Gå til innhold

Slapp og trøtt katt, jeg er bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pus har ikke gått ut i hele dag, og selv om det er mer normalt enn jeg tror, så pleier han alltid å gå ut minst en gang om dagen nå som det er kaldt ute. Han må gå på do og andre ting, men i dag har han bare gått på kassa, og lagt seg igjen etter det. Han sov gjennom hele natta, og hele dagen frem til nå. Jeg har prøvd å gi han våtfor (noe han EELSKER), men han reagerer ikke når jeg rister på posen. Han bare ligger der... helt slapp.

Han har ingen sår som jeg kan se eller kjenne, det virker ikke som han har vondt noe sted, han er bare slapp. Nesa hans er semi-tørr, men ikke varm. 

Jeg tror ikke han har feber, men han er hakket varmere enn jeg er vant til (når jeg kjenner på han), men det kan være fordi jeg har det varmt inne + han har ligget hele dag.

Noen som har peiling på hva som kan være feil? Kan det være "en av de dagene", hvor han er litt slapp etter en lang tur ute? Han var ute ganske lenge i går, i snøen. Ikke lenger enn halvannen time om gangen.

Anonymkode: f91b8...2f1

Skrevet

Har han drukket noe?Virker han dehydrert? Hvis han normalt ikke oppfører seg slik, ville jeg vært bekymret.

Det kan jo hende han brygger på noe, men jeg vet ikke hva. Ta han til dyrlegen for sikkerhetsskyld☺

Skrevet

Det kan hende han har en stilledag etter den lange turen ute i snøen i går, mange katter blir jo generelt litt slappere om vinteren. Men hvis det ikke går over i løpet av det neste døgnet, eller at han tilsynelatende blir dårligere, ringer du veterinær.

Yngstemann her i huset er gjerne ute hele døgnet om han får lov, men de siste to dagene har han også bare hatt et par småturer ut i snøen før han har kommet inn igjen og lagt seg til å sove. Men matlysten hans er det jo ingenting i veien med da, så han har sprintet ut på kjøkkenet hver gang det har hørtes ut som om matmor har noe godt i gjære.

Skrevet

Hvis denne atferden begrenser seg til kun én dag og ikke viser andre tegn til sykdom, ville jeg ikke stresset med det. 

Skrevet
1 time siden, NydeligVakkerPen skrev:

Har han drukket noe?Virker han dehydrert? Hvis han normalt ikke oppfører seg slik, ville jeg vært bekymret.

Det kan jo hende han brygger på noe, men jeg vet ikke hva. Ta han til dyrlegen for sikkerhetsskyld☺

Han drikker og spiser ikke av egen vilje. Jeg har nå fått I han vann ved å sprøyte vann inn I munnen hans. Han er ikke interessert I å verken spise eller drikke.

55 minutter siden, Kontormus skrev:

Hvis denne atferden begrenser seg til kun én dag og ikke viser andre tegn til sykdom, ville jeg ikke stresset med det. 

Hvis pus ikke blir bedre innen I morgen, så tar jeg han til dyrlege.

Takk for svar, dere :)

TS

Skrevet

Et spørsmål; kan en katt få vondt i kroppen av feber, på samme måte som vi mennesker ofte får vondt av det? Jeg mistenker at han har vondt pga feber, nemlig. Jeg har ikke fått tatt tempen på han enda, men han har ingen tydelige skader. Han går som normalt, halter ikke, vifter som normalt med halen (med unntak av at den henger litt når han går). Hvis jeg tar han på magen, siden av kroppen eller bakdelen, så klynker han seg :( huff, får helt vondt i matmor-hjertet mitt.

Så ja, kan det være feber-vondt? At han rett og slett reagerer på å ha vært ute i snøen.

Skrevet

Høres utrolig rart ut.. Tamed katten til dyrlegen, kan være noe i magen eller noe annet på innsiden slm ikke skal være slik det skal. Så slipper katten å pines, høres ikke ut som den har det bra akkurat nå

Anonymkode: 73062...b0e

• Liker 1
Skrevet

Du kjenner katten di best, så lytt til magefølelsen. Jeg opplevde det samme med min unge og friske katt for et år siden, 14 dager senere var hun død. Ok, så hadde det ikke gjort noen forskjell å ta henne med til dyrlegen to dager før, men hun hadde kanskje fått en lettere avslutning på livet. Hold han inne, og dersom tilstanden er lik i morgen tidlig ville jeg ringt dyrlege, siden han ikke reagerer som normalt på sterke stimuli.

Anonymkode: fa03f...64d

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår godt at du er bekymret. Jeg ville kontaktet dyrelege i morgen tidlig. Spesielt at pus ikke vil drikke er bekymringsfullt, da katter fort kan bli dehydrert.

Det finnes mye som kan være giftig for katter, en del husplanter og blomster mm. Har du tenkt igjennom om han kan ha spist noe han ikke burde? 

Håper pus får det bedre snart :klemmer: 

Skrevet

Kom deg til dyrlegen! Det kan være nyresvikt. Vil ikke skremme, men jeg mistet nylig verdens beste katt i det. :( han var slapp på samme måte og vi prøvde med intensivbehandling over helg uten at det hjalp. For en måned siden sovnet han inn i armene mine og jeg savner han så fryktelig. :(

Anonymkode: 5a02f...15e

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres utrolig rart ut.. Tamed katten til dyrlegen, kan være noe i magen eller noe annet på innsiden slm ikke skal være slik det skal. Så slipper katten å pines, høres ikke ut som den har det bra akkurat nå

Anonymkode: 73062...b0e

Nei, han er åpenbart i dårlig form! Det gjør faktisk utrolig vondt å se han sånn.

47 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg forstår godt at du er bekymret. Jeg ville kontaktet dyrelege i morgen tidlig. Spesielt at pus ikke vil drikke er bekymringsfullt, da katter fort kan bli dehydrert.

Det finnes mye som kan være giftig for katter, en del husplanter og blomster mm. Har du tenkt igjennom om han kan ha spist noe han ikke burde? 

Håper pus får det bedre snart :klemmer: 

Takk for forståelsen, han betyr virkelig alt for meg.

Jeg tror ikke han har spist noe han ikke skal, jeg gir han kun våtfor og tørrfor, og ALL annen mat (kylling, ost, leverpostei) o.l, gir jeg av og til, men i små porsjoner, og da har jeg gjort research først om det er greit at han får det.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom deg til dyrlegen! Det kan være nyresvikt. Vil ikke skremme, men jeg mistet nylig verdens beste katt i det. :( han var slapp på samme måte og vi prøvde med intensivbehandling over helg uten at det hjalp. For en måned siden sovnet han inn i armene mine og jeg savner han så fryktelig. :(

Anonymkode: 5a02f...15e

Jeg håper virkelig ikke det er så alvorlig, for han er virkelig min beste venn. 

Jeg skal ta han til veterinær i morgen formiddag, uansett. 

Kryss fingrene for at det ikke er noe alvorlig, som nyresvikt eller katteinfluensa/pest. Jeg har vaksinert han for ett år siden, men jeg vet at man skal vaksinere en gang i året og hadde faktisk planer om å bestille time for vaksinasjon og helsesjekk nå snart.

TS

Skrevet

Når det gjelder katter er problemer med nyrene veldig utbredt.
Vi mister vår kjære pus til dette, og hun ble bare 6 år. Hun fikk disse problemene noe tidligere, rundt da hun var 4. Vi dro tidlig til veterinær, og fikk dermed intensivbehandling som gjorde at hun ble frisk igjen. Da plagene kom tilbake to år senere var det helt akutt, og livet stod ikke til å redde. Det skjer visstnok ganske fort.

Vår pus viste de samme symptomene som du forklarer i åpningsinnlegget - lå stille og vil helst sove, viste ubehag/smerte når en kom nær mageregionen, og ville plutselig verken ha mat eller vann.

Jeg ønsker ikke skremme deg, men jeg tror det er viktig at du tar pus med til veterinæren så fort som mulig. Spesielt fordi nyreproblemer er så utbredt hos katter.

Krysser fingrene for pusen din og håper selvfølgelig at det bare er gjennomgående feber eller noe annet som ikke er like alvorlig!

Anonymkode: fe0d4...85b

Skrevet

Slenger med på å ta med katten til dyrlegen :)

Jeg har en hannkatt som helt ut av det blå ble som din,
etter jeg sto opp lå han bare videre i senga.
Prøvde jeg å gi favorittgodteriet ville han ikke ha, og da bar det til dyrlegen.
Han måtte blant annet trekke en tann p.g.a. tannkjøttsykdom,
og mest sannsynlig slo det ut på kroppen hans.
Omtrent et års tid senere ble han dårlig igjen,
bukspyttkjertelbetennelse var det da.
Han har blitt helt fin igjen begge gangene :)

Kjæresten min måtte avlive sin p.g.a. nyresvikt i august,
men måten vi merket det på var at han begynte å kaste opp.

Anonymkode: 91bc2...efe

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder katter er problemer med nyrene veldig utbredt.
Vi mister vår kjære pus til dette, og hun ble bare 6 år. Hun fikk disse problemene noe tidligere, rundt da hun var 4. Vi dro tidlig til veterinær, og fikk dermed intensivbehandling som gjorde at hun ble frisk igjen. Da plagene kom tilbake to år senere var det helt akutt, og livet stod ikke til å redde. Det skjer visstnok ganske fort.

Vår pus viste de samme symptomene som du forklarer i åpningsinnlegget - lå stille og vil helst sove, viste ubehag/smerte når en kom nær mageregionen, og ville plutselig verken ha mat eller vann.

Jeg ønsker ikke skremme deg, men jeg tror det er viktig at du tar pus med til veterinæren så fort som mulig. Spesielt fordi nyreproblemer er så utbredt hos katter.

Krysser fingrene for pusen din og håper selvfølgelig at det bare er gjennomgående feber eller noe annet som ikke er like alvorlig!

Anonymkode: fe0d4...85b

Det ironiske er at nyreproblemer hos katt som oftest er forårsaket av for mye salt i kosten. Som eks at eier har matet pus på butikk tørrfor alà Wiskas i god tro. Burde pokker ikke vært lov å selge sånn mat...

Anonymkode: 9e335...14e

Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ironiske er at nyreproblemer hos katt som oftest er forårsaket av for mye salt i kosten. Som eks at eier har matet pus på butikk tørrfor alà Wiskas i god tro. Burde pokker ikke vært lov å selge sånn mat...

Anonymkode: 9e335...14e

Han får tørrfor fra dyrebutikk (for kastrerte katter), og våtfor fra vanlig butikk (kan det være våtforet som da har for mye salt? Det er ikke first price eller Whiskas jeg gir han, men det er ikke veterinær-våtfor, altså ligger våtforet et sted i midten av det billigste og dyreste).

4 minutter siden, Magnifiq skrev:

Hvordan går det med pus?

Jeg skal til veterinær med han kl 17 i dag, så jeg sitter og venter til vi kan ta han med dit. Han ligger fremdeles og sover, men han klarer og bevege på seg. Han lar meg klappe han der han fikk vondt i går, men det kan være fordi han har ligget og sovet siden i går kveld. Jeg har ikke prøvd å løfte noe på han, og tar generelt lite på kroppen hans i frykt for at han får vondt. Han liker fremdels å bli kost med, spesielt klødd og strøket rundt ansiktet/hodet. Jeg ser at han har brukt kassa, både til å bæsje og tisse. Ikke noe unormalt ved avføringen så vidt jeg kunne se da jeg fjernet det.

Det som er så rart ved hele situasjonen, er at han er så bevisst, og tilstede, og SER ikke syk ut. Han er bare utrolig slapp, vil ikke spise (han har ikke spist på over et døgn nå), og jeg må fremdeles tvinge i han vann. Jeg ringte veterinær istad og bestilte time, og vi må nok ta blodprøver av han. 

Huff, stakkars pus :( Blir skikkelig redd for han nå. Skal oppdatere dere når vi har vært hos veterinær. Igjen, tusen takk for svar! Takk for at dere bryr dere :) 

TS

Skrevet

Vår katt hadde en slik periode et par dager for noen år siden. Da fikk vi vite at det kunne være en slags depresjon etter en slosskamp ute. Men dette kan være hva som helst. Kanskje han er syk eller det er noe annet. :) 

Skrevet

Er han kastert? Kastrerte hannkatter kan få problemer med urinstein.Da blir de veldig slappe og apatiske.De har ofte litt feber og er trykkøm i området ved blæren,så jeg ville sjekket det hvis jeg var deg.Også ukastrerte katter kan få dette.Ellers bør du få veterinæren til utelukke mulig forgiftning, f.eks.fra rottegift.

Skrevet
8 minutter siden, Sandie skrev:

Er han kastert? Kastrerte hannkatter kan få problemer med urinstein.Da blir de veldig slappe og apatiske.De har ofte litt feber og er trykkøm i området ved blæren,så jeg ville sjekket det hvis jeg var deg.Også ukastrerte katter kan få dette.Ellers bør du få veterinæren til utelukke mulig forgiftning, f.eks.fra rottegift.

Han er kastrert, ja. Jeg skal få veterinær til å sjekke alt, inkludert urinstein og rottegift. Jeg tenker også på kattepest/influensa, nyresvikt, mulig tannkjøttbetennelse og andre sykdommer som kan forårsake denne oppførselen. Jeg fikk nettopp i han litt vann, men mat vil han ikke ha. 

Huff, var en katt som døde av rottegift for et par år siden i nærheten her. Men katten min har ikke fanget noe mus i det siste, kun én fugl på 3-4 mnd. Kan han i så fall ha fått i seg rottegift på en annen måte?

TS

Skrevet

Han har heller ikke kastet opp.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...