AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Del Skrevet 11. januar 2016 Jeg tror kanskje jeg er stalker, men ikke på en farlig eller ekkel måte da. Men jeg liker å vite mye og detaljert om folk. Kanskje fordi jeg ikke føler at jeg kjenner noen før jeg vet litt om dem, og det ikke er så naturlig å spørre:"hva heter foreldrene dine?", "hvordan så du ut som liten?" osv. Det er jo på sosiale medier jeg finner ut ting om folk, og det er jo fordi enten de selv, venner eller familie av de har lagt ut ting frivillig. Og jeg "benytter meg av det". Prøver ofte å finne foreldrene til noen og se på deres profiler og bilder. Så roter jeg meg kanskje inn på profilen til en tante og så har jeg det gående. Noen ganger finner jeg ut hvor folk bor også, og googler dem. Men jeg bruker jo aldri informasjonen til noe annet enn å føle at jeg blir "bedre kjent med" personen, og fordi jeg er interesert i vedkommende. Er dette stalking? Flere som gjør det? Anonymkode: 1ecdb...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #2 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg følte meg veldig som deg for noen år siden. Vel, i mange år var jeg vel en "stalker". Var forelsket i en og så måtte jeg flytte pga studier, ganske langt vekk. Jeg var livredd for st han skulle finne andre, og fikk hjertebank så fort han hadde blitt venn med en kvinne. Jeg gjennomgikk hans profil, så på gamle bilder, gikk inn på venners profil for å finne bilder av han, kommentarer osv. Så var også en del innom siden til foreldrene. Og selvfølgelig måtte jeg finne ut hvordan han evt. hadde blitt venn med de han nylig hadde blitt venn med. Hadde jeg felles venner med en ny kvinnelig venn av han, så jeg på hvem de var og om det var noen de hadde nær kontakt med, og skulle fiske frem om det kanskje var noe mellom dem, men det var aldri grunn til mistanke. Det var verst om vi ikke hadde så mange felles, for da kunne det vært noen han hadde møtt på datingside eller noe sånt. var ofte innom nettbank til ei jeg visste han hadde rotet med før, og der ser man jo hvem som ser på hele tiden. Haha, jeg fikk melding av henne og hun lurte på hvorfor jeg var så ofte på siden hennes, hun var ganske irritert. Hun unnskylder seg for å ha vært sur da vi møttes Face 2 Face da men jeg ble veldig skamfull og besøkte aldri siden hennes igjen. Så var det ei Anna jeg hadde sett han rote med i fylla, og jeg hadde ikke henne på min liste, dessuten var ikke gode venner i det hele tatt, da hun var venn med mobbere av meg, og hun hadde slengt dritt om meg over nettet. Men jeg visste Facebook passordet til en venninne, og brukte faktisk hennes profil til å gå inn på min uvenninnes profil xD Noen år etter, skjedde det noe utenkelig. Jeg ble betatt av en kvinne fra byen på stedet jeg studerte! (Jeg er selv kvinne) Var så vidt innom profilen hennes, fant ut hun hadde mann:/ så på hans også. Jeg visste hvor hun jobbet, og kunne av og til finne på å kjøre forbi der. Jeg så ofte bilen hennes. Men nei, jeg begynte ikke å gå og titte inn vinduene. Jeg fant også adressen hennes, men oppsøkte aldri stedet. Selv om ingen mest sannsynlig hadde tenkt over om jeg gikk i gaten der, så hadde jeg selv følt at jeg hadde gått for langt om jeg skulle begynne og oppsøke stedet hun bodde også. Så der gikk grensen for meg isåfall. Ellers har jeg sett en del på Face profilen til enkelte, men bare fordi jeg beundrer, jeg syns dem er spennende eller vil se hvordan det går med dem. Ikke noe annet. men en åpenbart stalker for meg, er en som vet at en person ikke vil ha med han å gjøre, men likevel på en eller annen måte skal finne måter å få et Glimt av vedkommende på. Anonymkode: 824d1...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #3 Del Skrevet 12. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg følte meg veldig som deg for noen år siden. Vel, i mange år var jeg vel en "stalker". Var forelsket i en og så måtte jeg flytte pga studier, ganske langt vekk. Jeg var livredd for st han skulle finne andre, og fikk hjertebank så fort han hadde blitt venn med en kvinne. Jeg gjennomgikk hans profil, så på gamle bilder, gikk inn på venners profil for å finne bilder av han, kommentarer osv. Så var også en del innom siden til foreldrene. Og selvfølgelig måtte jeg finne ut hvordan han evt. hadde blitt venn med de han nylig hadde blitt venn med. Hadde jeg felles venner med en ny kvinnelig venn av han, så jeg på hvem de var og om det var noen de hadde nær kontakt med, og skulle fiske frem om det kanskje var noe mellom dem, men det var aldri grunn til mistanke. Det var verst om vi ikke hadde så mange felles, for da kunne det vært noen han hadde møtt på datingside eller noe sånt. var ofte innom nettbank til ei jeg visste han hadde rotet med før, og der ser man jo hvem som ser på hele tiden. Haha, jeg fikk melding av henne og hun lurte på hvorfor jeg var så ofte på siden hennes, hun var ganske irritert. Hun unnskylder seg for å ha vært sur da vi møttes Face 2 Face da men jeg ble veldig skamfull og besøkte aldri siden hennes igjen. Så var det ei Anna jeg hadde sett han rote med i fylla, og jeg hadde ikke henne på min liste, dessuten var ikke gode venner i det hele tatt, da hun var venn med mobbere av meg, og hun hadde slengt dritt om meg over nettet. Men jeg visste Facebook passordet til en venninne, og brukte faktisk hennes profil til å gå inn på min uvenninnes profil xD Noen år etter, skjedde det noe utenkelig. Jeg ble betatt av en kvinne fra byen på stedet jeg studerte! (Jeg er selv kvinne) Var så vidt innom profilen hennes, fant ut hun hadde mann:/ så på hans også. Jeg visste hvor hun jobbet, og kunne av og til finne på å kjøre forbi der. Jeg så ofte bilen hennes. Men nei, jeg begynte ikke å gå og titte inn vinduene. Jeg fant også adressen hennes, men oppsøkte aldri stedet. Selv om ingen mest sannsynlig hadde tenkt over om jeg gikk i gaten der, så hadde jeg selv følt at jeg hadde gått for langt om jeg skulle begynne og oppsøke stedet hun bodde også. Så der gikk grensen for meg isåfall. Ellers har jeg sett en del på Face profilen til enkelte, men bare fordi jeg beundrer, jeg syns dem er spennende eller vil se hvordan det går med dem. Ikke noe annet. men en åpenbart stalker for meg, er en som vet at en person ikke vil ha med han å gjøre, men likevel på en eller annen måte skal finne måter å få et Glimt av vedkommende på. Anonymkode: 824d1...cf8 Oops, Nettby, ikke nettbank! Anonymkode: 824d1...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 12. januar 2016 #4 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 12. januar 2016 #5 Del Skrevet 12. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror kanskje jeg er stalker, men ikke på en farlig eller ekkel måte da. Men jeg liker å vite mye og detaljert om folk. Kanskje fordi jeg ikke føler at jeg kjenner noen før jeg vet litt om dem, og det ikke er så naturlig å spørre:"hva heter foreldrene dine?", "hvordan så du ut som liten?" osv. Det er jo på sosiale medier jeg finner ut ting om folk, og det er jo fordi enten de selv, venner eller familie av de har lagt ut ting frivillig. Og jeg "benytter meg av det". Prøver ofte å finne foreldrene til noen og se på deres profiler og bilder. Så roter jeg meg kanskje inn på profilen til en tante og så har jeg det gående. Noen ganger finner jeg ut hvor folk bor også, og googler dem. Men jeg bruker jo aldri informasjonen til noe annet enn å føle at jeg blir "bedre kjent med" personen, og fordi jeg er interesert i vedkommende. Er dette stalking? Flere som gjør det? Anonymkode: 1ecdb...fe0 Du er nysgjerrig,og det har ingenting med stalker å gjøre.Betegnelsen blir veldig misbrukt her ofte.En stalker er besatt av en person.Forfølger og lever i illusjon om at vedkommende er "den rette".De plager offeret. Du drives av noe uskyldig som ikke plager en sjel. Men det kunne jo blitt flaut og litt ubehagelig om du ga uttrykk for alt du har funnet ut,men regner ikke med at du gjør det :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #6 Del Skrevet 12. januar 2016 Forlot min siste kjæreste på grunn av hennes oppførsel, som er veldig lik den du beskriver her. For meg tyder det på at personen er usikker, og ikke noen man kan stole på. Anonymkode: b06c4...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #7 Del Skrevet 12. januar 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror kanskje jeg er stalker, men ikke på en farlig eller ekkel måte da. Men jeg liker å vite mye og detaljert om folk. Kanskje fordi jeg ikke føler at jeg kjenner noen før jeg vet litt om dem, og det ikke er så naturlig å spørre:"hva heter foreldrene dine?", "hvordan så du ut som liten?" osv. Det er jo på sosiale medier jeg finner ut ting om folk, og det er jo fordi enten de selv, venner eller familie av de har lagt ut ting frivillig. Og jeg "benytter meg av det". Prøver ofte å finne foreldrene til noen og se på deres profiler og bilder. Så roter jeg meg kanskje inn på profilen til en tante og så har jeg det gående. Noen ganger finner jeg ut hvor folk bor også, og googler dem. Men jeg bruker jo aldri informasjonen til noe annet enn å føle at jeg blir "bedre kjent med" personen, og fordi jeg er interesert i vedkommende. Er dette stalking? Flere som gjør det? Anonymkode: 1ecdb...fe0 jeg syntes dette er i grenseland. det å spørre om trusestørrelser til noen du aldri har møtt er litt drøyt. det begrenser seg med hva man kan finne ut om andre i sosiale medier fordi det er sosiale medier så hvis du tror at du sitter med sannheten fordi du har sett noen bilder av folk på twitter e.l. så virker det vel litt som om at du tror at sånn og sånn er det, men tar nok feil. jeg f.eks kan ikke basere meg på at alt som står om person Y på twitter er sant. i virkeligheten kan det være det motsatte og det beste er å henvende seg til personen i det virkelige liv i stedet. ellers virker du jo bare skikkelig rar og det blir skikkelig creepy. du burde tenke deg litt om før du presenterer mange folks innbilte liv, meninger og lignende i fra ditt synspunkt. spesielt når det gjelder barn og eldre. håper du har noen venner, eller familie som kan snakke deg til vett. Anonymkode: 72765...59e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #8 Del Skrevet 12. januar 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror kanskje jeg er stalker, men ikke på en farlig eller ekkel måte da. Men jeg liker å vite mye og detaljert om folk. Kanskje fordi jeg ikke føler at jeg kjenner noen før jeg vet litt om dem, og det ikke er så naturlig å spørre:"hva heter foreldrene dine?", "hvordan så du ut som liten?" osv. Det er jo på sosiale medier jeg finner ut ting om folk, og det er jo fordi enten de selv, venner eller familie av de har lagt ut ting frivillig. Og jeg "benytter meg av det". Prøver ofte å finne foreldrene til noen og se på deres profiler og bilder. Så roter jeg meg kanskje inn på profilen til en tante og så har jeg det gående. Noen ganger finner jeg ut hvor folk bor også, og googler dem. Men jeg bruker jo aldri informasjonen til noe annet enn å føle at jeg blir "bedre kjent med" personen, og fordi jeg er interesert i vedkommende. Er dette stalking? Flere som gjør det? Anonymkode: 1ecdb...fe0 Stalking er straffbart og kan medføre fengsling. Jeg vet ikke hvor grensa går, men jeg tror det du beskriver, er innenfor det loven tillater så lenge informasjonen er offentlig tilgjengelig. I det øyeblikket du oppsøker vedkommende, eventuelt går forbi vedkommendes bolig med blikket vendt mot boligen, er dette åpenbart plagsom adferd som i det minste rammes av str.l. §266 og kan medføre opptil 2 års fengsel. Anonymkode: 4ddbb...b56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #9 Del Skrevet 12. januar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stalking er straffbart og kan medføre fengsling. Jeg vet ikke hvor grensa går, men jeg tror det du beskriver, er innenfor det loven tillater så lenge informasjonen er offentlig tilgjengelig. I det øyeblikket du oppsøker vedkommende, eventuelt går forbi vedkommendes bolig med blikket vendt mot boligen, er dette åpenbart plagsom adferd som i det minste rammes av str.l. §266 og kan medføre opptil 2 års fengsel. Anonymkode: 4ddbb...b56 det er godt å høre at det å følge etter noen i fra by til by før å forhøre om trusestørrelser, å spørre om å få jobbe på samme sted, å troppe opp på andre jobber, sitte ved siden av meg når jeg leser, ringer til bekjente og venner m.m ikke er legalt. det er vel greit å ha noen grenser? både for henne og mannen for det ser ut til at de er flere om det. Anonymkode: 72765...59e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 12. januar 2016 #10 Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #11 Del Skrevet 12. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stalking er straffbart og kan medføre fengsling. Jeg vet ikke hvor grensa går, men jeg tror det du beskriver, er innenfor det loven tillater så lenge informasjonen er offentlig tilgjengelig. I det øyeblikket du oppsøker vedkommende, eventuelt går forbi vedkommendes bolig med blikket vendt mot boligen, er dette åpenbart plagsom adferd som i det minste rammes av str.l. §266 og kan medføre opptil 2 års fengsel. Anonymkode: 4ddbb...b56 Vell jeg har aldri oppsøkt noen og tanken har aldri slått meg. Om jeg går forbi huset til noen jeg vet hvem er, er det kun fordi jeg skal den veien og tilfeldigvis går forbi. Men da kikker jeg jo inn bare av ren nyskjerrighet. Blir jo ikke akkurat stående, men kaster et blikk idet jeg går forbi. Hvis det er stalking er det nok mange stalkere der ute. Den eneste infoen jeg sitter på av folk er den som de frivillig har lagt ut selv, eller av familie. Ts Anonymkode: 1ecdb...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå