Gå til innhold

Useriøse dyrevernsorganisasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært i kontakt med diverse dyrevernsorganisasjoner ifb diverse ting, og to av de som kanskje kan regnes som "størst" har jeg fått aversjon mot, og det noe skikkelig! 

Nr 1: svarer folk frekt, er politiske, forsøker å få alle til å bli vegetarianere og snakker stygt om de som spiser kjøtt. Setter dyr foran mennesker. Altså, alt dette er for meg helt høl i huet. Det handler da ikke om å redde dyr, men om å drive med propaganda.

nr 2: svindler folk, er svært useriøse og stjeler penger fra folk (lumske kontrakter med liten skrift), kan minimalt om dyr, men de som er medlemmer er samtidig typiske "crazy cat ladies". Møkkete bil, møkkete bur, alt for mange dyr etc. Svarer ikke på mld, stikker huet i sanda når en tvist oppstår.

hvorfor kandet ikke eksistere en OK dyrevernsorganisasjon?? :( 

Og ikke nevn NOAH, gitt...

Anonymkode: 6a18c...6d7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke organisasjoner snakker du om, da?

Jeg har bare gode erfaringer med WWF. Der kan du donere penger til spesifikke formål, blant annet vern av neshorn, isbjørn og løver.

Anonymkode: abecf...8e0

Skrevet

Du må gjerne nevne disse ved navn, det er organisasjoner, ikke privatpersoner. Og hvis de har det møkkete og har for mange dyr bør det meldes til mattilsynet.

Har selv veldig blandede erfaringer. Dyrebeskyttelsen er ekstremt forskjellig fra lokallag til lokallag. Var fosterhjem i en av de større byene, og der var miljøet så råttent at jeg unngikk kontakt med menneskene der så langt det lot seg gjøre. I byen jeg bor i nå er det derimot er folkene helt fantastiske og de gjør arbeidet sitt på en god måte. Tror det har noe å gjøre med at lederen her er litt yngre og mindre kjerring enn det styrefolka i dyrebeskyttelsen pleier å være med. Også er det ganske jevnt fordelt menn og kvinner.

Anonymkode: 763e8...4bc

Skrevet

Det er snakk om Dyrebeskyttelsen og SPCA

Skrevet

Jeg har også blandede erfaringer. Det som irriterer mest er at de færreste godtar at en gammel katt blir innekatt, mange pensjonister jeg kjenner har lyst på katt men orker ikke kattunge eller noen de skal dø fra. Sikker på at en skadeskutt katt ville kost seg glugg i hjel i et slikt hjem. Noen nekter også å skrive over det juridiske ansvaret til den som adopterer. Flere av medlemmene "skal bare ha et kull på huskatten sin" og er i mot avl av rasekatter.

Men har også positive erfaringer der de tok seg av en villkatt, tok den med til veterinæren og betalte og til slutt sporet opp eieren.

Anonymkode: edc6c...313

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om Dyrebeskyttelsen og SPCA

Både Dyrebeskyttelsen og Spca har flerfoldige lokallag i Norge. Selv om du har dårlig erfaring med ett av lokallagene kan du ikke ta hele organisasjonen under en kam. De driver egne organisasjoner.

Anonymkode: e16ce...836

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også blandede erfaringer. Det som irriterer mest er at de færreste godtar at en gammel katt blir innekatt, mange pensjonister jeg kjenner har lyst på katt men orker ikke kattunge eller noen de skal dø fra. Sikker på at en skadeskutt katt ville kost seg glugg i hjel i et slikt hjem. Noen nekter også å skrive over det juridiske ansvaret til den som adopterer. Flere av medlemmene "skal bare ha et kull på huskatten sin" og er i mot avl av rasekatter.

Men har også positive erfaringer der de tok seg av en villkatt, tok den med til veterinæren og betalte og til slutt sporet opp eieren.

Om de er så vanskelig på det at gamle katter ikke kan være innekatt, så ville jeg ha funnet en rasekatt om det var til eldre. Gjerne ragdoll,hellig birma eller himalaya. Av og til kommer man over oppdrettere som selger unna de voksne. Å en rolig rase er sikkert et pluss.

Skrevet

Problemet i DB ( har ikke så mye kjennskap til SPCA ) er at dette er privatpersoner som sitter i ledelsen, der deres egne holdninger og meninger er det som gjelder. Hos noen av dem skulle man tro at ''makten'' har gått i hodet på dem. Nå skal det sies at ikke alle avdelinger er like håpløse.
Styret i avdelingen her består av bare kvinner, og det er sjelden det fører noe godt med seg. Selve lederen kan være skikkelig ''kjerring'' hvis man er uenig i det hun har bestemt seg for at er rett.

Anonymkode: ac9c7...e0f

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, nå kjenner jeg at jeg ble irritert jeg også. På at noen syns det er feil at katter som er vant til å gå ute ikke skal få gå ut mer fordi noen vil ha voksen katt. Jeg har innekatt selv, men ser at det ikke er snilt gjort mot katter å nekte dem utelivet hvis de lengter ut igjen. De får dog inn katter hvis helsetilstand tilsier at de må være inne. De kan ta en slik!

Og det juridiske ansvaret kan de jo tydeligvis ikke gi folk, da mange kan finne på å dra til dyrlegen for avliving når de skal på ferie få måneder etter. Jeg syns det er bra at de holder i en liten flik også etter at de sender de vekk. 

Jeg har rasekatt og driver litt med avl, i tillegg til at jeg har jobbet en del som frivillig for en slik organisasjon. Og dessverre er det slik at mange får kattunger på huskattene sine fordi de er søte. Men når de ikke er små og søte lenger, har de ingen verdi.

Rasekatter med papirer har mye høyere status, det er helt tydelig. Og kontrastene er store kan jeg garantere, å drive med oppdrett av rasekatter og jobbe frivillig med hjemløse huskatter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...