Gå til innhold

Litt utblåsning ang "flink pike syndrom"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har de siste par årene vært et fokus på flink pike syndrom i media og ellers. At spesielt jenter stiller store krav til seg selv spesielt utseendemessig, men også en del i sammenheng med karakterer. 

Jeg må virkelig si at jeg begynner å bli ganske irritert på disse jentene som sitter og sutrer og syter over at de er totalt utslitt. Her sitter jeg og er 20 år og jobber rævva av meg både med studier og jobb. Har fri annenhver helg hvis jeg er heldig og ikke må bruke helgen på lesing. De siste par helgene har jeg hatt helt fri (og i juleferien) fordi jeg har hatt fri fra min jobb i tillegg til at det har vært mellom semestrene, så jeg hadde ikke begynt å lese. Spesielt nå i helga visste jeg ikke engang hva jeg skulle gjøre med meg selv fordi det er så lenge siden jeg har hatt fri. Jeg har rett og slett glemt hva jeg gjorde da jeg har fri. Men sitter jeg og skriver på en blogg eller snakker med VG og sutrer over at det er så sinnsykt synd på meg? Nei, det gjør jeg ikke. Utseendet mitt har jeg virkelig ikke tid til å bry meg om. Jeg står i grunn opp senest 06:30 om dagene, og ser meg nesten ikke engang i speilet fordi jeg virkelig ikke orker å stå opp en halvtime tidligere for å se bra ut for andre. Studier og jobb har jeg valgt 100% selv. Jeg med tre kroniske sykdommer som faktisk påvirker meg ganske mye (selv om jeg ikke liker å innrømme at de påvirker meg og sier til andre at jeg føler meg frisk og fin) klarer så mye jobbing og så lite fri, så hvorfor skal ikke helt friske jenter som har mye fri klage?

Så jeg forstår virkelig ikke hva disse jentene skal sutre så mye for. Det må være mulig å ta seg sammen litt tenker jeg. 

Dette høres sikkert ganske følelsesløst ut, men all medfølelse med de som faktisk jobber hele tiden eller er veldig syke. 

Anonymkode: 08c21...757

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Jeg hadde selv deltidsjobber som gikk over i fulltidsjobber gjennom videregående og hele studieperioden, jeg hadde omtrent aldri fri og leste lekser mens jeg pendlet frem og tilbake. Juleferie? Påskeferie? Sommerferie? Haha!

Samtidig opplevde jeg medstudenter som klaget over at de måtte jobbe en og annen lørdags formiddag. 

Anonymkode: 9a989...c6c

Skrevet (endret)

Jeg er helt enig ang. "flink pike syndrom". Dette handler også mye om et press som kommer innenfra, og det er grenser for hva man kan legge over på 'samfunnet'. Man er selv ansvarlig for eget liv og om ens egne forhåpninger til hva livet skal bli er altfor høye (som ikke er helt unormalt når man er veldig ung) så er det noe man må igjennom selv, og justere underveis. En stor forskjell fra tidligere er at internett har ført til en demokratisering der alle kan bli hørt, og avisen gir spalteplass til jenter med et søtt profilbilde som genererer klikk, til tross for intetsigende kronikker. 

Jeg kan til en viss grad si meg enig i at presset er noe sterkere enn tidligere på å prestere på alle fronter. Feminismen hevdet å ville frigjøre kvinner, men la bare en ekstra bør på lasset, der jenter ikke bare skal være pene å se på, slanke, omgjengelige og familiekjære - men også hardtarbeidende med profesjonell suksess. Mange mødre (inkludert min egen) stiller mange krav til egne døtre. Men den kampen må man ta der. Klaging fører ingensteds hen.

Du bestemmer deg for hva som er viktig for deg, og du legger inn arbeidet der. Vi har alle 24 timer i døgnet og disponerer dem slik som gir mening for oss. 

Endret av Marie90
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Men det høres jo ut som at du har litt flink pike-syndrom du også. Du skriver at du har tre kroniske sykdommer men aldri forteller noen om plagene dine med dette, eller om hvor sliten du er, du sier bare til alle at du er frisk og fin. Dette er jo nettopp det flink pike-syndromet går ut på. Det handler ikke kun om utseende og karakter, det er mer en holdning til seg selv og egne prestasjoner, og det virker som en holdning du til dels innehar selv.

Litt ironisk att du klager på flinke piker som klager, når du selv har blitt sliten av å prestere så mye og da kommer hit og klager. Det er jo endel fellestrekk mellom dere.

Jeg skjønner at du føler deg mer berettiget til å klage, og jeg er enig i at du er berettiget, det høres ut som du har det veldig slitsomt, men mer berettiget er jeg usikker på. Hva vet vel du og jeg om de flinke pikers belastning, det er jo nettopp dette, slik jeg ser det, flinke piker handler om, å skjule sin belastning men alltid vise sine prestasjoner.

Ca. 90% av innlegget ditt er klaging over egen situasjon, og jeg synes i grunn du skal få lov til å klage, men det er ironisk at om du hadde svart deg selv så kunne du fått dette svaret "må gå an å ta seg litt sammen! Slutt og klag!".

Endret av Rainstorm
skrivefeil
Skrevet

Det begynner en serie i morgen som heter Helt perfekt. Den skal handle om dette emnet. Tror det er verdt å se.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har de siste par årene vært et fokus på flink pike syndrom iia og ellers. At spesielt jenter stiller store krav til seg selv spesielt utseendemessig, men også en del i sammenheng med karakterer. 

Jeg må virkelig si at jeg begynner å bli ganske irritert på disse jentene som sitter og sutrer og syter over at de er totalt utslitt. Her sitter jeg og er 20 år og jobber rævva av meg både med studier og jobb. Har fri annenhver helg hvis jeg er heldig og ikke må bruke helgen på lesing. De siste par helgene har jeg hatt helt fri (og i juleferien) fordi jeg har hatt fri fra min jobb i tillegg til at det har vært mellom semestrene, så jeg hadde ikke begynt å lese. Spesielt nå i helga visste jeg ikke engang hva jeg skulle gjøre med meg selv fordi det er så lenge siden jeg har hatt fri. Jeg har rett og slett glemt hva jeg gjorde da jeg har fri. Men sitter jeg og skriver på en blogg eller snakker med VG og sutrer over at det er så sinnsykt synd på meg? Nei, det gjør jeg ikke. Utseendet mitt har jeg virkelig ikke tid til å bry meg om. Jeg står i grunn opp senest 06:30 om dagene, og ser meg nesten ikke engang i speilet fordi jeg virkelig ikke orker å stå opp en halvtime tidligere for å se bra ut for andre. Studier og jobb har jeg valgt 100% selv. Jeg med tre kroniske sykdommer som faktisk påvirker meg ganske mye (selv om jeg ikke liker å innrømme at de påvirker meg og sier til andre at jeg føler meg frisk og fin) klarer så mye jobbing og så lite fri, så hvorfor skal ikke helt friske jenter som har mye fri klage?

Så jeg forstår virkelig ikke hva disse jentene skal sutre så mye for. Det må være mulig å ta seg sammen litt tenker jeg. 

Dette høres sikkert ganske følelsesløst ut, men all medfølelse med de som faktisk jobber hele tiden eller er veldig syke. 

Problemet ditt er at du ikke forstår hva 'flinkpike syndromet' virkelig er og innebærer. 

Anonymkode: 1a97d...0b6

• Liker 11
Skrevet
7 minutter siden, skylady skrev:

Det begynner en serie i morgen som heter Helt perfekt. Den skal handle om dette emnet. Tror det er verdt å se.

Vil helst ikke bruke mer tid på slikt, nei... :) Står lett over.

Jeg fikk 5,6 i snitt på vgs, hadde alle realfagene, og det var mitt eget valg pga mine egne interesser. Jeg likte det. Det kjipe var ikke å ha dårlig tid, det var å bli kalt nerd av de andre. :(

Har fortsatt for dårlig tid til å se noe flink-pike-program. :) De kan whine uten tilhørere.

Anonymkode: 171cb...13f

• Liker 3
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

....Dette høres sikkert ganske følelsesløst ut, men all medfølelse med de som faktisk jobber hele tiden eller er veldig syke. 

Flott av dere som arbeider, studerer og står sånn på, tross sykdom i noen tilfeller. Mye ære til dere.

Men medfølelse bør man heller ha for de som ikke har all den ståpå viljen som du snakker om. De som sannsynnligvis ikke er så fornøyde at de har like mye motivasjon til å henge med. Det kreves ofte en god bakgrunn, støtte, og en motivsjon som driver dem til å komme nærmere et mål, det å kjempe. Ikke alle som er så heldige og har det. Vær glad for at dere har det, selv om dere strever. Dere har et mål. Dere er flinke. Ikke alle som har det som skal til for å drive dem. Vis støtte :) 

Endret av Berit
Skrevet

Sykt perfekt heter den på TV2 i morgen 21.40

Skrevet
12 minutter siden, Rainstorm skrev:

Ble feil med siteringen, men er enig med det Rainstorm skriver. 

Anonymkode: 61d05...75e

Skrevet

Anonymkode: 61d05...75e

Skrevet
20 minutter siden, Rainstorm skrev:

Men det høres jo ut som at du har litt flink pike syndrom du også. Du skriver at du har tre kroniske sykdommer men aldri forteller noen om plagene dine med dette, eller om hvor sliten du er, du sier bare til alle at du er frisk og fin. Dette er jo nettopp det flink pike syndromet går ut på. Det handler ikke kun om utseende og karakter, det er mer en holdning til seg selv og egne prestasjoner, og det virker som en holdning du til dels innehar selv.

Litt ironisk att du klager på flinke piker som klager, når du selv har blitt sliten av å prestere så mye og da kommer hit og klager. Det er jo endel fellestrekk mellom dere.

Jeg skjønner at du føler deg mer berettiget til å klage, og jeg er enig i at du er berettiget, det høres ut som du har det veldig slitsomt, men mer berettiget er beg usikker på. Hva vet vel du og jeg om de flinke pikers belastning, det er jo nettopp dette, slik jeg ser det flinke piker handler om, å skjule sin belastning men alltid vise sine prestasjoner.

Ca. 90% av innlegget ditt er klaging over egen situasjon, og jeg synes i grunn du skal få lov til å klage, men det er ironisk at om du hadde svart deg selv så kunne du fått dette svaret "må gå an å ta seg litt sammen! Slutt og klag!".

Jeg tror du misforstod kraftig. Det jeg prøver med innlegget er å vise at det finnes oss som jobber veldig hardt, men som aldri klager fordi vi faktisk har valgt å jobbe hardt selv. I stedet for å forstå dette prøver du å vri det over til at jeg sitter her og klager. Jeg klager ikke. Jeg er svært takknemlig. Jeg har to bein og stå på, jeg kan gå, jeg er ikke alvorlig syk, jeg bor i verdens beste land og trenger ikke jobbe så hardt for å bestå studiene og trenger ikke jobbe ved siden av for å overleve, men jeg jobber ved siden av fordi jeg vil mer enn å overleve og jeg vil mer enn å bestå studiene.

Jeg sitter ikke og sier "åååå, dakalj meg som synes jeg er så stygg at jeg må ta botox i leppa og må på skolen hver dag. Jeg er totalt utslitt selv om jeg er helt frisk og har alle muligheter i livet!".  

Forstår du ikke dette?

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, Marie90 skrev:

Jeg er helt enig ang. "flink pike syndrom". Dette handler også mye om et press som kommer innenfra, og det er grenser for hva man kan legge over på 'samfunnet'. Man er selv ansvarlig for eget liv og om ens egne forhåpninger til hva livet skal bli er altfor høye (som ikke er helt unormalt når man er veldig ung) så er det noe man må igjennom selv, og justere underveis. En stor forskjell fra tidligere er at internett har ført til en demokratisering der alle kan bli hørt, og avisen gir spalteplass til jenter med et søtt profilbilde som genererer klikk, til tross for intetsigende kronikker. 

Jeg kan til en viss grad si meg enig i at presset er noe sterkere enn tidligere på å prestere på alle fronter. Feminismen hevdet å ville frigjøre kvinner, men la bare en ekstra bør på lasset, der jenter ikke bare skal være pene å se på, slanke, omgjengelige og familiekjære - men også hardtarbeidende med profesjonell suksess. Mange mødre (inkludert min egen) stiller mange krav til egne døtre. Men den kampen må man ta der. Klaging fører ingensteds hen.

Du bestemmer deg for hva som er viktig for deg, og du legger inn arbeidet der. Vi har alle 24 timer i døgnet og disponerer dem slik som gir mening for oss. 

Enig! :) 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg prøver med innlegget er å vise at det finnes oss som jobber veldig hardt, men som aldri klager fordi vi faktisk har valgt å jobbe hardt selv. I stedet for å forstå dette prøver du å vri det over til at jeg sitter her og klager. Jeg klager ikke. Jeg er svært takknemlig. Jeg har to bein og stå på, jeg kan gå, jeg er ikke alvorlig syk, jeg bor i verdens beste land og trenger ikke jobbe så hardt for å bestå studiene og trenger ikke jobbe ved siden av for å overleve, men jeg jobber ved siden av fordi jeg vil mer enn å overleve og jeg vil mer enn å bestå studiene.

Du vil gi medfølelse til sånne som deg. Men hvorfor ikke heller til de som føler at de ikke er så heldige? Du føler deg til tross alt heldig. Det er en god følelse.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforstod kraftig. Det jeg prøver med innlegget er å vise at det finnes oss som jobber veldig hardt, men som aldri klager fordi vi faktisk har valgt å jobbe hardt selv. I stedet for å forstå dette prøver du å vri det over til at jeg sitter her og klager. Jeg klager ikke. Jeg er svært takknemlig. Jeg har to bein og stå på, jeg kan gå, jeg er ikke alvorlig syk, jeg bor i verdens beste land og trenger ikke jobbe så hardt for å bestå studiene og trenger ikke jobbe ved siden av for å overleve, men jeg jobber ved siden av fordi jeg vil mer enn å overleve og jeg vil mer enn å bestå studiene.

Jeg sitter ikke og sier "åååå, dakalj meg som synes jeg er så stygg at jeg må ta botox i leppa og må på skolen hver dag. Jeg er totalt utslitt selv om jeg er helt frisk og har alle muligheter i livet!".  

Forstår du ikke dette?

Jeg tror ikke at å klage er elementært for å ha flink pikesyndrom. De fleste av dem som har flink pikesyndrom er ikke klar over det selv, de velger å jobbe hardt, og føler et press innenfra og/eller utenfra. 
Det du beskriver som plink pikesyndrom med botox i leppa og dårlig selvbilde er en form for flink pike syndrom, men vi har også dem som skal jobbe frivillig for x antall ulike organisasjoner, kun få 6 eller A, være på juniorlandslaget, bare tjene penger ved siden av skolen, osv. Jeg tror du har misforstått litt. 

Anonymkode: 80945...9ba

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, Berit skrev:

Du vil gi medfølelse til sånne som deg. Men hvorfor ikke heller til de som føler at de ikke er så heldige? Du føler deg til tross alt heldig. Det er en god følelse.

Nei, jeg vil gi medfølelse til de som ikke har de mulighetene vi har. Til de som har alvorlige sykdommer som kanskje ikke kan kureres eller som gjør at de ikke kan jobbe eller gå på skole eller gjøre andre ting. De som er så syke at de bor hele livet i en institusjon. Mange kan ikke engang komme seg utenfor døra selv engang for å trekke frisk luft. Jeg tror ikke engang mange nordmenn tenker over eller i det hele tatt vet at det finnes mennesker her som faktisk har det sånn. 

Eller til de som bor i et land der de f.eks blir giftet bort og gjerne voldtatt som 14-åringer og aldri får bestemme over eget liv. Eller de som vokser opp i fattigdom der foreldrene har dødd og de aldri kan ta utdanning. 

Det har aldri vært synd på meg. Jeg sier bare at jeg forstår virkelig ikke hvorfor jenter som er helt friske og har alle muligheter i livet klager. 

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke dette?

Jo, jeg forstår det. Klart jeg forstår det. Men jeg tror du og jeg har en ganske ulik oppfatning av hva som ligger i flink pike-syndromet. Jeg ser ikke på det som overklasse-jenter som har alt det nye av klær og får leilighet av foreldrene da de begynner å studere, men likevel gråter fordi en negl brekker, dét handler jo absolutt ikke om flink pike-syndromet. Det er mulig det er pga vår forskjellige oppfatning av selve begrepet at du opplever det som at jeg misforstår.

Så bra at du er takknemlig og klarer deg bra! I dette innlegget klager du ikke, men for meg virket det som at du gjorde det i det forrige innlegget. Men det var selvsagt ikke ut av et ønske om å vri på noe av det du sa, jeg synes ikke det er hensiktsmessig å gå inn i en debatt eller tråd med forsøk på å vri på eller misforstå trådstarter. I forrige innlegg virket det som at du mente at DU hadde en legitim grunn til å klage, mens "alle andre" ikke hadde det, og var sutrepaver. Jeg tror at flink pike er en reell greie, som gjør mange norske ungdommer mye mer slitne enn de hadde trengt å være, og det er nok utifra våre forskjellige meninger på det emnet at uenigheten starter.

Jeg mener det er lov å si at man sliter, selv om man har "to bein å stå på, kan gå, er ikke alvorlig syk, bor i verdens beste land, trenger ikke å jobbe så hardt for å bestå studiene, og ikke trenger å jobbe ved siden av for å overleve". Det er ikke omstendighetene ens som alltid bestemmer om man har legitim grunn til å f.eks være deprimert, eller slite med angst. Mennesker som burde være lykkeligst i verden kan være mest ulykkelig.

Er enig i at mange norske ungdommer har det "for godt", mange vokser opp uten å vite hva motstand kanskje betyr, og det kan være plagsomt å høre på deres klager, når man vet at det egentlig ikke er noe å klage over. Man får heller være takknemlig for det også, at noen har det så bra at "botox i leppa" er det verste de kan tenke seg.

Endret av Rainstorm
skrivefeil
Skrevet

Finnes det noen "flink pike" ekvivalent for mannfolk? Føler egentlig at mannfolk har like stort press, i dagens samfunn.  Du skal være godt trent og se maskulin ut, du skal ha mange venner, du skal ha et sosialt liv, du skal jobbe, du skal ha en hobby eller sport som du er flink i, du skal ikke være redd eller sjenert. Du skal selvfølgelig få deg en god jobb, der du skal stige i gradene. Føler rett og slett at det ikke finnes noen backupløsning for mannfolk...enten er du en 10'er, eller så er du en anonym taper. Finnes ingen skikkelig mellomting.

Og blir du først deprimert, så virker det fortsatt tabulagt for mannfolk å snakke om det. 

Anonymkode: fddb0...7b2

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor er du så sur på "flinke piker?" Don´t hate the player, hate the game. De fleste så kaldte "flinke piker" vokser opp til å bli "dyktige damer." Heia "flinke piker":duskedame:

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har de siste par årene vært et fokus på flink pike syndrom i media og ellers. At spesielt jenter stiller store krav til seg selv spesielt utseendemessig, men også en del i sammenheng med karakterer. 

Jeg elsker "flink pike"-syndromet. Til nå har jeg ikke møtt ett eneste menneske av dem som påstår seg å ha det som har den fjerneste anelse om hva det faktisk ER. Nemlig et nedverdigende begrep brukt av menn som hersketeknikk. :hoho: 

Dersom du er dyktig så er du dyktig. Dersom du er arbeidsom er du arbeidsom. Er du utslitt så er du utslitt. Er du "flink pike" så er du avskrevet - både av deg selv og dem rundt deg. Og så er du ikke engang smart nok til å ta hetsen for hets. :klo: 

Anonymkode: 65adc...95e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...