kenpet Skrevet 12. januar 2016 #1 Skrevet 12. januar 2016 Har datet ei jente i en måned nå, og jeg synes at ting går veldig bra. Bortsett fra at jeg føler at eksen hennes dukker opp i hver diskusjon. Hvis vi f.eks snakker om hva vi skal ha til middag, kan hun si: "Eksen min likte også det/Eksen min HATET det". Da vi diskuterte feriesteder, sa hun:: "Eksen min likte ikke å dra til syden, han var sånn som helst ville feriere i Norge". Hun snakker også om han når det gjelder småting som: "Eksen min pleier alltid å handle flere ganger i uka" og "Eksen min har det alltid rotete, så jeg pleier å tilby han å rydde litt i leiligheten hans". Hun er god venn med denne eksen, og har kjent han noen år. Vært slutt i 2 år. Det går ikke en dag uten at hun nevner han, enten det er positive eller negative ting. Jeg er ikke en sjalu person, og hadde fint taklet at hun er venn med eksen. Jeg er selv venn med min eks, men jeg snakker aldri om henne. Føler ikke behov for å snakke om henne til den jenta jeg dater. Kjenner at jeg blir irritert over at hun snakker om eksen omtrent hver gang vi er sammen. Overreagerer jeg?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #2 Skrevet 12. januar 2016 Kanskje hun ikke er obs på det. Kommenter det til henne. Anonymkode: c0a32...3ce 3
Sannerlig Skrevet 12. januar 2016 #3 Skrevet 12. januar 2016 Tror nok ikke hun har hatt så mange referanser i sin tid, og dette er nok bare hennes måte og forsøke forklare litt om seg selv. Du kan jo prate litt med henne om dette, eller se på det som et forsøk på å forklare deg litt om hvem hun er i forhold til andre. Handler nok ikke egentlig alltid om denne x-n:) 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #4 Skrevet 12. januar 2016 Enig med de over. Anonymkode: eea80...f3a 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #5 Skrevet 12. januar 2016 Enten er hun ikke over eksen eller så har hun ikke så gode sosiale antenner og ingen andre enn han å snakke om. Det kan bli sånn om man har vært i forhold lenge og mistet venner og ikke har så mye annen input enn kjæresten/eksen sin i hverdagen. Men uansett alltid en u-ting å snakke om eksen. Anonymkode: 8f1ce...803 4
Gjest cheshirecat Skrevet 12. januar 2016 #6 Skrevet 12. januar 2016 Unormalt. Hun tenker åpenlyst på ham daglig. Ville sagt ifra. Du overreagerer ikke.
Gjest Minesveiper Skrevet 12. januar 2016 #7 Skrevet 12. januar 2016 Virker ikke som hun er over han når hun snakker om han hele tiden.
Ananas. Skrevet 12. januar 2016 #8 Skrevet 12. januar 2016 Det er ikke sikkert det kommer av å ikke være over ham, men hvor stor del av hennes referanseramme han faktisk er. Om man har hatt noen år med en kjæreste og brukt hver dag med ham, så vil det være mange situasjoner der en slik assosiasjon kan oppstå. Hun bør gjøres oppmerksom på at hun nevner ham veldig ofte, og hvordan du reagerer på det. Slutter hun ikke da, så ville jeg nok gått tilbake til teorien om å ikke være helt over ham. 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #9 Skrevet 12. januar 2016 Høres ikke ut som hun er bevisst på det, eventuelt som tidligere sagt her, kanskje ikke har så mye annet å sammenligne med. Det har jo vært slutt i to å og hun dater deg, så jeg tror ikke det handler om at hun ikke er over han. Anonymkode: 2aed2...4da
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #10 Skrevet 12. januar 2016 1 time siden, Sannerlig skrev: Tror nok ikke hun har hatt så mange referanser i sin tid, og dette er nok bare hennes måte og forsøke forklare litt om seg selv. Du kan jo prate litt med henne om dette, eller se på det som et forsøk på å forklare deg litt om hvem hun er i forhold til andre. Handler nok ikke egentlig alltid om denne x-n:) I denne sammenhengen, og slik du legger frem eksemplene, tror jeg også at det handler om at hun har lite å referere seg til i fortiden. Da tar hun frem dette med eksen for å forklare hvem hun er. Litt knølete måte å gjøre det på, men du kan jo gjøre henne klar over det så tror jeg det stopper Ellers så er ikke jeg heller noen sjalu person, har stor takhøyde når det kommer til både ekser, vennskap og fortid. Men eksen min utfordret det veldig, hvor det ikke handlet om å være liberal lenger men ubehagelig oppførsel rundt eks. Da hadde jeg reagert. Anonymkode: d5cf8...550
draug 75 Skrevet 12. januar 2016 #11 Skrevet 12. januar 2016 Det med få referanser høres plausibelt ut. Hun prøver å forstå deg ut fra hvordan eksen oppførte seg. Hvis hun ikke har hatt for mange kjærester er det mulig. Det kan du få aksept for at du ikke liker. -Det er bare å si det: f.eks at "jeg skal vurderes som den jeg er, ikke opp mot eksen din." men det er bra hun er venner med eksen og at det ikke er full krig. 1
Nanami Skrevet 12. januar 2016 #12 Skrevet 12. januar 2016 Jeg snakker også litt for mye om exen(e), men det er fordi jeg har vært i forhold så og si konstant fra jeg var 16. Vet ikke om det er tilfelle med hun du dater da.
Gjest Spiderman Skrevet 12. januar 2016 #13 Skrevet 12. januar 2016 Hvis eksen er så relevant for henne at hun konstant snakker om han to år etter det ble slutt ville jeg tatt det som et dårligt tegn. Ikke sikkert at hun er over han og hvis sammenlikningene mellom deg og han kommer så ville jeg trykket på bremsen og holdt meg unna. Hun dater en ny mann nå og fokuset burde heller være på deg. Det finnes jo så mye annet man ellers kunne snakke om.
guttemann Skrevet 12. januar 2016 #14 Skrevet 12. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enten er hun ikke over eksen eller så har hun ikke så gode sosiale antenner og ingen andre enn han å snakke om. Det kan bli sånn om man har vært i forhold lenge og mistet venner og ikke har så mye annen input enn kjæresten/eksen sin i hverdagen. Men uansett alltid en u-ting å snakke om eksen. Anonymkode: 8f1ce...803 Veldig enig. Merket selv at jeg gjorde dette mye den første tiden det var slutt med eksen. Ikke nødvendigvis når jeg snakket med en date, men det er jo litt merkelig å dra en eks mye inn i samtaler også. Ble oppmerksom på det selv. Mye bedre å si "Jeg synes også det er så koselig å gjøre x" enn "jeg og x-en koste oss ofte med x". Spørsmålet er vel hvordan han kan ta det opp uten at hun blir fonærmet eller tror han er sjalu.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #16 Skrevet 12. januar 2016 Skikkelig turnoff, at du gidder! Anonymkode: 22cd5...96a
Gjest MadameDeRosa Skrevet 12. januar 2016 #17 Skrevet 12. januar 2016 9 timer siden, kenpet skrev: Har datet ei jente i en måned nå, og jeg synes at ting går veldig bra. Bortsett fra at jeg føler at eksen hennes dukker opp i hver diskusjon. Hvis vi f.eks snakker om hva vi skal ha til middag, kan hun si: "Eksen min likte også det/Eksen min HATET det". Da vi diskuterte feriesteder, sa hun:: "Eksen min likte ikke å dra til syden, han var sånn som helst ville feriere i Norge". Hun snakker også om han når det gjelder småting som: "Eksen min pleier alltid å handle flere ganger i uka" og "Eksen min har det alltid rotete, så jeg pleier å tilby han å rydde litt i leiligheten hans". Hun er god venn med denne eksen, og har kjent han noen år. Vært slutt i 2 år. Det går ikke en dag uten at hun nevner han, enten det er positive eller negative ting. Jeg er ikke en sjalu person, og hadde fint taklet at hun er venn med eksen. Jeg er selv venn med min eks, men jeg snakker aldri om henne. Føler ikke behov for å snakke om henne til den jenta jeg dater. Kjenner at jeg blir irritert over at hun snakker om eksen omtrent hver gang vi er sammen. Overreagerer jeg? Ikke noe gøy det der. Men det kan være en måte at hun forteller om seg selv på, om hun på en måte har "levd gjennom" han da de var sammen, sånn at det hun egentlig mener er å fortelle om seg selv, men fokuset er dreid på et vis sånn at hun ikke klarer å få frem at hun egentlig mener seg selv, men nevner han, i tilfelle han stadig kom først i forholdet? Jeg vet ikke, men det virker kanskje litt sånn? Altså, istedenfor å si "Eksen min likte ikke å dra til syden, han var sånn som helst ville feriere i Norge", så kanskje hun egentlig mente "jeg har ikke vært noe i syden de siste årene, selv om jeg har hatt lyst". Kanskje hun ikke er vant til å kunne snakke om seg selv? Det er uansett upassende å snakke om ekser mens man dater. Jeg hadde ikke orka det, men måtte nok ha tatt det opp. Det er jo tankeløst ovenfor deg. Ta en prat med henne, så kanskje dere sammen finner ut av hvorfor.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #18 Skrevet 12. januar 2016 Da jeg var på språkreise med ei venninne i 3 uker, snakket jeg konstant om bestevenninnen min. Hun dukket opp i alle samtaler og sammenhenger hele tiden, men det var selvfølgelig ubevisst. Så sa venninna mi ifra til meg om at jeg prata om henne hele tiden, og spurte om jeg kunne la være én dag. Og faktisk så var det veldig lett å la være, så lenge jeg var klar over det. Og etter det har jeg bevisst klart å dempe ned på det. Hun trengte altså bare å si ifra den ene gangen. Tror det er litt det samme som er med kjæresten din. Hun har sikkert en del minner og historier som blir vekket i hverdagen, som hun bevisst eller ubevisst da forteller om. Det beste er nok å nevne det for henne, og spørre om hun kan roe det ned fordi det begynner å bli for mye for deg. Anonymkode: 937e2...e12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå