Fia83 Skrevet 9. november 2017 #41 Skrevet 9. november 2017 Takk fir utfyllende svar. Så godt å høre at det går bra med sønnen din👌 Har han hatt flere perioder med tics fra han var 6 år og til nå? Hvilke tics har han hatt? Synes dette er så vanskelig å lese seg til, når tid er det forbigående tics og når det eventuelt blir tourettes😥
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #42 Skrevet 9. november 2017 På 12.1.2016 den 8.42, AnonymBruker skrev: Jeg er så bekymret nå:( Datteren min på 6 år har i den siste tiden fått en del tics. Det startet først med masse blunking/kniping med øynene. Til masse snufsing ( hele tiden) og nå er det rulling med øyne og en eller annen bevegelse på hode og nakken. Drar hodet / nakken til den ene siden. Ser ut som når hun begynner på nye tics så utgår de gamle. Det har kanskje pågått i 3-4 mnd , mens de "værste ticsene" bare den siste måneden. Nå er jeg veldig redd det er tourett. Noen som har barn med det samme? Eller opplevd dette? Leser at det er ikke helt uvanlig at unger i den alderen får forbigående tics.. Men siden dette ser ut til å bli mer er jeg så redd! Jeg skal snakke med legen. Men vil gjerne høre om andre har erfaringer. Anonymkode: 8f35c...219 Dette har min sønn hatt i lengre perioder siden 5 års alderen. De kom og gikk litt, endret seg i form og forsvant o perioder. Kom gjerne når han var stresset/mye nytt. Tok det opp med legen men mente vi skulle se an. Nå er han 14 og ikke hatt det på 2-3 år Anonymkode: e7b46...836 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #43 Skrevet 9. november 2017 Jeg hadde masse tics når jeg var liten, det gikk vel over når jeg var ca 12. Jeg hadde blunking, kremting, risting på hodet, gjesping ja det er det jeg husker. Det gikk over av seg selv uten noe mer styr. Jeg var veldig redd for at barna mine skulle få det. Sønnen min hadde bittelitt en kort periode, men det gikk fort over. Anonymkode: 4df0f...d39
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #44 Skrevet 9. november 2017 2 timer siden, Fia83 skrev: Takk fir utfyllende svar. Så godt å høre at det går bra med sønnen din👌 Har han hatt flere perioder med tics fra han var 6 år og til nå? Hvilke tics har han hatt? Synes dette er så vanskelig å lese seg til, når tid er det forbigående tics og når det eventuelt blir tourettes😥 Han har hatt tics hele tiden fra han var 6 år, mest bare tics i ansiktet, blunking og noe litt rart han gjør med munnen. Kremting har og vært en del. Da han var rundt 6 år, så hadde han tics i begge armene, slo de rett ut til sidene, samtidig som han heiste opp skuldrene. Nå er det bare ansikt, og gjentagelse av ord og setninger. Veldig spent på om han vokser det av seg. Men tenker at uansett, så er det bare i mild grad, så det kommer jo til å gå bra, selv om han skulle ha litt tics i ansiktet resten av livet. Anonymkode: 87cf3...460 1
Fia83 Skrevet 9. november 2017 #45 Skrevet 9. november 2017 Blir så glad av å høre at det fortsatt finnes håp om at dette kan gå over. Er gapingen med munnen som er værst nå🙊 Du som ble kvitt det i 12 årsalderen, hadde du det også i perioder, som kom å gikk? Ble du mobbet for ticsene?😥 1
Fia83 Skrevet 10. november 2017 #46 Skrevet 10. november 2017 Noen andre som har erfaring innen dette med tics?
Fia83 Skrevet 10. november 2017 #47 Skrevet 10. november 2017 På 9.11.2017 den 17.34, AnonymBruker skrev: Dette har min sønn hatt i lengre perioder siden 5 års alderen. De kom og gikk litt, endret seg i form og forsvant o perioder. Kom gjerne når han var stresset/mye nytt. Tok det opp med legen men mente vi skulle se an. Nå er han 14 og ikke hatt det på 2-3 år Anonymkode: e7b46...836 Hadde sønnen din mye indre uro under periodene med tics?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #48 Skrevet 10. november 2017 Min sønn hadde tics, veldig høytf autist..... han vokste det fra seg. Anonymkode: 257b0...29f
Fia83 Skrevet 10. november 2017 #49 Skrevet 10. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min sønn hadde tics, veldig høytf autist..... han vokste det fra seg. Anonymkode: 257b0...29f Hvor gammel var han da han vokste det av seg? Kom ticsene i perioder hos han også?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #50 Skrevet 11. november 2017 16 timer siden, Fia83 skrev: Hvor gammel var han da han vokste det av seg? Kom ticsene i perioder hos han også? 14 årsalder, tics i perioder ja, de varierte fra lyder til bevegelse. Anonymkode: 257b0...29f
Fia83 Skrevet 11. november 2017 #51 Skrevet 11. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 14 årsalder, tics i perioder ja, de varierte fra lyder til bevegelse. Anonymkode: 257b0...29f Hadde han også lange perioder uten tics? Sorry for at jeg spør mye, er bare så greit å høre andres erfaring.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #52 Skrevet 11. november 2017 4 timer siden, Fia83 skrev: Hadde han også lange perioder uten tics? Sorry for at jeg spør mye, er bare så greit å høre andres erfaring. Nei, men de varierte, min sønn samlet lyder og bevegelser, var med på å indre uro Nå når han er tenåring har han mer kontroll på eget følesesliv, og ticsene har avtatt. Bare å spørre Anonymkode: 257b0...29f
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #54 Skrevet 12. november 2017 5 timer siden, Fia83 skrev: Så godt å høre at det har avtatt😄 Tja, de var liksom alltid der, ble en vane det og, null stress over det,sikkert en årsak til at det har avtatt. Anonymkode: 257b0...29f
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #55 Skrevet 12. november 2017 Jeg hadde slike ticks som du beskriver når jeg var yngre. Moren min prøvde først å gjøre meg bevisst på det med å hele tiden nevne dem når de dukket opp, men det funket ikke. En dag filmet hun meg (uten at jeg visste det og slettet filmene etterpå) når jeg så hvordan det så ut var det enklere for meg å skjønne hva jeg faktisk gjorde. Så når hun sa at nå ruller du med øynene dine, så husket jeg fra filmen hvordan det så ut og jeg merket selv hva jeg gjorde. Litt dårlig forklart, men kanskje du kan gjøre ett forsøk? Det tok ikke lange tiden fra hun filmet meg til jeg sluttet med ticksene, men jeg måtte gjøre en innsats selv også hadde helt glemt dette før jeg kom over denne tråden! Anonymkode: 20419...ffe 1
Fia83 Skrevet 12. november 2017 #56 Skrevet 12. november 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde slike ticks som du beskriver når jeg var yngre. Moren min prøvde først å gjøre meg bevisst på det med å hele tiden nevne dem når de dukket opp, men det funket ikke. En dag filmet hun meg (uten at jeg visste det og slettet filmene etterpå) når jeg så hvordan det så ut var det enklere for meg å skjønne hva jeg faktisk gjorde. Så når hun sa at nå ruller du med øynene dine, så husket jeg fra filmen hvordan det så ut og jeg merket selv hva jeg gjorde. Litt dårlig forklart, men kanskje du kan gjøre ett forsøk? Det tok ikke lange tiden fra hun filmet meg til jeg sluttet med ticksene, men jeg måtte gjøre en innsats selv også hadde helt glemt dette før jeg kom over denne tråden! Anonymkode: 20419...ffe Hvor gammel var du da hun filmet deg? Føler sønnen min ikke er gammel nok til å skjønne det, men er gjerne verd et forsøk. Hadde du vokale tics også, sånn som hosting/kremting?
minister-mio Skrevet 12. november 2017 #57 Skrevet 12. november 2017 På 14.1.2016 den 21.36, Chibi skrev: Det må man faktisk ikke En av mine gamle sjefer har tourettes, men han stammer ikke, prater helt perfekt..Men har motorisk tics. En annen jeg kjenner som også har diagnosen tourettes har vokale tics..Og der kan det komme ord eller lyder. Og noen har begge deler, det kommer helt an på hvor rammet du er av tourettes, men det går helt fint an å ha en av de tingene Får å stille diagnosen tourette må man vel ha både vokale og motoriske tics 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #58 Skrevet 12. november 2017 2 timer siden, Fia83 skrev: Hvor gammel var du da hun filmet deg? Føler sønnen min ikke er gammel nok til å skjønne det, men er gjerne verd et forsøk. Hadde du vokale tics også, sånn som hosting/kremting? Jeg var 9-10 år. Jeg snufset og syns å huske jeg kremtet. Ikke sikkert han forstår det med filmingen, men for meg ble det en oppvekker å faktisk se hva jeg gjorde med ansiktet/snufsing. Var også lettere å vite hvilke muskler jeg brukte når moren min kommenterte ticsene. Anonymkode: 20419...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #59 Skrevet 12. november 2017 Kan legge til at jeg ikke har tourette, og ticsene ble borte ganske snart etter moren min filmet meg. Men er du bekymret ville jeg dratt til legen å sjekket. Da jeg kun har min egen erfaring. Anonymkode: 20419...ffe
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #60 Skrevet 12. november 2017 Ble litt mange kommentarer her fra meg nå (skulle kanskje ikke tatt anonym slik at jeg kunne redigert...) Jeg hadde en veldig vanskelig periode da jeg fikk disse ticsene (gaping, presser leppene inn i munnen, presset overleppa opp til nesen, rullet med øynene, knep igjen øynene, snufset). Opplevde noe som tok mye plass og var en stor "forandring" av livet jeg hadde før. Jeg slet mye med uro og angst denne tiden. Ble ikke mobbet, men fikk en og annen kommentar om hvorfor jeg gjorde slik. Har heller ingen diagnoser, tvangstanker eller tics idag Anonymkode: 20419...ffe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå