AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #21 Skrevet 14. januar 2016 2 timer siden, Jerry Lee skrev: Jeg hadde tics som barn. Fikk ingen hjelp, bare kjeft.... Jeg vokste det av meg. Håper ditt barn gjør det, også. vondt å lese! Heldigvis ha de aller fleste mer kunnskap og mer pedagogiske tilnærminger til ting idag. Håper du har det greit på tross av disse opplevelsene. Anonymkode: 475ad...3ce
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #22 Skrevet 14. januar 2016 Stedattera mi er tenåring, og har noen tics. Har kjent henne siden hun var 9, og hun har hele tiden hatt noen tics; men de byttes på. Vet ikke hvor tidlig det startet hos henne, for far la ikke "merke til det" før jeg påpekte det for ham. Hun har ikke Tourette, men har annen diagnose som blant annet medfører at hun kan ha vanskelig for å uttrykke seg. Mangler ikke forståelse for ord og uttrykk, men klarer ikke sette ord på det hun tenker alltid og det fører til stress. Hun kan ha tics uten at det er en "negativ stressende" situasjon; altså hun kan være veldig spent fordi hun gleder seg til noe, og da kan det utløse tics. For eksempel at hun vrir/hender armer, gnir seg hardt i fjeset, småhopper og lager en summende lyd osv. Men det er oftest positivt ladde situasjoner om jeg kan beskrive det slik; hvis hun får god respons på en kommentar hun har kommet med (morsom, at mange ler av henne spøk), at hun er fornøyd med å ha fått svart godt og ordentlig uten å streve og meldingen er oppfattet klart og uten ekstra spørsmål av dem rundt henne, at hun gleder seg til noe/er med på noe veldig morsomt. Det er som noe bobler over og gir seg utslag i tics. Som sagt varierer det, og det har etter mine observasjoner avtatt jo eldre hun blir. Selv om hun selvsagt kan ha tics jeg ikke legger merke til. Anonymkode: abc42...d3c
Chizue Skrevet 14. januar 2016 #23 Skrevet 14. januar 2016 Den 12.1.2016 at 22.58, AnonymBruker skrev: jeg fikk tics når jeg var 6 år (var da noen ihvertfall la merke til det). ble tatt til legen. ble sendt til øyelege som ikke fant ut noe stort. så gikk jeg i mange år å sleit med tics osv. også fikk jeg for noen år siden diagnosen tourett. men en ting du kan tenke på. for å få tourett diagnosen, så må en ha motiriske tics også. slik som stamming, lyder, eller ord som en ikke har kontroll på. Anonymkode: 99120...190 Det må man faktisk ikke En av mine gamle sjefer har tourettes, men han stammer ikke, prater helt perfekt..Men har motorisk tics. En annen jeg kjenner som også har diagnosen tourettes har vokale tics..Og der kan det komme ord eller lyder. Og noen har begge deler, det kommer helt an på hvor rammet du er av tourettes, men det går helt fint an å ha en av de tingene 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #24 Skrevet 16. januar 2016 Jeg deler TS sin bekymring, da jeg står i den samme situasjonen selv. Min sønn blir straks 3 år, og har de siste ukene begynt å blunke veldig ofte/mye "ekstrablunking". Han brøler også når han blir sint eller frustrert fordi han ikke får lov til noe, for eks. Denne brølinga har han holdt på med noe lengre, men jeg har ikke tolket dette som tics da jeg har trodd han har plukka opp dette i barnehagen. Nå frykter jeg også Tourettes. Lege sier det ikke er noe å bry seg om, men jeg klarer ikke la være å bekymre meg for den fine lille gutten min sin fremtid... Så om noen av dere med erfaring med Tourettes kan si noe om hvordan utredningen foregikk og hvor grensene mellom "bare" tics og faktisk Tourettes går, hadde både TS og jeg blitt glade Anonymkode: 8d690...d92
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #25 Skrevet 16. januar 2016 Den 14. januar 2016 at 21.23, AnonymBruker skrev: Stedattera mi er tenåring, og har noen tics. Har kjent henne siden hun var 9, og hun har hele tiden hatt noen tics; men de byttes på. Vet ikke hvor tidlig det startet hos henne, for far la ikke "merke til det" før jeg påpekte det for ham. Hun har ikke Tourette, men har annen diagnose som blant annet medfører at hun kan ha vanskelig for å uttrykke seg. Mangler ikke forståelse for ord og uttrykk, men klarer ikke sette ord på det hun tenker alltid og det fører til stress. Hun kan ha tics uten at det er en "negativ stressende" situasjon; altså hun kan være veldig spent fordi hun gleder seg til noe, og da kan det utløse tics. For eksempel at hun vrir/hender armer, gnir seg hardt i fjeset, småhopper og lager en summende lyd osv. Men det er oftest positivt ladde situasjoner om jeg kan beskrive det slik; hvis hun får god respons på en kommentar hun har kommet med (morsom, at mange ler av henne spøk), at hun er fornøyd med å ha fått svart godt og ordentlig uten å streve og meldingen er oppfattet klart og uten ekstra spørsmål av dem rundt henne, at hun gleder seg til noe/er med på noe veldig morsomt. Det er som noe bobler over og gir seg utslag i tics. Som sagt varierer det, og det har etter mine observasjoner avtatt jo eldre hun blir. Selv om hun selvsagt kan ha tics jeg ikke legger merke til. Anonymkode: abc42...d3c Kan jeg spørre hva slags diagnose hun har som kan gi tics? Anonymkode: 603e3...492
Trollis Skrevet 18. januar 2016 #26 Skrevet 18. januar 2016 Løfter opp tråden i håp om flere erfaringer
Silfen Skrevet 18. januar 2016 #27 Skrevet 18. januar 2016 Guttungen min fik tics i starten av puberteten. Nå er han 14 og har fremdeles tics men ikke veldig merkbare. Har ingen diagnose.
Fia83 Skrevet 9. november 2017 #28 Skrevet 9. november 2017 På 12.1.2016 den 8.42, AnonymBruker skrev: Jeg er så bekymret nå:( Datteren min på 6 år har i den siste tiden fått en del tics. Det startet først med masse blunking/kniping med øynene. Til masse snufsing ( hele tiden) og nå er det rulling med øyne og en eller annen bevegelse på hode og nakken. Drar hodet / nakken til den ene siden. Ser ut som når hun begynner på nye tics så utgår de gamle. Det har kanskje pågått i 3-4 mnd , mens de "værste ticsene" bare den siste måneden. Nå er jeg veldig redd det er tourett. Noen som har barn med det samme? Eller opplevd dette? Leser at det er ikke helt uvanlig at unger i den alderen får forbigående tics.. Men siden dette ser ut til å bli mer er jeg så redd! Jeg skal snakke med legen. Men vil gjerne høre om andre har erfaringer. Anonymkode: 8f35c...219
Fia83 Skrevet 9. november 2017 #29 Skrevet 9. november 2017 Hvordan har det gått med jenten din? Er i samme situasjon selv, har en gutt på 8 år som har fått masse forskjellige tics. Er så lei meg... 1
Fia83 Skrevet 9. november 2017 #30 Skrevet 9. november 2017 På 12.1.2016 den 8.42, AnonymBruker skrev: Jeg er så bekymret nå:( Datteren min på 6 år har i den siste tiden fått en del tics. Det startet først med masse blunking/kniping med øynene. Til masse snufsing ( hele tiden) og nå er det rulling med øyne og en eller annen bevegelse på hode og nakken. Drar hodet / nakken til den ene siden. Ser ut som når hun begynner på nye tics så utgår de gamle. Det har kanskje pågått i 3-4 mnd , mens de "værste ticsene" bare den siste måneden. Nå er jeg veldig redd det er tourett. Noen som har barn med det samme? Eller opplevd dette? Leser at det er ikke helt uvanlig at unger i den alderen får forbigående tics.. Men siden dette ser ut til å bli mer er jeg så redd! Jeg skal snakke med legen. Men vil gjerne høre om andre har erfaringer. Anonymkode: 8f35c...219 Andre som har erfaring med dette? Del gjerne🙏🙏 1
Trollis Skrevet 9. november 2017 #31 Skrevet 9. november 2017 Hei Fia83 Det går vel ganske bra med henne. Vært lange periode uten noe, men så plutselig kommer det perioder med mer... helt rart. Men jeg ser en liten tendens når det er "dårlig" periode og det er stress og dårlig søvn på henne. Sover sønnen din dårlig? Jeg har ikke gjort noe mer med dette. Hun virker ikke til å bry seg og det har ikke blitt noe verre enda. Hva slags tics har sønnen din ?
Fia83 Skrevet 9. november 2017 #32 Skrevet 9. november 2017 Så flott Trollis. Sønnen min kremter mye, gaper med munnen, noe øyetics, løfter på skuldrene og strekker på foten. Har aldri vært så mye som nå, så er så bekymret for hvordan dette skal ende😥 han såver ganske bra, men kan ha litt problemer med å såvne på kvelden. Hvilke tics har din datter hatt?
Trollis Skrevet 9. november 2017 #33 Skrevet 9. november 2017 Sånn var det når jeg startet denne tråden for 1 år siden også. Da økte ticsene på og ble bare mer og mer bekymret. Men ser at det går i perioder og at det ikke er like mye som da, men det er absolutt der innimellom enda. Ticsene hennes starter med intens blunking og knipe øyne sammen ( trodde hun hadde noe på øye i starten). snufset non stop, rare bevegelser på nakken ( akkurat som hun prøver å strekke nakken og vri på hodet). Hun har også vært opptatt av å lukte på alt...litt sånn intenst egentlig!! sikkert mange flere også. Det har vært mange ting. Men jeg tror egentlig at det er noe hun vokser av seg i og med at det blir mindre! Så lenge barnet ditt ikke bryr seg så ikke fokuser på det. tror det bare gjør det verre i så fall da. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #34 Skrevet 9. november 2017 Dette er jo selvfølgelig noe alle som har barn må ta videre til lege sånn at barna muligens kan få hjelp. Dere kan ikke gå å vente på at det skal ordne seg selv. Det kan bli skikkelig ille. Makan! Anonymkode: 14e72...d76
Trollis Skrevet 9. november 2017 #35 Skrevet 9. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er jo selvfølgelig noe alle som har barn må ta videre til lege sånn at barna muligens kan få hjelp. Dere kan ikke gå å vente på at det skal ordne seg selv. Det kan bli skikkelig ille. Makan! Anonymkode: 14e72...d76 Vi gikk til legen og fikk beskjed om at dette er VELDIG vanlig og noe de aller fleste vokser av seg. Ikke noe mer legen kan gjøre med det, tics alene er ikke farlig eller uvanlig. Men for all del gå til legen, det gjorde vi også. 5
Fia83 Skrevet 9. november 2017 #36 Skrevet 9. november 2017 Vi har også vært i kontakt både med lege og helsesøster, og ble anbefalt å se d an, da gutten vår foreløpig ikke plages av det. Han har ikke sagt noe om det selv, er bare jeg som mor som synes dette er veldig fælt😥 Hvor lenge varer periodene med tics hos datteren din? Så bra at det ser ut til og forsvinne for datteren din.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #37 Skrevet 9. november 2017 9 minutter siden, Trollis skrev: Vi gikk til legen og fikk beskjed om at dette er VELDIG vanlig og noe de aller fleste vokser av seg. Ikke noe mer legen kan gjøre med det, tics alene er ikke farlig eller uvanlig. Men for all del gå til legen, det gjorde vi også. Har heldigvis ikke barn som sliter med dette men vet at flere foreldre i skolen er blitt henvist til BUP da det tydeligvis er noe som ikke stemmer. Hadde ikke ventet dette ut uten å ha pratet med skikkelige fagfolk ikke bare en lege. Anonymkode: 14e72...d76
Trollis Skrevet 9. november 2017 #38 Skrevet 9. november 2017 11 minutter siden, Fia83 skrev: Vi har også vært i kontakt både med lege og helsesøster, og ble anbefalt å se d an, da gutten vår foreløpig ikke plages av det. Han har ikke sagt noe om det selv, er bare jeg som mor som synes dette er veldig fælt😥 Hvor lenge varer periodene med tics hos datteren din? Så bra at det ser ut til og forsvinne for datteren din. Periodene har variert. Men alt fra et par uker til noen måneder. Etter perioden i fjor vinter som gjorde meg veldig bekymret, roet det seg og var ikke noe på 6 måneder minst. Nå i det siste har det vært litt, men da mye mindre.
Fia83 Skrevet 9. november 2017 #39 Skrevet 9. november 2017 Håper jeg ser samme utvikling på sønnen min🙏 Takk for at du svarte, er alltid godt å høre erfaringer fra andre.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #40 Skrevet 9. november 2017 Her har jeg en sønn på 10 år, som sliter med tics, startet rundt da han var 6 år, da var det både ansikt, armer, og harking, men så ble det mye mindre tics, så trodde han vokste det av seg. Sånn som storesøsteren hans gjorde. Men nå har han små tics i ansiktet, nesten så vi ikke legger merke til det, men han har startet å gjenta ord og setninger, så han bruker lenger tid på å fortelle ting. Har lest at ticsene ofte blir verre rundt 10-11 års alder. Han har en far som har mild grad av Tourettes. Men han har høyere utdannelse, bra jobb, venner og fungerer like bra som alle andre. Sønnen min gjør det bra på skolen, har mange venner og en hobby. Men han er ekstra var og sårbar. Blir lett lei seg, og takler ikke å få kjeft. Og til deg som mener vi må få hjelp, så er det svært vanlig at barn får tics, men vokser det av seg. Og har min sønn det, så har han det i mild grad, og da finnes det ingen verdens hjelp å få. Og hvilken hjelp skulle han trenge, da han klarer seg bra faglig og sosialt. Jeg har godt samarbeid med lærer og helsesøster på skolen. Legen er og klar over dette, og skulle det bli en forverring, så blir vi jo sendt videre for hjelp. Men BUP tar heller ikke imot oss nå. For de har ikke kapasitet til å ta imot alle som er litt bekymret. Her jeg bor så får jo ikke engang suicidale tenåringer komme på BUP. Anonymkode: 87cf3...460 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå