Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest xx girl xx
Skrevet

Jeg spammer visst forumet om dagen.  Beklager det! 

Jeg stresser meg i hel. Kjenner pulsen er høy.  Og jeg er helt forknytt i kroppen.  Gir fastleger sykemelding i slike tilfeller?  Jeg vil jobbe. Men jeg klarer ikke alt om dagen. Humøret er ustabilt.  Jeg gruer meg litt til sprøytene når jeg har det tøft nå. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du stresser og trenger fri....   

....hva med å ta deg litt fri? Altså, ferie?

Anonymkode: be50b...3ec

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, xx girl xx skrev:

Jeg spammer visst forumet om dagen.  Beklager det! 

Jeg stresser meg i hel. Kjenner pulsen er høy.  Og jeg er helt forknytt i kroppen.  Gir fastleger sykemelding i slike tilfeller?  Jeg vil jobbe. Men jeg klarer ikke alt om dagen. Humøret er ustabilt.  Jeg gruer meg litt til sprøytene når jeg har det tøft nå. 

Nei. Du får sykemelding når du er syk.

Anonymkode: b005b...2e4

• Liker 3
Skrevet

Det er jo vanskelig å svare på, kommer jo an på hvorfor du er stresset, hvordan stresset utarter seg, og om legen vurderer at stresset vil gi seg litt hvis du blir sykemeldt? Hvis du bare er spent pga prøverørsforsøk vil jeg tvile på at du får sykemelding... Hvis det er faktorer på jobb som stresser deg må du ta tak i disse faktorene. 

Skrevet

Ikke på grunn av stress i seg selv, men dersom du er blitt syk, enten det er av stress eller andre ting,  får du sykemelding.  Så må du se hvordan du kan minske stresset slik at du blir bedre.  Lykke til 😊

Anonymkode: 6573f...05d

Skrevet

Du må snakke med legen din om dette. Om du legger det fremt riktig så tror jeg nok du får, ihvertfall en gradert sykemelding. Du er sliten og stresset pga IVF forsøket dere er i gang med. Jeg gjetter på at før det igjen så står det en lang prøvperiode med flere nedturer og tøffe perioder. Så det er ikke rart at du er sliten og stresset nå. 

Mange leger gir sykemelding under forsøk og spesielt etter innsetting, men dette har jo en del å si hvilken type jobb og hvordan den psykiske så vel som den fysiske formen er.

Anonymkode: b8e99...9ae

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må snakke med legen din om dette. Om du legger det fremt riktig så tror jeg nok du får, ihvertfall en gradert sykemelding. Du er sliten og stresset pga IVF forsøket dere er i gang med. Jeg gjetter på at før det igjen så står det en lang prøvperiode med flere nedturer og tøffe perioder. Så det er ikke rart at du er sliten og stresset nå. 

Mange leger gir sykemelding under forsøk og spesielt etter innsetting, men dette har jo en del å si hvilken type jobb og hvordan den psykiske så vel som den fysiske formen er.

Seriøst? Skjerp deg . Våre skattepenger skal ikke bli brukt på deg bare fordi du opplever litt stress. Syk-melding er for de som er syke. 

Anonymkode: 084a3...9b7

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Skjerp deg . Våre skattepenger skal ikke bli brukt på deg bare fordi du opplever litt stress. Syk-melding er for de som er syke. 

Du kjenner vel ikke situasjonen til TS, gjør du?

Stress kan være så mangt. Leser det slik at TS er utmattet av stress(og mulig lang, vond prøveperiode ettersom hun har vært gjennom IVF forsøk) og da er det bedre, og lov, å få styr på ting nå, i stedenfor å møte veggen.. 

• Liker 2
Gjest xx girl xx
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg ser det er litt delte meninger. Og jeg tror det er litt vanskelig å svare, hvis man ikke har vært i samme situasjon selv.  

Det går mye bedre i  dag. Så jeg har valgt å bli i 100% jobb.  Hva som skjer ved uttak og innsett får jeg ta senere. Jeg får finne noen gode måter å koble av på. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det ikke meg det var snakk om da. Men vi forskjellige og takler ting forskjellig. Jeg har selv vært igjennom mange år som prøver og flere ivf forsøk og for min del var det mye tøffere psykisk enn fysisk. Jeg ble psykisk syk av hele karusellen med barnløsheten, hormoner og alle nedturene.

Gjest xx girl xx
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette snakket om skattepenger .  For det første betaler arbeidsgiver for de to første ukene. For det andre blir man ikke sykemeldt uten grunn. Det er en stor påkjenning å gå gjennom ivf. Og ikke minst alt før man kommer så langt. 

Uansett er det legen som bestemmer.  

Gjest incognita
Skrevet
2 minutter siden, xx girl xx skrev:

Jeg skjønner ikke dette snakket om skattepenger .  For det første betaler arbeidsgiver for de to første ukene. For det andre blir man ikke sykemeldt uten grunn. Det er en stor påkjenning å gå gjennom ivf. Og ikke minst alt før man kommer så langt. 

Uansett er det legen som bestemmer.  

Stress er ingen diagnose, men stress kan føre til situasjonsbetinget psykisk ustabilitet f eks, noe som er en godkjent diagnose. Trenger du sykemelding så får du det, men det er opp til legen din å vurdere behovet. 

Skrevet

Jeg ble sykmeldt i nesten en måned, oktober i fjor- pga stress og utbrenthet etter all stress, inn/ut av sykehus og kommende operasjon... Den mnd hjalp meg utrolig mye - og jeg har aldri følt meg så bra som nå! :) Jeg ville gått til legen å forklart dette.. :) 

Skrevet
16 minutter siden, xx girl xx skrev:

Det er en stor påkjenning å gå gjennom ivf. Og ikke minst alt før man kommer så langt. 

Men vær forsiktig så det ikke blir en selvoppfyllende profeti. Hvis du stadig forteller deg selv at IVF er en påkjenning, allerede før du har begynt, så vil det fort oppleves sånn nettopp fordi det er det du har lært deg selv. Hvis dere er uheldige og må ha mange forsøk vil dette bli helt uutholdelig for deg, hvis du allerede før sprøytestart opplever det som en påkjenning. Nå mener jeg ikke at det IKKE er en påkjenning for deg, men du bør da være føre var og fokusere på hvordan du skal håndtere dette, også uten sykemelding. En sykemelding kan jo i verste fall bare gi deg enda mer tid til å tenke (og det er jo tankene som er problemet - ved kort protokoll er det sjelden veldig tunge bivirkninger) og skape en enda større påkjenning.

Du må lytte til deg selv og legen, men hvis du allerede før sprøytestart opplever en stor påkjenning kan det nok være lurt å diskutere med lege eller terapeut hvordan du skal komme gjennom dette uten å bli ødelagt. Det er ikke vanlig å trenge sykemelding før uttak/innsett (er vel ikke så vanlig etter heller, men noen får det), så hvis du allerede nå er stresset er det viktig å ta tak i det og få hjelp til å håndtere det. Ikke la vær å ta tak i det hvertfall, bare fordi enkelte her mener det er sløsing med skattepenger (...?). 

Skrevet (endret)
Den 12.1.2016 at 15.51, AnonymBruker skrev:

Nei. Du får sykemelding når du er syk.

Anonymkode: b005b...2e4

Man kan i noen tilfeller få sykemelding i en gitt situasjon for å kunne hente seg inn og UNNGÅ å bli syk.

Endret av Jerry Lee
Gjest xx girl xx
Skrevet
7 minutter siden, Sisti skrev:

Men vær forsiktig så det ikke blir en selvoppfyllende profeti. Hvis du stadig forteller deg selv at IVF er en påkjenning, allerede før du har begynt, så vil det fort oppleves sånn nettopp fordi det er det du har lært deg selv. Hvis dere er uheldige og må ha mange forsøk vil dette bli helt uutholdelig for deg, hvis du allerede før sprøytestart opplever det som en påkjenning. Nå mener jeg ikke at det IKKE er en påkjenning for deg, men du bør da være føre var og fokusere på hvordan du skal håndtere dette, også uten sykemelding. En sykemelding kan jo i verste fall bare gi deg enda mer tid til å tenke (og det er jo tankene som er problemet - ved kort protokoll er det sjelden veldig tunge bivirkninger) og skape en enda større påkjenning.

Du må lytte til deg selv og legen, men hvis du allerede før sprøytestart opplever en stor påkjenning kan det nok være lurt å diskutere med lege eller terapeut hvordan du skal komme gjennom dette uten å bli ødelagt. Det er ikke vanlig å trenge sykemelding før uttak/innsett (er vel ikke så vanlig etter heller, men noen får det), så hvis du allerede nå er stresset er det viktig å ta tak i det og få hjelp til å håndtere det. Ikke la vær å ta tak i det hvertfall, bare fordi enkelte her mener det er sløsing med skattepenger (...?). 

Nå skrev jeg lengre opp at jeg har det bedre. Og fortsetter i 100% jobb. Jeg hadde en tung dag .  Men fant løsninger på hvordan jeg skal takle dette.  Heldigvis ☺ 

Men tusen takk for et langt og utfyllende svar ☺

Skrevet
8 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Man kan i noen tilfeller få sykemelding i en gitt situasjon får å kunne hente seg inn og UNNGÅ å bli syk.

Kan man det? Og hva skriver legen på sykemeldingen?

Anonymkode: 623c4...f4c

Skrevet

Stress oppstår jo gjerne ikke ut av det blå, så årsaken til stresset kan jo godt være noe som oppfyller kriteriene for sykemelding. Man må også huske på at det ikke kun finnes somatiske sykdommer. Mange opplever dessuten sorg, depresjon og angst som følge av å gjennomgå infertilitet og assistert befrukning. Det er en livskrise. Da kan det periodevis være vanskeig å fungere i arbeidslivet. Men det er sikkert vanskelig for noen som ikke har vært i en sånn situasjon å forstå. Jeg har hvertfall ikke noe imot at skattepenger finansierer sykemelding til personer som er i en sånn prosess. Uten å ha noe belegg for å si det, vil jeg tro at de fleste leger tenker det samme. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan man det? Og hva skriver legen på sykemeldingen?

Anonymkode: 623c4...f4c

Tja...min lege skrev en gang "I en situasjon med stress og angst. Det antas at pasienten kan utvikle dette til alvorlig sykdom og utbrenthet. Trenger hvile."

Hva andre leger kan og vil vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...