Gå til innhold

Barn med tics. Er bekymret :(

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2016 den 8.42):

Jeg er så bekymret nå:( 

Datteren min på 6 år har i den siste tiden fått en del tics. Det startet først med masse blunking/kniping med øynene. Til masse snufsing ( hele tiden) og nå er det rulling med øyne og en eller annen bevegelse på hode og nakken. Drar hodet / nakken til den ene siden. Ser ut som når hun begynner på nye tics så utgår de gamle. Det har kanskje pågått i 3-4 mnd , mens de "værste ticsene" bare den siste måneden. 

Nå er jeg veldig redd det er tourett. Noen som har barn med det samme? Eller opplevd dette? 

Leser at det er ikke helt uvanlig at unger i den alderen får forbigående tics.. Men siden dette ser ut til å bli mer er jeg så redd! 

Jeg skal snakke med legen. Men vil gjerne høre om andre har erfaringer. 

Anonymkode: 8f35c...219

Dette skjedde med datteren min også da hun begynte på skolen som 62-åring. Akkurat samme type tics/bevegelser som du beskriver. Da hun sluttet med en tics, så begynte hun med en annen. Også kunne det en uke med mindre tics, for så å komme tilbake igjen. Legen sa dette var vanlig blant noen barn, og som oftest går det over. Skulle det blir verre etter en viss periode, så skulle hun til legen igjen. Dette varte i neste hele 1 klasse, ble ikke verre, men var på samme nivå. Også plutselig ga det seg, og har aldri fått det igjen de siste 4 årene. 

Anonymkode: 72a85...1bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette skjedde med datteren min også da hun begynte på skolen som 62-åring. Akkurat samme type tics/bevegelser som du beskriver. Da hun sluttet med en tics, så begynte hun med en annen. Også kunne det en uke med mindre tics, for så å komme tilbake igjen. Legen sa dette var vanlig blant noen barn, og som oftest går det over. Skulle det blir verre etter en viss periode, så skulle hun til legen igjen. Dette varte i neste hele 1 klasse, ble ikke verre, men var på samme nivå. Også plutselig ga det seg, og har aldri fått det igjen de siste 4 årene. 

6-åring altså 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spør om hvilke tics datteren din har?

Anonymkode: e36a2...9db

Hatt litt forskjellig. Var mye i starten, før hun fikk Adhd-diagnosen. Da falt brikkene litt på plass og hun ble mindre stresset. 

Stramme muskler i lår, øyerulling/himle med øynene, stramme muskel i armer og albue, snurre på håndledd. Noen ganger litt tvangstanker, f.eks. knekke fingre må gjøres etter en viss rekkefølge, stramme lår alltid to ganger på det ene låret før det andre -så annenhver osv.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 17.03):

Noen som har erfaring med tics hos tenåringer? 

Ja, min datter er nå 17 og har litt tics igjen. Litt blunking med øynene og rynking med nesen. Har det i stressende perioder. Startet for 5 år siden, da var det også lyder, så har blitt mye bedre:)

Anonymkode: 04010...9cd

Skrevet

To av barna startet med ticks rundt 8-10 års alderen, både med bevegelse av armer, grimaser og ene vokale. Stress påvirket dette veldig, særlig øye og nese grimaser og vokale. Begge fikk diagnose asberger mår de kom på ungdomsskolen 

AnonymBruker
Skrevet
Nassenøff skrev (2 timer siden):

To av barna startet med ticks rundt 8-10 års alderen, både med bevegelse av armer, grimaser og ene vokale. Stress påvirket dette veldig, særlig øye og nese grimaser og vokale. Begge fikk diagnose asberger mår de kom på ungdomsskolen 

Har di vokst av seg ticsene nå?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har di vokst av seg ticsene nå?

Nei ikke helt, yngste ha fremdeles masse vokale tiks, som kremting, m lyder, hosting, noe som er veldig hemmende for henne selv... eldste får tydelige tegn i ansikt som å knipe øyne, rynke nese når hun er sliten.. de er nå nærmere 18

Endret av Nassenøff
AnonymBruker
Skrevet

Min datter hadde tics, startet forsiktig i barnehagen med ekstremt mye kremting, så var det borte en god stund før det kom tilbake i 2 klasse. Kremting, himling med øynene og etter hvert voldsomt mye lyder. I slutten av 3 klasse var det så mye lyder at vi var svært bekymret. Folk stirret på oss på butikken, og det var rett ut sagt slitsomt. Det var en slags stønnelyd hun kom med, med ca 15 sekunders mellomrom, og nokså høylytt til tider også. Det var rett og slett veldig slitsomt å høre på, men vi i familien lot som ingenting. Etter hvert tok hun det opp selv, at hun forsto ikke helt hvorfor det skjedde.  Virket som om hun klarte å undertrykke det mer på skolen, men hun var veldig sliten hver gang hun kom hjem derfra. Vi var nøye med å si til henne at hjemme måtte hun føle seg fri til å ticse det hun ønsket, her hjemme skulle hun slappe av og være seg selv. I det daglige kommenterte vi ikke ticsingen i det hele tatt, lot som om det var helt vanlig og forventet

Den sommerferien nådde det nye høyder, og husker jeg tenkte med gru på om de andre barna kom til å være kjipe mot henne på grunn av det. Det var så mye at jeg måtte gå inn i andre rom noen ganger bare for å få pause fra lydene

Så kom høsten, og det var full stopp. Ikke en eneste tic. Var som å skru av en bryter 

Sånn fortsatte det. Nå er hun 16, fortsatt ingenting

Anonymkode: cafbd...cae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min datter hadde tics, startet forsiktig i barnehagen med ekstremt mye kremting, så var det borte en god stund før det kom tilbake i 2 klasse. Kremting, himling med øynene og etter hvert voldsomt mye lyder. I slutten av 3 klasse var det så mye lyder at vi var svært bekymret. Folk stirret på oss på butikken, og det var rett ut sagt slitsomt. Det var en slags stønnelyd hun kom med, med ca 15 sekunders mellomrom, og nokså høylytt til tider også. Det var rett og slett veldig slitsomt å høre på, men vi i familien lot som ingenting. Etter hvert tok hun det opp selv, at hun forsto ikke helt hvorfor det skjedde.  Virket som om hun klarte å undertrykke det mer på skolen, men hun var veldig sliten hver gang hun kom hjem derfra. Vi var nøye med å si til henne at hjemme måtte hun føle seg fri til å ticse det hun ønsket, her hjemme skulle hun slappe av og være seg selv. I det daglige kommenterte vi ikke ticsingen i det hele tatt, lot som om det var helt vanlig og forventet

Den sommerferien nådde det nye høyder, og husker jeg tenkte med gru på om de andre barna kom til å være kjipe mot henne på grunn av det. Det var så mye at jeg måtte gå inn i andre rom noen ganger bare for å få pause fra lydene

Så kom høsten, og det var full stopp. Ikke en eneste tic. Var som å skru av en bryter 

Sånn fortsatte det. Nå er hun 16, fortsatt ingenting

Anonymkode: cafbd...cae

Så bra å høre at det forsvant hos jenta di👏

AnonymBruker
Skrevet
Nassenøff skrev (3 timer siden):

Nei ikke helt, yngste ha fremdeles masse vokale tiks, som kremting, m lyder, hosting, noe som er veldig hemmende for henne selv... eldste får tydelige tegn i ansikt som å knipe øyne, rynke nese når hun er sliten.. de er nå nærmere 18

Nassenøff skrev (3 timer siden):

I hvilken alder vil du si at ticsene var værst?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, min datter er nå 17 og har litt tics igjen. Litt blunking med øynene og rynking med nesen. Har det i stressende perioder. Startet for 5 år siden, da var det også lyder, så har blitt mye bedre:)

Så fint å høre at det har avtatt🙏 har hun lange perioder uten tics nå når hun har blitt 17 år?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I hvilken alder vil du si at ticsene var værst?

7-10 klasse 

AnonymBruker
Skrevet

I sommerferien har hun som regele ingen tics. I de verste periodene blunker hun mye og får vondt i hodet. Men, tror vi som foreldre ser det bedre enn alle rundt. Litt blunking her og der ellers, ikke noe hun klager på. Husker jeg var så redd for at hun skulle bli mobbet da hun var yngre, da var det jo irriterende høye lyder, men nå går hun på vgs, er populær og lever livet:-)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I sommerferien har hun som regele ingen tics. I de verste periodene blunker hun mye og får vondt i hodet. Men, tror vi som foreldre ser det bedre enn alle rundt. Litt blunking her og der ellers, ikke noe hun klager på. Husker jeg var så redd for at hun skulle bli mobbet da hun var yngre, da var det jo irriterende høye lyder, men nå går hun på vgs, er populær og lever livet:-)

Vil også komme med ett tips som vi brukte å gjøre når hun skulle legge seg og hadde mye øyetics. Da fylle vi to ballonger med varmt vann og la oppe på øynene. Det roet ticsingen.

AnonymBruker
Skrevet

Ser få nevner ADHD her - faktum er at mange av barna med tics egentlig har ADHD som hoved diagnose.

Min datter hadde tics fra ca 4 års alder - spesielt når hun var oppgiret - spilte etc foran PCen - også sammen med venner.

Hun gjorde ekstreme grimaser i ansiktet og øyne og dro med armene i grimasene - jeg trodde det gikk over men hun lærte seg bare å skjule dem mer. Men hun fikk angst og nå i en alder av 22 er hun under utredning omsider - vi tror hun har ADHD da både jeg og søsteren hennes har det.

Søsteren hennes har i alle år drevet og knekt nakken og fingrene - som hennes tics.

Jeg piller meg i hodebunnen når jeg er stresset og må konsentrere meg.

Anonymkode: f0cc7...2d3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ser få nevner ADHD her - faktum er at mange av barna med tics egentlig har ADHD som hoved diagnose.

Min datter hadde tics fra ca 4 års alder - spesielt når hun var oppgiret - spilte etc foran PCen - også sammen med venner.

Hun gjorde ekstreme grimaser i ansiktet og øyne og dro med armene i grimasene - jeg trodde det gikk over men hun lærte seg bare å skjule dem mer. Men hun fikk angst og nå i en alder av 22 er hun under utredning omsider - vi tror hun har ADHD da både jeg og søsteren hennes har det.

Søsteren hennes har i alle år drevet og knekt nakken og fingrene - som hennes tics.

Jeg piller meg i hodebunnen når jeg er stresset og må konsentrere meg.

Har hun tics fortsatt, eller vokste hun di av seg?

Skrevet

Jeg har en sønn med adhd og Tourettes. Vi la ikke merke til ticsene før adhd ble medisinert. Rett og slett fordi han aldri satt stille og alltid lagde lyder. Når adhd roet seg pga medisiner, så kunne vi lettere se hva som var tics. Bup har forklart det som at tics er et slags barometer for hvordan barnet har det.

jo mer stress, sliten osv, jo mer tics. Har han en dårlig dag på skolen, så merker jeg det kjapt på ticsingen. Her er det blunking, himling med øyne, gaping, rekke tunge, kremting og hosting mest. I ferier og helger roer det seg veldig ned. 

• Hjerte 1
Skrevet

Bør kanskje slenge med at jeg har samme diagnoser. Men mine tics har aldri vært synlige. Jeg strammer muskler i kjeve og rumpe, lager klikkelyder i øra og halsen, og piller og klør på steder. Jeg kan og få runder hvor jeg svelger, raper, kremter, svelger, raper, kremter. Men de kommer som regel på kvelden når jeg skal sove. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Henger barnet mye på tics tok? TikTok er vel kinesernes fremste psyop og våpen i svekkingen av vestens neste generasjon. At de nå også gjør det ved å spre tics til barna ligger jo så åpenbart i dagen når det til og med er i navnet på den appen. Google psychogenic tics eller fake tics. https://www.google.com/search?q=psochogenic+tics

Anonymkode: 48e9f...a9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har hun tics fortsatt, eller vokste hun di av seg?

Har det fortsatt men skjuler det mest. Holder seg for seg selv og full av angst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...