AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #1 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg har alltid sett på meg selv som en person som har veldig mye empati, men i det siste har jeg tenkt litt, har jeg misforstått hva empati er og jeg er egentlig bare ekstremt egoistisk, eller er empati egoistisk i seg selv? Jeg føler alltid ekstremt sterkt det en annen person føler, men jeg føler det som meg selv på en måte. For eksempel alt av skader/sykdommer etc. jeg ser/hører/leser etc. om andre føler jeg på en måte følelsene til denne personen og får på en måte vondt inni meg grunnet dette. Likevel er det vondt på mine egne vegne, fordi jeg "ser for meg" (gjør ikke dette med vilje, men det skjer automatisk, ikke noenjeg analyserer) at hendelsen er overført til meg. Igjen så føler jeg bare empati for ting jeg kan relatere til meg selv (det kan godt være utrolig fjernt og noe jeg aldri vet faktisk kommer til å skje med meg, men om det hadde skjedd med meg hadde jeg reagert og derfor føler jeg empati). For eksempel om jeg ikke har sovet på tre dager, og en person på jobb klager over at h*n er så trøtt og sliten siden personen bare har sovet tre timer den natten føler jeg ingenting, utenom irritasjon, siden jeg klarer meg helt fint en natt uten søvn, så det er ingenting å klage over. Når jeg leser om folk som har mistet kjærestene sine, altså der partneren har dødd, kan jeg begynne å gråte, ikke bare tårer, men virkelig begynne å gråte og føle hvor ille det må være for personen, men igjen, jeg føler dette fordi det hadde vært så ekstremt ille for meg. Da jeg var i begravelse for en stund tilbake og folk holdt taler å snakket om hvor mye de kom til p savne personen og at de aldri kom til å se personen igjen måtte jeg holde tårene tilbake for å ikke gråte over hunden min som jeg mistet for ett år siden. Jeg hater når folk har det vondt, og vil helt oppriktig hjelpe dem og vil ikke at de skal ha det vondt. Om for eksempel et barn gråter selv om barnet ikke gråter av noe jeg selv ville reagert på føler jeg likevel veldig empati og vil trøste barnet. Samme med dyr, føler ofte nesten sterkere for dyr enn det jeg gjør for mennesker om folk gjør den urett, men i tillegg til å føle med dem blir jeg veldig sint. Det jeg mener i første setning i andre avsnitt er at jeg plukker opp følelser til andre personer veldig lett, om jeg går forbi en person på gaten kan jeg med en gang merke om det er noe galt og jeg får personens følelser på live sending til meg, uten at jeg relaterer meg til følelsene en gang. Jeg trenger ikke nødvendigvis å syntes synd på personen, selv om det som oftest er slik, men jeg leser alt og alle uten en gsng å prøve. Jeg plukker opp ekstremt subtile små ting, og når jeg nevner det for andre så sier alle at det ikke stemmer osv. men likevel viser det seg at jeg hadde rett i ettertid. Det er ofte jeg klarer å se resultatet av ting mens personen selv er i startfasen. Grunnet alt dette har jeg tenkt på meg selv som en person med mye følelser som er veldig mottakelig for andre. Men i bunn å grunn er jo dette egoistisk, så er det rett og slett at empati er egoisme, altså at man i et biologisk perspektiv skal skjønne andres følelser slik at man skaper en flokk og tilhørighet, og at man selv vil prøve å unngå "skaden" som er skjedd med de andre, lære av andres feil på en måte, se at vi alle hører sammen og er like, men at vi er laget slik for individets eget beste? Eller er jeg veldig dårlig på empati og alt det jeg gjør føler er noe annet enn empati? Jeg kan hvert fall si at jeg har nok empati til å se at dette ble veldig langt og stakkars dere. hehe Anonymkode: 39aea...853 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvark22 Skrevet 12. januar 2016 #2 Del Skrevet 12. januar 2016 Interessant spørsmål Har veldig sansen for denne artikkelen av Paul Bloom mot empati: http://bostonreview.net/forum/paul-bloom-against-empathy Synes den er tankevekkende. Er litt som deg, og for å være ærlig synes jeg det til tider er mer plagsomt enn nyttig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosaprosa Skrevet 12. januar 2016 #3 Del Skrevet 12. januar 2016 Det høres ut som du føler sympati- du evner å sette deg inn i andres følelser og kan føle dem selv. Empati da forstår du andres følelser, uten at du nødvendigvis er "enig" eller føler det samme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #4 Del Skrevet 12. januar 2016 Veldig interessant, har tenkt lignende om empati at det i bunn og grunn er en slags egoisme for å knytte oss mennesker til flokken. Vil det si at mennesker med høy empati ofte har veldig godt barnetekke? Anonymkode: 1b222...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #5 Del Skrevet 12. januar 2016 1 time siden, rosaprosa skrev: Det høres ut som du føler sympati- du evner å sette deg inn i andres følelser og kan føle dem selv. Empati da forstår du andres følelser, uten at du nødvendigvis er "enig" eller føler det samme. http://ndla.no/nb/node/21744 nei, snakker om empati. Joda, forstå hvordan den andre personen er jo innenfor sympati også, men det er jo greien med medlidenheten jeg snakker om. Altså jeg føler ikke at jeg er medlidende, jeg føler deres følelser, men legger de over på meg selv fra et egoistisk ståsted. Altså person mister mannen sin i en ulykke, jeg føler følelsene til personen, men som om det skulle være meg, ikke som i at jeg føler med personen. Eller blir vel en blanding av både empati og sympati, det er jo to veldig like ting. Jeg kan fint ha empati for folk og forstå hvorfor de gjorde det og det i en gitt situasjon selv om jeg ikke er enig. Men det er kanskje bare slik det er? Alt er jo bare menneskeskapte begreper av ting vi føler, og da blir det jo aldri svart på hvitt. Anonymkode: 39aea...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #6 Del Skrevet 12. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig interessant, har tenkt lignende om empati at det i bunn og grunn er en slags egoisme for å knytte oss mennesker til flokken. Vil det si at mennesker med høy empati ofte har veldig godt barnetekke? Anonymkode: 1b222...533 Har ikke vært så mye med barn, men alltid når jeg møter barn på bussen etc. så blir jeg ofte veldig raskt populær. Senest i går var det en liten gutt som stirret på meg hele bussturen, og hver gang jeg så på han å smilte ble han sjenert og gjemte seg bak moren sin var vel rundt 3 år. Anonymkode: 39aea...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #7 Del Skrevet 12. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke vært så mye med barn, men alltid når jeg møter barn på bussen etc. så blir jeg ofte veldig raskt populær. Senest i går var det en liten gutt som stirret på meg hele bussturen, og hver gang jeg så på han å smilte ble han sjenert og gjemte seg bak moren sin var vel rundt 3 år. Anonymkode: 39aea...853 Jeg pleier å gjøre rare grimaser til barn og så smile etterpå, det pleier å slå ann ☺ Anonymkode: 1b222...533 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #8 Del Skrevet 12. januar 2016 mitt svar til det er... det er ikke alle som har det, og man kan ikke forvente det av alle. spesielt ikke av noen av dere. jeg forventet det som 17-åring, men det er aldri noe jeg forventer pr i dag. det fordi dere vet ikke hva ordet betyr en gang. altså, hallo... hvem er opptatt av bloggen sin i en begravelse, av trusestørrelsen til venninnene mine, eller mine i mens du skal bli lege når du også visst nok har blitt voldtatt på baltasar? det sier seg selv at empatien ikke finnes, og at det er et ord noen har pugget i fra ordboken i et forsøk på å leite seg frem til følelsene av det. ingen i deres vennekrets har det, og når folk ber om å få være i fred så lar dere folk være i fred. at ingen av dere har dårlig samvittighet for å ha mobbet en 80 år gammel mann får dere stå for selv, og at dere ikke skjønner at dere får svar ut i fra tilstanden til et menneske sier mer om deres intelligens. som sagt, jeg har aldri sett noen synke lavere. nei, empati har dere ikke mye av. dessverre.... men jeg vil være i fred for jeg holder på med en begravelse og da respekterer dere det. Anonymkode: 007f2...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #9 Del Skrevet 12. januar 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: mitt svar til det er... det er ikke alle som har det, og man kan ikke forvente det av alle. spesielt ikke av noen av dere. jeg forventet det som 17-åring, men det er aldri noe jeg forventer pr i dag. det fordi dere vet ikke hva ordet betyr en gang. altså, hallo... hvem er opptatt av bloggen sin i en begravelse, av trusestørrelsen til venninnene mine, eller mine i mens du skal bli lege når du også visst nok har blitt voldtatt på baltasar? det sier seg selv at empatien ikke finnes, og at det er et ord noen har pugget i fra ordboken i et forsøk på å leite seg frem til følelsene av det. ingen i deres vennekrets har det, og når folk ber om å få være i fred så lar dere folk være i fred. at ingen av dere har dårlig samvittighet for å ha mobbet en 80 år gammel mann får dere stå for selv, og at dere ikke skjønner at dere får svar ut i fra tilstanden til et menneske sier mer om deres intelligens. som sagt, jeg har aldri sett noen synke lavere. nei, empati har dere ikke mye av. dessverre.... men jeg vil være i fred for jeg holder på med en begravelse og da respekterer dere det. Anonymkode: 007f2...076 ? Anonymkode: 39aea...853 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #10 Del Skrevet 12. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: ? Anonymkode: 39aea...853 og du var... 15. Anonymkode: 007f2...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty Blue Skrevet 12. januar 2016 #11 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Empati er medfølelse/ evnen og viljen til sette seg inn i og bry seg om hvordan dette må kjennes ut for den andre. Det du beskriver vitner om at du er svært sensitiv og følsom, men vitner ikke om at du er særskilt og over snittet empatisk. Endret 12. januar 2016 av Betty Blue 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #12 Del Skrevet 12. januar 2016 Et øyeblikk siden, Betty Blue skrev: Empati er medfølelse/ evnen og viljen til sette seg inn i og bry seg om hvordan dette må kjennes ut for den andre. Det du beskriver vitner om at du er svært sensitiv og følsom, men at du nok mangler noe empati. jeg er veldig empatisk faktisk, men sånt gidder jeg ikke. jeg har ikke tid, og det finnes ting som kunne vært mye verre. rett og slett. for ei på 15-19 år forstår jeg godt at det er vondt, men allikevel klarer jeg ikke å sette meg inn i, ei heller vil jeg inn i en slik situasjon. Anonymkode: 007f2...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty Blue Skrevet 12. januar 2016 #13 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg er veldig empatisk faktisk, men sånt gidder jeg ikke. jeg har ikke tid, og det finnes ting som kunne vært mye verre. rett og slett. for ei på 15-19 år forstår jeg godt at det er vondt, men allikevel klarer jeg ikke å sette meg inn i, ei heller vil jeg inn i en slik situasjon. Anonymkode: 007f2...076 Kremt. Mitt svar her er til TS, ikke til deg. Vennligst slett siteringen din. Endret 12. januar 2016 av Betty Blue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #14 Del Skrevet 13. januar 2016 20 timer siden, Betty Blue skrev: Empati er medfølelse/ evnen og viljen til sette seg inn i og bry seg om hvordan dette må kjennes ut for den andre. Det du beskriver vitner om at du er svært sensitiv og følsom, men vitner ikke om at du er særskilt og over snittet empatisk. Mente aldri at jeg var spesiell altså men jeg har alltid skjønt andre lenge før alle andre, så jeg har trodd at jeg har hatt mye empati, men det er kanskje ikke empati likevel da! Jeg er faktisk ikke, vet dette er selvmotsigende, så veldig følsom sånn egentlig, har alltid vært veldig logisk og analyserende, og har alltid blitt sett på som den minst følsomme i familien sammen med faren min. Min mor og søster er veldig følsomme, og lar seg veldig styre av sine egne følelser, det har jeg aldri gjort, men de er ikke spesielt flinke til å forstå andre mennesker eller lese/kjenne andres følelser. Forvirrende det her altså. Denne gangen er det TS som svarer og ikke hva nå enn det andre var Anonymkode: 39aea...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #15 Del Skrevet 13. januar 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: og du var... 15. Anonymkode: 007f2...076 Nei, jeg er ikke... 15. Anonymkode: 39aea...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #16 Del Skrevet 14. januar 2016 Jeg mener at empati er når du kan "gjette" / "se" hvordan den andre har det, selv om du ikke har vært i deres sko. Å tenke at en person ikke bør være lei seg av å miste kjæresten fordi du selv aldri har blitt dumpet og typen var jo en dust likevel, er mangel på empati. Da skjønner du ikke at andre kan reagere på ting annerledes enn deg, tåle mindre enn deg, osv. Eller at du spør hvordan noen har det, og så sier de at de har det bra, og så ser du at de ikke har det bra likevel, og med høy empati kan du lettere se og grave deg frem til hva vedkommende trenger (en klem? ønsker hun å snakke? eller kanskje du ser at hun ikke vil snakke?) Anonymkode: e0ec7...9bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #17 Del Skrevet 14. januar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at empati er når du kan "gjette" / "se" hvordan den andre har det, selv om du ikke har vært i deres sko. Å tenke at en person ikke bør være lei seg av å miste kjæresten fordi du selv aldri har blitt dumpet og typen var jo en dust likevel, er mangel på empati. Da skjønner du ikke at andre kan reagere på ting annerledes enn deg, tåle mindre enn deg, osv. Eller at du spør hvordan noen har det, og så sier de at de har det bra, og så ser du at de ikke har det bra likevel, og med høy empati kan du lettere se og grave deg frem til hva vedkommende trenger (en klem? ønsker hun å snakke? eller kanskje du ser at hun ikke vil snakke?) Anonymkode: e0ec7...9bc Jeg sier jo ikke at det samme må ha skjedd med meg for at jeg skal føle det personen føler, men altså om en person er lei seg siden de bare hadde røde lys igjen når hun skulle ha rosa, da klarer jeg ikke sette meg inn i situasjonen, og syntes at personen ikke burde reagerer på det. Dårlig eksmepel....men ja! Det tilfelle du nevner, med kjæreste som er dust og som har dumpet jenta, der ville jeg så klart følt det og vært der for personen osv...selv om jeg aldri har blitt dumpet. Det siste du sier er jo nettopp det jeg mener da, at jeg skjønner hvordan folk har det, jeg ser sammenhenger, leser mennesker ekstremt lett (ikke bare følelser, men alt, vanskelig p forklare, men jeg bare vet ting), men jeg er vel rett og slett bare veldig flink til å lese mennesker og følge instinktene mine, uten å være over snittet empatisk da men har alltid vært veldig omsorgsfull hvert fall Anonymkode: 39aea...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty Blue Skrevet 20. januar 2016 #18 Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Edit Endret 21. januar 2016 av Betty Blue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2016 #19 Del Skrevet 21. januar 2016 Den 1/12/2016 at 21.34, Betty Blue skrev: Kremt. Mitt svar her er til TS, ikke til deg. Vennligst slett siteringen din. nei. den står. Anonymkode: 007f2...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå