AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Del Skrevet 11. januar 2016 Hva mener du er grensen for å sende bekymringsmelding til barnevernet? Har gjort noen observasjoner om en mor som dasker til barnet i ansiktet og knipser munnen hvis de er tøtt, lei og sutrete. Jeg og en annen har diskutert at dette skulle blitt meldt i fra om, men det sitter litt langt inne da denne moren er en nær slektning av oss. Og, for min del, er jeg ikke hos dem så ofte at jeg har fått med meg noe annet enn knipsing og dasking. Men jeg har hørt "rykter" om at dette har skjedd flere ganger. (Selv om det ikke gir grunnlag for min eventuelle bekymring) Samtidig er foreldrene god foreldre, sett bort fra disse situasjonene. Så jeg er fryktelig i tvil, men jeg syns ikke det er greit å daske til eller knipse små barn på munnen. Har tenkt tanken på å snakke med moren om dette, men samtidig er jeg for feig til å blande meg inn. Anonymkode: 97cf7...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #2 Del Skrevet 11. januar 2016 Les loven og du finner svaret, både på hvor grensen går, og hva som er ditt ansvar for å melde fra om. Anonymkode: 97c52...28e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #3 Del Skrevet 11. januar 2016 "Du, det der er faktisk ikke lov!" kan du for eksempel si. Hvis vedkommende er fullt klar over det, men gjør det likevel, er jo en bekymringsmelding på sin plass. Det høres jo ikke ut som grov vold ut i fra det du beskriver, men at de trenger en korrigering som foreldre. Anonymkode: 2985d...c2d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #4 Del Skrevet 11. januar 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du er grensen for å sende bekymringsmelding til barnevernet? Har gjort noen observasjoner om en mor som dasker til barnet i ansiktet og knipser munnen hvis de er tøtt, lei og sutrete. Jeg og en annen har diskutert at dette skulle blitt meldt i fra om, men det sitter litt langt inne da denne moren er en nær slektning av oss. Og, for min del, er jeg ikke hos dem så ofte at jeg har fått med meg noe annet enn knipsing og dasking. Men jeg har hørt "rykter" om at dette har skjedd flere ganger. (Selv om det ikke gir grunnlag for min eventuelle bekymring) Samtidig er foreldrene god foreldre, sett bort fra disse situasjonene. Så jeg er fryktelig i tvil, men jeg syns ikke det er greit å daske til eller knipse små barn på munnen. Har tenkt tanken på å snakke med moren om dette, men samtidig er jeg for feig til å blande meg inn. Anonymkode: 97cf7...3d3 Du er "for feig" til å blande deg inn, men tøff nok til en anonym melding til barnevernet om din nære slektning? Huff..... Anonymkode: b99a5...184 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #5 Del Skrevet 11. januar 2016 Altså, slik "småklapsing" og knipsing var helt normalt, bare for få år siden, og da hadde barna respekt for foreldrene sine, og alle andre voksne. Så ble dette ulovlig, og bare se hvordan unger i dag oppfører seg. Hvordan de manipulerer foreldre og generelt har null respekt... Jeg gjør det ikke selv, fordi jeg vet det er ulovlig, men fy fader som jeg har lyst av og til!!! Så skjønner denne moren godt, og tipper hun vil få de mest velopdragne barna.... Så hvis du ikke har noe annet på dem, la det ligge. det er faktisk til barnas beste, selv om de fleste i dag ikke forstår det. Anonymkode: 43fb3...2a2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 11. januar 2016 #6 Del Skrevet 11. januar 2016 Det er din plikt å melde fra til barnevernet hvis du vet at et barn ikke har det bra. Jeg ville ikke sendt bekymringsmelding basert på rykter, men hvis du har sett dette selv, bør du absolutt melde fra. Ingen voksen ville funnet seg i å bli knipset på munnen eller dasket i ansiktet, og det skal heller ikke et barn måtte finne seg i. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #7 Del Skrevet 11. januar 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, slik "småklapsing" og knipsing var helt normalt, bare for få år siden, og da hadde barna respekt for foreldrene sine, og alle andre voksne. Anonymkode: 43fb3...2a2 Voksne kan være idioter, så hvorfor skal barn ha respekt for alle voksne? Og du mener respekten skal komme av at de er vant til å bli slått av voksne, og redde for å bli slått igjen? Det er bare ikke logisk i det hele tatt. Lurer på om du bare tuller. Anonymkode: ee753...71a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #8 Del Skrevet 11. januar 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, slik "småklapsing" og knipsing var helt normalt, bare for få år siden, og da hadde barna respekt for foreldrene sine, og alle andre voksne. Så ble dette ulovlig, og bare se hvordan unger i dag oppfører seg. Hvordan de manipulerer foreldre og generelt har null respekt... Jeg gjør det ikke selv, fordi jeg vet det er ulovlig, men fy fader som jeg har lyst av og til!!! Så skjønner denne moren godt, og tipper hun vil få de mest velopdragne barna.... Så hvis du ikke har noe annet på dem, la det ligge. det er faktisk til barnas beste, selv om de fleste i dag ikke forstår det. Anonymkode: 43fb3...2a2 Slik behandling av barn, har aldri vært lov, det er snakk om hvordan man tolker leven til egen fordel. Denne typen behandling av barn skaper ikke respekt men FRYKT for foreldrene, noe som er to ulike ting. Å la være å melde fra om foreldrene s manglende respekt for barnet og for loven i andres påsyn, gjør man bare ikke. Ingen vet hvilken mangel på respekt disse foreldrene viser overfor sine barn når foreldre og barn er alene. Før noen vet ordet av det, kan barnet være påført alvorlig skade og død. Skal dere da også diskutere om dere burde meldt fra, før, og forhindret at barnet døde? Enkelte svarer her inne, før de ser konsekvensene av sine egne ureflekterte og uernfarne svar. Anonymkode: 97c52...28e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 11. januar 2016 #9 Del Skrevet 11. januar 2016 Det er et vanskelig dilemma. Skal man blande seg inn eller la dem være i fred...? Det er jo deres barn osv. MEN, tenk på dette... hvis moren til barnet tillater seg å daske og knipse ungen på munnen i all offentlighet, hva gjør hun ikke da mot barnet når de er alene og ingen ser!? Slår hun hardere da, eller hva gjør hun? Bruker hun flathånda og gir alvorlige, harde slag på rumpa? Jeg har lest at de fleste som slår, lærer seg noen "triks" for å skjule det. Blant annet ikke slå i ansiktet der det kan gi merker og syns for alle. Kan jeg spørre hvor mange ganger totalt du har sett denne moren gjøre dette mot barnet sitt? Er det en gang, eller tre? Er det ti? Det har litt å si for hvorvidt du bør sende bekymringsmelding eller ei, kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #10 Del Skrevet 11. januar 2016 Syns du burde snakke med moren om dette først. Siden du sier at hun er en god forelder ellers så kan det hende at dette bare er glipp som hun fjerner hvis hun blir gjort oppmerksom på det. Ingen grunn til å blande inn barnevernet. Enkel regel: Hvis du er i tvil, la vær. Hvis du kommer opp i en situasjon som barnevernet faktisk burde se på så kommer du ikke til å være i tvil om å melde fra eller ikke. Anonymkode: adeb1...579 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #11 Del Skrevet 11. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er "for feig" til å blande deg inn, men tøff nok til en anonym melding til barnevernet om din nære slektning? Huff..... Anonymkode: b99a5...184 Nei, det er akkurat det jeg ikke er. Derfor ville jeg lufte det her for å få andre synspunkter. Det sitter langt inne og skulle melde i f Anonymkode: 97cf7...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #12 Del Skrevet 11. januar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er akkurat det jeg ikke er. Derfor ville jeg lufte det her for å få andre synspunkter. Det sitter langt inne og skulle melde i f Anonymkode: 97cf7...3d3 Meld fra til foreldrene først du, så går du i riktig ihvertfall. Anonymkode: b99a5...184 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaninen Skrevet 11. januar 2016 #13 Del Skrevet 11. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syns du burde snakke med moren om dette først. Siden du sier at hun er en god forelder ellers så kan det hende at dette bare er glipp som hun fjerner hvis hun blir gjort oppmerksom på det. Ingen grunn til å blande inn barnevernet. Enkel regel: Hvis du er i tvil, la vær. Hvis du kommer opp i en situasjon som barnevernet faktisk burde se på så kommer du ikke til å være i tvil om å melde fra eller ikke. Anonymkode: adeb1...579 Jeg vil heller si om du er i tvil; MELD FRA. Om det ikke er noe vil saken bli henlagt eller kanskje foreldrene får litt veiledning til hva som er greit og ikke. Jeg synes ikke dette høres bra ut, og at burde melde fra. Som noen over her sa, hvis hun gjør dette offentlig, hva gjør hun bak lukkede dører? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #14 Del Skrevet 11. januar 2016 Det er en enkel måte å finne ut av hva du skal gjøre. Er barna lykkelige? Hvis du ser at barna er lykkelige så har de det også bra. Om de får nattakos, om de kommer springende mot foreldrene etter barnehagen, om de blir skjemt bort i blandt. Noen foreldre gjør sånn og noen foreldre gjør sånn, ingen gjør likt da heller ingen barn er like. Alle skal behandles som individer. Men om barna er lykkelige har de det også bra. Selvfølgelig kunne de hatt det bedre, men alle barn kan faktisk ha det bedre om de foreldrene gjør de tingene annerledes og de andre foreldrene gjør sånn annerledes. Så lenge barna er lykkelige så er det vel samme hvordan foreldrene gjør det? Målet her i livet er jo å være lykkelig. Og ingen barn som blir utsatt for mishandling er lykkelige, altså om de er lykkelige er det ikke mishandling. Man trenger ikke bli merket for livet av et knips eller en ørefik, det kommer helt ann på hvordan barnet tar det. Om barnet er lykkelig på tross av en ørefik så ødelegger faktisk ikke den ørefiken lykken til barnet. Om barna er redd foreldrene sine gjør foreldrene noe feil, da kan du melde inn til barnevernet. Les en bok eller to om mennesker som ble mishandlet som barn, da vet du hva slags tegn du skal se etter. Ikke la barnevernet ødelegge en familie om barna er lykkelige hos familien sin. Anonymkode: 2611e...186 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #15 Del Skrevet 11. januar 2016 Voksne som tyr til vold for å korrigere barns oppførsel, er ikke gode foreldrene. Det høres ut som denne moren trenger å lære seg litt andre verktøy for å håndtere barnet. PMTO ville feks antagelig vært nyttig. Jeg tror jeg ville ha meldt ifra. Rett og slett fordi du ikke vet hva som foregår når ingen ser dem. Anonymkode: ba7f5...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #16 Del Skrevet 11. januar 2016 Er dere gått fra vettet?😳 Dere som mener det er greit å daske og knipse et lite barn, et barn som er sliten, trøtt og sutrete. Hva når barnet blir større og får mer utfordrende atferd, skal foreldrene daske enda hardere da eller? Hva når barnet kommer i trassalderen, skal barnet bli dasket og knupset fordi det utvilker seg og blir større?😳 Det er straffbart og daske og knipse barn - det er IKKE lov i Norge!! Meld i fra! Knipsing, dasking, klyping, lugging, nakkegrep osv skaper utrygge barn med lav selvfølelse. Anonymkode: 0edfa...ac4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 11. januar 2016 #17 Del Skrevet 11. januar 2016 Så må man jo huske alle de forskjellige tiltakene BVT kan bidra med. Kursing/opplæring av foreldre f.eks, som kanskje hadde vært på sin plass i et slikt tilfelle. Hvor grensa går for min del, det går på magefølelsen, så det er ganske vanskelig å si. Men jeg mener uansett at det er bedre å melde, og at de profesjonelle (altså bvt) finner ut at det ikke er noen sak, enn motsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #18 Del Skrevet 12. januar 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en enkel måte å finne ut av hva du skal gjøre. Er barna lykkelige? Hvis du ser at barna er lykkelige så har de det også bra. Om de får nattakos, om de kommer springende mot foreldrene etter barnehagen, om de blir skjemt bort i blandt. Noen foreldre gjør sånn og noen foreldre gjør sånn, ingen gjør likt da heller ingen barn er like. Alle skal behandles som individer. Men om barna er lykkelige har de det også bra. Selvfølgelig kunne de hatt det bedre, men alle barn kan faktisk ha det bedre om de foreldrene gjør de tingene annerledes og de andre foreldrene gjør sånn annerledes. Så lenge barna er lykkelige så er det vel samme hvordan foreldrene gjør det? Målet her i livet er jo å være lykkelig. Og ingen barn som blir utsatt for mishandling er lykkelige, altså om de er lykkelige er det ikke mishandling. Man trenger ikke bli merket for livet av et knips eller en ørefik, det kommer helt ann på hvordan barnet tar det. Om barnet er lykkelig på tross av en ørefik så ødelegger faktisk ikke den ørefiken lykken til barnet. Om barna er redd foreldrene sine gjør foreldrene noe feil, da kan du melde inn til barnevernet. Les en bok eller to om mennesker som ble mishandlet som barn, da vet du hva slags tegn du skal se etter. Ikke la barnevernet ødelegge en familie om barna er lykkelige hos familien sin. Anonymkode: 2611e...186 Takk for et meget godt svar Anonymkode: 97cf7...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #19 Del Skrevet 12. januar 2016 Den 11.01.2016 at 13.59, AnonymBruker skrev: Altså, slik "småklapsing" og knipsing var helt normalt, bare for få år siden, og da hadde barna respekt for foreldrene sine, og alle andre voksne. Så ble dette ulovlig, og bare se hvordan unger i dag oppfører seg. Hvordan de manipulerer foreldre og generelt har null respekt... Anonymkode: 43fb3...2a2 For noe tull! Mine barn er godt voksne nå og jeg har aldri fått intrykk av at dette var "helt normalt" i deres oppvekst heller. I min oppvekst derimot for nesten 50 år siden var det lov å klapse til ungene - og som en erfaring av å bli slått har jeg aldri slått egne barn. Anonymkode: e624e...e7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå