Gå til innhold

Baksnakking på jobben?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger litt input her, hva ville du gjort?

Jeg har nylig fått vite at det blir snakket bak ryggen min på jobben..Hva det gjelder vet jeg ikke nøyaktig, og vet ikke om jeg vil vite det heller.

Uansett så er det sånn at den dette gjelder har tidligere vært sur og frekk mot meg. Har mange forskjellige episoder som eksempel men tar ikke det med her. Da jeg syntes dette var veldig ubehagelig (ble faktisk nesten dårlig av det) hadde jeg ikke noe annet valg enn å ta det opp. Det gikk forsåvidt greit der og da, men mye ble sagt som jeg synes er urettmessig og urettferdig. Alle kan jo ikke like alle, jeg vet jo det. Har vel hatt litt vanskelig for å "la det gå". Det er blitt en smule forbedring etterpå men situasjonen på jobb er innimellom "anspent" og jeg har jo blitt usosial pga dette da jeg ikke oppsøker folk som ikke liker meg, derimot tvert imot. Trekker meg litt unna. Så da blir jeg jo litt "utafor" og det synes jeg jo ikke er greit det heller. Da den samtalen fant sted tidligere, sa jeg ifra til sjefen min om det. Har også nevnt en enkelt episode for han, ellers har jeg ikke gjort noe med saken. Den enkeltepisoden ba jeg om at ble mellom oss. 

Nå når jeg har fått høre fra en annen at jeg blir baksnakka, og i tillegg at det merkes at det er "anspent" til tider så føler jeg at det har gått for langt og det plager meg. Da begynner jeg å tenke at kanskje jeg er mislikt av flere hvis det blir snakka dritt om meg; og det er jo en mildt sagt ubehagelig tanke. Men jeg er så konfliktsky at jeg orker ikke ta det opp med vedkommende en gang til. Sist gang krevde det utrolig mye av meg å gjøre det faktisk, takler overhode ikke emosjonelt stress.

Føler ikke for å syte for mye til sjefen heller, be han om å ordne opp liksom... selv om jeg vet at det kanskje ikke er noe galt i det.

Skulle vel egentlig ønske at jeg var flinkere til å gi f, men det er jeg da altså utrolig dårlig på. Eller at jeg var så tøff at jeg bare slo hånda i bordet og ropte ut at det her aksepterer jeg ikke :)

Føles nesten som mobbing..

Noen som har opplevd noe liknende?

Anonymkode: d81ee...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke vil ta det opp med vedkommende selv, eller med sjefen, så er det nærliggende å høre om dere har verneombud som kan hjelpe deg. Evt. om du er organisert i en fagforening som kan hjelpe deg.

Hvis ikke så må du enten tåle det eller skifte jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med verneombud på tomannshånd, og be vedkommende snakke om det på neste personalmøte på en generell måte. Det har blitt gjort i min jobb. Viktig å tenke på hvordan man omtaler de man jobber med for alles del. 

Anonymkode: 83d0a...f1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer an på hvem som er der og hvem som påstår de er sjefen. på min forrige jobb så var ikke sjefen sjefen der allikevel.

Anonymkode: 44862...cc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke brydd meg, men hvis mobberne er sånn som blir sinna og beskylder alle andre for alt mulig annet så ville jeg tatt det opp med eieren. det er synd at det må gå så langt, men det virker ikke som om at sjefen din forstår hvordan du har det... ellers bryr han seg ikke. synd. virkelig. jeg føler med deg.

Anonymkode: 44862...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd liknende. Slik jeg tolket det, handlet "utfrysningen" om en gruppementalitet. Altså, noen få som får sugd med seg fler. Vanskelig ikke å bli med på baksnakkinga uten å være redd for ikke å bli fryst ut selv. At disse får holde på over tid skaper en slags mobbe effekt. Selv løste jeg det ved å slutte i jobben og jeg har ikke angret! Har hatt tre arbeidserfaringer etter dette, og aldri opplevd kolleger som ikke oppfører seg profesjonelt og vennlig i disse jobbene. 

Før jeg sluttet, tok jeg saken opp direkte med hver enkelt av de fire værste baksnakkerne. Deretter tok jeg det opp på personalmøte, bare for min egen selvrespekt sin del. Jeg ville med rak rygg få si til alle hvordan det var å være meg når jeg opplevde de tingene jeg oplevde. Fikk mange støttende og gode tilbakemeldinger på dette fra de som ikke var fra den "harde kjernen". Men gud. Jeg hadde det ikke så bra på den tiden. 

Tillitsvalgt og verneombud, eventuelt arbeidstilsynet, en fra HR avdelingen, en sjef eller annen overordnet kan være rett vei å gå. Men de kan ikke trylle heller. Ikke sikkert at det hjelper.  Baksnakkerne føler jeg at klarer å skape een kultur rundt seg hvor det er greit å snakke drit om andre og der andre ikke skal stille spørsmålstegn ved driten de sier. Kultur er veldig vanskelig å endre, og hvertfall menneskene som skaper den. 

Hvis du har muligheten så råder jeg deg til å søke ny jobb. Ikke alle steder er sånn. 

Ønsker deg masse lykke til uansett hva du velger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode tilbakemeldinger :)

Jeg er også enig i det med gruppementalitet; jeg ser jo at denne ene personen, og ikke de andre, som gjør at jeg blir litt utafor. Litt min egen skyld også nå etterhvert; men det er jo fordi jeg bevisst holder avstand.

Jeg snakket såvidt med sjefen min i går faktisk da det falt seg naturlig. Han sa at jeg måtte si fra om det dukket opp flere "episoder" for da måtte han evt snakke med vedkommende. Spør du meg burde han gjort det uansett, men det er forsåvidt greit. Vi har medarbeidersamtale til våren så jeg får vel bare prøve å ikke bry meg inntil da. Men har bestemt meg for å legge alle kort på bordet da og kreve at det blir tatt opp. Så får det gå som det går. Føler uansett at arbeidsmiljøet er litt ødelagt for min del, for det kan jo aldri bli helt bra etter noe sånt uansett?

Jeg liker jobben min og det er ikke enkelt å få seg en såpass bra jobb (for meg) så å slutte er egentlig ikke et alternativ heller. Iallefall ikke før jeg har prøvd alt :)

Personalmøter har vi ikke faktisk.. Jeg kan uansett ikke gå utenom sjefen min føler jeg, jeg har tillit til han inntil det motsatte er bevist.

Hilsen TS

Anonymkode: d81ee...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...