Ugla Skrevet 9. oktober 2004 #1 Del Skrevet 9. oktober 2004 Vi drømmer om å ta en tur med Hurtigruten om x antall år! Selve båt-turen vil ta 5-6 døgn, planen er å ta med bil, og turen i sin helhet kan komme til å ta ca 3 uker (skal besøke venner på turen). Men... jeg har lyst til å ha med hunden (stor, rolig hund)! Bilturen tror jeg ikke vil by på problemer, ei heller besøk hos venner. Mulig vi også kjører om Finland, vet at der er (andre) regler ang. hund, men disse papirene er OK (vedr. vaksinasjoner o.l.). Det jeg er usikker på er selve båt-turen. Har vært inne på nettsiden til Hurtigruten, men ble ikke klokere av det som stod der. Så: Er det noen som har erfaring / hørt om andre? Er svært takknemlig for svar og (gode?) råd!! Kan jeg drømme videre, eller skrinlegge drømmen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2004 #2 Del Skrevet 10. oktober 2004 Vet om noen som hadde med hund, men den måtte ligge i bilen på bildekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuddelidu Skrevet 10. oktober 2004 #3 Del Skrevet 10. oktober 2004 Vet om folk som har hatt med katt, denne måtte ligge i kuven sin et annet sted (usikker på hvor). Hunder er jeg mer usikker på, men hadde syntes det var litt rart dersom disse fikk gå "fritt" om på båten (selv om dere har den i bånd). Hund+vegg til vegg-teppe er vel ingen god kombinasjon, verken for teppet, renhold/renslighet og ikke minst for allergikere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuddelidu Skrevet 10. oktober 2004 #4 Del Skrevet 10. oktober 2004 Hentet fra: http://www.hurtigruten.no/sub_body.asp?sid...t=5&meny_id=242 : Kjæledyr Vi anbefaler ikke at kjæledyr tas med på lengre strekninger. For transport av dyr gjelder særskilte regler.Ta kontakt for nærmere informasjon. Dette er vel stort sett det jeg kan finne, så du må nok bare ta kontakt med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #5 Del Skrevet 11. oktober 2004 Det var en hund med da vi reiste. Den ble luftet på vert anløp. noe som det er mange av, men vi så den aldri ellers. Nei, du må nok i tilfelle ha den på bildekk. Det er andre regler for førerhunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 14. oktober 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 14. oktober 2004 "Vi anbefaler ikke at kjæledyr tas med på lengre strekninger. For transport av dyr gjelder særskilte regler.Ta kontakt for nærmere informasjon". Det var dette jeg også fannt. Tenkte det var fint å høre dersom noen hadde erfaring... Nei da, jeg regnet ikke med at den kunne gå "løs"... Tenkte den kanskje kunne ligge i bilen, men så var det noen som fortalte at bilene blir så tett parkert at man ikke kommer inn i de... Skal nok ta kontakt for nærmere informasjon, dersom det blir aktuellt... Tusen takk for svarene!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bauche Skrevet 17. oktober 2004 #7 Del Skrevet 17. oktober 2004 Jeg sendte hurtigruten mail og spurte for en stund siden. Svaret jeg fikk da, var at det var bare å ta med seg hund. Svaret jeg fikk da var: Det er mulig å ta med seg hund om bord på Hurtigruten. Det fleste skip har hundebur som leies ut for kroner 100. Hunden kan også være i bilen uten kostnad, men dette er kanskje ikke å anbefale. Vi tenkte bare å reise fra Trondheim til Rørvik, og det er jo et relativt kort stykke, så det kan godt hende at de svarer noe annet om du skal reise langt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. oktober 2004 #8 Del Skrevet 18. oktober 2004 Mulig vi også kjører om Finland, vet at der er (andre) regler ang. hund, men disse papirene er OK (vedr. vaksinasjoner o.l.). Undersøk reglene om vaksinasjon og regler nøye,... Jeg vet om noen som skulle på bilferie her i Skandinavia med vaksinert hund. De reiste til Danmark, men fikk ikke kjøre inn til Sverige fra Danmark med hunden, de kunne derimot kjøre tilbake til Norge og kjøre til Sverige derfra uten problem,.... Ingen av oss forsto helt hvorfor,...tror det var noen helt "bakvendte" regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bauche Skrevet 19. oktober 2004 #9 Del Skrevet 19. oktober 2004 NÅ er det jo innført pass til hunden. Dette skal gjøre det enklere for hundeeiere å ta med hunden over grensen. I passet står det (sikkert) hvilke vaksiner hunden har tatt og når. (Skal man til Sverige, trenger man ingenting, men i alle andre land behøver man pass) - snakk med dyrlegen din om det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå