Gå til innhold

Barn med tics. Er bekymret :(

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 12.1.2016 den 8.42, AnonymBruker skrev:

Jeg er så bekymret nå:( 

Datteren min på 6 år har i den siste tiden fått en del tics. Det startet først med masse blunking/kniping med øynene. Til masse snufsing ( hele tiden) og nå er det rulling med øyne og en eller annen bevegelse på hode og nakken. Drar hodet / nakken til den ene siden. Ser ut som når hun begynner på nye tics så utgår de gamle. Det har kanskje pågått i 3-4 mnd , mens de "værste ticsene" bare den siste måneden. 

Nå er jeg veldig redd det er tourett. Noen som har barn med det samme? Eller opplevd dette? 

Leser at det er ikke helt uvanlig at unger i den alderen får forbigående tics.. Men siden dette ser ut til å bli mer er jeg så redd! 

Jeg skal snakke med legen. Men vil gjerne høre om andre har erfaringer. 

Anonymkode: 8f35c...219

Min bror har tourettes, men mange barn kan kun ha tics og ingenting mer :) 

Anonymkode: 01eaf...c61

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bror har tourettes, men mange barn kan kun ha tics og ingenting mer :) 

Anonymkode: 01eaf...c61

Har han mye tics? Hvor gammel er han?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Fia83 skrev:

Tror ikke det er Pandas.

Så bra:) da er det forhåpentligvis noe som går over:)

Anonymkode: d383f...38e

Skrevet

Jeg har en sønn som hadde endel tics da han var 6. Var mye gaping som så veldig slitsomt ut. Husker ikke hvor lenge det varte, men plutselig stoppet det. På halvannet år merket jeg ikke noe særlig, men nå har han noen bevegelser med munn og lyder i hals. Synes det kommer i pollensesongen når øyne, hud og hals klør over en lang periode. Han har ingen vansker av noe slag. Er en veldig rolig gutt, alle lærere sier han følger godt med, sitter på plassen sin (i motsetning til 80% av guttene i klassen). Fokuserer ikke på det.

Eldste er straks 14, og ser han også har noen bevegelser, men usikker på om det er tics. Han hadde noen tvangshandlinger som liten, men det gikk over. Han er også en helt vanlig, rolig gutt uten problemer av noe slag. 

Skrevet
4 minutter siden, Sam Jones skrev:

Jeg har en sønn som hadde endel tics da han var 6. Var mye gaping som så veldig slitsomt ut. Husker ikke hvor lenge det varte, men plutselig stoppet det. På halvannet år merket jeg ikke noe særlig, men nå har han noen bevegelser med munn og lyder i hals. Synes det kommer i pollensesongen når øyne, hud og hals klør over en lang periode. Han har ingen vansker av noe slag. Er en veldig rolig gutt, alle lærere sier han følger godt med, sitter på plassen sin (i motsetning til 80% av guttene i klassen). Fokuserer ikke på det.

Eldste er straks 14, og ser han også har noen bevegelser, men usikker på om det er tics. Han hadde noen tvangshandlinger som liten, men det gikk over. Han er også en helt vanlig, rolig gutt uten problemer av noe slag. 

Min gutt startet også i 6 årsalderen. Har vært lange opphold uten tics, men fra han var 8 år har perioden økt opp litt. Det med kremting kan nok også bli en uvane. Min 10 åring er også rolig på skolen, har aldri vært noe trøbbel med han som vi har fått beskjed om fra skolens side. Han er utadvendt, men er også en gutt som tenker og grubler mye. 

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Andre som har erfaring med tics hos barn? Jeg har en datter på 4 år som jeg lurer på om kan ha tics.

Anonymkode: e36a2...9db

Skrevet

Tics kan komme og gå hos barn i den alderen. Ofte sammenheng med stress og uro, mitt inntrykk. Har også inntrykk av at barn med tics er ekstra sårbare og vare. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Tatja skrev:

Tics kan komme og gå hos barn i den alderen. Ofte sammenheng med stress og uro, mitt inntrykk. Har også inntrykk av at barn med tics er ekstra sårbare og vare. 

Men hvor lenge er det vanlig at de sliter med dette?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor lenge er det vanlig at de sliter med dette?

Kan være fra uker til mnd... og år. Har de først hatt det, kommer det gjerne igjen. 

• 5 måneder senere...
Skrevet

Hvordan har det gått med dere som har kommentert her på barn med tics, har ungene deres blitt kvitt ticsene? 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.1.2020 den 20.24, Fia83 skrev:

Hvordan har det gått med dere som har kommentert her på barn med tics, har ungene deres blitt kvitt ticsene? 

Ja, sønnen vår har ingen synlige tips lengre og kan gå i lange perioder uten noen plager. De små tipsene han selv opplever å ha innimellom, ser vi ikke. Jeg skrev her inne da han var 9-10 år og det blomstret i noen år etter det. Nå er han 14 og nærmest tips fri! Husker så vondt det var da det stod på som verst. Var redd for at han skulle bli mobbet, at det skulle bli verre osv. Han ristet kraftig med hodet, det var så vondt å se..kan trøste med at det stort sett går over for de aller fleste. Og det feiler dem absolutt ingenting annet enn disse ufrivillige ticsene. Dere er gode mammaer og pappaer - dette henger ikke sammen med dårlige omsorgsforhold og mye annet vondt man kan begynne å forklare det med når det står på. Ihvertfall gjorde jeg det.

Anonymkode: 475ad...3ce

Skrevet

Så bra at det går fint med sønnen din. Nå ble jeg utrolig lettet🙏  Min sønn er snart 11 år, han har mindre tics enn da han var 8, men håper at det vil forsvinne helt på han også. Du skriver at han har lange perioder uten plager, har han hatt noe utenom ticsene som følger med denne tilstanden? 

Skrevet

Tics er bare en ubevisst stressmestringsteknikk. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Strålende skrev:

Tics er bare en ubevisst stressmestringsteknikk. 

Nei, nå må du gi deg! Tics er en nevrologisk tilstand. 

Anonymkode: 11bcd...b41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Fia83 skrev:

Så bra at det går fint med sønnen din. Nå ble jeg utrolig lettet🙏  Min sønn er snart 11 år, han har mindre tics enn da han var 8, men håper at det vil forsvinne helt på han også. Du skriver at han har lange perioder uten plager, har han hatt noe utenom ticsene som følger med denne tilstanden? 

Han sier selv at han i tillegg har litt tvangstanker innimellom. Mer før, ikke nå lengre. Tror kanskje at tvang og tics ofte opptrer sammen. Veldig fint at han er så åpen om det og vi har vært veldig opptatt av å ikke definere det som unormalt. Vi er alle ulike og kommer i mange varianter. Vi har også sett det i perspektiv med andre ting andre kan streve med: diverse sykdommer, handikap eller tics. Det får ikke definere oss som mennesker. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nå må du gi deg! Tics er en nevrologisk tilstand. 

Anonymkode: 11bcd...b41

Nei, kramper er nevrologisk, tics er psykogent. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sier selv at han i tillegg har litt tvangstanker innimellom. Mer før, ikke nå lengre. Tror kanskje at tvang og tics ofte opptrer sammen. Veldig fint at han er så åpen om det og vi har vært veldig opptatt av å ikke definere det som unormalt. Vi er alle ulike og kommer i mange varianter. Vi har også sett det i perspektiv med andre ting andre kan streve med: diverse sykdommer, handikap eller tics. Det får ikke definere oss som mennesker. 

Sønnen min er ofte redd på kveldene, sjekker bak døren før han legger seg, og har store problemer med å såvne. Har din sønn også opplevd dette? Sa han selv at han hadde tvangstanker? Syns det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal gå frem for å hjelpe han.

Skrevet

Dytter opp tråden i håp om flere svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...