Ulfen Skrevet 12. januar 2016 #1 Skrevet 12. januar 2016 Jeg er sykemeldt pga ryggsmerte, og er 31 uker på vei. Ryggsmerten ligger på venstre side av korsryggen og stråler ned i venstre ben. Siste dagene har smerten vært så uutholdelig at jeg ikke klarer å gå i det hele tatt, strålingen gjør og at foten svikter i blandt og ikke fungerer. Har fått henvisning til fysio så skal såklart dra dit, men smerten er så ille nå, og eneste jeg kan ta ifølge legen min er paracet. Prøvde å stå å dusje i dag å jeg fikk så vondt at jeg bare sto å gråt, og samboer måtte tørke meg å bære meg tilbake i senga.. blir helt gal både av smerten og av å ikke engang kunne gå på do uten hjelp. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen tips? Vil bare gråte :-(
Makkverket Skrevet 12. januar 2016 #3 Skrevet 12. januar 2016 (endret) Du har prolaps. Dette arter seg veldig forskjellige fra person til person. Noe særlig til tips har jeg ikke, annet enn at hvis du klarer å gå - gjør det! Ikke på asfalt, men gå lange turer på skogsstier og/eller ulent terreng. Og dessuten: Ta en paracet OG en ibux dersom legen sier det er greit. Min erfaring er at det fungerer liiittegrann bedre enn bare paracet. Endret 23. januar 2016 av Makkverket
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #4 Skrevet 12. januar 2016 Hvordan startet det hos deg? Jeg er snart 32 uker og har smerter i korsryggen som kommer hvis jeg sitter rett opp og ned. Å feks spise lunsj i kantina har blitt forferdelig vondt pga dette. Er redd det skal eskalere. Har ikke vært hos lege enda. Anonymkode: 60ef0...3fe
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #5 Skrevet 12. januar 2016 6 minutter siden, Makkverket skrev: Du har prolaps. Det er da slett ikke sikkert, veldig vanlig at gravide får isjias. Anonymkode: 6b2a0...cb3
Makkverket Skrevet 12. januar 2016 #6 Skrevet 12. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da slett ikke sikkert, veldig vanlig at gravide får isjias. Anonymkode: 6b2a0...cb3 Jeg tolker det i alle fall slik at isjias og prolaps er det samme: http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hjerne-nervesystem/isjias-prolaps-2435.html
Ulfen Skrevet 12. januar 2016 Forfatter #7 Skrevet 12. januar 2016 12 minutter siden, Makkverket skrev: Du har prolaps. Dette arter seg veldig forskjellige fra person til person. Jeg hadde det som student for 5 år siden, og i den perioden det stod på som verst (fra september til jeg opererte i januar), klarte jeg ikke å gå, sitte eller stå noe særlig lenger enn 5-10 minutter om gangen. Så: Jeg lå. Jeg lå på forelesning, jeg lå under eksamen, jeg la meg ned på butikken og jeg la meg ned da jeg lagde mat. I tillegg tok jeg 4 voltaren og 6 paralgin forte til dagen. Verste perioden i mitt liv. Noe særlig til tips har jeg ikke, annet enn at hvis du klarer å gå - gjør det! Ikke på asfalt, men gå lange turer på skogsstier og/eller ulent terreng. Og dessuten: Ta en paracet OG en ibux dersom legen sier det er greit. Min erfaring er at det fungerer liiittegrann bedre enn bare paracet. Ja, legen sier det er prolaps. Siden jeg er gravid så kan jeg ikke ta ibux... :/ får ikke til å gå noe som helst, klarer knapt å gå de 10 meterne fra sofaen til do, og må ofte ha samboer med for å hjelpe meg. Er vondt å sitte, bøye seg, stå, gå. Alt er vondt, utenom å ligge. Noen ganger er det også vondt, spesielt å skifte liggestilling!
Ulfen Skrevet 12. januar 2016 Forfatter #8 Skrevet 12. januar 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan startet det hos deg? Jeg er snart 32 uker og har smerter i korsryggen som kommer hvis jeg sitter rett opp og ned. Å feks spise lunsj i kantina har blitt forferdelig vondt pga dette. Er redd det skal eskalere. Har ikke vært hos lege enda. Anonymkode: 60ef0...3fe Startet men å bare ha litt smerter i korsryggen av og til,spesielt om jeg bøyde meg. Så jobbet jeg mye å tok det absolutt ikke med ro, og da fikk jeg en liten svikt i foten (pga ryggen) akkurat når jeg prøvde å gå ned trappa, som ente med at jeg datt, og etter den tid har det vært helt jævlig :-(
Makkverket Skrevet 12. januar 2016 #9 Skrevet 12. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan startet det hos deg? Jeg er snart 32 uker og har smerter i korsryggen som kommer hvis jeg sitter rett opp og ned. Å feks spise lunsj i kantina har blitt forferdelig vondt pga dette. Er redd det skal eskalere. Har ikke vært hos lege enda. Anonymkode: 60ef0...3fe Nå skal det sies at jeg ikke var gravid, så jeg beklager om jeg uttalte meg for bastant Uansett, det begynte med stråling nedover venstre fot. Til å begynne med (fra ca. mai til august) var smerten levelig, jeg "ristet" det av meg, men etterhvert ble det verre, og til slutt var å ligge det eneste alternativet. Kroppen skal egentlig klare å ta seg av prolaps på egenhånd, ved å "tørke"opp geleen som tyter ut og presser på isjiasnerven. Jeg gikk til manuellterapeut og fikk akupunktur. Det fungerte lindrende for meg i en kort periode av gangen. Etterhvert mente manuellterapeuten at dette ikke ville gå over av seg selv, og henviste meg til lege. Jeg kjenner flere som har hatt det samme, og for et par av de gikk det over av seg selv. Som sagt er dette veldig individuelt!
Makkverket Skrevet 12. januar 2016 #10 Skrevet 12. januar 2016 Uff, jeg føler med dere! Prøv å ta kontakt med naprapat eller manuellterapeut og hør om de har noen gode råd Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #11 Skrevet 12. januar 2016 2 timer siden, Makkverket skrev: Jeg tolker det i alle fall slik at isjias og prolaps er det samme: http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hjerne-nervesystem/isjias-prolaps-2435.html Absolutt ikke det samme. Anonymkode: 7772a...0eb
Makkverket Skrevet 12. januar 2016 #12 Skrevet 12. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Absolutt ikke det samme. Anonymkode: 7772a...0eb Neivel, forklar meg forskjellen da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå