Gå til innhold

Barn med tics. Er bekymret :(

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, minister-mio skrev:

Får å stille diagnosen tourette må man vel ha både vokale og motoriske tics

Han fikk diagnosen tourette i USA :)
Har bare motorisk tics.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Chibi skrev:

Han fikk diagnosen tourette i USA :)
Har bare motorisk tics.

Rart, da begge deler må være eller ha vært tilstede for å stille den diagnosen 

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, og ser den er gammel, men selv hadde jeg tics når jeg var barn så ble det gradvis bedre og bedre av seg selv i ungdommen. Helt borte siden jeg var ca 16-17 år. :) 

Anonymkode: 60c8b...695

• Liker 1
Skrevet

Så godt å høre at det går bra idag🙏 Veldig takknemlig for tilbskemeldingene😄 Hadde du tics over flere år?

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble litt mange kommentarer her fra meg nå (skulle kanskje ikke tatt anonym slik at jeg kunne redigert...) 

Jeg hadde en veldig vanskelig periode da jeg fikk disse ticsene (gaping, presser leppene inn i munnen, presset overleppa opp til nesen, rullet med øynene, knep igjen øynene, snufset). Opplevde noe som tok mye plass og var en stor "forandring" av livet jeg hadde før. Jeg slet mye med uro og angst denne tiden. 

Ble ikke mobbet, men fikk en og annen kommentar om hvorfor jeg gjorde slik. 

Har heller ingen diagnoser, tvangstanker eller tics idag :) 

Anonymkode: 20419...ffe

Siste svaret fra meg var rettet til deg😉

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest hele tråden, og ser den er gammel, men selv hadde jeg tics når jeg var barn så ble det gradvis bedre og bedre av seg selv i ungdommen. Helt borte siden jeg var ca 16-17 år. :) 

Så bra st du vokste det av deg🙏😄

Skrevet

En gammel tråd, men ser dette er et ganske vanlig "problem" blir lettet av å lese om de som har vokst det av seg. Jeg har en gutt på 8, som har hatt tics i snart ett år. Begynte med blinking/knipe øynene sammen. Har nå gått over til kremering, harking, grynting og snufsing. Veldig fortvilende. Har vært til lege og fått beskjed om å ta tiden til hjelp. Ikke fokusere eller lage noe styr rundt det. Han sier selv at han ikke merker at han lager disse lydene. Vi prøver etter beste evne å overse de. Var i teater for ikke så lenge siden og da fikk vi mange blikk pga lydene. Men vi kan jo ikke akkurat isolere oss heller. Er så redd han skal bli mobbet eller ertet pga dette. Har vært i kontakt med skolen og de har ikke merket så mye til det. Han fungerer godt sosialt og faglig, heldigvis. Så får vi bare håpe han vokser det av seg etterhvert. Men jeg lurer litt på dere med barn som har fått diagnosen tourettes syndrom. Hvordan var fremgangsmåten da? Han har jo hatt både fysiske og har nå vokale tics, så jeg undres på om det kanskje kan være tourettes.

Anonymkode: 36b8b...37f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En gammel tråd, men ser dette er et ganske vanlig "problem" blir lettet av å lese om de som har vokst det av seg. Jeg har en gutt på 8, som har hatt tics i snart ett år. Begynte med blinking/knipe øynene sammen. Har nå gått over til kremering, harking, grynting og snufsing. Veldig fortvilende. Har vært til lege og fått beskjed om å ta tiden til hjelp. Ikke fokusere eller lage noe styr rundt det. Han sier selv at han ikke merker at han lager disse lydene. Vi prøver etter beste evne å overse de. Var i teater for ikke så lenge siden og da fikk vi mange blikk pga lydene. Men vi kan jo ikke akkurat isolere oss heller. Er så redd han skal bli mobbet eller ertet pga dette. Har vært i kontakt med skolen og de har ikke merket så mye til det. Han fungerer godt sosialt og faglig, heldigvis. Så får vi bare håpe han vokser det av seg etterhvert. Men jeg lurer litt på dere med barn som har fått diagnosen tourettes syndrom. Hvordan var fremgangsmåten da? Han har jo hatt både fysiske og har nå vokale tics, så jeg undres på om det kanskje kan være tourettes.

Kremering = kremting 😂 outocorrekt altså.

Skrevet

Sitter med di samme tankene selv når jeg ser på min 8 åring. Veldig fortvilende....😥

Skrevet
9 timer siden, Fia83 skrev:

Så bra st du vokste det av deg🙏😄

Hvilke tics hadde du?

Skrevet
Akkurat nå, Fia83 skrev:

Hvilke tics hadde du?

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke tics hadde du?

• 2 uker senere...
Skrevet

Noen som har erfaring med osteopat  behandling mot tics?

Anonymkode: e36a2...9db

Skrevet

Datteren min fikk også tics. Hun var d rundt 9-10 år. Blunking med øynene, klapping med hendene og risting av bena. Gikk til legen og det var som forventet, noe som mest sannsynlig ville gå over. Barnet sa selv at det ble verre hvis vi kommenterte det eller ga det oppmerksomhet. Så vi overså det hjemme og gå beskjed til lærer slik at hun kunne bidra til at medelever sluttet å kommentere det. 

Det gikk over etter ca 1 år. Hender hun får korte tilbakefall men det er i perioder med mye stress eller uro. 

Anonymkode: 35aad...98c

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min fikk også tics. Hun var d rundt 9-10 år. Blunking med øynene, klapping med hendene og risting av bena. Gikk til legen og det var som forventet, noe som mest sannsynlig ville gå over. Barnet sa selv at det ble verre hvis vi kommenterte det eller ga det oppmerksomhet. Så vi overså det hjemme og gå beskjed til lærer slik at hun kunne bidra til at medelever sluttet å kommentere det. 

Det gikk over etter ca 1 år. Hender hun får korte tilbakefall men det er i perioder med mye stress eller uro. 

Anonymkode: 35aad...98c

Hadde hun vokale tics også, sånn som kremting, snufsing el?

Anonymkode: e36a2...9db

• 1 måned senere...
Skrevet
På 9.11.2017 den 13.40, Trollis skrev:

Sånn var det når jeg startet denne tråden for 1 år siden også. Da økte ticsene på og ble bare mer og mer bekymret. Men ser at det går i perioder og at det ikke er like mye som da, men det er absolutt der innimellom enda.

Ticsene hennes starter med intens blunking og knipe øyne sammen ( trodde hun hadde noe på øye i starten). snufset non stop, rare bevegelser på nakken ( akkurat som hun prøver å strekke nakken og vri på hodet). Hun har også vært opptatt av å lukte på alt...litt sånn intenst egentlig!! sikkert mange flere også. Det har vært mange ting.

Men jeg tror egentlig at det er noe hun vokser av seg i og med at det blir mindre! Så lenge barnet ditt ikke bryr seg så ikke fokuser på det. tror det bare gjør det verre i så fall da.

Hei Trollis, meg igjen med gutten som ticser. Har et par spørsmål til jeg blir glad hvis du vil svare på.

Har du prøvd noen behandling på din datter? Leser at di i Danmark har stor nytte av kranio sakral behandling ( osteopati)

Har det kommet nye tics di gangene det har startet opp igjen?

AnonymBruker
Skrevet
På 10.11.2017 den 19.32, Fia83 skrev:

Hadde sønnen din mye indre uro under periodene med tics?

Prøver å tenke etter men tror ikke det... Hva mener du med indre uro? Tristhet ol? Det var jo i forbindelse med skolestart, men han har alltid vært en trygg og selvstendig gutt så opplevde han ikke usikker eller redd.... Men kroppen er jo i utvikling og utvikler seg i etapper så kan ha vært mer sårbare perioder enn andre at ticsene var mer fremtredende.

Anonymkode: e7b46...836

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver å tenke etter men tror ikke det... Hva mener du med indre uro? Tristhet ol? Det var jo i forbindelse med skolestart, men han har alltid vært en trygg og selvstendig gutt så opplevde han ikke usikker eller redd.... Men kroppen er jo i utvikling og utvikler seg i etapper så kan ha vært mer sårbare perioder enn andre at ticsene var mer fremtredende.

Anonymkode: e7b46...836

Tusentakk for svar😄

Ja, tenkte om han var bekymret for noe i de periodene han hadde tics. Om det var noe spesielt som utløste det. Hadde han lange perioder uten tics, eller var det alltid litt?

Skrevet
17 timer siden, Fia83 skrev:

Hei Trollis, meg igjen med gutten som ticser. Har et par spørsmål til jeg blir glad hvis du vil svare på.

Har du prøvd noen behandling på din datter? Leser at di i Danmark har stor nytte av kranio sakral behandling ( osteopati)

Har det kommet nye tics di gangene det har startet opp igjen?

Hei Hei

Vi har ikke prøvd noe behandling på henne. Nå har hun ingen tics lenger. Om det er en fase uten, eller at hun ikke får det mer, vet jeg jo ikke. Det jeg har registrert er at når hun faser med tics da har hun ofte perioder hvor hun ikke sover bra. Våkner mye, voksesmerter etc. Om det er henger sammen aner jeg ikke.  Dette har kommet og gått i to/tre år nå. Det er stort sett de samme ticsene som går igjen. blunking/kniping med øynene og en rar bevegelse med nakken og hode.

Har gutten din mer tics? hatt det lenge sammenhengende nå?

Skrevet
1 minutt siden, Trollis skrev:

Hei Hei

Vi har ikke prøvd noe behandling på henne. Nå har hun ingen tics lenger. Om det er en fase uten, eller at hun ikke får det mer, vet jeg jo ikke. Det jeg har registrert er at når hun faser med tics da har hun ofte perioder hvor hun ikke sover bra. Våkner mye, voksesmerter etc. Om det er henger sammen aner jeg ikke.  Dette har kommet og gått i to/tre år nå. Det er stort sett de samme ticsene som går igjen. blunking/kniping med øynene og en rar bevegelse med nakken og hode.

Har gutten din mer tics? hatt det lenge sammenhengende nå?

Så rart, satt akoratt her å leste gjennom det jeg hadde skrevet sist, så tikket det inn svar fra deg🙏

Vi har prøvd osteopat behandling på gutten vår, og nå etter 3 behandlinger har det avtatt veldig mye, har bare antydning til tics igjen. Men har også merket dette med urolig søvn og mye usikkerhet hos gutten vår, særlig når det stod på som værst. 

Klarer liksom ikke slå vekk tanken på at dette er noe som kan bli værre og værre med alderen.

Men dere fikk beskjed at det var veldig vanlig med slike tics i perioder?

Skrevet
13 minutter siden, Fia83 skrev:

Så rart, satt akoratt her å leste gjennom det jeg hadde skrevet sist, så tikket det inn svar fra deg🙏

Vi har prøvd osteopat behandling på gutten vår, og nå etter 3 behandlinger har det avtatt veldig mye, har bare antydning til tics igjen. Men har også merket dette med urolig søvn og mye usikkerhet hos gutten vår, særlig når det stod på som værst. 

Klarer liksom ikke slå vekk tanken på at dette er noe som kan bli værre og værre med alderen.

Men dere fikk beskjed at det var veldig vanlig med slike tics i perioder?

Så bra behandling virker. Har du gått til vanlig osteopat?

Ja legen vår sa det var vanlig - også at det fremkom oftere på gutter. I tillegg har jeg googlet meg mye rundt og lest en del om det. Virker som om det er noe som kan komme og gå på barn, og at de som regel vokser det av seg etter hvert.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...