Gå til innhold

Hvordan få til sovne uten vonde tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å få sovne om nettene. Kan ligge våken i flere timer å bare tenke på mørke og vonde tanker. Føles som om hodet skal sprenges av tanker og kaos. En natt la jeg meg kl 3 og sovnet ikke før 7 om morgenen. Våknet ca 12 om dagen. Hele natten lå jeg å tenkte og tankene forsvinner ikke. 

Noen av tankene som ødelegger: Hvordan blir fremtiden min? Den ser mørk ut og blir verre for hvert år. Jeg gruer meg. Jeg er redd for å ende opp ensom og må lide gjennom resten av livet. Tenk om jeg mister den personen jeg er mest glad i her livet og som jeg kan dele alt med (Bestevenn). Tenk om jeg aldri finner den rette dama og kan slå meg til ro med henne. Tenk om jeg eller noen jeg er glad i visner bort av en farlig sykdom. Hva er poenget med livet? Vi blir født, vokser opp, blir gammel og dør. Tiden går for fort og noen må lide gjennom hele livet. Er jeg en av de? Hva om... 

Jeg har mange flere tanker, men orker ikke skrive alt ned men her var noen eksempler. Det er så vondt å ligge sånn å tenke på alt vondt og negativt, hver eneste natt. Holder det ikke ut mer. Andre som sliter med det samme? Har dere noen råd til å få bort tankene? Hvordan klare å sovne fortere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo bruke et av to mentale triks en anbefaler i slike tilfeller:

1. Tenk på noe annet. Det må da være noe som er ufarlig, men samtidig engasjerende nok til at du klarer å konsentrere deg om det. Feks funker det for noen å dikte (eller gjenfortelle) en historie for seg selv. Å vippe tilbake til å tenke negativt er normalt, men da må du ta deg selv litt i nakken og si "nei, nå var jeg der i tankerekken - tilbake til saken"

2. Ikke tillat deg selv å tenke på noe som helst i sengen. Det innebærer at du må tømme hjernen tanke for tanke (det finnes både litteratur og proff hjelp på dette, så oppsøk den av dem du tenker passer deg best) og så stoppe tanker fra å returnere. Du må gjøre som en ville gjort når en oppdrar barn eller trener hunder - bare at du bearbeider underbevisstheten din. Si "fy" og tøm hjernen hver gang du tenker noe. Gi deg selv en mental blomsterkvast hver gang du ikke tenker på noe. 

Vi er alle redd noe. De fleste av oss har en håndfull ting vi er livredde for. Det er derfor ikke unormalt å ha dine plager - om en nå er redd for å være ensom, for at ens barn skader seg, ens foreldre dør av sykdom eller andre ting. Men det er viktig å forstå at det dårlige som skjer oss her i verden vil skje oss uavhengig av  om vi først kaster bort år på å frykte det. Og det gode som hender oss skjer uavhengig av om vi håper på at det skal skje. Så skyv redselen ut av hodet. Snakk med folk om frykten dersom det hjelper, men i bunn og grunn, ts, så hjelper det kanskje at jeg sier at absolutt alle voksne er redde for flere (reelle, sannsynlige) ting? Og at det ikke er noe en slutter med, men noe en lærer seg å leve med? Og skyve bort. 

Anonymkode: bcd98...2a1

Skrevet

gjør som meg, som nok er en stygg uvane.. ha pc-en på senga og sett på noe kjedelig å se på.. hjernern kobler ut og jeg sovner raskt :)

Gjest Blomsterert
Skrevet
2 timer siden, Aye skrev:

Jeg sliter med å få sovne om nettene. Kan ligge våken i flere timer å bare tenke på mørke og vonde tanker. Føles som om hodet skal sprenges av tanker og kaos. En natt la jeg meg kl 3 og sovnet ikke før 7 om morgenen. Våknet ca 12 om dagen. Hele natten lå jeg å tenkte og tankene forsvinner ikke. 

Noen av tankene som ødelegger: Hvordan blir fremtiden min? Den ser mørk ut og blir verre for hvert år. Jeg gruer meg. Jeg er redd for å ende opp ensom og må lide gjennom resten av livet. Tenk om jeg mister den personen jeg er mest glad i her livet og som jeg kan dele alt med (Bestevenn). Tenk om jeg aldri finner den rette dama og kan slå meg til ro med henne. Tenk om jeg eller noen jeg er glad i visner bort av en farlig sykdom. Hva er poenget med livet? Vi blir født, vokser opp, blir gammel og dør. Tiden går for fort og noen må lide gjennom hele livet. Er jeg en av de? Hva om... 

Jeg har mange flere tanker, men orker ikke skrive alt ned men her var noen eksempler. Det er så vondt å ligge sånn å tenke på alt vondt og negativt, hver eneste natt. Holder det ikke ut mer. Andre som sliter med det samme? Har dere noen råd til å få bort tankene? Hvordan klare å sovne fortere? 

Det virker som om du har tvangstanker.Kan du lese litt om det? Så ser du om du kjenner deg igjen,og hva slags hjelp du kan få.

Skrevet
2 timer siden, Aye skrev:

Lydbok

Anonymkode: 92987...244

Skrevet

Takk for svar :) Litt trøst er at jeg ikke er alene om det. Likevel er det tungt, så blir jeg trøtt om dagen. 

9 minutter siden, Blomsterert skrev:

Det virker som om du har tvangstanker.Kan du lese litt om det? Så ser du om du kjenner deg igjen,og hva slags hjelp du kan få.

Ja skal lese om det.

Skrevet

Jeg har hatt god nytte av kombinasjonen mindfulnessmeditasjon, trening og dagbok. Meditasjonen vil lære deg å tømme hodet og fokusere mer på her og nå enn en framtid du ikke kan kontrollere. Å ta seg ut fysisk bidrar til bedre søvn. I dagboken skriver jeg alt jeg tenker på, helt ukritisk, sånn at jeg får det ut et sted.

her er en lavterskel intro til mindfulnessmeditasjon: http://stopbreathethink.org/

Anonymkode: 0e3d2...3e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...