AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 (endret) Det banker på klasseromsdøren til klasse 9B. De er omtrent halvveis i en norsktime. Utenfor står klasseforstanderen. Når klassen ser ham, retter de seg i ryggen. Han har den effekten på dem, og de skjønner at det må være alvor når han oppsøker dem midt i timen til en annen lærer. - Jeg vil snakke med Arne, Per, Lise, Ingrid, Gunnar og Tone. Dere blir med meg inn på et grupperom nå. De navngitte elevene kikker på hverandre, spørrende, reiser seg og går ut av klassen. Eilertsen,T. (2011, 29.januar). Lærer Bjørndals metode. Bergens Tidende. http://www.bt.no/meninger/kommentar/kommentar_arkiv/eilertsen/Larer-Bjorndals-metode-1755029.html Anonymkode: c0b5c...127 Endret 11. januar 2016 av Raven Emerald 4
Saltsild Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 Jeg er litt usikker på hva du vil diskutere her, men ja. Det ligger et ansvar hos voksne som ser mobbing og velger å ikke gjøre noe med det. Jeg er derimot usikker på hvor skillet mellom barn/voksne skal gå. En 6-åring vil ikke skjønne like mye eller det å kunne gripe inn som f.eks en 9-åring kan. Eller det kommer jo selvfølgelig an på barnet. Jeg mener vi alle har et kollektivt ansvar når det gjelder mobbing. Men hvordan dette skal takles og imøtekommes vet jeg jammen ikke. Jeg synes dette selv er en veldig bra tekst, og lærer Bjørndal gjorde noe veldig riktig.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #3 Skrevet 11. januar 2016 Et viktig poeng ved denne teksten er at det sjelden handler om enkeltpersoner, som regel snakker vi altså ikke om den "slemme" mobberen og det "snille" mobbeofferet. Mobbing er, slik jeg ser det, et resultat av et mer grunnleggende problem i det sosiale miljøet i klassen/idrettslaget/whatever. Derfor tror jeg ikke flytting av mobberen er det mest effektive tiltaket. Ikke at mobbing ikke skal straffes på et eller annet nivå, men enda viktigere er å ta tak i kulturen som gjør at det er mulig å mobbe og som gjør at det aksepteres som greit. Anonymkode: 22f32...c84
Raven Emerald Skrevet 11. januar 2016 #4 Skrevet 11. januar 2016 Ryddet for brudd på opphavsretten. Raven Emerald, mod.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #5 Skrevet 11. januar 2016 Alle har et ansvar, men nå må vi skille mellom hva som er voksenansvar og hva som er barn sitt ansvar. Barn har ikke utviklet seg ferdig oppi hode, og har sikkert nok med alle hormonene i tenårene osv. Men det er klart at alle kan bidra, men ikke forvent at barn skal klare å tenke så altfor fornuftig i den alderen, det er temmelig random. Anonymkode: ec646...276 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #6 Skrevet 11. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Et viktig poeng ved denne teksten er at det sjelden handler om enkeltpersoner, som regel snakker vi altså ikke om den "slemme" mobberen og det "snille" mobbeofferet. Mobbing er, slik jeg ser det, et resultat av et mer grunnleggende problem i det sosiale miljøet i klassen/idrettslaget/whatever. Derfor tror jeg ikke flytting av mobberen er det mest effektive tiltaket. Ikke at mobbing ikke skal straffes på et eller annet nivå, men enda viktigere er å ta tak i kulturen som gjør at det er mulig å mobbe og som gjør at det aksepteres som greit. Anonymkode: 22f32...c84 Enig i at det er et underliggende problem som gjør at mobbing får lov å blomstre opp en plass. Men vi må flytte vekk mobberene, selv om det ikke løser problemet. For det er temmelig vanskelig å løse et problem når man ikke har klare regler for hva som er tolerabelt. Anonymkode: ec646...276
stan Skrevet 11. januar 2016 #7 Skrevet 11. januar 2016 Alle har et ansvar. Det er ikke bare lærere som kan gjøre noe med mobbing. De som mobber har ofte med seg holdningene hjemmefra. Det er ikke så lett å snakke til rette barn, når de får full støtte for det de gjør av foreldrene.
Larsern Skrevet 12. januar 2016 #8 Skrevet 12. januar 2016 Lærer Bjørndal var rett lærer på rett sted til rett tid. I dag kunne jeg lett sett for meg at følgende episode på "kammerset" hadde resultert i at en eller flere av foreldrene til disse ressurssterke barna hadde krevd lærerens avgang eller i det minste en unnskyldning etter en skarp skriftlig klage med kopi til skolens rektor, hvorpå rektor i ettertid måtte kalle lærerne inn til allmøte for å drøfte måter mobbing kan og skal rapporteres til skolens ledelse på og hvorpå det så skal etableres et utvalg lærere som skal behandle disse sakene.. blablabla..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå