AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 Jeg er glad i å trene, spesielt hard/tung styrketrening. Nå er ikke jeg gravid ennå, og har inntil nylig tenkt at styrketrening var bare sunt og bra tidlig i et svangerskap. Nå leser jeg at tung trening kan tredoble sjansen for SA, spesielt i de første 13 ukene! Nå er jeg usikker på om jeg bør la være å trene styrke med tunge vekter mens jeg er prøver, og når jeg forhåpentligvis blir gravid. Kan jo trene med egenvekt, eller gå over til kondisjonstrening, men det blir ikke helt det samme for meg...Tenker dere på dette? Har noen spurt profesjonelle om det? Anonymkode: 29c77...7b1
Gjest Sisti Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er glad i å trene, spesielt hard/tung styrketrening. Nå er ikke jeg gravid ennå, og har inntil nylig tenkt at styrketrening var bare sunt og bra tidlig i et svangerskap. Nå leser jeg at tung trening kan tredoble sjansen for SA, spesielt i de første 13 ukene! Nå er jeg usikker på om jeg bør la være å trene styrke med tunge vekter mens jeg er prøver, og når jeg forhåpentligvis blir gravid. Kan jo trene med egenvekt, eller gå over til kondisjonstrening, men det blir ikke helt det samme for meg...Tenker dere på dette? Har noen spurt profesjonelle om det? Anonymkode: 29c77...7b1 Jeg har hatt prøverør, og har derfor snakket med leger som kan mye om dette og holder seg oppdatert på forskning. De har gitt klar beskjed om at det er bra å trene. Så vidt jeg har skjønt er det skikkelig hardtrening (mer enn 7 timer i uka), eller trening med økt fare for slag (ballsport, kampsport) som er utrygt - men jeg har ikke satt meg veldig inn i forskningen. Men jeg fikk hvertfall ikke beskjed om å ikke trene styrke, så lenge det ikke ble altfor hard trening. Så vidt jeg ser blant styrkejenter er det normalt å fortsette å trene som normalt så lenge kroppen er med på det. Så jeg kan ikke se at du trenger å redusere treningen din til egenvektstrening - det finnes jo en mellomting? Uklart svar fra meg altså, men som sagt, mine leger sa jeg skulle trene som normalt. Så vidt jeg ser er det ikke mange studier på dette som gir klare konklusjoner, og det virker som økningen er liten absolutt sett, men den generelle anbefalingen er jo at gravide bør trene! Jeg syns hvertfall du skal trene som normalt (gitt at du ikke trener så hardt at det går utover kroppens ve og vel?) frem til positiv test, og så kan du eventuelt vurdere å roe ned litt (men ikke nødvendigvis kutte vektene helt!) hvis du føler deg mest komfortabel med det etter positiv test. Du vil nok få mange ulike svar fra ulike leger, skal man få et saklig svar må man finne en lege som aktivt har satt seg inn i akkurat denne begrensede forskningen. Selv har jeg valgt å fortsatt trene styrke, men å heller øke antall repetisjoner, og dermed senke belastningen litt. Altså har jeg gått fra 5x5 til 3x(6-10) nå som jeg er gravid, men det er også fordi jeg så lenge har fokusert på 5x5 at det nå er godt med noe nytt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå