AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 Hei. Jeg har blitt alene i en liten leilighet og vil da skaffe meg en gnager, som kan holde meg med litt selskap. Det er ikke lov til å ha større dyr... Men jeg lurer på hva folk synes er best å ha. Siden jeg da går skole på dagtid. Men vil ha noen å kose med, eller bare dulle med om kveldene. Hamsteren er avhenhig av søvn midt på dagen og er ikke like mye "menneskesøkende" som marsvin, kan jeg tenke meg? Marsvin er mye mer nysgjærrige å gir mer av seg, enn hamster. Men jeg leste at de MÅ være minst to. Så da må jeg ha to marsvin. Er dette mye styr når jeg bor i en liten sokkelleilighet eller går dette bra? Er utgiftene store? Noen som har erfafing med dette, og kan gi meg noen kloke ord, før jeg bestemmer meg? Anonymkode: 8bf28...c58
Million Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 (endret) Åh, jeg ville valgt marsvin fremfor hamstere, hver gang! De er utrolig søte og enkle å ha med og gjøre. Ikke nattaktive og bråkete som hamstere er i løpehjulet sitt. Jeg har hatt marsvin både som barn og i voksen alder. De er sjarmerende småtroll, og bunnløse sluk når det kommer til grønnsaker Om sommeren kan du klippe gress og løvetann til dem daglig, det er gratis, og de elsker det. Gumler det i seg i rekordfart. Marsvin er sosiale dyr, ja, og trenger selskap av et annet marsvin for å ikke bli ensom og ulykkelig. Men jeg synes ikke marsvin er dyrt å ha, nei. Etter de første engangs-utgiftene til bur, matskål, vannflaske og kanskje en høykurv (til å henge på veggen i buret og stappe høyet i, så de ikke bare tråkker på det), så går det i løpende utgifter som spon og høy og fôr. Jeg anbefaler deg varmt å kjøpe kvalitetsfôr til dem og det beste du får er fra et merke som heter Oxbow. Du får kjøpt det hos mange veterinærklinikker, eller på nett. I tillegg trenger marsvin c-vitaminer, og dette får de i alle grønnsakene de spiser. Det er viktig å gi dem rikelig med ferske grønnsaker, så de får i seg nok vitaminer, og for å gi dem et variert kosthold. Prøv deg frem hva dine to liker best av grønnsaker. Rød paprika (spekket med vitaminer) elsket mine, og fikk mest av det av grønnsaker. Vi prøvde alt mulig rart, fra brokkoli til druer, men frukt var de ikke glad i, så det droppet vi etterhvert og holdt oss til grønnsaker. Er du på utkikk etter rimelig inngangsport til marsvinholdet, finnes det drøssevis av pent brukte marsvinbur og utstyr som matskåler og drikkeflasker på Finn.no. Ta en kikk der og se om du finner noe i ditt nærområde, det skulle ikke forundre meg. Der får du utstyret du trenger til halv pris eller billigere. Det var forøvrig på Finn.no at jeg kjøpte de to marsvin-brødrene jeg hadde sist, fra en privat oppdretter. De var bare babyer da, og såååå utrolig søte! :- ) Ingen grunn til å betale mer enn du må til en zoobutikk, når du får dem for en hundrelapp på Finn! Men helt ærlig, før du går til innkjøp av de faktiske dyrene eller noe annet, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å lese deg opp på marsvin. Kan anbefale boken Mitt Marsvin, som er skrevet av en ekspert og skikkelig marsvin-entusiast. Kjøp boken, les den og bla litt rundt i den og bli kjent med hva det vil si å ha marsvin, hva de trenger og hva som kreves. Det er det lureste du kan gjøre, sånn at du er best mulig rustet til å ta hånd om dine nye kjæledyr! :- ) I nevnte bok står det forresten også en liste over villplanter (som løvetann f.eks.) som kan sankes gratis ute og som er spiselige for marsvin. Du kan fôre dem nesten gratis hele sommeren om du bor sånn til at du kan sanke gress og planter. Løvetannen bør ikke sankes fra grøftekanter langs trafikkerte veier pga eksosen, men den vokser jo overalt ellers også. Det eneste som er synd med marsvin, er at de som mange andre gnagere ikke lever så fryktelig lenge. Marsvin har en levealder på 5 - 8 år. De fleste lever nok ikke så lenge som 8, men det er altså mulig. Det sier seg selv at du bør satse på å anskaffe to marsvin av samme kjønn, så det ikke blir uønskede unger. Marsvin blir fort gravide, føder etter kort tid, og ungene er lynraskt kjønnsmodne. Om jeg ikke husker feil,var de bare noen få uker (4) gamle før ungene ble kjønnsmodne selv. Det er derfor risikabelt å ha unger av begge kjønn fra samme kull i samme bur særlig lenge. Unngå ungefabrikken, og kjøp to av samme kjønn. De må ikke være søsken, men det er en fordel at begge er små unger når du kjøper de, sånn at de vokser opp sammen. Å sette to voksne fremmede sammen kan medføre krangling og slåsskamp, særlig blant hanner. Våre to brødre levde i fred og fordragelighet sammen da de vokste opp sammen. Jeg håper du velger marsvin. Du vil ikke angre på det, de er kjempekoselige å ha. Mine to lærte seg lyden av ordet "gress", hehe. Jeg sa det hver gang jeg hadde vært ute og klippet gressbunter til dem, og snart begynte de å løpe elleville rundt i buret hver gang de hørte ordet gress. Bare spør hvis du lurer på noe. Endret 11. januar 2016 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #3 Skrevet 11. januar 2016 Teddy marsvin! Kjøp fra oppdretter istedenfor dyrebutikk:) om du skriver hvor du bor kan jeg hjelpe med å finne oppdretter. Anonymkode: b254d...6fd
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #5 Skrevet 11. januar 2016 40 minutter siden, Million skrev: Åh, jeg ville valgt marsvin fremfor hamstere, hver gang! De er utrolig søte og enkle å ha med og gjøre. Ikke nattaktive og bråkete som hamstere er i løpehjulet sitt. Jeg har hatt marsvin både som barn og i voksen alder. De er sjarmerende småtroll, og bunnløse sluk når det kommer til grønnsaker Om sommeren kan du klippe gress og løvetann til dem daglig, det er gratis, og de elsker det. Gumler det i seg i rekordfart. Marsvin er sosiale dyr, ja, og trenger selskap av et annet marsvin for å ikke bli ensom og ulykkelig. Men jeg synes ikke marsvin er dyrt å ha, nei. Etter de første engangs-utgiftene til bur, matskål, vannflaske og kanskje en høykurv (til å henge på veggen i buret og stappe høyet i, så de ikke bare tråkker på det), så går det i løpende utgifter som spon og høy og fôr. Jeg anbefaler deg varmt å kjøpe kvalitetsfôr til dem og det beste du får er fra et merke som heter Oxbow. Du får kjøpt det hos mange veterinærklinikker, eller på nett. I tillegg trenger marsvin c-vitaminer, og dette får de i alle grønnsakene de spiser. Det er viktig å gi dem rikelig med ferske grønnsaker, så de får i seg nok vitaminer, og for å gi dem et variert kosthold. Prøv deg frem hva dine to liker best av grønnsaker. Rød paprika (spekket med vitaminer) elsket mine, og fikk mest av det av grønnsaker. Vi prøvde alt mulig rart, fra brokkoli til druer, men frukt var de ikke glad i, så det droppet vi etterhvert og holdt oss til grønnsaker. Er du på utkikk etter rimelig inngangsport til marsvinholdet, finnes det drøssevis av pent brukte marsvinbur og utstyr som matskåler og drikkeflasker på Finn.no. Ta en kikk der og se om du finner noe i ditt nærområde, det skulle ikke forundre meg. Der får du utstyret du trenger til halv pris eller billigere. Det var forøvrig på Finn.no at jeg kjøpte de to marsvin-brødrene jeg hadde sist, fra en privat oppdretter. De var bare babyer da, og såååå utrolig søte! :- ) Ingen grunn til å betale mer enn du må til en zoobutikk, når du får dem for en hundrelapp på Finn! Men helt ærlig, før du går til innkjøp av de faktiske dyrene eller noe annet, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å lese deg opp på marsvin. Kan anbefale boken Mitt Marsvin, som er skrevet av en ekspert og skikkelig marsvin-entusiast. Kjøp boken, les den og bla litt rundt i den og bli kjent med hva det vil si å ha marsvin, hva de trenger og hva som kreves. Det er det lureste du kan gjøre, sånn at du er best mulig rustet til å ta hånd om dine nye kjæledyr! :- ) I nevnte bok står det forresten også en liste over villplanter (som løvetann f.eks.) som kan sankes gratis ute og som er spiselige for marsvin. Du kan fôre dem nesten gratis hele sommeren om du bor sånn til at du kan sanke gress og planter. Løvetannen bør ikke sankes fra grøftekanter langs trafikkerte veier pga eksosen, men den vokser jo overalt ellers også. Det eneste som er synd med marsvin, er at de som mange andre gnagere ikke lever så fryktelig lenge. Marsvin har en levealder på 5 - 8 år. De fleste lever nok ikke så lenge som 8, men det er altså mulig. Det sier seg selv at du bør satse på å anskaffe to marsvin av samme kjønn, så det ikke blir uønskede unger. Marsvin blir fort gravide, føder etter kort tid, og ungene er lynraskt kjønnsmodne. Om jeg ikke husker feil,var de bare noen få uker (4) gamle før ungene ble kjønnsmodne selv. Det er derfor risikabelt å ha unger av begge kjønn fra samme kull i samme bur særlig lenge. Unngå ungefabrikken, og kjøp to av samme kjønn. De må ikke være søsken, men det er en fordel at begge er små unger når du kjøper de, sånn at de vokser opp sammen. Å sette to voksne fremmede sammen kan medføre krangling og slåsskamp, særlig blant hanner. Våre to brødre levde i fred og fordragelighet sammen da de vokste opp sammen. Jeg håper du velger marsvin. Du vil ikke angre på det, de er kjempekoselige å ha. Mine to lærte seg lyden av ordet "gress", hehe. Jeg sa det hver gang jeg hadde vært ute og klippet gressbunter til dem, og snart begynte de å løpe elleville rundt i buret hver gang de hørte ordet gress. Bare spør hvis du lurer på noe. Takk for utfyllende og klokt svar :D Jeg får bare mer og mer lyst på marsvin nå Fint at du nevnte det med å finne ting på finn.no istedet. tenkte ikke på det jeg xD Anonymkode: 8bf28...c58
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #6 Skrevet 11. januar 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Teddy marsvin! Kjøp fra oppdretter istedenfor dyrebutikk:) om du skriver hvor du bor kan jeg hjelpe med å finne oppdretter. Anonymkode: b254d...6fd Jeg bor på Røros, to timer unna Trondheim Anonymkode: 8bf28...c58
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #7 Skrevet 16. januar 2016 Jeg er veldig glad i både hamster og marsvin og har hatt begge. Marsvin er herlige når de er utadvendte, men noen blir fort ganske redde. Vi overtok et marsvin i fjor, og den var, og er fremdeles, kjemperedd. Og spoler rundt i buret bare vi går forbi. Vi har prøvd å gjøre den mer komfortabel med mennesker, og begynner å lure på hva den har opplevd fra de som eide den først.... Marsvin er kosete og lettere å dulle med. De er våken på dagtid, sovner i fanget ditt osv. Likevel tror jeg kanskje jeg er mer glad i hamster hvis du temmer den riktig helt i begynnelsen. De klatrer og vil utforske og ikke alle vil like å ligge rolig i fanget ditt. Men jeg synes at hamstere har så mye personlighet når de er våkne, iallefall den jeg har. Nå er den blitt et år gammel, litt roligere og er endelig villig til å slappe av litt i armen min hvis jeg legger håret mitt litt over. Det er også mye mer leker man kan kjøpe til de. Hvis du har en liten leilighet(typ ettroms) vil du kanskje kunne bli gal av hjulet når du skal sove, haha! Anonymkode: 999da...cf7 1
Blod Skrevet 19. januar 2016 #8 Skrevet 19. januar 2016 Marsvin er krevende. Ja, du må ha to, og da er det to dyr som krever kos og kjærlighet. Hvis du kun har tid om kveldene, synes jeg du burde tenke deg godt om. Dette er opprinnelig dyr som vandrer flere kilometer i det fri, så å stå i buret hele dagen er ikke ideelt. De burde få mulighet til å gå fritt også 😊 Det er en del utgifter. Også skal de helst ha ferske grønnsaker hver dag. Også blir det kjempebøssete med all sagflisen og høyet. Og jeg anbefaler deg å aldri kjøpe dyr fra dyrebutikk. Få heller fra Finn, som noen over her har sagt 😊 Om ikke burde du kjøpe fra privatoppdretter framfor dyrebutikk
Okapi Skrevet 19. januar 2016 #9 Skrevet 19. januar 2016 Husk at du aldri kan vite hva slags personlighet dyret vil ha. Mange marsvin er ekstremt sky og absolutt ikke kosete, og fyker inn i huset sitt bare du går forbi. Andre er mer villige til å sitte på fanget. Hamstere er stort sett helt fryktløse, men på den annen side ikke spesielt interessert i å sitte stille med mindre de spiser eller sover.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #10 Skrevet 19. januar 2016 Jeg har hatt marsvin, mor og datter sammen. Moren var sky, men med godbiter og rolig tilnærming ble hun glad i kos til slutt. Datteren var mer aktiv, men lot seg også overtale til å sitte på fanget og kose ved hjelp av agurkbiter😊 Det tok litt tid å temme dem, men det var verdt arbeidet. De er morsomme dyr som sover om natta, så sånn sett er de nok bedre enn nattaktive hamstere i en liten leilighet😊 Anonymkode: 64d40...52e
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #11 Skrevet 19. januar 2016 5 timer siden, Blod skrev: Marsvin er krevende. Ja, du må ha to, og da er det to dyr som krever kos og kjærlighet. Hvis du kun har tid om kveldene, synes jeg du burde tenke deg godt om. Dette er opprinnelig dyr som vandrer flere kilometer i det fri, så å stå i buret hele dagen er ikke ideelt. De burde få mulighet til å gå fritt også 😊 Det er en del utgifter. Også skal de helst ha ferske grønnsaker hver dag. Også blir det kjempebøssete med all sagflisen og høyet. Og jeg anbefaler deg å aldri kjøpe dyr fra dyrebutikk. Få heller fra Finn, som noen over her har sagt 😊 Om ikke burde du kjøpe fra privatoppdretter framfor dyrebutikk takk for fint tips men hvorfor aldri dyrebutikk? Jeg skal ikke det uansett, siden folk har sakt at jeg ikke burde Anonymkode: 8bf28...c58
Blod Skrevet 19. januar 2016 #12 Skrevet 19. januar 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: takk for fint tips men hvorfor aldri dyrebutikk? Jeg skal ikke det uansett, siden folk har sakt at jeg ikke burde Anonymkode: 8bf28...c58 I dyrebutikker kan de ikke garantere for noe. De avler med dyr som har sykdom i slekta, innavl kan forekomme, og div ting som er negativt for dyrenes helse. Dessuten vet man ikke hvor lenge et dyr har stått i dyrebutikken. De har for liten plass, og får som regel ingen eller for lite oppmerksomhet. Så du kan ende opp med et aggressivt, redd og/eller stresset dyr. Noen får feil kjønn.. I tillegg til at de ansatte altfor ofte ikke har nok kunnskap om dyrene. Dette burde ikke støttes. Om man ikke ønsker å hjelpe omplasseringsdyr, er det bedre å kjøpe av en seriøs oppdretter. En seriøs oppdretter skal fremme arten til arten sin fordel, og avler aldri på syke dyr. Ofte er du som kunde pliktig i å si ifra om dyret skulle få sykdom. Sånne ting som det 😊 Er mye mer jeg kunne sagt, men du skjønner sikkert tegninga Endret 19. januar 2016 av Blod
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #13 Skrevet 19. januar 2016 uff hørtes ikke bra ut skal aldri gjøre det i vaffal høre jeg Anonymkode: 8bf28...c58
wintergirl Skrevet 19. januar 2016 #14 Skrevet 19. januar 2016 Har hamster som jeg har det utrolig gøy med, en nydelig lita og glad jente. Hun sitter riktig nok aldri rolig på fanget mitt, men har en sååååååååå nusselig personlighet. Kommer ut av "hula" si mens hun strekker litt på seg og gjesper mens hun titter opp på meg Så glad i den lille søte. Hun er et år nå. Du får finne ut av hva du foretrekker, ts Nydelige dyr begge to
ohdeergod Skrevet 20. januar 2016 #15 Skrevet 20. januar 2016 Marsvin! Jeg kjøpte mitt på finn.no for noen dager siden. Marsvin med bur og utstyr til kun 350 kr!! Var utrolig glad for at jeg fant den annonsen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå