AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 Jeg har en oppskrift på sjokoladekake (langpannekake) som jeg har brukt en mengde ganger. Stort sett blir den bra, men noen ganger blir glasuren nærmest sprø og kornete. Den skal være relativt kremaktig, men føles mer som krem med sand i. Fremgangsmåten er temmelig enkel, bare å blande sammen melis, smør, kakao, kaffe og vaniljesukker, gi dette et oppkok og helle over kaka. Det står ingenting om hvor lenge det skal koke eller om det skal kjøles ned først, kan det være her jeg gjør ting litt forskjellig fra gang til gang? Eller har dere andre ideer`? Anonymkode: ad41e...d17
fullkornspasta Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 Fordi smør stivner i romtemperatur, går jeg utfra
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #3 Skrevet 11. januar 2016 Du kan sikte det tørre. Anonymkode: f6d35...5e0
Sølvrosen Skrevet 11. januar 2016 #4 Skrevet 11. januar 2016 Smøret skiller seg. Du må ikke koke det opp, bare varme det forsiktig til smøret smelter. Oppskriften din er litt unøyaktig.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #5 Skrevet 11. januar 2016 Ja, det er oppvarmingsprosessen som gjør at sukkeret i melisen krystalliserer seg og blir kornete. Jeg har aldri lagd den type glasur. Smørkrem kjøres bare glatt i maskin. Men jeg har en god oppskrift med smeltet sjokolade, smør, egg og melis. Og denne skal selvsagt smeltes. Men igjen, viktigheten av at massen ikke blir for varm. Anonymkode: 80517...4d5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #6 Skrevet 11. januar 2016 TS her. Jeg bruker en oppskrift som sto trykket bakpå kakaopakkene i en lengre periode for noen år siden. Jeg ville jo tro at når Freia først velger å trykke akkurat den oppskriften på kartongene sine, så vet de at den fungerer? Og det STÅR gi et oppkok i oppskriften, jeg har sjekket mange ganger siden jeg syntes det hørtes litt rart ut. Noen ganger har det jo fungert også. Men jeg kan jo prøve å bare smelte, ikke koke, eller eventuelt bare røre ingrediensene sammen. Takk for hjelpen! Anonymkode: ad41e...d17
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #7 Skrevet 11. januar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg bruker en oppskrift som sto trykket bakpå kakaopakkene i en lengre periode for noen år siden. Jeg ville jo tro at når Freia først velger å trykke akkurat den oppskriften på kartongene sine, så vet de at den fungerer? Og det STÅR gi et oppkok i oppskriften, jeg har sjekket mange ganger siden jeg syntes det hørtes litt rart ut. Noen ganger har det jo fungert også. Men jeg kan jo prøve å bare smelte, ikke koke, eller eventuelt bare røre ingrediensene sammen. Takk for hjelpen! Anonymkode: ad41e...d17 Folk utgir kokebøker med oppskrift etter oppskrift som ikke funker. De skriver matblogger i årevis med oppskrifter som er ukomplette, misvisende og (enkelte ganger) medfører en fare for matforgiftning. Freia knep nok bare tak i en tilfeldig oppskrift som inneholdt kakao og ikke hadde en eier som ville saksøkt dem. Anonymkode: 09767...c0a
Million Skrevet 11. januar 2016 #8 Skrevet 11. januar 2016 Jeg har selv lagd glasur av smeltet smør, sjokolade og melis. Det har forekommet at blandingen blir for varm i bunnen, og da blir den kornete med en gang og ubrukelig. Når jeg klarer å holde temperaturen lav nok til å bare smelte, ikke koke, går det fint, og glasuren blir glatt og smidig. Jeg tror du har brukt for sterk varme. Glasur skal jo aldri koke. Det trengs jo ikke. Den er ferdig bare smøret og sjokoladen oppnår smeltetemperatur. En gang tok jeg med meg et oppskriftshefte i butikken, tror det var fra Melange. Det var på en form for kaker. Husker ikke om det var smultringer eller pepperkaker eller hva, men det var noe julete, iallfall. Hadde lagd alt sammen og blandet i bollen, men det var bare en stor tørr klump... Skjønte ikke hvorfor og hva jeg kunne ha gjort feil, før jeg leste oppskriften ordentlig en gang til og kontrollerte ingrediensene. Ikke et eneste sted i oppskriften var det oppført noen form for væske, bortsett fra et egg eller to. Det blir det jo ikke gode kaker av...! Det ble knusktørt. Jeg regner med at det var melk som var uteglemt. Oppskrifter kan godt inneholde feil ja, selv om de kommer fra en eller annen ingrediens-produsent
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #9 Skrevet 11. januar 2016 6 timer siden, Sølvrosen skrev: Smøret skiller seg. Du må ikke koke det opp, bare varme det forsiktig til smøret smelter. Oppskriften din er litt unøyaktig. Smør skiller seg i fett og rester av "melkestoff" uansett hvor forsiktig du smelter det. Det er slik man klarner smør: Smelt forsiktig på lav varme så de forskjellige bestanddelene deler seg i lag. Det er mye mulig det riktige uansett er å smelte alt veldig forsiktig, men det er ikke pga. smøret. Anonymkode: 49840...cc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå