Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir gang på gang spurt om når jeg og min mann skal ha barn, og jeg er så lei av å lyge så jeg svarer helt ærlig at vi ikke kan få barn selv og er derfor under prøverørsbehandling. Problemet er bare at folk ikke takler å få et annet svar enn det de forventer (som sikker er: "en gang i framtiden.") 

Det har i grunn ikke vært særlig problematisk før nå. Jeg er vant med at folk bli litt stille etter jeg har svart, fordi de føler seg utilpass (men det gjør jo jeg også når de spør), men nå er det blitt problemer for meg. 

Jeg har vært i praksis i forbindelse med skolen og de spurte meg i lunsjen: "når skal du ha barn?" og jeg svarte: "vi holder på med prøverør nå." 

Dette har de nå klaget på til læreren min, og trukket meg i karakter for. Jeg ble nemlig for personlig i svaret på et personlig spørsmål....

Anonymkode: fd093...627

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare kontakte den som gav karakteren og gi en beskjed?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir gang på gang spurt om når jeg og min mann skal ha barn, og jeg er så lei av å lyge så jeg svarer helt ærlig at vi ikke kan få barn selv og er derfor under prøverørsbehandling. Problemet er bare at folk ikke takler å få et annet svar enn det de forventer (som sikker er: "en gang i framtiden.") 

Det har i grunn ikke vært særlig problematisk før nå. Jeg er vant med at folk bli litt stille etter jeg har svart, fordi de føler seg utilpass (men det gjør jo jeg også når de spør), men nå er det blitt problemer for meg. 

Jeg har vært i praksis i forbindelse med skolen og de spurte meg i lunsjen: "når skal du ha barn?" og jeg svarte: "vi holder på med prøverør nå." 

Dette har de nå klaget på til læreren min, og trukket meg i karakter for. Jeg ble nemlig for personlig i svaret på et personlig spørsmål....

Det høres veldig usannsynlig ut at du ble "trukket i karakter" for en ting du sa i lunsjen. Jeg har ikke hørt om utdanninger der man får karakter på praksis heller, men det kan godt være at det finnes. Jeg tror nok det eventuelle trekket i karakter handler om noe annet. Forresten har ikke folk noe med om du skal ha barn eller ikke, det er privat, og veldig frekt å spørre om.

• Liker 24
Skrevet

Var det voksne folk eller barn som spurte, og du svarte det med prøverørsbehandling? 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, sol87 skrev:

Det høres veldig usannsynlig ut at du ble "trukket i karakter" for en ting du sa i lunsjen. Jeg har ikke hørt om utdanninger der man får karakter på praksis heller, men det kan godt være at det finnes. Jeg tror nok det eventuelle trekket i karakter handler om noe annet. Forresten har ikke folk noe med om du skal ha barn eller ikke, det er privat, og veldig frekt å spørre om.

Jeg tar videregående, mange år i ettertid. Vi har et fag som heter prosjekt til fordypning og i det faget har vi praksis en dag i uken der praksisbedriften setter karakter på jobben vi gjør. 

Jeg er helt sikker på hva grunnen er for trekk i karakteren, det står nemlig beskrevet under. "Eleven bør tenke på at folk er forskjellig, og ikke være så personlig i samtaler." Så det.... 

Jeg bare er ærlig og svarer når folk er så frekke å spør... Irriterer vettet av meg når folk ikke takler svaret de får. 

20 minutter siden, O.G. skrev:

Kan du ikke bare kontakte den som gav karakteren og gi en beskjed?

Det er læreren min som må gjøre det. Han er enig med meg, og skal snakke med kontaktpersonen i bedriften.... 

TS

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Marimba skrev:

Var det voksne folk eller barn som spurte, og du svarte det med prøverørsbehandling? 

Ja, voksne folk. Vi satt i kantina, de snakket om barna sine og barnebarna sine. Så spurte de meg rett ut: NÅR skal du ha barn, ikke VIL du ha barn. Da var jeg ærlig og sa at vi holder på med prøverørsbehandling nå. Istedet for å lyve. 

Hadde de spurt: VIL du ha barn så hadde jeg sagt ja og vært ferdig med det... 

TS

• Liker 7
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig? Dere er da ikke eneste paret som har benyttet seg av prøverør. Så intimt og skummelt er da ikke det å snakke om. Og om man ikke liker svaret. Hvorfor gidde å spørre. Gir meg ende over pga menneskers dumskap altså.

• Liker 1
Skrevet

Da skjønner jeg deg! Prøverørsbehandling burde ikke vært noe tabu å snakke om sånnsett, det er jo ikke akkurat uvanlig. 

Hadde det derimot vært snakk om f.eks. småskoleelever som hadde spurt, så burde kanskje svaret vært ordlagt litt annerledes, og da hadde kanskje også praksislærer reagert, men å trekke i karakter... hallo??

• Liker 1
Skrevet

Da bør du og læreren sende et svar tilbake om at de kanskje bør tenke på at folk er forskjellige, og ikke stille såpass personlige spørsmål. Skal de være en praksisbedrift må de klare å forholde seg til folk på en profesjonell måte.

Anonymkode: dff2d...f25

• Liker 9
Skrevet

Er det ikke litt dumt å planlegge barn når du ikke er ferdig med videregående engang?

Anonymkode: e7373...245

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt dumt å planlegge barn når du ikke er ferdig med videregående engang?

Anonymkode: e7373...245

Jeg skjønte det måtte komme. 

Jeg er bare litt sent ute. Har jobbet i mange år, men endelig funnet ut at jeg skal fullføre videregående. Som privatist mens jeg jobber.. Er snart ferdig :-)

TS

• Liker 8
Skrevet
Den 11.1.2016 at 20.51, AnonymBruker skrev:

Da bør du og læreren sende et svar tilbake om at de kanskje bør tenke på at folk er forskjellige, og ikke stille såpass personlige spørsmål. Skal de være en praksisbedrift må de klare å forholde seg til folk på en profesjonell måte.

Anonymkode: dff2d...f25

Veldig enig!

• Liker 1
Gjest Haaploes
Skrevet
Den 11/01/2016 at 20.43, AnonymBruker skrev:

(...)

Jeg er helt sikker på hva grunnen er for trekk i karakteren, det står nemlig beskrevet under. "Eleven bør tenke på at folk er forskjellig, og ikke være så personlig i samtaler." Så det.... 

(...)

Right back at ya, tenker jeg...

Du er sikker på at det er denne episoden det siktes til, det kan ikke være noe annet? Jeg synes nemlig det er en merkelig ting å reagere på, kollegaene dine spurte jo - satt på spissen - om når du og partneren din har tenkt til å kaste prevensjonen ut av vinduet.

Du sier at det er arbeidsgiver som gir karakter, men vil den få utslag på vitnemålet ditt, eller er det en delkarakter, eventuelt en karakter læreren kan se bortifra?

Ellers synes jeg åpenheten din er tøff, jeg! Lykke til med både studier og babyplaner :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er enig med alle dere, at det er de som spurte om barn som stilte det mest personlige spørsmålet, at IVF ikke burde være tabu å snakke om. Jeg ble litt provosert over at du fikk en slik beskjed tilbake. Det å være i IVF-prosessen er en lang, frustrerende og for mange sårbar tid, og det at man skal måtte holde det skjult må jo være en tilleggsbelasting. Selv er jeg ærlig med mine venner (dog ikke kollegaer) at vi prøver å få barn og er frusterte over at det tar tid. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...