Gå til innhold

Bilferie i Europa med barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har vært på bilferie med to barn mellom 1/2 og 21/2 år? Noen tips og gode råd mtp destinasjon og opplevelse underveis? Tenker Danmark, Tyskland, Sverige, Polen eller noen land rundt der. Forslag? Beregner 2-3 uker totalt til sommeren. 

Anonymkode: d4264...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilferie med en på 2,5år? Hva får de ut av det, med unntak av å de mye på iPad?

Anonymkode: 21169...981

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilferie med en på 2,5år? Hva får de ut av det, med unntak av å de mye på iPad?

Anonymkode: 21169...981

Takk for et godt innspill. Du besvarte akkurat det jeg var ute etter: tips og råd mtp opplevelser og destinasjon. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark er veldig hyggelig med små barn. Fine strender (men mye vind på vestkysten), vind til å fly med drage, flere sommerland (For eksempel Djurs sommerland), og løveparken blant annet. Hvis du bor på Østlandet er et forslag å ta bilferge fra Oslo til Fredrikshavn eller Hirtshals. Lei så hus i en uke i Danmark. (jeg ville heller leid sommerhus enn å bo på hotell med barn på den alderen)  Ebeltoft er en hyggelig by, men det finnes mange andre. Så kan dere kjøre videre, vurdere noen dager i København (tivoli og fin dyrehage), og kanskje noen dager i Sverige (Koster eller tilsvarende) før dere drar hjem igjen. Ikke for langt å kjøre, men morsomme opplevelser.

Vi var i København med barn på 1/2 og straks tre, og i Ebeltoft da de var et 1 1/2 og straks fire.

Veldig fint i Tyskland også, men her blir avstandene litt større, og det tror jeg kan bli litt slitsomt med såpass små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Nasse Nøff skrev:

Danmark er veldig hyggelig med små barn. Fine strender (men mye vind på vestkysten), vind til å fly med drage, flere sommerland (For eksempel Djurs sommerland), og løveparken blant annet. Hvis du bor på Østlandet er et forslag å ta bilferge fra Oslo til Fredrikshavn eller Hirtshals. Lei så hus i en uke i Danmark. (jeg ville heller leid sommerhus enn å bo på hotell med barn på den alderen)  Ebeltoft er en hyggelig by, men det finnes mange andre. Så kan dere kjøre videre, vurdere noen dager i København (tivoli og fin dyrehage), og kanskje noen dager i Sverige (Koster eller tilsvarende) før dere drar hjem igjen. Ikke for langt å kjøre, men morsomme opplevelser.

Vi var i København med barn på 1/2 og straks tre, og i Ebeltoft da de var et 1 1/2 og straks fire.

Veldig fint i Tyskland også, men her blir avstandene litt større, og det tror jeg kan bli litt slitsomt med såpass små barn.

Tusen takk for god hjelp! :) godt tips å leie hus, ja, det gir mer Frihet. Vi har aldri vært på ferie før med barna, så er veldig usikker på hvordan vi bør legge det opp. Danmark høres jo veldig kjekt ut, og som du sider: mindre avstander. Tyskland kan kanskje bli litt mye kjøring og mange pauser på steder der det ikke er noe å gjøre.

tusen takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor langt dere tenker å dra, men vi har vært en del i Italia med små barn og synes det er veldig fint! Har bodd på vingårder og tatt livet med knusende ro! Italienerne er veldig glade i barn, så null stress å dra på restaurant etc. Har opplevd at en restaurant i en liten by åpnet utenom den vanlige åpningstiden sånn at vi fikk spist før ungene skulle legge seg! 

Anonymkode: 87237...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvor langt dere tenker å dra, men vi har vært en del i Italia med små barn og synes det er veldig fint! Har bodd på vingårder og tatt livet med knusende ro! Italienerne er veldig glade i barn, så null stress å dra på restaurant etc. Har opplevd at en restaurant i en liten by åpnet utenom den vanlige åpningstiden sånn at vi fikk spist før ungene skulle legge seg! 

Så koselig:) for et herlig minne. :)

vi har egentlig ikke tatt stilling til hvor langt vi skal. Har ingen erfaring med å ha barna på bilferie, og alt er nå bare en helt ny tanke som vi leker med. 

Hvordan dro dere til Italia? Hva gjorde dere underveis og hvordan la dere reisen opp? Tar gjerne imot grundige beskrivelser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat det du spør om, men dersom dere ikke har vært på ferie med barna før sånn, så vil jeg anbefale å leie feriehus i Danmark! Vi har gjort det mange ganger, og har kost oss hver gang, både med små og store barn! 

Dere kan kjøre ned, muligens via Sverige (kommer jo an på hvor dere bor), eller ta båt. Det er sikkert også en opplevelse for toåringen! I Danmark er det fine strender, mange fine attraksjoner, mange parker, Zoo osv. Og selv om dere bor ett sted, så kommer man seg ganske langt fordi avstandene ikke er allverdens. Lurt å planlegge hva man vil se og leie hus ut fra det! Det finnes MANGE operatører som leier hus, vi har brukt både Sologstrand, Dansommer og Novasol og har ikke noe vondt å si om noen av dem!

Bilferie videre nedover i Europa ville jeg ventet med noen år, kanskje omtrent til yngste nærmer seg skolestart ihvertfall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvert år siden eldste på 4 år ble født brukt bilen som fremkomstmiddel for å komme på ferie.

Siste ferie var barna 1 og 3 år, kjørte da 230 mil tur/retur. Stoppet kun for å spise, samtidig som barna fikk strukket litt på beina på tur til. Hadde en overnatting i campingvogna. På tur hjem stoppet vi ca halveis og hadde fire dager på en campingplass.

Vi har hatt barnemusikk på cd, litt leker tilgjengelig, potetskruer og noen pakker med juice. Heldigvis sover begge våre greit i bil, og de har vært veldig tålmodige begge to.

Mitt tips, ikke stress med det, stopp når barna har behov for det og kjør så lenge de er fornøyd. Bruk litt bestikkelser underveis. Når dere først stopper, bruk tiden til både å spise og leke.

Anonymkode: b3b37...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med ettåring på bilferie nedover i Europa. Vi hadde leid feriehus i Nederland, og brukte endel tid på å komme oss ned og opp igjen. Tok Kiel-ferja for å slippe unna så mye kjøring som mulig. Men da vi ankom Tyskland, og begynte ferden mot Nederland, tok vi det helt rolig. Kjørte kanskje mellom 3 og 5 timer om dagen, og tok småveier som vi ikke har tatt før. Tok mange pauser i små, idylliske byer. Overnattet på spennende steder (det var alltid rom ledig, vi kjørte jo i grisgrendte strøk) på hyggelige pensjonater. Så hadde vi en uke i ro i Nederland, før vi tråklet oss tilbake retning Kiel, på spennende småveier med overnattinger her og der. :)

Anonymkode: e6e27...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Vi har reist endel på bilferier i Europa da barna ble eldre, men når de var så små så var det Danmark hver sommer. Leide hytte eller bodde på feriehotell. Danmark er superfin for små barn. Hadde nok ikke tatt avgårde særlig lenger når de er så små. Mye kjekt for barn i Danmark enten man velger stranden, en koselig by eller noen av parkene. Legoland er jo super for de små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med camping i noen uker? Bilkjøring er kjedelig for barn. Camping/campinghytte ikke så langt fra hjemme er mitt forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde med ettåring på bilferie nedover i Europa. Vi hadde leid feriehus i Nederland, og brukte endel tid på å komme oss ned og opp igjen. Tok Kiel-ferja for å slippe unna så mye kjøring som mulig. Men da vi ankom Tyskland, og begynte ferden mot Nederland, tok vi det helt rolig. Kjørte kanskje mellom 3 og 5 timer om dagen, og tok småveier som vi ikke har tatt før. Tok mange pauser i små, idylliske byer. Overnattet på spennende steder (det var alltid rom ledig, vi kjørte jo i grisgrendte strøk) på hyggelige pensjonater. Så hadde vi en uke i ro i Nederland, før vi tråklet oss tilbake retning Kiel, på spennende småveier med overnattinger her og der. :)

Anonymkode: e6e27...7a2

Det hørtes jo helt idyllisk ut, da! Hvor lang tid brukte dere på kjøringen til og fra da, med så korte etapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hvert år siden eldste på 4 år ble født brukt bilen som fremkomstmiddel for å komme på ferie.

Siste ferie var barna 1 og 3 år, kjørte da 230 mil tur/retur. Stoppet kun for å spise, samtidig som barna fikk strukket litt på beina på tur til. Hadde en overnatting i campingvogna. På tur hjem stoppet vi ca halveis og hadde fire dager på en campingplass.

Vi har hatt barnemusikk på cd, litt leker tilgjengelig, potetskruer og noen pakker med juice. Heldigvis sover begge våre greit i bil, og de har vært veldig tålmodige begge to.

Mitt tips, ikke stress med det, stopp når barna har behov for det og kjør så lenge de er fornøyd. Bruk litt bestikkelser underveis. Når dere først stopper, bruk tiden til både å spise og leke.

Anonymkode: b3b37...efb

Bestikkelser høres lurt ut:) Og egentlig litt godt for oss foreldrene også, å ikke ha en veldig spikret plan, bare kjøre når det passer og stoppe når det er behov for det. Høres jo ut som det gikk fint for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen. Danmark høres kanskje ut om "vinneren" når det gjelder ferie med så små barn. Og takk også for tips mtp reisebyrå. Hvor i Danmark har dere feriert? Og hva må man regne med å betale i leie for et feriehus en uke? Prisene er vel høyere avh av når i ferien man drar, da, men sånn cirka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid vært på bilferier siden jeg var liten og jeg har bare gode minner. Jeg og broren min hadde kasettspiller baki som vi fikk styre selv og vi hadde blader/bøker og vi hadde reiseleker. Vi har vært i store deler av europa men mest i danmark, sverige, tyskland. 

Sommerhus i danmark er genialt med barn! Eventuelt å leie seg inn på feriecenter hvor det er en hel masse aktiviteter tilgjengelig! Velger dere feriehus så styr unna Dansommer.no. Vi har reist med dem flere ganger og husa er aldri som lovet. Jeg har også reist med dem i voksen alder og ble like skuffet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så koselig:) for et herlig minne. :)

vi har egentlig ikke tatt stilling til hvor langt vi skal. Har ingen erfaring med å ha barna på bilferie, og alt er nå bare en helt ny tanke som vi leker med. 

Hvordan dro dere til Italia? Hva gjorde dere underveis og hvordan la dere reisen opp? Tar gjerne imot grundige beskrivelser:)

Vi tok fly ned, leide bil og kjørte til den vingården vi skulle bo på. En gang m baby på 11 mnd, en gang med barn på 2 år og en gang med en på 4 og en på 8 mnd. Flotte turer hver gang. Vi har hatt en fast base hver gang og så tatt dagsturer etter behov. Har gjerne vekslet mellom en dag ved bassenget og så en dag på utflukt. Andre gang var vi også en dag i Roma, men det gjør jeg ikke igjen. Ekstrem varme, stappfullt med folk og en ellevill 2-åring som nektet å sitte i vogn...ikke å anbefale (-noe jeg hadde en mistanke om på forhånd, men mannen var hakket mer optimistisk enn meg!). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi tok fly ned, leide bil og kjørte til den vingården vi skulle bo på. En gang m baby på 11 mnd, en gang med barn på 2 år og en gang med en på 4 og en på 8 mnd. Flotte turer hver gang. Vi har hatt en fast base hver gang og så tatt dagsturer etter behov. Har gjerne vekslet mellom en dag ved bassenget og så en dag på utflukt. Andre gang var vi også en dag i Roma, men det gjør jeg ikke igjen. Ekstrem varme, stappfullt med folk og en ellevill 2-åring som nektet å sitte i vogn...ikke å anbefale (-noe jeg hadde en mistanke om på forhånd, men mannen var hakket mer optimistisk enn meg!). 

Åh!! Vingård!!! Jeg vil dette!!! Men: er det ikke forferdelig masete å få med alt utstyret til to barn på fly? Hvordan i all verden pakket dere? Hva tok dere med? Og fikk dere bilstol med leiebilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh!! Vingård!!! Jeg vil dette!!! Men: er det ikke forferdelig masete å få med alt utstyret til to barn på fly? Hvordan i all verden pakket dere? Hva tok dere med? Og fikk dere bilstol med leiebilen?

Gikk helt fint å få med alt utstyret, men vi leide barnesetene til bil der nede, ja. Det er jo varmt i Italia på sommeren, så vi pakket ganske lett ift klær. Ellers er det jo ikke SÅ mye man trenger... Får jo kjøpt bleier og mat der nede. Vi hadde med bæresele og meis samt sac n'seat (en slags bærbar barnestol) samt armringer etc til basseng og en del leker. Har egen reisetrille med full liggestilling, så har ikke hatt med vanlig vogn. Det som er styr, er å ikke ha direktefly (ikke mulig fra vår flyplass), for flybytte med barn er ganske strevsomt, og vi har mistet en del fly (spesielt hvis vi har mellomlandet i Oslo hvor man må ut m all baggasje og gjennom sikkerhetskontrollen på nytt), men alt går jo. Sjekk ut tenutaitalia.no. Vi har vært på tre av stedene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt utstyr? Hva tenker du på her? Krever de så mye da? Jeg har reist (fløyet) men flere barn i årevis og har aldri hatt masse utstyr med meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...