AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #1 Skrevet 12. januar 2016 Hei. Jeg jobbet i 3 uker i desember ( er student) og viste at lønna ville bli utbetalt nå i dag. Bestilte meg frikort siden jeg ikke regner med å tjene over 50000 i år. Har nå fått lønna og ser at arbeidsgiver har brukt fjordårets skattekort, ikke det nye frikortet. Trodde de fikk beskjed elektronisk om at de måtte hente det nye kortet når jeg har fått det? Siden lønnen blir utbetalt nå i januar kan den jo ikke føres på a-meldingen for 2015, da burde de vel bruke det nye skattekortet? Anonymkode: d89fe...152
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #2 Skrevet 12. januar 2016 Du har helt rett. Her er det de som utbetaler lønn som har vært sløve å ikke hentet inn 2016-skattekort. Kontakt de og be de om tilbakebetaling siden du har frikort. Anonymkode: f800c...893
Gjest Sobril Skrevet 12. januar 2016 #3 Skrevet 12. januar 2016 (endret) Jo. Man kan tilleggsinnberette for fjoråret fremdeles. Hvis lønna kjøres som "desemberlønn" i 2016, så vil det si at lønnssystemet er overført nytt år og det vil ikke lenger være desemberlønn - men lønn for januar. Arbeidsgiver hentet inn nytt skattekort i desember regner jeg med, men dette gjelder ikke før all lønn er kjørt i 2015 og systemet overført nytt år. Med hensyn til feriepenger osv også, så må arbeidsgiver kjøre lønna i 2015. Jeg jobber som regnskapsfører, og sitter og tripper for å få inn alt jeg trenger for å bli ferdig med 2015. Endret 12. januar 2016 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #4 Skrevet 12. januar 2016 5 minutter siden, Sobril skrev: Jo. Man kan tilleggsinnberette for fjoråret fremdeles. Hvis lønna kjøres som "desemberlønn" i 2016, så vil det si at lønnssystemet er overført nytt år og det vil ikke lenger være desemberlønn - men lønn for januar. Arbeidsgiver har gjort riktig her. Er du sikker? Fant bare en kilde, men vet ikke hvor sikker den er http://risanger.no/frynsegoder/lonn-desember-2014-utbetalt-2015 Anonymkode: d89fe...152
Gjest Sobril Skrevet 12. januar 2016 #5 Skrevet 12. januar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: JegEr du sikker? Fant bare en kilde, men vet ikke hvor sikker den er http://risanger.no/frynsegoder/lonn-desember-2014-utbetalt-2015 Anonymkode: d89fe...152 Jeg er ikke bombesikker på noe, jeg. Vet bare at vi innberetter diverse nå i 2016 som gjelder 2015. Men ordinær lønn er jeg ferdig med å kjøre for fjoråret. Regnet med at det fulgte samme prinsipper, men har ikke satt meg grundig nok inn i det da det foreløpig ikke har vært en problemstilling for min del.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #6 Skrevet 12. januar 2016 7 timer siden, Sobril skrev: Jo. Man kan tilleggsinnberette for fjoråret fremdeles. Hvis lønna kjøres som "desemberlønn" i 2016, så vil det si at lønnssystemet er overført nytt år og det vil ikke lenger være desemberlønn - men lønn for januar. Arbeidsgiver hentet inn nytt skattekort i desember regner jeg med, men dette gjelder ikke før all lønn er kjørt i 2015 og systemet overført nytt år. Med hensyn til feriepenger osv også, så må arbeidsgiver kjøre lønna i 2015. Jeg jobber som regnskapsfører, og sitter og tripper for å få inn alt jeg trenger for å bli ferdig med 2015. Takk for svar. Men jeg fant ut hvorfor det ble så lite. Bare den ene timelisten er betalt ut ( jobber på sfo og skole og det er forskjellige lister). Sjekket tabellen på det gamle skatekortet og de har bare trukket 4-500kr så da får jeg nok resten neste mnd. Men får de beskjed om at jeg har nytt skattekort eller bruker de det de hentet i slutten av desember som var for 2016? Altså det skatteetaten laget før jeg endret til frikort? Anonymkode: d89fe...152
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå