Gå til innhold

Når man ikke kan ha flere dyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde et øyeblikk med klarhet i hodet, og fornuftige tanker. Innså at jeg de neste 18 årene ikke kan ha dyr. Dvs, jeg har to kaniner som er verdens herligste, men de bor ute og er mye sammen. De er sosiale, men ikke på samme måten som en katt eller hund, liksom. Men elsker å stelle med dem og ordne med dem, det gir meg veldig mye. 

Men de er gamle, og realistisk sett vil de nok begge to være borte om i hvertfall 5 år. Dessverre. Og da blir jeg "dyreløs", og kan ikke kjøpe mye dyr, det har jeg også avtalt med min partner. Vi har barn og føler meg presset til å ikke ødelegge ferier o.l. ved å skaffe f.eks en hund som må ha pass etc. Dessuten er min helse såpass at jeg ikke alltid kan lufte en hund, eller rense kattedoen og vil være avhengig av av samboeren min tar sin del av ansvaret. Det er i utgangspunktet ikke et problem, siden vi begge elsker dyr, men jeg føler vi må vente til barna er store/har flyttet ut.  det er en diskusjon vi har hatt flere ganger og funnet ut at det på en måte er et beste. 

Men jeg kjenner på en sorg, faktisk, over å etterhvert måtte gi slipp på livet som dyreeier og dyrevenn. Jeg venner meg nok til det, men akkurat nå føles det tomt og tungt å tenke på det, veldig ensomt faktisk. Tips?

Anonymkode: bc173...7ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke hvorfor dere må vente til barna er store, de har jo også stor glede av dyr. Skjønner ikke hvorfor dere ikke kan ha dyr senere. Om samboeren din ikke vil ta seg av dyret er det en ting, men han har jo ingenting imot det.

Men når man skaffer seg et nytt dyr i familien er det kanskje greiest om barna er over 3 år, da de lettere skjønner at de ikke skal dra katten i halen. Men nå har dere jo kaninene en god stund til.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Tvist skrev:

Ser ikke hvorfor dere må vente til barna er store, de har jo også stor glede av dyr. Skjønner ikke hvorfor dere ikke kan ha dyr senere. Om samboeren din ikke vil ta seg av dyret er det en ting, men han har jo ingenting imot det.

Men når man skaffer seg et nytt dyr i familien er det kanskje greiest om barna er over 3 år, da de lettere skjønner at de ikke skal dra katten i halen. Men nå har dere jo kaninene en god stund til.

Det der hjelper ikke meg stort, for jeg skrev jo at vi ikke kan ha flere dyr...

Skrevet

Føler virkelig med deg, selv om jeg ikke helt forstå hvorfor dere ikke kan ha dyr i det hele tatt? Det er jo bare fint for barn å vokse opp med dyr, det lærer dem ansvar og at man ikke alltid kan gjøre som man vil.

Du har ikke vurdert å bli f.eks. fosterhjem for dyrebeskyttelsen da? Samboer og jeg er mye på reisefot og leier bare. Vi følte derfor at vi ikke kan ha egen katt, i tilfelle det blir vanskelig å skaffe sted å bo hvor det er tillat med dyr neste gang vi må flytte o.l. 

Så nå har vi fosterkatter i alt fra et par dager til et par måneder om gangen. Hvis vi vet at vi skal reise bort i en periode så kan vi bare takke nei til å være fosterhjem i den perioden, i enkelte tilfeller så har vi hatt katten hos andre folk som er fosterhjem som vi har blitt kjent med.

Anonymkode: e250d...6be

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der hjelper ikke meg stort, for jeg skrev jo at vi ikke kan ha flere dyr...

Så hva er det du vil ha hjelp med? Vi kan ikke gi den noen særlig tips når dere allerede har bestemt dere for å ikke ha dyr... Dra til en stall i nærheten og lær deg litt om hest så kan du skaffe deg en du kan ha på for, eller så er det mulig å ''låne'' hunder fra hundekennel

Anonymkode: 4adb4...f6f

• Liker 2
Skrevet

Du klarer å stelle med kaniner, jeg vil si at det er betydelig tyngre en å plukke en bæsj ut av kattekassen daglig. Når barna blir eldre kan de også hjelpe å tømme kattekassen. Jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor dere må vente til barna er ut av huset. En katt styrer seg mye selv og barna får et dyr å bli glad i. 

Hvorfor har dere funnet ut at en katt ikke passer inn før barna er flyttet ut? En hund kan jeg godt forstå med tanke på helsen, men ikke katt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, The Silence skrev:

Du klarer å stelle med kaniner, jeg vil si at det er betydelig tyngre en å plukke en bæsj ut av kattekassen daglig. Når barna blir eldre kan de også hjelpe å tømme kattekassen. Jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor dere må vente til barna er ut av huset. En katt styrer seg mye selv og barna får et dyr å bli glad i. 

Hvorfor har dere funnet ut at en katt ikke passer inn før barna er flyttet ut? En hund kan jeg godt forstå med tanke på helsen, men ikke katt.

Mest mtp ferier, kloring, biting og orm. Hadde en katt her på prøve, og den var sååå snill helt til den uprovosert bet både barn og matfar. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva er det du vil ha hjelp med? Vi kan ikke gi den noen særlig tips når dere allerede har bestemt dere for å ikke ha dyr... Dra til en stall i nærheten og lær deg litt om hest så kan du skaffe deg en du kan ha på for, eller så er det mulig å ''låne'' hunder fra hundekennel

Anonymkode: 4adb4...f6f

Tips til hvordna man kan glemme livet som dyreeier.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest mtp ferier, kloring, biting og orm. Hadde en katt her på prøve, og den var sååå snill helt til den uprovosert bet både barn og matfar. 

Kloring, biting og orm? Dere må jo dressere dyret og følge opp med vetrinær og ormekur uansett om barna er store eller ei. Eller er dere bare hysteriske? Barn som kan å oppføre seg og behandler dyr bra blir ikke bitt "uprovosert"( alltid en risk, jeg vet). Synest hele greia deres høres rart ut.

Det med ferier kan jeg til en viss grad forstå.

Anonymkode: 38d4b...035

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du vant med katt? Sikker på at det var uprovosert? Og var det skikkelig biting (til blods) eller bare lek eller advarsel?

Jeg har vokst opp med katt, og har hatt katt hele livet. Jeg ble bitt skikkelig til blods en gang som liten av en fremmed katt jeg koste med, uprovosert. Men aldri av egne/familie/venners katter.

99,9 % av katter vil ikke bite "uprovosert" om du kan "lese" den skikkelig. Alle katter har også ulik personlighet. Det er stor forskjell på hva en katt vil tolerere og en annen ikke.

Spesielt kattunger bruker tenner mye i lek, og de tennene er skarpe. Har selv blitt lekebitt til blods eller fått rift av tennene når jeg har lekt med kattunger. Det er noe de vokser av seg når man oppdrar dem.

Kloring, om man har et skikkelig klorestativ, er lett å trene opp. 

Men om du ikke liker katter er det best å la være å skaffe seg en. Katten merker det ganske fort. 

Anonymkode: 3a353...dc5

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ferie kan jeg skjønne, men man kan sette katter også på dyrepensjonat.

Enten så har dere vert uheldige eller så har dere ikke dressert katten godt nok. Alle kattunger vil selvsagt klore og bite litt under lek, men det vokser de av seg når dere lærer at det ikke er lov. Kanskje en voksen katt kan være noe? De er som regel roligere en de små. 

Jeg aner ikke hvordan du skal klare å få bort ønske om dyr. Du får bli dyrepasser. Da får du kanskje tilfredstillt litt av behovet.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke slik at dere ikke KAN ha dyr. Dette har dere besluttet selv. Da har du to valg slik jeg ser det.

1: Omgjøre beslutningen, eller

2: Innfinne deg med situasjonen.

PS: det er godt mulig å ha kontakt med dyr uten å eie det. Mange som trenger hundelufter, eller hva med å være fosterhjem for dyrebeskyttelsen?

Anonymkode: 2c789...2dc

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kloring, biting og orm? Dere må jo dressere dyret og følge opp med vetrinær og ormekur uansett om barna er store eller ei. Eller er dere bare hysteriske? Barn som kan å oppføre seg og behandler dyr bra blir ikke bitt "uprovosert"( alltid en risk, jeg vet). Synest hele greia deres høres rart ut.

Det med ferier kan jeg til en viss grad forstå.

Anonymkode: 38d4b...035

Deg om det, vi har hatt katt i 15 år før ungene kom til og vet forskjell på provosert og uprovosert biting, og fikk oss en vekker :) Samboeren min er veldig der at friheten må veie tungt.

Skrevet
7 minutter siden, The Silence skrev:

Ferie kan jeg skjønne, men man kan sette katter også på dyrepensjonat.

Enten så har dere vert uheldige eller så har dere ikke dressert katten godt nok. Alle kattunger vil selvsagt klore og bite litt under lek, men det vokser de av seg når dere lærer at det ikke er lov. Kanskje en voksen katt kan være noe? De er som regel roligere en de små. 

Jeg aner ikke hvordan du skal klare å få bort ønske om dyr. Du får bli dyrepasser. Da får du kanskje tilfredstillt litt av behovet.

Det var en voksen katt ;) 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke slik at dere ikke KAN ha dyr. Dette har dere besluttet selv. Da har du to valg slik jeg ser det.

1: Omgjøre beslutningen, eller

2: Innfinne deg med situasjonen.

PS: det er godt mulig å ha kontakt med dyr uten å eie det. Mange som trenger hundelufter, eller hva med å være fosterhjem for dyrebeskyttelsen?

Anonymkode: 2c789...2dc

Jeg ønsker bare å kvitte meg med ønsket om å ha dyr, og nyte friheten og det å ikke ha ekstra ansvar. 

Det ligger selvsagt mer bak som årsak, som jeg ikke kan utdype. Men jeg har elsket dyr, og må legge det fra meg av veldig mange årsaker, men ønsker ikke å fokusere på det mer, bare glemme det :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker bare å kvitte meg med ønsket om å ha dyr, og nyte friheten og det å ikke ha ekstra ansvar. 

Det ligger selvsagt mer bak som årsak, som jeg ikke kan utdype. Men jeg har elsket dyr, og må legge det fra meg av veldig mange årsaker, men ønsker ikke å fokusere på det mer, bare glemme det :)

Gå til psykolog. Finito.

Anonymkode: 51bd4...7ca

• Liker 1
Skrevet

Sorgen over å ikke kunne være dyreeier er jo ikke noe man kommer over. Har selv vært uten dyr i nesten 10 år nå, før vi ble fosterhjem. Og det gikk vel nesten ikke en dag uten at jeg kjente på savnet.

Hvis fosterhjem ikke er aktuelt(det trengs også fosterhjem for kaniner forresten) så finnes det jo kanskje et dyrebeskyttelsessenter i nærheten av der du bor? Der trenger de ofte frivillige hjelpere! Har en venninne som er innom kattehuset i oslo 1 gang i uka bare for å sosialisere og kose med kattene der.

Så du skreiv at du hadde dårlig erfaring med katt. Personlig har jeg aldri vært borti en katt som biter uprovosert. Kattunger misforstår alt for lek og kan bite litt, men da er det bare å gi den en leke å bite på istedet. Hvis en voksen katt plutselig biter så har dere enten gjort noe for å provosere den(ikke bevisst fra deres side nødvendigvis) eller så er den jo syk på en eller annen måte. Det kan være lurt å lese litt om katter og måten de kommuniserer på før man får det eventuelt.

Skrevet

Kan også legge til at det er uendelig mange folk som for eksempel trenger hjelp til å passe hunden sin. Du finner mange av de på finn.no. har et vennepar som er hundeeiere på deltid fordi den gamle damen som eier hunden ofte blir lagt inn på sykehus og ikke har noen familie som kan ta seg av hunden. Det kan selvfølgelig bli litt uforutsigbart, men mange ønsker seg jo bare noen som kan ta hunden med på ordentlig langtur en gang i mnd e.l.

Poenget er uansett at det finnes uendelig mange måter å omgås dyr på uten å forplikte seg til det ut livet. Og mange av de måtene innebæer jo å hjelpe dyr til å få bedre liv :) 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå til psykolog. Finito.

Psykolog fordi en ikke ønsker dyr? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykolog fordi en ikke ønsker dyr? 

Nei langt der ifra-opplagt.  Men syns TS innlegg var vassent utydelig,  og virker som det er sammensatt situasjon som profesjonelle kan hjelpe med. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...