AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #1 Skrevet 12. januar 2016 Hei dere, jeg er en kvinne på 40. Jeg veier i dag 89 kg og er 173 høy. Etter siste og fjerde fødsel har jeg ikke klart gå ned i vekt uansett hva jeg gjør. Tro meg, jeg har prøvd. Litt bakgrunnsinfo: jeg har hypothyreose og nylig påvist insulinresistens. Er optimalt medisinert ifht stoffskiftet og har nylig begynt på metformin, uten at dette så langt har gitt meg noen effekt i fht vekt. Jeg trener ikke dessverre, men går turer når jeg har tid. (Blir litt lite tid til meg selv når jeg har 4 barn) Jeg har prøvd 5:2, gikk ned noen få kg men klarte ikke å holde ut fastingen dessverre. Nå bruker jeg Lifesum og ligger på 1500 kalorier daglig. Spiser normal kost, slik som resten av familien og jeg veier og teller alt jeg spiser. 1500 kalorier er nokså lite syns jeg, men i følge lifesum skal jeg da klare gå ned ca 0.7 i uken. Dette har jeg holdt på med i rundt 6 uker nå, vekten rikker seg ikke. Jeg spiser 200 kalorier mer hver lørdag for å kunne unne meg litt sjokolade. Det er alt. Jeg sliter som nevnt litt med helsen, men er man optimalt medisinert ifht lavt stoffskifte, burde jeg ha noenlunde samme forutsetinger som andre for å klare ned i vekt. Insulinresistens kan jeg lite om, bortsett fra at jeg vet metformin skal/bør gjøre tingene stabile ifht dette. Har hørt det kan gi et dytt ifht vektnedgang også, men ikke så langt. (Brukt dem i 4 uker). Jeg er streng med meg selv, noterer inn alt jeg spiser, absolutt alt. Og jeg spiser ikke godteri i ukedagene, kun lørdag og da veldig lite. Jeg vet jeg ikke er nok i bevegelse, men trodde den største vektnedgang kom av kostomlegging. Selvsagt er trening et pluss, men jeg får ikke tiden til å strekke til dessverre. Er veldig sliten. Jeg er nå svært ulykkelig. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Legen bare rister på hodet av at jeg ikke klarer gå ned i vekt. Han gidder ikke løfte en finger for å finne ut om det kan være "noe annet". Jeg har hørt om kvinner som har tatt et hormontilskudd og slik klart å gå ned i vekt (østrogen eller noe???) men jeg husker ikke bæret av hva eller hvordan og vet heller ikke hvordan gå frem. Vurderer time hos ernæringsfysiolog for å sjekke ut hva jeg faktisk forbrenner daglig, og ikke la en slik kalkulator på nett (som for eksempel hos lifesum) styre det. Kanskje bør jeg ligge på 1200 kalorier daglig? kanskje bør jeg spise mer? kanskje må jeg trene? jeg vil veldig gjerne høre fra noen her, jeg blir rett og slett veldig deprimert av dette. Anonymkode: 2795f...a9c 1
Poserose Skrevet 12. januar 2016 #2 Skrevet 12. januar 2016 Jeg skjønte ikke noe av det første du sa, så det jeg tenker er at du bør rådføre deg med fagfolk. I det minste ta svarene du får på et forum med en klype salt. Det kan få alvorlige konsekvenser å spise for lite over lengre tid. 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #3 Skrevet 12. januar 2016 Prøvd lavkarbo? Anonymkode: e53cf...65f 1
Sharon90 Skrevet 12. januar 2016 #4 Skrevet 12. januar 2016 Uansett hvilke svar du får og hva du prøver på videre, så ikke gi opp det eR ikke umulig. Jeg brukte /bruker også den appen, før jeg fikk sistemann her, gikk jeg ned 11kg, men i starten skjedde det lite.. plutselig begynte ting å skje. (Men jeg trente noe også da) Husk at salt binder væske, kutt ut alt av salt som du selv tilsetter.. om du er som meg som ikke orker å sette deg inn i lavkarbo, så følg en mildere egen variant; jeg har byttet brød med knekkebrød, dropper / reduserer BETRAKTELIG pasta og ris og poteter.. masse grønnsaker og reint kjøtt, da blir du mett, da føles 1500 kcal mye Men høres ut som om du har vært flink, synd det ikke er skjedd noe. Men ikke slutt med,det,du gjør..det kan slippe tak plutselig. Og ingen dum ide å gå til noen som kan kosthold og kropp og sjekke litt, håper det ordner seg. Forstår deg veldig, faen ikke greit når det ikke skjer noe til tross for hard innsats. Men det vil måtte skje noe til tross
Mrs.Under Skrevet 12. januar 2016 #5 Skrevet 12. januar 2016 Selv om man er rett medisinert i forhold til stoffskifte, kan det være svært vanskelig å gå ned i vekt. Du skriver at du har insulinresistens. Jeg vil da anbefale deg å ta en titt på bøkene til Fedon Lindberg, han er opptatt av det. Han var jo veldig poppis for noen år siden, men det han skriver om insulinresistens er like aktuelt i dag. Jeg tror noe av din manglende vektnedgang ligger i denne problematikken. 1500 kcal er ikke mye, men om disse kcal kommer fra matvarer som opprettholder og ikke motkjemper din insulinresistens, har det lite for seg å spise så lite. Du har rett at den største vektnedgangen kommer av kostomlegging, men det å være i aktivitet medfører at man går ned på en sunnere måte, og ikke mister muskler. At du er sliten kan jeg forstå, men prøv å vær sammen med ungene dine ute, og få frisk luft i alle fall! Bare det hjelper på humøret! Lykke til! 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #6 Skrevet 12. januar 2016 Innlegget ditt beskriver en stresset kropp og et stresset hode. Hva med å godta deg selv som du er akkurat nå? Har du tenkt at det er en mulighet? Ikke stress med å gå ned i vekt. Lag et stabilt liv, gå mere turer og vær glad i den kroppen du har. Anonymkode: eb11c...8a2 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #7 Skrevet 12. januar 2016 Jeg undrer meg om disse trådene som alle sier det samme: "Jeg teller kalorier, ligger på 1400-1600 daglig, men går ikke ned i vekt. Nå gir jeg opp". Jeg tenker alltid da: Hva vil det si for deg å gi opp? Å spise mer? Å spise usunn mat? Det er å straffe seg selv. Hvorfor ikke fortsette med det du gjør en stund til. Selv om du ikke går ned så mye i vekt som du ønsker så gjør du helsen din en stor tjeneste. Det er ekstra viktig å leve sunt når du sliter med sykdom og går på medisiner. Ikke kutt mer på kaloriene. Fortsatt med det du gjør. 6 uker er ikke lang tid, noen ganger tar det lengre tid før det løsner. Anonymkode: 00a24...0fc 11
Jens Skrevet 12. januar 2016 #8 Skrevet 12. januar 2016 Du må nok ned til 1200 kalorier for å forbrenne mer enn du tar inn. 2
Gjest SykkelJenny Skrevet 12. januar 2016 #9 Skrevet 12. januar 2016 7 minutter siden, Jens skrev: Du må nok ned til 1200 kalorier for å forbrenne mer enn du tar inn. Da lurer jeg på hvordan du har regnet deg fram til det?
cerruti Skrevet 12. januar 2016 #10 Skrevet 12. januar 2016 Spis mer fett og mindre karbo. Helt kræsj i midt hode å helle fløte i eggerøre og steke i smør, men det funker på vekta etter hvert faktisk. 2
Jens Skrevet 12. januar 2016 #11 Skrevet 12. januar 2016 20 minutter siden, SykkelJenny skrev: Da lurer jeg på hvordan du har regnet deg fram til det? Jeg gikk på Grete Roede i sin tid. Er 175 høy, og fikk beskjed om det. Har også regnet ut med forskjellige kalkulatorer og alle sier det samme.
Jens Skrevet 12. januar 2016 #12 Skrevet 12. januar 2016 http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html http://www.greteroede.no/forum/index.php?/topic/1105-utregning-av-kaloribehov/
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #13 Skrevet 12. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei dere, jeg er en kvinne på 40. Jeg veier i dag 89 kg og er 173 høy. Etter siste og fjerde fødsel har jeg ikke klart gå ned i vekt uansett hva jeg gjør. Tro meg, jeg har prøvd. Litt bakgrunnsinfo: jeg har hypothyreose og nylig påvist insulinresistens. Er optimalt medisinert ifht stoffskiftet og har nylig begynt på metformin, uten at dette så langt har gitt meg noen effekt i fht vekt. Jeg trener ikke dessverre, men går turer når jeg har tid. (Blir litt lite tid til meg selv når jeg har 4 barn) Jeg har prøvd 5:2, gikk ned noen få kg men klarte ikke å holde ut fastingen dessverre. Nå bruker jeg Lifesum og ligger på 1500 kalorier daglig. Spiser normal kost, slik som resten av familien og jeg veier og teller alt jeg spiser. 1500 kalorier er nokså lite syns jeg, men i følge lifesum skal jeg da klare gå ned ca 0.7 i uken. Dette har jeg holdt på med i rundt 6 uker nå, vekten rikker seg ikke. Jeg spiser 200 kalorier mer hver lørdag for å kunne unne meg litt sjokolade. Det er alt. Jeg sliter som nevnt litt med helsen, men er man optimalt medisinert ifht lavt stoffskifte, burde jeg ha noenlunde samme forutsetinger som andre for å klare ned i vekt. Insulinresistens kan jeg lite om, bortsett fra at jeg vet metformin skal/bør gjøre tingene stabile ifht dette. Har hørt det kan gi et dytt ifht vektnedgang også, men ikke så langt. (Brukt dem i 4 uker). Jeg er streng med meg selv, noterer inn alt jeg spiser, absolutt alt. Og jeg spiser ikke godteri i ukedagene, kun lørdag og da veldig lite. Jeg vet jeg ikke er nok i bevegelse, men trodde den største vektnedgang kom av kostomlegging. Selvsagt er trening et pluss, men jeg får ikke tiden til å strekke til dessverre. Er veldig sliten. Jeg er nå svært ulykkelig. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Legen bare rister på hodet av at jeg ikke klarer gå ned i vekt. Han gidder ikke løfte en finger for å finne ut om det kan være "noe annet". Jeg har hørt om kvinner som har tatt et hormontilskudd og slik klart å gå ned i vekt (østrogen eller noe???) men jeg husker ikke bæret av hva eller hvordan og vet heller ikke hvordan gå frem. Vurderer time hos ernæringsfysiolog for å sjekke ut hva jeg faktisk forbrenner daglig, og ikke la en slik kalkulator på nett (som for eksempel hos lifesum) styre det. Kanskje bør jeg ligge på 1200 kalorier daglig? kanskje bør jeg spise mer? kanskje må jeg trene? jeg vil veldig gjerne høre fra noen her, jeg blir rett og slett veldig deprimert av dette. Anonymkode: 2795f...a9c Har du insulinresistens så må du unngå karbohydrater i størst mulig grad. Dvs et normalt kosthold er ikke optimalt for deg, selv om de andre i familien spiser det. Spise mindre poteter og mer kjøtt, mer egg og fett trenger du ikke være redd for. Nøtter til snacks i helgen og mørk sjokolade. Vin med lite sukker om du er glad i alkohol. Det meste flytende bør være uten kalorier. I tillegg så bør du få T3 inn i medisineringen, dersom du ikke får det nå. Det er mye lettere å gå ned i vekt med dette. (evt naturlig stoffskiftemedisin, som inneholder både T3 og T4) Anonymkode: 40a61...14f 1
Gjest SykkelJenny Skrevet 12. januar 2016 #14 Skrevet 12. januar 2016 12 minutter siden, Jens skrev: Jeg gikk på Grete Roede i sin tid. Er 175 høy, og fikk beskjed om det. Har også regnet ut med forskjellige kalkulatorer og alle sier det samme. Den "strengeste" Grete Roede-dietten er på 1300 kalorier pr dag, så da er det litt merkelig at du sier 1200.
Thorn Skrevet 12. januar 2016 #15 Skrevet 12. januar 2016 10 minutter siden, Jens skrev: Jeg gikk på Grete Roede i sin tid. Er 175 høy, og fikk beskjed om det. Har også regnet ut med forskjellige kalkulatorer og alle sier det samme. Er det en stund siden? Da jeg gikk for et år siden med samme startvekt som TS fikk jeg beskjed om å ligge på mellom 1600 og 1700 kalorier. Om jeg ikke husker feil var det aller laveste energinivået 1400 kalorier for dagen da. De var veldig på at de ikke lenger anbefaler så lave kaloriinntak som tidligere. Jeg tror ikke TS bør gå så mye lenger ned i vekt, jeg tror heller hun bør vurdere å kutte ned på karbohydratene om hun ikke allerede har prøvd det. Gjerne i samarbeid med en ernæringsekspert! 1
Jens Skrevet 12. januar 2016 #16 Skrevet 12. januar 2016 Ja, er 10 år siden, men funket som bare rakkern. Når jeg innimellom trenger å gå ned i vekt gjør jeg det samme. Ikke mer enn 1200 inn. Funker hver gang. Hjelper ikke å putte i seg det samme man forberenner, og ts sier hun ikke trener, derfor må kaloriinntaket ned. Ellers blir hun stående på samme vekt. Regn ut ifra kalkulatoren jeg la ved. Er jo enkelt regnestykke! Mindre inn enn ut. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #17 Skrevet 12. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei dere, jeg er en kvinne på 40. Jeg veier i dag 89 kg og er 173 høy. Etter siste og fjerde fødsel har jeg ikke klart gå ned i vekt uansett hva jeg gjør. Tro meg, jeg har prøvd. Litt bakgrunnsinfo: jeg har hypothyreose og nylig påvist insulinresistens. Er optimalt medisinert ifht stoffskiftet og har nylig begynt på metformin, uten at dette så langt har gitt meg noen effekt i fht vekt. Jeg trener ikke dessverre, men går turer når jeg har tid. (Blir litt lite tid til meg selv når jeg har 4 barn) Jeg har prøvd 5:2, gikk ned noen få kg men klarte ikke å holde ut fastingen dessverre. Nå bruker jeg Lifesum og ligger på 1500 kalorier daglig. Spiser normal kost, slik som resten av familien og jeg veier og teller alt jeg spiser. 1500 kalorier er nokså lite syns jeg, men i følge lifesum skal jeg da klare gå ned ca 0.7 i uken. Dette har jeg holdt på med i rundt 6 uker nå, vekten rikker seg ikke. Jeg spiser 200 kalorier mer hver lørdag for å kunne unne meg litt sjokolade. Det er alt. Jeg sliter som nevnt litt med helsen, men er man optimalt medisinert ifht lavt stoffskifte, burde jeg ha noenlunde samme forutsetinger som andre for å klare ned i vekt. Insulinresistens kan jeg lite om, bortsett fra at jeg vet metformin skal/bør gjøre tingene stabile ifht dette. Har hørt det kan gi et dytt ifht vektnedgang også, men ikke så langt. (Brukt dem i 4 uker). Jeg er streng med meg selv, noterer inn alt jeg spiser, absolutt alt. Og jeg spiser ikke godteri i ukedagene, kun lørdag og da veldig lite. Jeg vet jeg ikke er nok i bevegelse, men trodde den største vektnedgang kom av kostomlegging. Selvsagt er trening et pluss, men jeg får ikke tiden til å strekke til dessverre. Er veldig sliten. Jeg er nå svært ulykkelig. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Legen bare rister på hodet av at jeg ikke klarer gå ned i vekt. Han gidder ikke løfte en finger for å finne ut om det kan være "noe annet". Jeg har hørt om kvinner som har tatt et hormontilskudd og slik klart å gå ned i vekt (østrogen eller noe???) men jeg husker ikke bæret av hva eller hvordan og vet heller ikke hvordan gå frem. Vurderer time hos ernæringsfysiolog for å sjekke ut hva jeg faktisk forbrenner daglig, og ikke la en slik kalkulator på nett (som for eksempel hos lifesum) styre det. Kanskje bør jeg ligge på 1200 kalorier daglig? kanskje bør jeg spise mer? kanskje må jeg trene? jeg vil veldig gjerne høre fra noen her, jeg blir rett og slett veldig deprimert av dette. Anonymkode: 2795f...a9c Med ett stort forbehold om at jeg kan 0 om insulinressistens eller noe annet medisinsk. Har du prøvd alt, eller har du bare gitt opp/sluttet på det meste du har prøvd? Du sier du er veldig streng med deg selv, men spiser sjokolade og syntes at 1500 kalorier er "lite." Diverse dietter gav du opp, trening har du gitt opp. Nå er jeg litt slem altså, men når du skriver at dette gjør deg "veldig ulykkelig/deprimert" så syntes jeg virkelig du skal ta tak i dette. Ikke "prøv," gjennomfør! Det er ikke noe galt med diettene, det er gjennomføringsevnen. Anonymkode: eb465...d38 8
Vin_fruen Skrevet 12. januar 2016 #18 Skrevet 12. januar 2016 (endret) Vet at ikke alle er så "fan" av lavkarbo, men det er min anbefaling. Jeg spiste meg god og mett hver dag, masse god mat og ingen sultfølelse. Jeg gjorde det for jeg ble så oppblåst av alt som hadde hvete, men jeg gikk fra 49 kg til 45 kg... Så jeg måtte jo begynne å spise litt mer karbo pga. Så liten vekt ikke passet meg-ei heller sundt. Tok også blodprøve hos legen jevnlig og kolestrol etc. Var helt perfekt ☺ Endret 12. januar 2016 av Vin_fruen
Rumle Skrevet 12. januar 2016 #19 Skrevet 12. januar 2016 3 timer siden, Jens skrev: Du må nok ned til 1200 kalorier for å forbrenne mer enn du tar inn. Hvor får du det fra? Når jeg legger inn tallene til TS i kalkulatoren fra NHI som du linker til, får jeg; daglig energibehov: mellom 2258 og 2419 kcal, ved lav aktivitet (valg 2). Så skal vel 500 kcal trekkes fra dette for en ca. vektnedgang på 0,5 kg pr uke, eller hva?
Gjest Nanne70 Skrevet 12. januar 2016 #20 Skrevet 12. januar 2016 5 timer siden, Jens skrev: Ja, er 10 år siden, men funket som bare rakkern. Når jeg innimellom trenger å gå ned i vekt gjør jeg det samme. Ikke mer enn 1200 inn. Funker hver gang. Hjelper ikke å putte i seg det samme man forberenner, og ts sier hun ikke trener, derfor må kaloriinntaket ned. Ellers blir hun stående på samme vekt. Regn ut ifra kalkulatoren jeg la ved. Er jo enkelt regnestykke! Mindre inn enn ut. Men nå er det slik at 1) Det er lettere for menn å gå ned i vekt enn det er for kvinner og 2) 1200 kcal er ganske lite, og mange sliter med vektnedgang dersom de må gå sultne mye av tiden. Mitt råd til TS er for det første å prøve å slappe av (mentalt) og ikke stresse. Stress gjør at kroppen produserer mer kortisol, som forhindrer vektnedgang. Videre kan du, TS, prøve som noen nevner å kutte ned på karbohydrater og erstatte dem med sunt fett og litt mer proteiner. Dette er næringsstoffer som metter godt og gjør det lettere å holde seg innenfor kaloribudsjettet. Om du drikker mye kaffe, kan det være verdt et forsøk å kutte ned på dette, da koffein kan trigge stresshormoner hos noen. Dropp lettproddukter, de metter dårlig og smaker lite. Spis heller mindre mengder av "originalproduktet". Unntaket er enkelte meieriprodukter som er naturlig magre og slikt som lettrømme, der fettet ikke erstattes med sukker og andre tilsetningsstoffer. Lykke til TS, dette klarer du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå