Fia83 Skrevet 20. januar 2020 #121 Skrevet 20. januar 2020 På 6.1.2020 den 19.00, AnonymBruker skrev: Ja, sønnen vår har ingen synlige tips lengre og kan gå i lange perioder uten noen plager. De små tipsene han selv opplever å ha innimellom, ser vi ikke. Jeg skrev her inne da han var 9-10 år og det blomstret i noen år etter det. Nå er han 14 og nærmest tips fri! Husker så vondt det var da det stod på som verst. Var redd for at han skulle bli mobbet, at det skulle bli verre osv. Han ristet kraftig med hodet, det var så vondt å se..kan trøste med at det stort sett går over for de aller fleste. Og det feiler dem absolutt ingenting annet enn disse ufrivillige ticsene. Dere er gode mammaer og pappaer - dette henger ikke sammen med dårlige omsorgsforhold og mye annet vondt man kan begynne å forklare det med når det står på. Ihvertfall gjorde jeg det. Anonymkode: 475ad...3ce Kan jeg spørre om hvilke alder sønnen din var i da ticsene var værst?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #122 Skrevet 19. mai 2020 Andre som har erfaring med barn og tics? Anonymkode: e36a2...9db
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #123 Skrevet 19. mai 2020 Mitt barn fikk tics når det begynte på skolen , det var et bestemt mønster . Vi overså det / kommenterte det ikke . Når barnet ble trygg på skolen sluttet det . Men ser ennå noen tendenser til tics i vanskelige perioder . Anonymkode: 6df69...6d0
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #124 Skrevet 19. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mitt barn fikk tics når det begynte på skolen , det var et bestemt mønster . Vi overså det / kommenterte det ikke . Når barnet ble trygg på skolen sluttet det . Men ser ennå noen tendenser til tics i vanskelige perioder . Anonymkode: 6df69...6d0 Hvilke tics hadde barnet ditt, og hvor gammelt er det nå? Anonymkode: e36a2...9db
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #125 Skrevet 19. mai 2020 Mitt barn på 5 har tics. Begynte da han var rundt 2,5 typisk hvis han var sliten og kavete og i "nye" situasjoner, for eksempel på reiser. Har roet seg kraftig nå og er vel så og si nesten borte. Anonymkode: cd5b5...c93
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #126 Skrevet 19. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn på 5 har tics. Begynte da han var rundt 2,5 typisk hvis han var sliten og kavete og i "nye" situasjoner, for eksempel på reiser. Har roet seg kraftig nå og er vel så og si nesten borte. Anonymkode: cd5b5...c93 Så bra at det er nesten borte, hvilke tics har han hatt? Anonymkode: e36a2...9db
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #127 Skrevet 19. mai 2020 Er det noen voksne her som er plaget av tics? Anonymkode: e36a2...9db
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #128 Skrevet 19. mai 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra at det er nesten borte, hvilke tics har han hatt? Anonymkode: e36a2...9db Blunking med øynene og rykninger i øyenbryn. Da det var verst hadde han også en skulder som av og til ble med. Nå er det kun rester av dette som henger igjen og det er nok bare vi som vet om det som i det hele tatt legger merke til det. Anonymkode: cd5b5...c93
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #129 Skrevet 19. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blunking med øynene og rykninger i øyenbryn. Da det var verst hadde han også en skulder som av og til ble med. Nå er det kun rester av dette som henger igjen og det er nok bare vi som vet om det som i det hele tatt legger merke til det. Anonymkode: cd5b5...c93 Okei, takk for svar😄 Anonymkode: e36a2...9db
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #130 Skrevet 20. mai 2020 På 12.1.2016 den 8.42, AnonymBruker skrev: Jeg er så bekymret nå:( Datteren min på 6 år har i den siste tiden fått en del tics. Det startet først med masse blunking/kniping med øynene. Til masse snufsing ( hele tiden) og nå er det rulling med øyne og en eller annen bevegelse på hode og nakken. Drar hodet / nakken til den ene siden. Ser ut som når hun begynner på nye tics så utgår de gamle. Det har kanskje pågått i 3-4 mnd , mens de "værste ticsene" bare den siste måneden. Nå er jeg veldig redd det er tourett. Noen som har barn med det samme? Eller opplevd dette? Leser at det er ikke helt uvanlig at unger i den alderen får forbigående tics.. Men siden dette ser ut til å bli mer er jeg så redd! Jeg skal snakke med legen. Men vil gjerne høre om andre har erfaringer. Anonymkode: 8f35c...219 vi har det samme. jente 8 år. tror det er vanlig. Anonymkode: bd612...7bc
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #131 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: vi har det samme. jente 8 år. tror det er vanlig. Anonymkode: bd612...7bc Tror også at det er vanlig, men kjenner at jeg blir så urolig med tanke på hvor lenge dette skal vare. Vår jente med tics er også 8 år. Hvor lenge har din datter hatt det? Anonymkode: e36a2...9db
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #132 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 7.1.2020 den 19.41): Han sier selv at han i tillegg har litt tvangstanker innimellom. Mer før, ikke nå lengre. Tror kanskje at tvang og tics ofte opptrer sammen. Veldig fint at han er så åpen om det og vi har vært veldig opptatt av å ikke definere det som unormalt. Vi er alle ulike og kommer i mange varianter. Vi har også sett det i perspektiv med andre ting andre kan streve med: diverse sykdommer, handikap eller tics. Det får ikke definere oss som mennesker. Anonymkode: 475ad...3ce Hadde sønnen din mye vondt i hodet når han hadde disse risteticsene? Anonymkode: e36a2...9db
Fia83 Skrevet 6. mars 2021 #133 Skrevet 6. mars 2021 Trollis skrev (På 10.5.2019 den 17.23): Hei. barnet mitt har blitt 9 år og ser nå at det har avtatt masse. Hvis jeg ser godt etter kan jeg kanskje innmellom se litt tics, men det er veldig sjeldent og nesten ikke merkbart. Spent på om dette er vedvarende eller om det kommer tilbake. Når det stod på som verst var jeg veldig bekymret. Men tror dette kommer ifm at de vokser og det skjer mye med kroppen. Hvor lenge har sønnen din hatt dettet nå Fia? og har det vært konstant hele tiden? Har jenta di vokst det helt av seg nå, Trollis? Gutten min har det fortsatt i perioder, og ser at jenta mi på snart 9 har noe innimellom.
Trollis Skrevet 8. mars 2021 #134 Skrevet 8. mars 2021 Fia83 skrev (På 6.3.2021 den 10.43): Har jenta di vokst det helt av seg nå, Trollis? Gutten min har det fortsatt i perioder, og ser at jenta mi på snart 9 har noe innimellom. Hei, nå er barnet fylt 11 år og jeg ser ikke noe tics lenger. Det var noen år med mye og ulike tics, som gradvis roet seg og nå er det ikke noe. I hvert fall ikke noe jeg legger merke til.
Fia83 Skrevet 8. mars 2021 #135 Skrevet 8. mars 2021 Trollis skrev (6 timer siden): Hei, nå er barnet fylt 11 år og jeg ser ikke noe tics lenger. Det var noen år med mye og ulike tics, som gradvis roet seg og nå er det ikke noe. I hvert fall ikke noe jeg legger merke til. Setter pris på at du tar deg tid å svare meg. Så bra at datteren din har vokst det av seg🙏 Sønnen min har en del risting med hode nå, han er snart 12 år. Datteren min på 9 har litt nå, men det er nesten et år siden forrige gang hun hadde tics. Var din datter værst da du begynte å skrive her, da hun var 6 år? Eller så du en topp i løpet av disse årene?
Trollis Skrevet 9. mars 2021 #136 Skrevet 9. mars 2021 Fia83 skrev (21 timer siden): Setter pris på at du tar deg tid å svare meg. Så bra at datteren din har vokst det av seg🙏 Sønnen min har en del risting med hode nå, han er snart 12 år. Datteren min på 9 har litt nå, men det er nesten et år siden forrige gang hun hadde tics. Var din datter værst da du begynte å skrive her, da hun var 6 år? Eller så du en topp i løpet av disse årene? Bare hyggelig. Vet selv hvor godt det er å få svar og informasjon om dette:) jeg tror kanskje det stod på som verst fra ca 6-8 år... etter det var det noen tics her og der som kom og gikk i perioder. dette må ha gradvis avtatt til der vi er nå uten noe. Er litt spent på om det kommer tilbake.. men føler at det må ha vokst seg av. Har sønnen din andre tics som lyder eller flere tics samtidig?
Fia83 Skrevet 10. mars 2021 #137 Skrevet 10. mars 2021 Trollis skrev (På 9.3.2021 den 13.48): Bare hyggelig. Vet selv hvor godt det er å få svar og informasjon om dette:) jeg tror kanskje det stod på som verst fra ca 6-8 år... etter det var det noen tics her og der som kom og gikk i perioder. dette må ha gradvis avtatt til der vi er nå uten noe. Er litt spent på om det kommer tilbake.. men føler at det må ha vokst seg av. Har sønnen din andre tics som lyder eller flere tics samtidig? Ja, kjenner at det er veldig fint å høre andres erfaringer🙏 Sønnen min har hatt noen lyder opp igjennom, da i form av hosting, harking og snufsing. Nå er det lite lyder, helst bare risting på hode og litt tics med øynene. Vi går til jevnlige osteopatbehandlinger, det føler jeg hjelper mye å roe ned nervesystemet, og dermed også ticsene.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #138 Skrevet 18. februar 2022 Når har barna deres hatt de verste Tics periodene? Alder? Gutten min startet for 2 år siden. Var innom BUPA, diagnose kroniske motoriske Tics. Hadde kun 3 timer, da de ikke mente det var Tourette. Begrunnet det med at de var motoriske, og uten tileggsvansker. Vært bedre perioder, men nå 9,5 år er det mye igjen. Hjelp!!!! Anonymkode: 999c9...c55
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #139 Skrevet 18. februar 2022 Hei:) Vårt barn ticser mest når det er endringer i hverdagen. Som ferier, overnattinger og når hun er sliten såklart. Har hatt tics stort sett sammenhengende siden hun var to. Mer nå, også med litt lyder. Hun selv er ikke plaget av det og vi gjør ikke noe nummer ut av det. Fastlegen mener det kan være tourettes, men sier det ikke er så viktig med en diagnose med mindre hun blir hemmet av det i hverdagen, og hun virker ikke å være det. Hun har lurt litt på hvorfor hun gjør sånn og sånn, og vi har forklart henne hva tics er og at hun ikke kan gjøre så mye med det. Dette slo hun seg til ro med. Hun synes heller ikke det er flaut å snakke om til vennene sine og jeg tror ikke hun får kommentarer på det ofte. Jeg, mamma, hadde selv mye tics som barn og har fortsatt igjen et par innimellom. Vi har vært åpne med klassen og skolen og ellers hvis noen lurer. Anonymkode: 9f6d8...c6d
Fia83 Skrevet 20. februar 2022 #140 Skrevet 20. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 18.2.2022 den 19.21): Når har barna deres hatt de verste Tics periodene? Alder? Gutten min startet for 2 år siden. Var innom BUPA, diagnose kroniske motoriske Tics. Hadde kun 3 timer, da de ikke mente det var Tourette. Begrunnet det med at de var motoriske, og uten tileggsvansker. Vært bedre perioder, men nå 9,5 år er det mye igjen. Hjelp!!!! Anonymkode: 999c9...c55 Hei Mitt barn var værst i perioden 8-10 år. Da hadde han mye forskjellige tics. Vi fikk tips om at kraniosaral terapi kunne hjelpe på tics, så oppsøkte da osteopat. Etter 3 behandlinger forsvant ticsene, og var borte i minst et halvt år. Har etter det hatt perioder med tics, men ikke så kraftige som da han var 8 år. Nå har han bare litt snufsing, han er snart 13 år. Har to mindre barn som har hatt korte perioder med tics. Men har oppsøkt osteopat når det har oppstått, og da har ticsene roet seg ned igjen. Har ditt barn ingen vokale tics? Hvilke motoriske tics har han nå?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå