Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har møtt en fyr, gjennom jobben, og vi har vært endel sammen den siste tiden. Han er fra Somalia, og vanligvis hadde ikke det brydd meg så mye, men jeg har hørt endel ting om folk fra Somalia, særlig den siste tiden. Vet man ikke skal skjære alle over en kam, osv... men, tenker likevel litt på det.

Han viser allerede at han er veldig kontrollerende, og at liksom skal "være over meg" på en måte. Han har et veldig temperament, selv om han ikke viser det helt for meg, så ser jeg tendensene.

Til nå, har vi hatt et mer seksuelt forhold, men, vi har begge følelser for hverandre, så det utvikler seg stadig noe mer mellom oss. Jeg er litt tilbakeholden, jeg er nok litt "redd" for å involvere meg enda mer med han, pga hans måte å være på. Om han er sånn allerede nå, hva når vi blir sammen på ordentlig?! Han har vært utrolig pågående overfor meg, og tar ikke alltid et nei for et nei. Har sagt ifra om det, men, ikke så lett.

Noen som har erfaringer å dele med meg? Noen som har hatt kjæreste fra samme sted. Han er jo vant med en helt annen kultur, men han sier at når han er her, så gjelder vår kultur. Han innretter seg etter den. Men, jeg veit da søren jeg!

Jeg liker han utrolig godt, han er en skikkelig god gutt, flott å se på, og med skikkelig glimt i øyet. Vi ler alltid masse sammen. Men, likevel, det er noe som ligger der i bakgrunnen å skurrer litt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Han viser allerede at han er veldig kontrollerende, og at liksom skal "være over meg" på en måte. Han har et veldig temperament, selv om han ikke viser det helt for meg, så ser jeg tendensene.

Men, likevel, det er noe som ligger der i bakgrunnen å skurrer litt...

For meg ville de tingene du sier der være nok til å ikke inngå et forhold til den mannen, uansett nasjonalitet! :wink:

Skrevet

For meg ville de tingene du sier der være nok til å ikke inngå et forhold til den mannen, uansett nasjonalitet! :wink:

Joa, men så liker jeg han godt også. Det skal visst ikke være så lett. :/

Jeg pleier egentlig aldri å skille noe spesielt mellom nasjonaliteter, men jeg vet av erfaring at gutter fra disse landene, kan være litt mer intense enn norske gutter flest, for å si det sånn.

Men, men...

Gjest Genevieve
Skrevet

Hvis du ikke tar signalene han allerede viser så er jeg redd det ikke finnes håp for deg. Det hjelper ikke hva vi (på KG) sier for hvis vi sier hva vi mener går du i automatisk forsvarsposisjon og med ett glemmer du alt som er galt med han og vips er han verdens kjekkeste og snilleste og vi er bare misunnelige som sitter der med "våre kjedelige norske menn".

At kvinner aldri lærer :roll:

Og for Guds skyld få deg HIV testet.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Lurer egentlig på om du ikke leter etter sånne ting hos han, siden du liksom har hørt så mye om "de".

Skrevet
Hvis du ikke tar signalene han allerede viser så er jeg redd det ikke finnes håp for deg. Det hjelper ikke hva vi (på KG) sier for hvis vi sier hva vi mener går du i automatisk forsvarsposisjon og med ett glemmer du alt som er galt med han og vips er han verdens kjekkeste og snilleste og vi er bare misunnelige som sitter der med "våre kjedelige norske menn".

At kvinner aldri lærer :roll:

Og for Guds skyld få deg HIV testet.

Jeg hadde håpet det var noen her inne, som kanskje hadde noen erfaringer å dele med meg, eller noen råd/tips, fra noen som hadde vært i "samme båt".

Men, hvor i huleste har du fått det til at dere liksom skal være misunnelige, fordi dere sitter der med deres kjedelige, norske menn (dine ord)??? Jøss. Er norske menn blitt kjedelige og nå da? Jaja, folk må liksom tolke ting i verste mening.

Har foressten safe sex. Men, ellers takk. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Lurer egentlig på om du ikke leter etter sånne ting hos han' date=' siden du liksom har hørt så mye om "de".[/quote']

Hva mener du?

Gjest happyending
Skrevet

Kommer litt an på hvilken kultur han er vokst opp med, men folk med somalisk kultur bruker å være veldig hyggelige, sjarmerende osv helt til de på en måte "eier" deg, til dere er blitt samboere eller gift.. da ser de det på sin jobb å være husets herre og at det er de som skal bestemme... hvis han allerede viser tegn på temperament og dominanse, så hadde jeg ALDRI involvert meg med han... Men det er gjerne lettere sagt enn gjort.. Bare prøv å være realistisk, ikke forsvar tingene han gjør feil.. Og se om du er villig til å ta sjansen på han.. Bare husk at jo mer involvert dere blir jo vanskeligere blir det å gå fra han hvis han forandrer seg..

Gjest Madam Felle
Skrevet

Du nevner sinnet hans, vel det finnes mange mennesker som har temperament, men det er jo ikke dermed sagt det er noe gale i det. Derfor lurte jeg på om du letet etter slike ting.

Når man leter etter ting, så ser man kanskje ting man ellers ikke ville sett. Noe som både kan være positivt og negativt. Du er våken for hva som kan komme, og det er sundt, men på den andre siden, så gir du ikke han samme muligheten som en norsk.

En norsk en hadde du kanskje ikke vært så skeptisk til, og derfor lurer jeg på om du leter litt for mye etter ting og tang.

Gjest Anonymous
Skrevet
Kommer litt an på hvilken kultur han er vokst opp med, men folk med somalisk kultur bruker å være veldig hyggelige, sjarmerende osv helt til de på en måte "eier" deg, til dere er blitt samboere eller gift.. da ser de det på sin jobb å være husets herre og at det er de som skal bestemme... hvis han allerede viser tegn på temperament og dominanse, så hadde jeg ALDRI involvert meg med han... Men det er gjerne lettere sagt enn gjort.. Bare prøv å være realistisk, ikke forsvar tingene han gjør feil.. Og se om du er villig til å ta sjansen på han.. Bare husk at jo mer involvert dere blir jo vanskeligere blir det å gå fra han hvis han forandrer seg..

Ja, det er nettopp det, han er så utrolig sjarmerende, og hyggelig. Er vel derfor jeg forsvarer det hele litt og, selv om fornuften sier meg at jeg helst bør holde meg unna, så er det ikke så lett. Men, selvfølgelig, verre blir det jo lenger det går. Får se det ann, tenke meg godt om.

Skrevet
Du nevner sinnet hans, vel det finnes mange mennesker som har temperament, men det er jo ikke dermed sagt det er noe gale i det. Derfor lurte jeg på om du letet etter slike ting.  

Når man leter etter ting, så ser man kanskje ting man ellers ikke ville sett. Noe som både kan være positivt og negativt. Du er våken for hva som kan komme, og det er sundt, men på den andre siden, så gir du ikke han samme muligheten som en norsk.  

En norsk en hadde du kanskje ikke vært så skeptisk til, og derfor lurer jeg på om du leter litt for mye etter ting og tang.

Vel, grunnen til at jeg er litt mer på vakt, er nok pga en kjæreste jeg hadde tidligere, som var pakistansk. Og det var et veldig vanskelig forhold på slutten, så jeg er litt redd for å havne oppi noe lignende igjen. (Har hatt norsk kjæreste mellom der altså ;) ) Har litt piggene ute, men, så liker jeg han selvfølgelig veldig godt. Og håper vel i mitt lille naive hode, at han er en fullt ut snill, og herlig gutt. :) Neida, bare tuller, han er det, er bare jeg som er litt rar tror jeg.

Skrevet
Neida, bare tuller, han er det, er bare jeg som er litt rar tror jeg.

Hvorfor sier du det nå da? Du har jo nettopp beskrevet en person/ett forhold for oss, og når du får svar du ikke liker (???), er det plutselig du som er rar? Tenk deg godt om nå før du involverer deg mer! :roll:

Gjest Marit på søndag
Skrevet

Jeg er på ingen måte objektiv, men etter hva jeg har opplevd selv, hørt fra andre og lest - tror jeg at jeg hadde skygget banen nokså kvikt. Det så mange skriver om tidligere i tråden om kontroll, "eietanker" osv samt hvordan deres kultur sier at kvinner skal/har blitt behandlet tilsier at jeg hadde vært ute av hans favntak fortere enn svint. Det hjelper ikke at han er kjekk og snill, når all min erfaring tilsier at det snur seg fortere enn noe når man blir bundet i ekteskap/samboerskap.

Men tenk over hva du vil med livet ditt, hvordan du ønsker å leve, hva dere har felles og hva dere ikke deler av tanker og oppfatninger - tror du(innerst inne- vær ærlig overfor deg selv) at dette kan gå bra? Slik jeg leser dine linjer synes jeg ikke det tyder på det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hva slags religion har han?

Han er kristen. (det er noe av det første jeg ville fiske ut av han) Religionen er veldig sterk for han, noe den ikke er for meg. Men, det får en vel bare ta etterhvert, og prøve å gjøre det beste ut av det.

Skrevet
Jeg er på ingen måte objektiv, men etter hva jeg har opplevd selv, hørt fra andre og lest - tror jeg at jeg hadde skygget banen nokså kvikt. Det så mange skriver om tidligere i tråden om kontroll, "eietanker" osv samt hvordan deres kultur sier at kvinner skal/har blitt behandlet tilsier at jeg hadde vært ute av hans favntak fortere enn svint. Det hjelper ikke at han er kjekk og snill, når all min erfaring tilsier at det snur seg fortere enn noe når man blir bundet i ekteskap/samboerskap.

Men tenk over hva du vil med livet ditt, hvordan du ønsker å leve, hva dere har felles og hva dere ikke deler av tanker og oppfatninger - tror du(innerst inne- vær ærlig overfor deg selv) at dette kan gå bra? Slik jeg leser dine linjer synes jeg ikke det tyder på det.

Tusen takk for svaret ditt! Må nok kjenne ordentlig på magefølelsen min, og se hva som skjer. Var litt småforvirra igår, mange tanker oppi hodet mitt. Men, veldig godt å få andres synspunkter, og tanker på dette, så takk for svar. Setter veldig pris på det.

Gjest lilletroll
Skrevet
Pinki skrev:

Men, likevel, det er noe som ligger der i bakgrunnen å skurrer litt...

For meg ville de tingene du sier der være nok til å ikke inngå et forhold til den mannen, uansett nasjonalitet!

:Nikke: Enig med deg Dina

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er gift med en mann fra et annet afrikansk land. Gjennom ham vet jeg en del om Somalia idet han kjenner en del fra det landet. Og min mann sier at når det gjelder Somaliere, så er det ikke til å komme fra at det er mye problemer med dem. Man skal selvfølgelig ikke gre alle under en kam, men..

De fleste fra Somalia er muslimer. Og religionen er viktig for dem. De følger islam og dersom du ønsker å være med denne mannen, bør du sette deg inn i hva islam går ut på.

Somaliske menn mener at de er overhodet i familien. Og du må finne ut om du kan leve med dette. For når de er overhodet, betyr det at de bestemmer så og si alt. Dersom dere er uenig, må du bøye deg for hans synspunkt.

En annen ting, og det gjelder de fleste kulturer i Afrika, er at mennene liker å tilbringe mye tid sammen med sine venner. Mange av dem går ut hver dag etter jobb og også helger både fredag, lørdag og søndag. Spesielt dersom han er muslim og vil følge alle bønnetidene. Da møtes de ofte både til bønn og de tilbringer gjerne tid sammen etterpå også. Så regn med mye tid alene. Og ikke regn med spesielt med hjelp i huset.

Dersom en mann først er slik, så kan du glemme å få ham til å forandre dette. Jeg vet mange som har prøvd og det er håpløst.

Jeg vet med meg selv at jeg kunne aldri levd med disse tingene og jeg er heldig som har møtt en afrikansk mann som ikke er slik. De er i fåtall!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes du skal bli bedre kjent med denne gutten/mannen, jeg. Også synes jeg du samtidig skal forteller en eller to nære venner (som ikke har fordommer) om tvilene dine. Om noen dager/uker (kommer ann på hvor intenst forholdet er) vet du nok mer om hvordan han er. Og hvis du kan snakke åpent med vennene dine uten å gå i forsvarsposisjon kan de hjelpe deg masse.

Til deg som skrev om den afrikanske mannen din:hun har jo allerede skrevet at han er kristen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har snakket litt om dette med kultur, og hvordan vi ser på ting. Han har fortalt at i Somalia er det som oftest slik at kvinnen gjør husarbeidet, og mannen er ute å jobber. Og ikke sånn som her, at også mannen vasker. :roll: Jeg har sagt hva jeg mener om det, at det er litt gammeldags, og han er i grunn enig med meg. Det beste er selvfølgelig å samarbeide, fordele oppgavene. Om han sier det bare for å si det, er godt mulig, men han virker veldig åpen, og oppegående, for å si det sånn.

Han er som sagt kristen, og religionen betyr veldig mye for han. Han går regelmessig i kirken, og slike ting. Jeg er ikke kristen, noe han selvfølgelig reagerte litt på, men, men.

Jeg blir jo litt usikker og. Er litt redd for å bli brukt, på en måte. At han innerst inne ønsker å ende opp med en kristen, og tradisjonell afrikansk kvinne. Jeg vet ikke hvordan afrikanske menn ser på å innlede forhold til kvinner som ikke er afrikanske. Er det vanlig at det skjer, eller ender de som oftest opp med en kvinne fra deres egen kultur???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...