Fia83 Skrevet 20. februar 2022 #141 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 19.36): Hei:) Vårt barn ticser mest når det er endringer i hverdagen. Som ferier, overnattinger og når hun er sliten såklart. Har hatt tics stort sett sammenhengende siden hun var to. Mer nå, også med litt lyder. Hun selv er ikke plaget av det og vi gjør ikke noe nummer ut av det. Fastlegen mener det kan være tourettes, men sier det ikke er så viktig med en diagnose med mindre hun blir hemmet av det i hverdagen, og hun virker ikke å være det. Hun har lurt litt på hvorfor hun gjør sånn og sånn, og vi har forklart henne hva tics er og at hun ikke kan gjøre så mye med det. Dette slo hun seg til ro med. Hun synes heller ikke det er flaut å snakke om til vennene sine og jeg tror ikke hun får kommentarer på det ofte. Jeg, mamma, hadde selv mye tics som barn og har fortsatt igjen et par innimellom. Vi har vært åpne med klassen og skolen og ellers hvis noen lurer. Anonymkode: 9f6d8...c6d Hvilke alder avtok det hos deg? Hvilke tics har du igjen nå som voksen? Har lest en del steder at det som regel roer seg i 12 årsalderen.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2022 #142 Skrevet 20. februar 2022 Fia83 skrev (51 minutter siden): Hvilke alder avtok det hos deg? Hvilke tics har du igjen nå som voksen? Har lest en del steder at det som regel roer seg i 12 årsalderen. Blunking og ekstrem gaping. Pluss litt knekking av fingre. Ingen vokale Tics. Anonymkode: 999c9...c55
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #143 Skrevet 10. januar 2023 Noen som har erfaring med tics hos tenåringer? Anonymkode: e36a2...9db
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #144 Skrevet 11. januar 2023 Min datter fikk tics da hun var ca 10 år. Bluning og kremting. Etterhvert ble det verre, på det verste ropte hun ut, hm! Samtidig fikk hun ocd og hadde en del angst. Dette var på starten av corona. Da hun var 12 var hun på sitt verste. Nå er hun 15 og har ikke tics. Kun litt blunking og rynking på nesen, men det har min mor også så det er bare sånn hun er. Hun har iår også fått adhd diagnose. Diagnosene henger ofte sammen. Hun klarer seg helt topp, tror ikke hun selv vet hun rynker litt på nesen, og virker ikke som om noen andre bryr seg heller. Greit å bare la det fare. Anonymkode: 04010...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #145 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Min datter fikk tics da hun var ca 10 år. Bluning og kremting. Etterhvert ble det verre, på det verste ropte hun ut, hm! Samtidig fikk hun ocd og hadde en del angst. Dette var på starten av corona. Da hun var 12 var hun på sitt verste. Nå er hun 15 og har ikke tics. Kun litt blunking og rynking på nesen, men det har min mor også så det er bare sånn hun er. Hun har iår også fått adhd diagnose. Diagnosene henger ofte sammen. Hun klarer seg helt topp, tror ikke hun selv vet hun rynker litt på nesen, og virker ikke som om noen andre bryr seg heller. Greit å bare la det fare. Anonymkode: 04010...9cd Tusentakk for svar. Godt å høre at hun har vokst det av seg. Hadde hun andre og værre tics da hun var på det værste? Kom det i perioder eller var det tics konstant di årene? Anonymkode: e36a2...9db
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #146 Skrevet 4. januar 2024 Børster liv i denne tråden i håp om flere erfaringer angående tics. Ble ditt barn kvitt ticsene sine når det ble eldre? Anonymkode: e36a2...9db
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #147 Skrevet 4. januar 2024 Det var jeg som startet denne tråden i 2016:) Nå er ungen 13 år og vi ser ikke lenger noe tics. vil tro det avtok helt i 11-12 års alder. Anonymkode: 8f35c...219 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #148 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det var jeg som startet denne tråden i 2016:) Nå er ungen 13 år og vi ser ikke lenger noe tics. vil tro det avtok helt i 11-12 års alder. Anonymkode: 8f35c...219 Så bra å høre😀 jeg har et barn på 14 år som sliter med tics og uro. Leser i denne tråden at di fleste vokser det av seg i 12 årsalderen. Ble derfor bekymret for om det er tegn på at mitt barn vil ha det i voksen alder også siden han fortsatt har tics😔 Anonymkode: e36a2...9db
Rosa Dartle Skrevet 4. januar 2024 #149 Skrevet 4. januar 2024 Jeg vet ikke noe om Tourettes, men søsteren min hadde tics i den alderen. Blunking, rykninger i ansiktet m.m. Hun vokste det av seg.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #150 Skrevet 4. januar 2024 Rosa Dartle skrev (16 minutter siden): Jeg vet ikke noe om Tourettes, men søsteren min hadde tics i den alderen. Blunking, rykninger i ansiktet m.m. Hun vokste det av seg. Husker du hvor gammel hun var da hun vokste det av seg? Anonymkode: e36a2...9db
Rosa Dartle Skrevet 4. januar 2024 #151 Skrevet 4. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Husker du hvor gammel hun var da hun vokste det av seg? Anonymkode: e36a2...9db Nå begynner dette å bli lenge siden, men jeg tror i alle fall det varte det meste av barneskolen. Fikk aldri en forklaring på hvorfor og hva det var. Hun er nå 40 uten noe tourettes eller tics.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2024 #152 Skrevet 4. januar 2024 Rosa Dartle skrev (1 time siden): Nå begynner dette å bli lenge siden, men jeg tror i alle fall det varte det meste av barneskolen. Fikk aldri en forklaring på hvorfor og hva det var. Hun er nå 40 uten noe tourettes eller tics. Okei, så da vokste hun det av seg en stund før hun var på alder med mitt barn som er 14. Anonymkode: e36a2...9db
Fighter83 Skrevet 4. januar 2024 #153 Skrevet 4. januar 2024 Få fastlegen til å henvise henne til BUP. Må utredes også finne et tilpasset kurs til barnet ditt mm. Kjenner flere som har gått igjennom dette der barna har blitt nesten som normale igjen ved bruk av tiltakene/verktøyene. Absolutt håp om at dette kommer til å gå veldig fint 👏
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #154 Skrevet 7. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 4.1.2024 den 13.40): Så bra å høre😀 jeg har et barn på 14 år som sliter med tics og uro. Leser i denne tråden at di fleste vokser det av seg i 12 årsalderen. Ble derfor bekymret for om det er tegn på at mitt barn vil ha det i voksen alder også siden han fortsatt har tics😔 Anonymkode: e36a2...9db Har han hatt det siden liten gutt eller fått det nå i senere tid? Jeg tror det er ganske normalt med tics i oppveksten og at det hos de fleste går over. Om du er bekymret hadde jeg tatt en tur til legen med han. Sier han noe selv på det? Min «merket» det ikke selv og plagdes ikke av det. Anonymkode: 8f35c...219
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #155 Skrevet 7. januar 2024 Ikke kommenter ticksene hennes, da forsterkes de! Det går ofte over av seg selv. Ikke lag noe greie ut av det Anonymkode: 594a7...147
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2024 #156 Skrevet 7. januar 2024 Det beste du kan gjøre er å la barnet være seg selv, ikke korrigere dette, ikke kjefte, ikke stresse. Hvorfor bekymrer du deg så voldsomt? Hvorfor er du redd? Barnet plages jo ikke med det, sier du. Tics er ikke farlig. Du virker å krisemaksimere dette, har ingen hensikt. Enten er det forbigående, eller det kan være Tourettes. Du må se an, og senke skuldrene. Det er ikke verdens undergang om det er tics, ei heller Tourettes. Anonymkode: e5d18...ac0
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2025 #157 Skrevet 26. mai 2025 Noen flere som har erfaring med tics hos ungdom? I hvilken alder avtok det? Anonymkode: e36a2...9db
Martinius123 Skrevet 26. mai 2025 #158 Skrevet 26. mai 2025 Har en datter på 17 som har noen tics. Oppdaget dette når hun var rundt 14 år. Fikk adhd diagnose når hun var 15. Ingen utredning for Tourettes da det kun er fysiske tics, ingen vokale. Ticsene har endret seg litt med årene, hun har lært seg noen «grep» selv for å kontrollere de. Kommer oftere og mer tydelig når hun stresset eller er ukomfortabel. 1
Gjest jegerrinne Skrevet 26. mai 2025 #159 Skrevet 26. mai 2025 (endret) Kan og være epilepsi, så be om eeg også. Og kan være greit å få utelukket For å overse hvis det er epilepsi kan være skummelt, eller at en avfeier med at det er tics Endret 26. mai 2025 av jegerrinne
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2025 #160 Skrevet 26. mai 2025 Martinius123 skrev (19 minutter siden): Har en datter på 17 som har noen tics. Oppdaget dette når hun var rundt 14 år. Fikk adhd diagnose når hun var 15. Ingen utredning for Tourettes da det kun er fysiske tics, ingen vokale. Ticsene har endret seg litt med årene, hun har lært seg noen «grep» selv for å kontrollere de. Kommer oftere og mer tydelig når hun stresset eller er ukomfortabel. Kan jeg spør om hvilke tics datteren din har? Anonymkode: e36a2...9db
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå