norge hvor alle går forbi deg med kalde blikk, så...

Jeg har ett eksempel som jeg ikke helt vet om er tilfeldig eller ikke. Skulle til å gå av på kollektivtransport, og jeg og hun hadde visst sett hverandre. Når jeg skulle gå av og stille meg i kø sto alle i køen på rekke, bak hverandre, eller i hvertfall med litt avstand. Hun kom litt etterpå og stilte seg i køen to skolengder til venstre for meg. Husker jeg ble litt rar da det skjedde uten at det viste på meg. 

Anonymkode: 88dcd...8c1

Skrevet

Nei, du er langt ifra den eneste som har problemer med å tolke flørtesignaler. Det er en ferdighet som alle andre. Det krever trening og erfaring, og noen har lettere for det enn andre. For det første flørter folk på forskjellige måter, noen mer subtilt enn andre. I tillegg er det ikke alltid åpenbart hva vedkommende ønsker å oppnå ved flørten. Personlig har jeg som regel ikke problemer å skjønne når noen flørter med meg, men jeg har definitivt problemer med hvordan å respondere riktig på det og hvilke signaler man skal sende tilbake enten det handler om høflig avvisning, lek eller flørt med seriøs intensjon. Litt mer tydelig kommunikasjon hadde vært å foretrekke iblant, men det krever også mye mer mot. Det er derfor indirekte signaler preger sjekkelivet i så stor grad. 

• Liker 1
Skrevet

Når venninner av henne sier at hun vil ha deg, og kamerater brøler det, så er vel det et tegn.. =)

Når du etter soleklare signaler fremdeles ikke tror på at noen kan være interessert i deg, så sier det litt om selvtilliten. Hjernen er ikke en objektiv observatør, den tilpasser virkeligheten til din virkelighetsoppfattelse (kognitiv bias). Selv har jeg høy selvtillit og føler derfor at nesten alle jeg møter flørter med meg. Det kalles innbilsk. Du derimot, føler at ingen flørter med deg. Du må begynne å innse at folk gjør det. 

• Liker 1
Skrevet

Åpenbar flørt er når noen forteller rett ut at de vil ha deg/ha sex med deg. Bare tull å drive å tolke vennlighet og smil som noe flørt.

Anonymkode: 1815b...eb8

Gjest Minesveiper
Skrevet

Flørting kom ikke naturlig for meg, måtte øve. 

Skrevet

Det jeg synes er vanskelig med flørting, er hva personens intensjoner er. Det er jo mange som har en flørtende væremåte, og er slik mot nesten alle. 

Anonymkode: a28a0...7f9

Skrevet

Kommer naturlig til noen, til andre kommer det ikke selv på unaturlig vis.

Jeg kan ikke flørte selv og har heller aldri sett noen tegn på at noen har flørtet med meg. Men jeg tilbrakte en dag i københavn med ei jente for noen år siden, og utpå kvelden så kom vi inn på dette med flørting av en eller annen grunn, og jeg sa som sant er at jeg aldri flørter fordi jeg ikke har noe tak på det. Da lo hun bare og sa "men vi har jo flørtet i hele dag". Så folk må tydeligvis ha ganske forskjellige ideer om hva flørting er for noe rart.

Anonymkode: ffec9...e78

Skrevet (endret)

Å oppfatte når noen flørter med meg er jeg ganske god på tror jeg, men å flørte med noen er jeg håpløs på. Jeg blir fort veldig seksuelt orientert og kan sikkert virke litt vulgær for noen. Det har liksom vært unaturlig å flørte når jeg egentlig ha sex, og når jeg har blitt interessert i noe mer så kjenner jeg personen. Jeg har aldri blitt sammen med noen uten at jeg har kjent de på en eller annen måte først. Og da har det blitt et vennskap som har blitt noe mer. 

Endret av FruKG
Skrevet

Jeg blir også veldig forvirret når det kommer til flørting. Jeg tar ofte feil av hva som er flørt og ikke og tør derfor aldri vise interesse. For jeg vet ikke om det var et vennskapelig klapp på armen eller et flørtende stryk. Jeg kan prøve å flørte selv. Typ berøring, kjappe replikker og å gjøre meg til. Men det blir veldig ofte veldig unaturlig og klumsete. Så jeg har gitt opp det også.. Vet ikke om jeg bare ikke har de rette antennene? Men det skal sies at jeg har svært lite interresse av romantiske forhold og kanskje derfor ikke har de antennene? For jeg skjønner jo kroppsspråk og utrykk og alt slik som til vanlig.

Skrevet

Er litt enig med deg, eller føler kanskje det samme som deg, tror jeg. Må også ha det ganske direkte for å forstå om vedkommende er interessert på det romantiske viset.

Tror det faller ganske naturlig for noen å flørte uskyldig, mens for andre faller det ikke naturlig. Selv har jeg veldig lett for å snakke smilende og latterfullt til andre, og gjerne med litt åpenbar ironi. Noen kan kanskje føle det som en flørt, men jeg er bare ganske utadvendt og kanskje litt tøysete. Har gjerne en kommentar som jeg føler jeg bare må ut med noen ganger som svar.

Men passer faktisk godt på at ikke noen menn oppfatter at jeg vil noe mer enn bare å være hyggelig. Kommer litt an på hvem jeg snakker med. Noen tror veldig lett at det er flørting på det romantiske viset, mens det bare er ment som uskyldig og ha det hyggelig.

Skrevet

Det er forskjell på bevisst flørting og tegn på interesse...ting som nevnes over her er jo bare tegn på at vedkommende liker deg, men signaler man ubevisst sender ut fordi man er selvbevisst. Prater du med noen du er interessert i er det naturlig at man blir stresset og derav begynner å "fikle", blir sjenert, rødmer osv.

Åpenbar flørting krever jo litt mer selvtillit, og er signaler man bevisst sender ut for å signalisere interesse. Det kan være f.eks. å peile samtalen inn på noe mer personlig eller datingrelatert når den egentlig handler om noe nøytralt. Det kan være direkte eller indirekte komplimenter, eller å finne måter å berøre vedkommende på. Det kan også være mild "erting", men da selvsagt på ting som ikke er sårbare eller der du risikerer å fornærme - heller på ting du oppfatter at vedkommende er stolt av. 

Flørting krever litt sosial komfort, og det er vanskelig å la en normal samtale bli en flørtende en, hvis du sliter med å holde en normal samtale i utgangspunktet. Svaret er rett og slett å bli mer sosialt komfortabel for så å øve deg på å få en mer "leken" tone. 

Anonymkode: 66f3b...0ed

Skrevet

Jeg tror ikke flørting kommer naturlig for alle. Og alle er heller ikke like flinke til å oppfatte flørting. 

Moren min er 46 og flørter med absolutt alle hele tiden. Uansett alder og kjønn. Små barn, 90-åringer, søppelkjørere, parkeringsvakter, you name it... Hun får alle rundt seg til å føle seg som verdens midtpunkt og jeg misunner henne denne egenskapen. Men hvis jeg prøver så blir det bare krampaktig og dumt. 

Anonymkode: 276ed...4a1

• Liker 1
Skrevet

Det er nok veldig forskjellig. For meg faller det ikke naturlig å flørte. Har tidligere opplevd at jeg bare har vært normalt hyggelig med en kompis, så fikk jeg høre av noen venninner "Du og *navnet* flørter", og jeg skjønte ikke hva de mente. Så hva man definerer som flørting er også litt uklart og forskjellig for hver enkelt. 

Anonymkode: d5326...9e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...