AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #1 Del Skrevet 12. januar 2016 Hei! Jeg har to gutter på 7 og 2 år. Jeg har latt eldste være hjemme alene i kanskje maks en halvtime det siste halvåret en gang iblant, men ikke noe utover det. Når er eldste gammel nok til å passe lillebror i maks 10 min når jeg reiser på butikken? Jeg ser matbutikken fra huset, så er absolutt ikke langt. Men har ikke helt følt meg trygg på det tidligere. Så når mener samfunnet at det er "ok"? Og er det mens lillebror er våken, eller sover? Anonymkode: bccf0...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #2 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg synes en 7-åring er litt for liten til å ha ansvar alene for en 2-åring, selv om det bare er for 10min. Du er fysisk ute av huset, og ting kan skje. 2-åringer kan være ganske uberegnelige. Hva hvis han setter noe i halsen f.eks? Altfor stort ansvar for storebroren. Anonymkode: c2eef...b76 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #3 Del Skrevet 12. januar 2016 Ja, det er jo samme tankegang jeg også har. Er derfor jeg lurer på, når er det OK? Og hvis minsten ligger og sover, så er det jo ikke så stor fare for at det går galt under de 10 min. TS Anonymkode: bccf0...d5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #4 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg syntes det er helt okk å la de være alene i 19 min når de er 2 og 7. Anonymkode: a34c4...63f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 12. januar 2016 #5 Del Skrevet 12. januar 2016 Kommer helt an på modenheten til 7-åringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 12. januar 2016 #6 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg tror ikke jeg ville gitt ham det ansvaret før om et par år, når de er 9 og 4. En 2-åring er fryktelig uforutsigbar, og jeg hadde ikke villet at 7-åringen skulle måtte leve med at det var han som hadde ansvaret dersom noe skjedde... Om 4-åringen er forholdsvis fornuftig, og 9-åringen selvsagt det samme, ville jeg nok syntes det var helt ok.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #7 Del Skrevet 12. januar 2016 Det ville jeg ikke tenkt på, på en god stund enda. Om de begge er veldig rolige og fornuftige når de er 9 og 4 så kanskje. Har en på snart 4 og en på snart 11, som jeg ikke ville latt være alene, så lenge jeg ikke var i ropbar avstand enda, til tross for at den eldste er kjempeflink med lillebroren og har passet ham mye, mens jeg gjør andre ting. Yngstemann er nemlig utrolig oppfinnsom, liker å terge broren og kan finne på utrolig mye rart, selv om han oftest er snill og grei. Vil ikke at storebror skal føle skyld om han har tatt seg en tur på do og den eksperimentelle lillebroren har rappet en fyrstikkeske, fra øverst i skapet, som han kan eksperimentere med, mens han har noen minutter for seg. Anonymkode: a5032...d7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattblomst Skrevet 13. januar 2016 #8 Del Skrevet 13. januar 2016 11 timer siden, Ulrikke skrev: Jeg tror ikke jeg ville gitt ham det ansvaret før om et par år, når de er 9 og 4. En 2-åring er fryktelig uforutsigbar, og jeg hadde ikke villet at 7-åringen skulle måtte leve med at det var han som hadde ansvaret dersom noe skjedde... Om 4-åringen er forholdsvis fornuftig, og 9-åringen selvsagt det samme, ville jeg nok syntes det var helt ok.... 9 og 4 hørtes bedre ut. Tror ikke jeg ville overlatt ansvaret for en 2 åring til en på 7 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms. Daisy Skrevet 13. januar 2016 #9 Del Skrevet 13. januar 2016 Personlig så synes jeg 7 år er vel lite . ville sagt det er mer normalt i 11-12 års alderen. Men barn er jo forskjellige så jeg kan kun snakke ut fra erfaringen jeg har med mine egne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pompdelux Skrevet 13. januar 2016 #10 Del Skrevet 13. januar 2016 Her får 13 åringen passe 6 åringen men da når jeg er i en situasjon der jeg er kort vei unna og bare for en kort stund. Sover 6 åringen kan han passe henne noen timer med telefonkontakt. Har vel latt de være alene når jeg ska hente tredjemann eller på butikken når de var litt yngre men ikke mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 13. januar 2016 #11 Del Skrevet 13. januar 2016 Jeg syns det er for tidlig, eller hvertfall at 2-åringen er for liten og for uforutsigbar for en 7-åring. Selv om han sov, ville jeg ikke jeg vært komfortabel med det, dersom barnet våknet. Jeg fikk en slags oppvekker på dette, da jeg var i et familieselskap med barna mine. Der var det en jente på 7 år som ville leke en del med mitt yngste barn på da 1,5. Hun bar ham og hjalp ham med ting, og hun så ut til å ha full kontroll. Så gikk vi i ut i hagen, og hun bar ham rundt. Plutselig ser jeg at den egentlig veldig ansvarlige og rolige 7-åringen er i ferd med å sette sønnen min på en steinmur, hvor det var langt ned på den andre siden. Jeg var rett ved, og fikk stoppet det. Men det slo meg hvor lett det er å tenke at disse ansvarlige 7-åringene o.l. har full kontroll, mens de kan slite med noen vurderinger av fare f.eks. Og jeg tenker på hvordan det ville vært for en 7-åring å leve med at noe skjedde mens hun var alene med barnet. En grei 4-åring, kanskje, men jeg ville ikke likt at hun hadde ansvar for en 2-åring, selv for så kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uskyldenselv Skrevet 13. januar 2016 #12 Del Skrevet 13. januar 2016 Hvis toåringen sover og syvåringen er moden for alderen og du i tillegg snakker med han om hva han skal gjøre om lillebror våkner synes jeg det er ansvarlig med en kort butikktur borte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå