Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en ekstrajobb hvor jeg startet høsten 2014. Kan jeg spørre om å få utbetalt feriepengene mine derfra nå? Jeg jobber der stadig enda, men trenger virkelig disse pengene nå.

- Siri

Anonymkode: e8501...a68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du kan spørre :) De fleste sjefer sier ja til det, men du har jo så klart de late som ikke gidder å gjøre noe ekstra de ikke MÅ. 

Skrevet

Feriepengene du opparbeidet deg i 2014 ble vel utbetalt i 2015? Eller er det feriepengene fra 2015 du vi ha utbetalt?

Skrevet

Du kan jo spørre, men egentlig har ikke arbeidsgiver lov å utbetale feriepengene med mindre du faktisk skal ta ut ferie. Dette er fordi arbeidsgiver (gjennom feriepengene) plikter å sørge for at du har inntekt når du tar ut lovbestemt ferie. I ytterste konsekvens vil du teoretisk sett dermed kunne kreve å få utbetalt feriepenger på nytt når du faktisk tar ut ferie senere i år. En mulighet kan være at arbeidsgiver gir deg et rentefritt lån som skal tilbakebetales når feriepengene kommer. Men rentefrie lån er skattepliktig, så det er jo ikke helg optimalt det heller. Kanskje sjefen din er grei og ser mellom fingrene?

Skrevet
27 minutter siden, LadyBlaBla skrev:

Du kan jo spørre, men egentlig har ikke arbeidsgiver lov å utbetale feriepengene med mindre du faktisk skal ta ut ferie. Dette er fordi arbeidsgiver (gjennom feriepengene) plikter å sørge for at du har inntekt når du tar ut lovbestemt ferie. I ytterste konsekvens vil du teoretisk sett dermed kunne kreve å få utbetalt feriepenger på nytt når du faktisk tar ut ferie senere i år. En mulighet kan være at arbeidsgiver gir deg et rentefritt lån som skal tilbakebetales når feriepengene kommer. Men rentefrie lån er skattepliktig, så det er jo ikke helg optimalt det heller. Kanskje sjefen din er grei og ser mellom fingrene?

Det er bare en ekstrajobb. Jobber der 1 gang per måned. Har heltidsjobb ved siden av :) Så jeg har ingen ferie sånn sett fra ekstrajobben min!

Anonymkode: e8501...a68

Skrevet

Vi pleier alltid å utbetale feriepengene til våre ekstravakter i januar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...