Gå til innhold

2 mnd uten lønn. hjelp meg å vri det til det positive.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga jobbskifte er jeg nå på 2.mnd uten lønn. Må leve som rakafant 1mnd til og bare låne litt fra sparekonto. Hjelp meg med å vri det til det positive. Hva kan jeg lære av dette? Hva skal jeg unne meg når jeg endelig får lønn? Hvordan fokusere på noe annet? Jeg føler jeg blir deppa av å ha så lite penger, bekymrer meg over at sparekontoen synker, hadde lyst å ha sunn mnd nå så hva er billig og sunt?

Anonymkode: 5e9e2...de5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det positive er jo blant annet at du blir veldig bevisst på hvordan det er å leve billig, hvor du kan spare litt penger når du går tilbake til din vanlige økonomi og at du har vært igjennom det en gang før hvis det av en eller annen gang skulle bli så krise at du ikke engang har sparepenger og ta av. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pga jobbskifte er jeg nå på 2.mnd uten lønn. Må leve som rakafant 1mnd til og bare låne litt fra sparekonto. Hjelp meg med å vri det til det positive. Hva kan jeg lære av dette? Hva skal jeg unne meg når jeg endelig får lønn? Hvordan fokusere på noe annet? Jeg føler jeg blir deppa av å ha så lite penger, bekymrer meg over at sparekontoen synker, hadde lyst å ha sunn mnd nå så hva er billig og sunt?

Hvor mye har du på sparekontoen? :)

Billig og sunt: frosne grønnsaker, tunfisk, egg, pasta, stor gulost, frossen fisk, epler, gulerøtter, løk, bønner, kikerter, kaviar :)

Anonymkode: d91d7...aa7

• Liker 3
Skrevet

Du slipper å bruke/sløse penger på tull!

Anonymkode: e0e44...18e

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du på sparekontoen? :)

Billig og sunt: frosne grønnsaker, tunfisk, egg, pasta, stor gulost, frossen fisk, epler, gulerøtter, løk, bønner, kikerter, kaviar :)

Anonymkode: d91d7...aa7

Jeg har en den på sparekontoen igjen. Skulle jo helst ha fylt på i stede for å bruke av den. Så kunne leve på formet mat, men da har jeg ikke buffer igjen. Kanskje benytte denne perioden på å lære å like tunfisk :P kaviar er billig, det var fint du minte meg på. Bønner og kikkerter skal i allefall brukes mye nå denne mnd! 

Skrevet

Du lærer hvor viktig det er å ha sparepenger.

Du lærer hvordan spise billig men sunt. Finnes mange tråder om billig middagsmat :)

• Liker 5
Skrevet
37 minutter siden, strawberry skrev:

Du lærer hvor viktig det er å ha sparepenger.

Du lærer hvordan spise billig men sunt. Finnes mange tråder om billig middagsmat :)

Der verste er pålegg synes jeg. Er ikke glad i syltetøy, og pålegg er ofte det som drar opp prisen. Spiser mest knekkebrød på jobb, hjemme spiser jeg ofte havregryn melk og rosiner. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der verste er pålegg synes jeg. Er ikke glad i syltetøy, og pålegg er ofte det som drar opp prisen. Spiser mest knekkebrød på jobb, hjemme spiser jeg ofte havregryn melk og rosiner. 

Pålegg er dyrt ja, men det jeg har funnet ut her i hus er at det gjerne er middagene som koster, og så lenge jeg heller reduserer prisen der så spiser jeg det pålegget jeg vil stort sett. 

Skrevet

Positivt; du har fått ny jobb. Ble ikke helt klart for meg om du HAR BEGYNT i den nye jobben og bare venter på den første lønna, eller om du begynner om en måneds tid. Dersom du ikke er i jobb enda, så kan det positive være mye fritid som kan brukes til trening, sosialt samvær, rydding/sortering/planlegging av ferietur et stykke fram i tid/planlegging av meny framover.

Få oversikt over hva du har av mat i skuffer, skap og fryser og benytt dette mest mulig. Greit å få brukt opp ting før de blir for gamle, og god økonomi. Pant flasker, bruk evt gavekort du har fra jula osv.

Har du mulighet til å fiske selv? Da har du billig middag. Du kan klappe deg selv på skuldra fordi du virkelig HAR en sparekonto til slike harde tider som nå.

Gå gjennom klesskap og få oversikt over garderoben og evt nye kombinasjoner. Har du fått utbetalt til gode, opptjente feriepenger fra jobben du forlot? Det "skal" du får sammen med siste ordinære lønn, men mange utbetaler ikke før juni året etter. Du har i alle fall krav på disse pengene ved avsluttet arbeidsforhold.

Dersom du er glad i å gå på kafe; bak heller boller el selv hjemme, og be venninner på te/kaffe og boller. Billigere enn kafe for deg uansett om du spanderer bevertningen, og så får du vært sosial samtidig. Bak brød selv, eller kjøp rimelig knekkebrød (Wasa Husman er billige så vidt jeg husker). Ikke kast matrester. Ris, tomatsuppe, en del hermetikk er rimelig.

Positivt; du får en fin erfaring og oversikt over hva som er rimelig å handle hvor; dette er nyttig til senere også.

Sjekk matbutikken for nedprisede varer pga kort dato. Ellers er kyllingkjøttdeig og butikkenes egne lavprisvarer greit å ty til (Landlord, REMA 1000, First Price, Coop osv)

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å benytte anledningen til å nullstile? Se over forsikringer, avtaler og faste trekk: tenk gjennom om du virkelig trenger/ønsker å beholde dette bladet/treningsavtalen/tv kanalene og om du i så fall kan få det blligere. Reforhandle lånet (om du har lån på bil eller hus). Flytt sparepengene til en konto med høyere rente.

Så kan du jo se hva slags ting du får gjort gratis der du bor. Bli kjent med biblioteket. Gå de gatene du ikke vanligvis går langs. Oppsøk friluftsområder du ikke har sett før.

Billig og sunn mat er hjemmelaget mat. Om du tenker masse (frossne eller på tilbud) grønnsaker med poteter/brød/ris/bønner/pasta og kjøtt til så spiser du sunt. Og billig. Grøt til frokost/lunsj er jo både mettende og sunt (og godt) og supper til middag strekker kjøttet langt. Du kan også fint blande dyrere kjøtt med biligere kjøtt og med linser/bønner. Mye god bondekost (lasagne, pastasaus, taco, etc) blir laget på 1/3 svin/kyllingfarse, 1/3 kjøttdeig og 1/3 linser/bønner. Sunnere, mer smaksrikt OG billigere.

Anonymkode: 6f226...c75

Skrevet

Dersom du er glad i å stadig kjøpe nye klær etc så er dette en gylden anledning til å bli kvitt shoppingsuget. Rydd ut av klesskap og kast, doner til Fretex eller selg på nettet det du ikke strengt tatt trenger. Du får en helt ny oversikt over de klærne du faktisk elsker å bruke! 

Du blir god til å lage sunn mat fra bunnen av- og planlegge innkjøp.

Ta det som en 2-måneders "minimalist- utfordring" :) Kanskje du finner ut at du er helt rå på det, og vil fortsette å leve nøkternt etterpå? 

Skrevet

Som andre sier så får du nå trent deg på å leve billig. Kanskje oppdager du at du kan leve billigere enn du far gjort hittil og heller spare mer noe du for inntekt igjen. I såfall veldig lønnsom lærdom ;) Og selvsagt, at du har ny jobb å gå til (om jeg leste rett) er jo supert! 

Hva du skal unne deg når lønna kommer? Vel, først fyller du opp det du må bruke fra sparekonto. Deretter sørger du for at sparekontoen er stor nok til å kunne takle slikt uten at det stresser deg slik som nå. Er en grunn til at det anbefales 2-3 månedslønner/kostnader på konto. 

Og deretter ville jeg fortsatt å leve på billige vaner en stund til og finne andre sparemål :) Da har du gjort det beste ut av situasjonen vil jeg si!

• Liker 1
Skrevet

Norske rotgrønnsaker er jo kjempebillig. Betalte 3 kr for en mellomstor Kålrot her om dagen og tenker å eksprimentere litt på matfronten denne måten. Se hva godt jeg kan lage av rotgrønnsaker.  Det er iallfall godt med kålrotstappe, så om ikke annet så kan det lages :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...