Sandie Skrevet 12. januar 2016 #21 Skrevet 12. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er kastrert, ja. Jeg skal få veterinær til å sjekke alt, inkludert urinstein og rottegift. Jeg tenker også på kattepest/influensa, nyresvikt, mulig tannkjøttbetennelse og andre sykdommer som kan forårsake denne oppførselen. Jeg fikk nettopp i han litt vann, men mat vil han ikke ha. Huff, var en katt som døde av rottegift for et par år siden i nærheten her. Men katten min har ikke fanget noe mus i det siste, kun én fugl på 3-4 mnd. Kan han i så fall ha fått i seg rottegift på en annen måte? TS Anonymkode: f91b8...2f1 Det er vanskelig å si om han kan ha fått det i seg på annen måte.Kommer an på hvilken type han er,men de fleste katter som har et hjem spiser ikke på ting de finner ute har jeg inntrykk av.Om han ikke har kastet opp er det kanskje grunn til å avskrive forgiftning,men du er vel hos veterinæren i skrivende stund så håper det ordner seg.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #22 Skrevet 12. januar 2016 Kan ha fått i seg rottegift uten å spise mus. Bare noen er slemme nok til å gjemme det i kattemat f.eks. Men jeg tenker også nyrer eller stein. Og ja: alt butikkfor er for salt! Vår katt har begynnende nyresvikt, men med spesialfor for det, så er verdiene heldigvis kjempelave. Har du sjekket tissekassa for å se om det er noe blod i urin? Ta pusemann med til dyrelegen, du: det er tryggest. Sender mange god bedringsklemmer til pusen din. Anonymkode: a79dd...b7b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #23 Skrevet 12. januar 2016 1 time siden, Sandie skrev: Det er vanskelig å si om han kan ha fått det i seg på annen måte.Kommer an på hvilken type han er,men de fleste katter som har et hjem spiser ikke på ting de finner ute har jeg inntrykk av.Om han ikke har kastet opp er det kanskje grunn til å avskrive forgiftning,men du er vel hos veterinæren i skrivende stund så håper det ordner seg. I alle de åra jeg har hatt pus, så har han ikke spist noe han ikke vil ha. Det går som regel i fugl, mus (av og til, hvis han føler for det), litt ost og melk (veldig sjeldent, type 1 gang hvert halvår), litt leverpostei, ferske reker, kylling osv. Alt dette gir jeg han en sjelden gang som kos, men han spiser kun tørrfor og våtfor som regel. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan ha fått i seg rottegift uten å spise mus. Bare noen er slemme nok til å gjemme det i kattemat f.eks. Men jeg tenker også nyrer eller stein. Og ja: alt butikkfor er for salt! Vår katt har begynnende nyresvikt, men med spesialfor for det, så er verdiene heldigvis kjempelave. Har du sjekket tissekassa for å se om det er noe blod i urin? Ta pusemann med til dyrelegen, du: det er tryggest. Sender mange god bedringsklemmer til pusen din. Anonymkode: a79dd...b7b Jeg har nå vært hos dyrlegen. Han mistenkte enten bakterie eller virus. Pus hadde over 41 i feber (!!), så han fikk febernedsettende, smertestillende og penicillin. Jeg skal fortsette en kur i ti dager + smertestillende i 4 dager. Veterinæren kjente på hele kroppen hans, undersøkte munn osv. Han fant ikke noe feil ved nyrene, og blæra var av normal størrelse, sa han. Så han ba meg følge med på formen til pus det neste døgnet, og hvis han ikke blir bedre, så tar vi blodprøve. Han sa at det kunne være flere ting, men penicillin tok knekken på det (hvis det er bakterie). Men, jeg tør og håpe, for i skrivende stund sitter pus og spiser tørrfor! Ikke mye, men han får i seg litt av gangen. Takk for gode tanker og ord, skal holde dere oppdatert! TS Anonymkode: f91b8...2f1 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2016 #24 Skrevet 13. januar 2016 Så bra at han har fått matlysta tilbake:-) Krysser fingrene for at han skal bli helt frisk. Dyrene kan vel få influensa de også, slik som oss. Anonymkode: a79dd...b7b
Minya Skrevet 13. januar 2016 #25 Skrevet 13. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra at han har fått matlysta tilbake:-) Krysser fingrene for at han skal bli helt frisk. Dyrene kan vel få influensa de også, slik som oss. Anonymkode: a79dd...b7b De har ihvertfall et chlamydiavirus som oppfører seg som vårt influensavirus, men de blir vaksinert for det hvis de får årlige vaksiner.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #26 Skrevet 14. januar 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra at han har fått matlysta tilbake:-) Krysser fingrene for at han skal bli helt frisk. Dyrene kan vel få influensa de også, slik som oss. Anonymkode: a79dd...b7b Takk! Han er mye, mye, mye bedre i dag! Jeg var hos veterinær på tirsdag, og formen hans har gradvis blitt bedre. I går var han fremdeles veldig slapp, men han spiste og drakk (som er veldig viktig). I går var han veldig kosete (noe han ikke har vært interessert i på tre-fire døgn), og sov i senga mi natten gjennom. For meg er det et veldig godt tegn! 12 timer siden, Minya skrev: De har ihvertfall et chlamydiavirus som oppfører seg som vårt influensavirus, men de blir vaksinert for det hvis de får årlige vaksiner. Jeg har planer om å vaksinere pus (for årlig vaksinasjon) når han er helt frisk. Men jeg hadde det inntrykket at katter ikke kommer seg hvis de har fått kattepest eller katteinfluensa? Pus ble sist vaksinert Oktober 2014, mot kattepest og katteinfluensa. TS Anonymkode: f91b8...2f1 1
Minya Skrevet 14. januar 2016 #27 Skrevet 14. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk! Han er mye, mye, mye bedre i dag! Jeg var hos veterinær på tirsdag, og formen hans har gradvis blitt bedre. I går var han fremdeles veldig slapp, men han spiste og drakk (som er veldig viktig). I går var han veldig kosete (noe han ikke har vært interessert i på tre-fire døgn), og sov i senga mi natten gjennom. For meg er det et veldig godt tegn! Jeg har planer om å vaksinere pus (for årlig vaksinasjon) når han er helt frisk. Men jeg hadde det inntrykket at katter ikke kommer seg hvis de har fått kattepest eller katteinfluensa? Pus ble sist vaksinert Oktober 2014, mot kattepest og katteinfluensa. TS Anonymkode: f91b8...2f1 Katteklamydia (katteinfluensa) kan være potensielt livstruende om katten utvikler lungebetennelse pga infeksjonen i luftveiene, men ellers er den omtrent like lite farlig som en vanlig menneskeinfluensa for oss tobente. Kattepest er heller ikke så farlig for voksne katter, det er flest kattunger som stryker med av kattepest, jo mindre de er jo dårligere blir de, men voksne katter og kattunger over to kilo tåler det mye bedre og overlever i de aller fleste tilfellene. Selv om pus blir vaksinert årlig/annethvert år som vanlig, er det en liten risiko for at de får en mild influensa likevel, særlig om de er mye ute og mye i kontakt med andre katter i nabolaget. Siden han blir bedre av antibiotikaen også indikerer det bare at pus har en bakterie i kroppen, men det trenger ikke være chlamydiabakterien. Det kan være en hvilken som helst annen bakterie som har kommet inn i kroppen på en eller annen måte. Sår du ikke kan se, enten etter slosskamp eller lek med knall og fall, eller at pus har spist noe som var fullt av bakterier.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #28 Skrevet 14. januar 2016 26 minutter siden, Minya skrev: Katteklamydia (katteinfluensa) kan være potensielt livstruende om katten utvikler lungebetennelse pga infeksjonen i luftveiene, men ellers er den omtrent like lite farlig som en vanlig menneskeinfluensa for oss tobente. Kattepest er heller ikke så farlig for voksne katter, det er flest kattunger som stryker med av kattepest, jo mindre de er jo dårligere blir de, men voksne katter og kattunger over to kilo tåler det mye bedre og overlever i de aller fleste tilfellene. Selv om pus blir vaksinert årlig/annethvert år som vanlig, er det en liten risiko for at de får en mild influensa likevel, særlig om de er mye ute og mye i kontakt med andre katter i nabolaget. Siden han blir bedre av antibiotikaen også indikerer det bare at pus har en bakterie i kroppen, men det trenger ikke være chlamydiabakterien. Det kan være en hvilken som helst annen bakterie som har kommet inn i kroppen på en eller annen måte. Sår du ikke kan se, enten etter slosskamp eller lek med knall og fall, eller at pus har spist noe som var fullt av bakterier. Takk for utfyllende svar! Så det kan være at pus har hatt influensa, eller pest (eller annen type bakterie), og han vil bli helt frisk? Jeg vil tro at siden vi startet behandlingen såpass tidlig etter jeg oppdaget at han var slapp, så risikerer han ikke infeksjon i luftveiene? Det tyder nok på at det var en bakterie, ja, for i kveld ville han ut! Jeg slipper han ikke ut før muligens i morgen, skal høre med veterinæren. Men alt tyder på at det går riktig vei for pus Jeg kan ikke si hvor lettet jeg er! Jeg er fremdeles oppmerksom på hans form, men det ser ut til å gå bra. TS Anonymkode: f91b8...2f1
Minya Skrevet 14. januar 2016 #30 Skrevet 14. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar! Så det kan være at pus har hatt influensa, eller pest (eller annen type bakterie), og han vil bli helt frisk? Jeg vil tro at siden vi startet behandlingen såpass tidlig etter jeg oppdaget at han var slapp, så risikerer han ikke infeksjon i luftveiene? Det tyder nok på at det var en bakterie, ja, for i kveld ville han ut! Jeg slipper han ikke ut før muligens i morgen, skal høre med veterinæren. Men alt tyder på at det går riktig vei for pus Jeg kan ikke si hvor lettet jeg er! Jeg er fremdeles oppmerksom på hans form, men det ser ut til å gå bra. TS Anonymkode: f91b8...2f1 Med antibiotika er det ihvertfall ikke veldig sannsynlig at han utvikler luftveisinfeksjon som kan føre til lungebetennelse. Hold pus inne til antibiotikakuren er ferdig, uansett hvor mye han hyler og skriker og gråter og ber på sine knær og du føler deg som verdens verste kattemamma. Bedre sjanse for at han får medisinen sin til riktig tid og så er det jo ganske kaldt ute, noe som kan føre til at rekonvalesensen går saktere. Pus blir fortere frisk inne i varmen, gjerne foran ovnen der det er ekstra godt og varmt, med direkte tilgang til mat og plenty vann. 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #31 Skrevet 15. januar 2016 37 minutter siden, Minya skrev: Med antibiotika er det ihvertfall ikke veldig sannsynlig at han utvikler luftveisinfeksjon som kan føre til lungebetennelse. Hold pus inne til antibiotikakuren er ferdig, uansett hvor mye han hyler og skriker og gråter og ber på sine knær og du føler deg som verdens verste kattemamma. Bedre sjanse for at han får medisinen sin til riktig tid og så er det jo ganske kaldt ute, noe som kan føre til at rekonvalesensen går saktere. Pus blir fortere frisk inne i varmen, gjerne foran ovnen der det er ekstra godt og varmt, med direkte tilgang til mat og plenty vann. Så fint å lese svaret ditt! Skal holde pus inne. Jeg har kattetoalett til han inne hele året (han er inne om natta når jeg sover). Han fikk sitte litt på verandaen min istad, for å få litt frisk luft i fem min. Sikkert deilig å få litt luft når han har vært inne så lenge. Jeg kjenner jeg gruer meg allerede til de neste 6 dagene Han er en ordentlig pratete pus til vanlig, men når han vil noe, så er ikke den praten like koselig! Igjen, takk for svar! Det har vært til utrolig god hjelp og få råd her inne. TS Anonymkode: f91b8...2f1 1
Minya Skrevet 15. januar 2016 #32 Skrevet 15. januar 2016 Det hjelper også med litt ekstra snaskemat når masingen om å få gå ut er på det verste. Et par minutters avledning er veldig greit og så *kan* det hende pus glemmer at han egentlig hadde tenkt seg ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå