Gjest snoopy_93 Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 Hei! Flytt gjerne innlegget dersom det ikke passer inn her. Når noen dør, la oss si min mor dør.. Hva er det første man gjør da? Altså rent bortsett fra hlr og andre livreddende tiltak. Hvordan ordner man alt? Regner med at staten må få vite det på en eller annen måte, men hvordan gjør man det? Hvilke papirer må man fylle ut i etterkant? Med tanke på arv osv osv? Jeg har aldri vært i den situasjonen hvor jeg er en av de "ansvarlige" for å følge saken videre, jeg har bare sett på fra avstand, vært på syning av den døde, begravelsen og sammenkomst etter begravelsen. Det er egentlig ingen grunn til at jeg spør, men jeg har bare lurt på dette lenge.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 https://www.politi.no/tjenester/ovrige_sivile_gjoremal/dodsfall/ http://www.signform.no/dss/statlige-blanketter?view=form&id=286 http://www.domstol.no/no/Arend-i-domstolene/Dodsfall-og-arv/ I tillegg til dette hender det at man mottar penger fra forsikringer vedkommende hadde, da skriver man gjerne under på noen papirer i den forbindelse etter at forsikringsselskapet har fått medling om dødsfallet. Anonymkode: 255d0...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #3 Skrevet 11. januar 2016 Ja, det er en god del å fylle ut. Men alt dette er det begravelsesbyrået som passer på at blir gjort, slik at ingen trenger å gå rundt å være redd for å glemme noe. Jeg var overrasket over hvor mye papirer han fra begravelsesbyrået hadde med seg. Heldigvis at det finnes de som kan passe på alt det praktiske i en slik situasjon Anonymkode: d0188...e69 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 11. januar 2016 #4 Skrevet 11. januar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er en god del å fylle ut. Men alt dette er det begravelsesbyrået som passer på at blir gjort, slik at ingen trenger å gå rundt å være redd for å glemme noe. Jeg var overrasket over hvor mye papirer han fra begravelsesbyrået hadde med seg. Heldigvis at det finnes de som kan passe på alt det praktiske i en slik situasjon Anonymkode: d0188...e69 Ja! De er jo helt fantastiske i en slik situasjon. Når du først sitter der med sorgen, så er det noen som hjelper deg igjennom det både med papirer og all planlegging.
Testosteron Skrevet 11. januar 2016 #5 Skrevet 11. januar 2016 (endret) 2 timer siden, snoopy_93 skrev: Regner med at staten må få vite det på en eller annen måte, men hvordan gjør man det? Hvilke papirer må man fylle ut i etterkant? Med tanke på arv osv osv? Når noen dør, så tilkalles en lege, som konstaterer dødsfallet og skriver en erklæring om dødsfallet, som han sender til politiet, og så melder politiet videre til folkeregisteret og andre offentlige instanser. Hvis den døde var gift, så må enka bestemme seg for om hun vil dele arven med de andre arvingene eller om hun vil overta hele formuen og gjelden til avdøde selv (såkalt uskiftet bo). Det fins to skjemaer for dette formålet, som ligger ute på nettet, eller man kan kontakte nærmeste tingrett og få skjemaene tilsendt. Det ene skjemaet sender enken tilbake til tingretten, og så får hun et dokument i retur derfra, som viser at hun nå disponerer verdiene til avdøde. Dette papiret viser hun fram når hun går i banken for å gjenåpne kontoene til avdøde. Hun legger det fram for forsikringsselskapene, biltilsynet (hvis avdøde eide en bil), Statens kartverk (hvis avdøde eide fast eiendom) og andre utenforstående som trenger dokumentasjon på dødsfallet og at hun er ny eier. Endret 11. januar 2016 av Testosteron
Gjest snoopy_93 Skrevet 11. januar 2016 #6 Skrevet 11. januar 2016 36 minutter siden, Testosteron skrev: Når noen dør, så tilkalles en lege, som konstaterer dødsfallet og skriver en erklæring om dødsfallet, som han sender til politiet, og så melder politiet videre til folkeregisteret og andre offentlige instanser. Hvis den døde var gift, så må enka bestemme seg for om hun vil dele arven med de andre arvingene eller om hun vil overta hele formuen og gjelden til avdøde selv (såkalt uskiftet bo). Det fins to skjemaer for dette formålet, som ligger ute på nettet, eller man kan kontakte nærmeste tingrett og få skjemaene tilsendt. Det ene skjemaet sender enken tilbake til tingretten, og så får hun et dokument i retur derfra, som viser at hun nå disponerer verdiene til avdøde. Dette papiret viser hun fram når hun går i banken for å gjenåpne kontoene til avdøde. Hun legger det fram for forsikringsselskapene, biltilsynet (hvis avdøde eide en bil), Statens kartverk (hvis avdøde eide fast eiendom) og andre utenforstående som trenger dokumentasjon på dødsfallet og at hun er ny eier. Takk for utfyllende svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå