Gå til innhold

Gjør deres ungdommer lekser alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster er snart 14 og har ALDRI gjort lekser uten tilsyn av min mor eller far. Når hun kommer hjem, kan hun sitte foran tv, ipad etc. frem til våre foreldre spør om hun har lekser. Joda, det har hun, men hun klarer ikke å gjøre dem uten at særlig mor sitter ved siden av og forteller alt hun skal gjøre/skrive eller omtrent leser for henne. 

Jeg blir helt oppgitt. Mor kom hjem for litt siden, hvor søster plutselig kom på at hun har lekser og trenger hjelp. Om det er skjema som skal fylles ut (navn/alder +tema) skriver ALLTID mor dette for henne. 

Klarer deres barn på 13 å gjøre lekser alene med eventuelle spørmål om hjelp dersom noe er vanskelig, eller må dere holde ungene i hånda frem til leksene er ferdig? 

Anonymkode: 5aa57...ec9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de gjør lekser selv, og så ber vi om å se over innimellom. Føler opp de som trenger det mest mer. 

Skrevet

Siden ungdomsskolen har jeg bevisst ikke vært tilstede ved lekser - bare tilgjengelig for spørsmål hvis det er nødvendig. Synes din søster høres i overkant bortskjemt ut (hvis det ikke ligger noen diagnose til grunn for at hun ikke klarer de alene)...

Skrevet

Jeg gjorde alltid lekser alene...evt. spurte jeg om noe ved middagsbordet om jeg ville ha litt ekstra informasjon, men satt på eget rom og gjorde alt. Det stolte de også på.

Har søsteren din vanskeligheter med skolen eller er det latskap? Dersom det er sistnevnte så mangler hun nok noe ansvarsfølelse. 

Anonymkode: e55bf...ae1

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde leksene alene helt fra jeg begynte i førsteklasse. Mine foreldre ba aldri om å få se over dem heller.

Anonymkode: 02a2a...617

• Liker 2
Skrevet

Min datter på 14 år gjør lekser selv, er det noe vanskelig så kommer hun og spør, og får hjelp. Jeg kan og hjelpe henne hvis hun har historie/ samfunnslære prøver, da jeg har en del kunnskap der.

Anonymkode: 0c8a5...ae4

Skrevet

Barnet mitt har stort sett gjort lekser selv gjennom hele skolen. De første årene satt vi gjerne sammen og planla hva som burde gjøres og når. 

Vi hadde regel om at det var ingen skjermbasert underholdning før leksene var gjort. 

Som regel gjør hun leksene selv, men spør om det er vanskelig. Nå på ungdomsskolen har vi fokusert på å ikke bare gjøre leksene ferdig, men å gjøre dem så godt som det går. Det har hjulpet veldig på forståelsen av de ulike temaene. 

Skrevet

Min datter har hatt ansvaret for å gjøre lekser fra hun var 9- 10 år. Hun går nå 10. trinn.  Hvis det er noe hun trenger hjelp til venter hun med dette til jeg er hjemme, men ellers er alle lekser gjort når jeg kommer hjem, så fremt hun ikke har prøver eller innleveringer som krever mer tid. Å skulle sitte sammen med en 14 åring ville jeg hatt store problem med å akseptere om det ikke var en diagnose som var grunnen. 

• Liker 1
Skrevet

Ingen annen diagnose enn 'får det ikke til'- sykdommen. Nåde om det er prøve dagen etter! Da sitter mor med barnet hele dagen og øver sammen med henne på alt. Dette er etterfulgt av 2 timers gråt/sinne/frustrasjon over 'får det ikke til'- sykdommen. Prøvene går stort sett greit, men må innrømme at det er kjipt kun å få kontakt med egen mor i helgene. Ukedagene går til jobb, middag og så lekser med lillesøster. HVER DAG! 

Skrevet

Broren min på 14 har bestandig fått hjelp med lekser siden han har vanskeligheter med å konsentrere seg, blir lett frustrert, henger seg opp i små detaljer, osv. 

Selv ber jeg sjeldent om hjelp, i så fall er det en eller annen matte eller fysikk oppgave der pappa har kompetanse til å hjelpe meg med. Spør også iblant om hjelp til å bli hørt i rent puggestoff som tabeller eller formler for å huske det bedre. 

Skrevet

Jeg gjorde leksene mine alene fra første klasse. Jeg tilhører generasjonen som begynte på skolen som syvåring.

Anonymkode: 576b7...48e

• Liker 2
Skrevet

Sett bort fra noen år på barneskolen da jeg var hos besteforeldre etter skolen, så satt jeg stort sett alene. Foreldrene mine kom ikke hjem/var ikke ledige før på kveldingen, så da ble det slik. Det jeg lurte på spurte jeg bare om senere.

Skrevet
47 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Mente ikke å sitere, blir ikke kvitt det... 

Moderator: VÆR SÅ SNILL Å FIKS DETTE PROBLEMET!!! 

Skrevet (endret)

Flesteparten av barna på skolen gjør leksene på egen hånd fra 4. trinn i hvert fall, det har jeg inntrykk av. Mine gjør lekser med en gang de kommer hjem fra skolen, selv om de kommer til tomt hus. For de får ikke tilgang til noen goder før leksene er gjort. Etterpå kan de skype eller se dra til venner eller hva som helst, det respekterer de.

Yngstemann er 9 år og har både oppmerksomhetsvansker (ADHD) og aspergers. Men han greier fint å forholde seg til at leksene må prioriteres før andre ting. (Gjør leksene før andre ting selv om han kommer hjem til tomt hus). Han greier også å jobbe selvstendig og ta opp eventuelle problemer etter at resten av leksene er gjort, og når han har noen å spørre om hjelp. Jeg har ingen tro på at så store barn ikke greier å gjøre lekser på egen hånd. De blir litt som man tillater dem kanskje? Hvis man alltid henger over dem blir de avhengig av det.

Endret av palamina
Skrevet

Jenta mi er 14 år og gjør lekser alene, men får hjelp om hun trenger det. Det kan være forbredelser til prøver, fremføring eller skolestil. 

Anonymkode: 0ae7c...155

Skrevet

Hos oss var det fast rutine å gjøre lekser ved kjøkkenbordet mens mamma laget middag. Gjorde de alltid på egenhånd men mamma var tilgjengelig dersom vi skulle trenge hjelp. Når jeg ble litt eldre gjorde jeg leksene på rommet dersom jeg hadde besøk av klassekamerater men stort sett fremdeles på kjøkkenet. Syntes det var koselig å sitte der med mamma tassende rundt.

Skrevet
2 timer siden, palamina skrev:

Flesteparten av barna på skolen gjør leksene på egen hånd fra 4. trinn i hvert fall, det har jeg inntrykk av. Mine gjør lekser med en gang de kommer hjem fra skolen, selv om de kommer til tomt hus. For de får ikke tilgang til noen goder før leksene er gjort. Etterpå kan de skype eller se dra til venner eller hva som helst, det respekterer de.

Yngstemann er 9 år og har både oppmerksomhetsvansker (ADHD) og aspergers. Men han greier fint å forholde seg til at leksene må prioriteres før andre ting. (Gjør leksene før andre ting selv om han kommer hjem til tomt hus). Han greier også å jobbe selvstendig og ta opp eventuelle problemer etter at resten av leksene er gjort, og når han har noen å spørre om hjelp. Jeg har ingen tro på at så store barn ikke greier å gjøre lekser på egen hånd. De blir litt som man tillater dem kanskje? Hvis man alltid henger over dem blir de avhengig av det.

Har en på 16 med ADHD og Asperger, han klarer helt fint å gjøre leksene selv. Trenger aldri se gjennom dem heller.

14-åringen med bare ADHD gjør ikke lekser hvis ikke vi sitter oppå ham. Ikke fordi han ikke klarer de selv, men fordi han ellers faktisk ikke gjør dem. Da bare kaster han bøker etc rundt i frustrasjon. Han har aldri fått hjelp for problemene sine på skolen og resultatet er skolevegring og autoritetsproblemer. Frem til ungdomsskolen gjorde han ikke leksene sine om man så satt oppå ham. 

så ungdom er forskjellige. 

Anonymkode: c5ba8...030

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...