Gå til innhold

Google AdSense. Skatte, forvirret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å kunne tjene penger på youtube kontoen min men jeg leser at jeg må skatte. Kan kopiere hva det står på terms and condition som jeg ikke skjønner bæret av..

6. Skatt

I forholdet mellom deg og Google er Google ansvarlig for ethvert skatte- og avgiftskrav som utløses på grunn av transaksjonene mellom Google og Annonsørene i forbindelse med Annonsene som vises på Eiendommene. Du er ansvarlig for ethvert skatte- og avgiftskrav som utløses på grunn av Tjenestene, med unntak av skatte- og avgiftskrav som beregnes med utgangspunkt i Googles nettoinntekt. Alle betalinger fra Google til deg fra i forbindelse med Tjenestene behandles som skattepliktige (hvis aktuelt) og blir ikke justert.  

Noen som skjønner dette? Og i så fall hvordan finner jeg ut hvor mye jeg skal skatte og hvor skatter jeg de? Jeg får skatten automatisk trukket så jeg har aldri skattet manuelt. Hjelp O: Jeg skatter selvfølgelig om jeg må men jeg har null peiling på hvordan jeg gjør det :klo: Jeg håper det er noen her som har noe peiling på dette. Jeg begynner å få panikk

Anonymkode: 2e813...f59

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt å kunne tjene penger på youtube kontoen min men jeg leser at jeg må skatte. Kan kopiere hva det står på terms and condition som jeg ikke skjønner bæret av..

6. Skatt

I forholdet mellom deg og Google er Google ansvarlig for ethvert skatte- og avgiftskrav som utløses på grunn av transaksjonene mellom Google og Annonsørene i forbindelse med Annonsene som vises på Eiendommene. Du er ansvarlig for ethvert skatte- og avgiftskrav som utløses på grunn av Tjenestene, med unntak av skatte- og avgiftskrav som beregnes med utgangspunkt i Googles nettoinntekt. Alle betalinger fra Google til deg fra i forbindelse med Tjenestene behandles som skattepliktige (hvis aktuelt) og blir ikke justert.  

Noen som skjønner dette? Og i så fall hvordan finner jeg ut hvor mye jeg skal skatte og hvor skatter jeg de? Jeg får skatten automatisk trukket så jeg har aldri skattet manuelt. Hjelp O: Jeg skatter selvfølgelig om jeg må men jeg har null peiling på hvordan jeg gjør det :klo: Jeg håper det er noen her som har noe peiling på dette. Jeg begynner å få panikk

Du skal skatte av inntektene som om det var lønnsinntekt (mao samme skatteprosent) Inntekten må du selv føre opp på selvangivelsen. Tror det er denne du skal bruke.

http://www.skatteetaten.no/Skjemaer/Naringsoppgave-1-for-naringsdrivende-med-begrenset-regnskapsplikt/

Fører du det ikke opp risikerer du straffeskatt.

Skrevet

Det står at du er selv ansvarlig for å betale skatten. Google innberettet ikke skatten.

Er du usikker ta en telefon til Skatteetaten så hjelper de deg.

Anonymkode: 4a9c7...716

• Liker 1
Skrevet

Det står vel sånn kort fortalt: Hvis du tjener penger via YouTube må du skatte av inntekten, og det må du sørge for selv. 

Anonymkode: bc254...fb2

• Liker 1
Skrevet

gå ned til skatteetaten og fortell om inntektene dine. :)

Anonymkode: 253fc...fdc

Skrevet

Hvis du er ufør eller får økonomiske ytelser fra NAV ville jeg også hørt med dem hva de sier om dette, og hvordan dette påvirker dine ytelser. Man skal kunne tjene inntil en viss sum på slike ting som dette, uten at det påvirker ytelsene. Jeg tror den summen er relativt høy, men samtidig er dette noe du bør sjekke med NAV (hvis det angår deg) for å ikke måtte betale tilbake i ettertid.

Hva lager du youtube-filmer om? Siden du tjener såpass av det?

Anonymkode: f1023...47f

Skrevet

Snakka med nav i går og om jeg tjener under 60.000 i året så trenger jeg ikke tenke på at det går over stønaden min. Inntekten min fra november var 437 eller rundt der så at jeg plutselig har opptjent 14.000 gir ikke det minste mening :overrasket:

Får sjekke med skatteetaten og se om de kan hjelpe meg når jeg forklarer problemet og de kan hjelpe med hvordan jeg sender inn skattekort. Pinlig egentlig at jeg ikke kan slikt enda :flau:

Det er for det meste klipp fra Hotel Cæsar som jeg lasta opp i 2012. Noe rundt 700, tenkte aldri på at jeg skulle tjene penger på videoene mine på den tiden 

Skrevet

Du tjener altså penger ved å bryte åndsverkloven?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åndsverksloven :klo: Ikke hørt om. Jeg tjener penger på videoer jeg brukte lang tid på å lage og laste opp

• Liker 1
Skrevet

Takk til dere som har kommet med tips i hvert fall :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt flere 100 timer på videoene mine så jeg fortjener vært øre jeg får! Last opp over 800 videoer selv og kom og si det er bare bare...

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt flere 100 timer på videoene mine så jeg fortjener vært øre jeg får! Last opp over 800 videoer selv og kom og si det er bare bare...

Åndsverkloven beskytter verk som video/musikk og lignende som noen har laget og skapt. Selv om du har redigert og klippet videoene dine, så har du brukt materiale som andre eier. Jeg tror det er det AB716 sikter til. I følge åndsverkloven har man lov til å ta opp film til privat bruk, men å distribuere dette til andre eller å tjene penger på dette, er brudd på loven, slik jeg har forstått paragrafene. Kanskje AB716 kan komme med en forklaring på hva h*n mente.

Med tanke på stønad fra NAV så er det vel slik at hvis man har restarbeidsevne, slik som du sier du har da siden du bruker hundredevis av timer på dette, så kan man bli trekt for de timene man driver med "jobb", selv om den jobben er frivillig, eller ikke fast. Hvis ikke så må aktiviteten være listet som et av tiltakene dine. Men hvis du har snakket med NAV så er jo dette forhåpentligvis avklart.

Skrevet

Med nav er det avklart men jeg må betale skatt på de og jeg prøver å finne ut hvordan jeg gjør det. Jeg er noob på dette

flere 100 timer var nok overdrevent men det ble slitsomt å skulle drive og sitte på sumo og lete fram visse scener blant flere tusener episoder. Tv2 og Metronome har jo hatt 4 år på seg til å reagere og de har ikke gjort noe så tydelig at de ikke har noe imot det :) Jeg gjorde det jo bare slik at Cæsar fans kan finne visse scener fra serien på YouTube uten å måtte lete gjennom episoder :)

Skrevet

Med nav er det avklart men jeg må betale skatt på de og jeg prøver å finne ut hvordan jeg gjør det. Jeg er noob på dette

flere 100 timer var nok overdrevent men det ble slitsomt å skulle drive og sitte på sumo og lete fram visse scener blant flere tusener episoder. Tv2 og Metronome har jo hatt 4 år på seg til å reagere og de har ikke gjort noe så tydelig at de ikke har noe imot det :) Jeg gjorde det jo bare slik at Cæsar fans kan finne visse scener fra serien på YouTube uten å måtte lete gjennom episoder :)

Det du har gjort er uansett ulovlig. At TV2 ikke har reagert er ingen unnskyldning. Selv om ingen ikke oppdager deg når du går ut av butikken med ting du ikke har betalt for, så har du stjålet ting. 

Anonymkode: cf663...afe

• Liker 1
Skrevet

Har vanskelig for å tro at det kan være lovlig...

Anonymkode: 547f3...477

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du har gjort er uansett ulovlig. At TV2 ikke har reagert er ingen unnskyldning. Selv om ingen ikke oppdager deg når du går ut av butikken med ting du ikke har betalt for, så har du stjålet ting. 

Anonymkode: cf663...afe

Hva skal jeg gjøre med de pengene som ligger på adsense da? Betale de til tv2?

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åndsverkloven beskytter verk som video/musikk og lignende som noen har laget og skapt. Selv om du har redigert og klippet videoene dine, så har du brukt materiale som andre eier. Jeg tror det er det AB716 sikter til. I følge åndsverkloven har man lov til å ta opp film til privat bruk, men å distribuere dette til andre eller å tjene penger på dette, er brudd på loven, slik jeg har forstått paragrafene. Kanskje AB716 kan komme med en forklaring på hva h*n mente.

Dette er jo egentlig ikke relevant til tråden, men det jeg mente er at TV2 sitter på rettighetene til Hotell Cæsar. Det er derfor brudd på åndsverkloven (copyright) når du offentliggjør dette uten tillatelse fra TV2. Antall timer du har brukt på dette er ingen formildende omstendighet. At TV2 ikke har brukt tid på å stoppe dette betyr ikke at dette er lovlig juridisk sett. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo egentlig ikke relevant til tråden, men det jeg mente er at TV2 sitter på rettighetene til Hotell Cæsar. Det er derfor brudd på åndsverkloven (copyright) når du offentliggjør dette uten tillatelse fra TV2. Antall timer du har brukt på dette er ingen formildende omstendighet. At TV2 ikke har brukt tid på å stoppe dette betyr ikke at dette er lovlig juridisk sett. 

Da er det vel ulovlig av prebz og dennis og predisponerte med å tjene penger på å laste opp videoer av spill de ikke eier rettighetene til? Trass i det tjener de seg rike av det... Så hvis de har lov til det hvorfor har ikke jeg???

Skrevet

Samboeren min er journalist og tjener også penger på YT som partner. Hun tjener 1000 kr i måneden på ting hun selv produserer. Men det er hobbyinntekt,så hun trenger ikke å skatte av det (enda).

Prebz og Dennis er sponset av spillindustrien. Mens du derimot er ikke sponset av TV. Om jeg ikke husker feil, så er regelen at du kan vise andres klipp i maks 14 sekunder. Og ja, du bryter loven. Kontoen din vil bli stengt om dette oppdages. 

• Liker 2
Skrevet
Den 13. januar 2016 at 12.35, AnonymBruker skrev:

Åndsverksloven :klo: Ikke hørt om. Jeg tjener penger på videoer jeg brukte lang tid på å lage og laste opp

Du har brukt andres videoer -> Absolutt ikke lov. Fy-fy.

Anonymkode: 4fcfc...a0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...