Gå til innhold

Barn med tics. Er bekymret :(

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 12.1.2016 den 8.42, AnonymBruker skrev:

Jeg er så bekymret nå:( 

Datteren min på 6 år har i den siste tiden fått en del tics. Det startet først med masse blunking/kniping med øynene. Til masse snufsing ( hele tiden) og nå er det rulling med øyne og en eller annen bevegelse på hode og nakken. Drar hodet / nakken til den ene siden. Ser ut som når hun begynner på nye tics så utgår de gamle. Det har kanskje pågått i 3-4 mnd , mens de "værste ticsene" bare den siste måneden. 

Nå er jeg veldig redd det er tourett. Noen som har barn med det samme? Eller opplevd dette? 

Leser at det er ikke helt uvanlig at unger i den alderen får forbigående tics.. Men siden dette ser ut til å bli mer er jeg så redd! 

Jeg skal snakke med legen. Men vil gjerne høre om andre har erfaringer. 

Anonymkode: 8f35c...219

Da jeg var rundt 9-10 år fikk jeg litt uvaner... delvis bevisste, jeg klarte bare ikke la være. Blunket med øynene masse... pga de føltes irriterte..

og lagde kremtelyder. Helt til en jente i klassen påpekte det. Jeg trodde jo ingen merket det. Så jeg tok meg sammen og klarte å slutte med uvanen. Så hos meg var det neppe tics. Vil nok be en lege se til barnet ditt

Anonymkode: 28d0b...28a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, Trollis skrev:

Så bra behandling virker. Har du gått til vanlig osteopat?

Ja legen vår sa det var vanlig - også at det fremkom oftere på gutter. I tillegg har jeg googlet meg mye rundt og lest en del om det. Virker som om det er noe som kan komme og gå på barn, og at de som regel vokser det av seg etter hvert.

:)

Vanlig osteopat ja😄 håper det har virkning fram over også.

Har også lest mye på nett, og overalt dukker det bare opp Tourettes med alt det fæle som følger med der. Nevnte legen tourette for dere?

Merker at lillesøster på 5 år også han begynt med en svak kremtelyd, som kommer ganske ofte🙊

Skrevet
15 minutter siden, Fia83 skrev:

Vanlig osteopat ja😄 håper det har virkning fram over også.

Har også lest mye på nett, og overalt dukker det bare opp Tourettes med alt det fæle som følger med der. Nevnte legen tourette for dere?

Merker at lillesøster på 5 år også han begynt med en svak kremtelyd, som kommer ganske ofte🙊

Legen var ikke bekymret for Tourettes ut i fra vår situasjon da,men jeg var så klart det og tok det opp. Det skal vel både være tics og lyd samtidig i en lenger periode for at det skal konkluderes med Tourettes?. Ble egentlig beroliget med at det var ganske vanlig uten at man trenger å tenke Tourettes osv.

Skrevet
6 minutter siden, Trollis skrev:

Legen var ikke bekymret for Tourettes ut i fra vår situasjon da,men jeg var så klart det og tok det opp. Det skal vel både være tics og lyd samtidig i en lenger periode for at det skal konkluderes med Tourettes?. Ble egentlig beroliget med at det var ganske vanlig uten at man trenger å tenke Tourettes osv.

Så bra🙏 Får håpe at dette også bare er noe som kommer og går i forbindelse med utviklingen av kroppen. Er jo mye dom skjer i de ulike fasene. Men di datter hadde kun vokale tics, snufsing, en liten periode? Vår har hatt kremting så lenge jeg kan huske. Men det har også kommet og gått i perioder.

Skrevet
3 minutter siden, Fia83 skrev:

Så bra🙏 Får håpe at dette også bare er noe som kommer og går i forbindelse med utviklingen av kroppen. Er jo mye dom skjer i de ulike fasene. Men di datter hadde kun vokale tics, snufsing, en liten periode? Vår har hatt kremting så lenge jeg kan huske. Men det har også kommet og gått i perioder.

Det startet først rundt 4-5 års alder og kom i perioder ( tics varte fra 1-2 mnd av gangen). Begynte først med kun snufsing. Neste gang var det kanskje blunking og snufsing. Neste gang der igjen var det en rar bevegelse med hode/nakken + rar grimase, og da var snufsing borte. Nå siste fase var det bare en liten bevegelse med nakken som kun vi la merke til tror jeg siden vi naturligvis er litt ekstra oppmerksomme på det. Nå ser det ut til å avta. Hun er straks 8 år.

• 6 måneder senere...
Skrevet
På 9.1.2018 den 10.51, Trollis skrev:

Det startet først rundt 4-5 års alder og kom i perioder ( tics varte fra 1-2 mnd av gangen). Begynte først med kun snufsing. Neste gang var det kanskje blunking og snufsing. Neste gang der igjen var det en rar bevegelse med hode/nakken + rar grimase, og da var snufsing borte. Nå siste fase var det bare en liten bevegelse med nakken som kun vi la merke til tror jeg siden vi naturligvis er litt ekstra oppmerksomme på det. Nå ser det ut til å avta. Hun er straks 8 år.

Hei Trollis..

Hvordan går det nå me din datter? Har ticsene fortsatt og avta? 

Gutten min har har hatt en fin periode nå siden januar, men merker nå at han virker mer urolig igjen og har startet å kremte en del:( 

Merker du forskjell på jenta di når det er skoleferie?

• 2 uker senere...
Skrevet
På 10.7.2018 den 5.47, Fia83 skrev:

Hei Trollis..

Hvordan går det nå me din datter? Har ticsene fortsatt og avta? 

Gutten min har har hatt en fin periode nå siden januar, men merker nå at han virker mer urolig igjen og har startet å kremte en del:( 

Merker du forskjell på jenta di når det er skoleferie?

Hvordan har det gått med dere andre som har kommentert her med samme problemet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har antakelig ikke svart før, min ene sønn hadde tics fra han var 7 til han var rundt 10. Det var kremting, lyder i halsen, blunking og andre, de varte fra noen uker/måneder i slengen før en ny tic overtok. Nå er han 15 og har ingenting.

Oppdaget akkurat at sønnen på 7 er begynt med noen repetitive bevegelser som minner om tics. 

Anonymkode: 85df7...311

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har antakelig ikke svart før, min ene sønn hadde tics fra han var 7 til han var rundt 10. Det var kremting, lyder i halsen, blunking og andre, de varte fra noen uker/måneder i slengen før en ny tic overtok. Nå er han 15 og har ingenting.

Oppdaget akkurat at sønnen på 7 er begynt med noen repetitive bevegelser som minner om tics. 

Anonymkode: 85df7...311

Tusentakk for at du deler. Så godt å høre at han har vokst ifra det🙏 Kontaktet du lege da sønnen din hadde tics?

• 5 uker senere...
Skrevet
På 14.1.2016 den 21.36, Chizue skrev:

Det må man faktisk ikke :)
En av mine gamle sjefer har tourettes, men han stammer ikke, prater helt perfekt..Men har motorisk tics.
En annen jeg kjenner som også har diagnosen tourettes har vokale tics..Og der kan det komme ord eller lyder.
Og noen har begge deler, det kommer helt an på hvor rammet du er av tourettes, men det går helt fint an å ha en av de tingene :) 

Må korrigeee deg på dette da jeg faktisk har jobbet bl.a med diagnostisering av Tourette. Man må ha både motoriske og verbale tics for å få diagnosen, og det kreves en viss varighet samt at det ikke skal ha vært opphold av tics over en viss varighet. Dersom man bare har en av delene, klassifiseres det kun som verbale eller motoriske tics. Og ja; Tics er veldig vanlig i perioder. Har selv et barn som har det. Uttrykket varierer: alt fra kremting til blunking. 

Anonymkode: 944e6...2b4

• 4 måneder senere...
Skrevet
På 13.11.2017 den 5.37, AnonymBruker skrev:

En gammel tråd, men ser dette er et ganske vanlig "problem" blir lettet av å lese om de som har vokst det av seg. Jeg har en gutt på 8, som har hatt tics i snart ett år. Begynte med blinking/knipe øynene sammen. Har nå gått over til kremering, harking, grynting og snufsing. Veldig fortvilende. Har vært til lege og fått beskjed om å ta tiden til hjelp. Ikke fokusere eller lage noe styr rundt det. Han sier selv at han ikke merker at han lager disse lydene. Vi prøver etter beste evne å overse de. Var i teater for ikke så lenge siden og da fikk vi mange blikk pga lydene. Men vi kan jo ikke akkurat isolere oss heller. Er så redd han skal bli mobbet eller ertet pga dette. Har vært i kontakt med skolen og de har ikke merket så mye til det. Han fungerer godt sosialt og faglig, heldigvis. Så får vi bare håpe han vokser det av seg etterhvert. Men jeg lurer litt på dere med barn som har fått diagnosen tourettes syndrom. Hvordan var fremgangsmåten da? Han har jo hatt både fysiske og har nå vokale tics, så jeg undres på om det kanskje kan være tourettes.

Anonymkode: 36b8b...37f

Hvordan har det gått med gutten din? Min gutt på 9 år har også mye kremtetics for tiden😢

• 4 uker senere...
Skrevet
På 13.11.2017 den 5.37, AnonymBruker skrev:

En gammel tråd, men ser dette er et ganske vanlig "problem" blir lettet av å lese om de som har vokst det av seg. Jeg har en gutt på 8, som har hatt tics i snart ett år. Begynte med blinking/knipe øynene sammen. Har nå gått over til kremering, harking, grynting og snufsing. Veldig fortvilende. Har vært til lege og fått beskjed om å ta tiden til hjelp. Ikke fokusere eller lage noe styr rundt det. Han sier selv at han ikke merker at han lager disse lydene. Vi prøver etter beste evne å overse de. Var i teater for ikke så lenge siden og da fikk vi mange blikk pga lydene. Men vi kan jo ikke akkurat isolere oss heller. Er så redd han skal bli mobbet eller ertet pga dette. Har vært i kontakt med skolen og de har ikke merket så mye til det. Han fungerer godt sosialt og faglig, heldigvis. Så får vi bare håpe han vokser det av seg etterhvert. Men jeg lurer litt på dere med barn som har fått diagnosen tourettes syndrom. Hvordan var fremgangsmåten da? Han har jo hatt både fysiske og har nå vokale tics, så jeg undres på om det kanskje kan være tourettes.

Anonymkode: 36b8b...37f

Hvordan har det gått med sønnen din?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Andre som har erfaring med tics?

AnonymBruker
Skrevet

Både sønnen min og stedatter har hatt perioder med tics. Sønnen min gjorde snodige bevegelser med hodet, og blinket en del med øynene. Han har også hatt en del kremting, høylydt svelging og harking. Det gikk over da han var rundt ti. Stedatter har hatt en del motoriske, slår ut med armene og beina på de rareste steder, men det avtar mer og mer. Hun er 12. Vi har ikke gitt det noe oppmerksomhet annet enn at vi har måttet korrigere stedatter hvis hun står og flakser f.eks. på butikken. Hun har slått til en del folk i sitt liv. Men det er lenge siden nå, og det gikk over av seg selv. Små bevegelser henger igjen, men de store har forsvunnet det siste året. 

Mitt inntrykk, jeg jobber med barn, er at mange barn har perioder med tics, og de aller færreste av dem har tourettes. Jeg hadde ikke dratt til lege med mindre det var ekstremt eller både vokalt og motorisk. 

Anonymkode: b6228...66c

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både sønnen min og stedatter har hatt perioder med tics. Sønnen min gjorde snodige bevegelser med hodet, og blinket en del med øynene. Han har også hatt en del kremting, høylydt svelging og harking. Det gikk over da han var rundt ti. Stedatter har hatt en del motoriske, slår ut med armene og beina på de rareste steder, men det avtar mer og mer. Hun er 12. Vi har ikke gitt det noe oppmerksomhet annet enn at vi har måttet korrigere stedatter hvis hun står og flakser f.eks. på butikken. Hun har slått til en del folk i sitt liv. Men det er lenge siden nå, og det gikk over av seg selv. Små bevegelser henger igjen, men de store har forsvunnet det siste året. 

Mitt inntrykk, jeg jobber med barn, er at mange barn har perioder med tics, og de aller færreste av dem har tourettes. Jeg hadde ikke dratt til lege med mindre det var ekstremt eller både vokalt og motorisk. 

Anonymkode: b6228...66c

Så flott at det har avtatt. Sønnen min er nå 10 år, han har perioder med mye kremting, og litt tics med munnen. Er så spendt på om dette vil forsvinne eller bare bli værre med alderen. I hvilke alder har det vært værst hos sønnen og stedatteren din?

Skrevet

Hei. barnet mitt har blitt 9 år og ser nå at det har avtatt masse. Hvis jeg ser godt etter kan jeg kanskje innmellom se litt tics, men det er veldig sjeldent og nesten ikke merkbart. Spent på om dette er vedvarende eller om det kommer tilbake. Når det stod på som verst var jeg veldig bekymret. Men tror dette kommer ifm at de vokser og det skjer mye med kroppen. Hvor lenge har sønnen din hatt dettet nå Fia? og har det vært konstant hele tiden?  :)

Skrevet
30 minutter siden, Trollis skrev:

Hei. barnet mitt har blitt 9 år og ser nå at det har avtatt masse. Hvis jeg ser godt etter kan jeg kanskje innmellom se litt tics, men det er veldig sjeldent og nesten ikke merkbart. Spent på om dette er vedvarende eller om det kommer tilbake. Når det stod på som verst var jeg veldig bekymret. Men tror dette kommer ifm at de vokser og det skjer mye med kroppen. Hvor lenge har sønnen din hatt dettet nå Fia? og har det vært konstant hele tiden?  :)

Ticsene har vært i perioder, men han har hatt kremting mer eller mindre d siste året. Har ikke vært så ille som da jeg begynte å skrive her, da var han 8 år. Nå har han nettopp fyllt 10.  Blir lettet av å høre at det har avtatt hos ditt barn. Gutten min har vokst veldig det siste året, så mulig det er derfor han har slitt en del med tics. Føler ikke at jeg klarer se et bestemt mønster, en uke er han gjerne nesten uten tics, åsså øker det på igjen noen dager.

Skrevet
1 minutt siden, Fia83 skrev:

Ticsene har vært i perioder, men han har hatt kremting mer eller mindre d siste året. Har ikke vært så ille som da jeg begynte å skrive her, da var han 8 år. Nå har han nettopp fyllt 10.  Blir lettet av å høre at det har avtatt hos ditt barn. Gutten min har vokst veldig det siste året, så mulig det er derfor han har slitt en del med tics. Føler ikke at jeg klarer se et bestemt mønster, en uke er han gjerne nesten uten tics, åsså øker det på igjen noen dager.

Det er ikke greit å vite, men mitt inntrykk er at det kan ha med at kropp og hjerne vokser. akkuart som det går litt fort i svinga ogå kommer dette. Men som sagt bare min egen betrakning av det. Har snakket med mange om dette og de fleste som har hatt barn med tics sier det avtok i 12 års alderen ca.

Skrevet
10 minutter siden, Trollis skrev:

Det er ikke greit å vite, men mitt inntrykk er at det kan ha med at kropp og hjerne vokser. akkuart som det går litt fort i svinga ogå kommer dette. Men som sagt bare min egen betrakning av det. Har snakket med mange om dette og de fleste som har hatt barn med tics sier det avtok i 12 års alderen ca.

Ja, jeg prøver å roe meg med det, har også lest om mange som ble kvitt det i 12 årsalderen, men så kommer tankene snikende om det gjelder for han også siden han har både kremting og bevegelser med munnen. Kjenner at den kremtingen går meg på nervene enkelte dager🙊😉 men ingen rundt han som har kommentert det, heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...