AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 Hei - først av alt. Jeg vet at den enkleste måten å gjøre dette på, er å spørre sjefen/regnskapsfører direkte. Men, vi er en liten bedrift (5 ansatte), og det har vært noe turbulente forhold de siste årene. Så jeg blir glad om det går ann å finne ut av dette på egenhånd. Jeg kom tilfeldigvis over noen papirer på arbeidplassen for noen uker siden (de lå på skrivebordet til sekretæren), som viste oversikt over det jeg antar er arbeidsplassens pensjonsavtale/innskudd. Dette var en oversikt med de ansattes navn, hva slags pensjonsavtale vi har (hos dnb), og månedens pensjonsinnskudd. Ser her at mitt navn ikke er ført opp, det syntes altså som det kun var bedriftens 4 resterende ansatte som det ble satt av pensjonsinnskudd til denne måneden. Har etter dette snoket litt(unnskyld arbeidsgiver), og funnet ut at det samme går igjen samtlige måneder. Først tenkte jeg at, jeg har jo ikke forhandlet meg frem til noen pensjonsavtale - jeg vet vi har regler med tanke på minimumsinnskudd, altså tjenestepensjonen, og har tatt det som en selvfølge at bedriften følger disse. Tenkte også når jeg fant dette skrivet at de resterende ansatte kanskje har forhandlet seg frem til noe ekstra pensjoninnskudd, utover det som er obligatorisk. Men jeg må si, det bekymrer meg mer og mer.. At mitt navn ikke var på denne listen. Jeg har vært ansatt i bedriften i 7 år - kan det tenkes at bedriften på disse 7 årene ikke har satt av noe obligatorisk tjenestepensjon på vegne av meg? Jeg skjønner jo at det blir satt av noe til pensjon, gjennom trygdeavgiften/folketrygden, men jeg har forstått det slik at obligatorisk tjenesteperson er noe som kommer i tillegg til dette, skal være på minst 2%, og er påbudt for arbeidgiver å innbetale? Finnes det noen måter å finne ut av dette på - uten å gå veien om arbeidsgiver? Pensjonspapirene jeg kom over viser at vi har pensjonskontoer hos dnb, hvilket jeg også har. Og jeg har i min totaloversikt en pensjonsinnskuddskonto - men denne stammer fra forrige arbeidsgiver, og her har det ikke vært noen endring siden jeg sluttet hos forrige arbeidsgiver. (8 år siden). Håper på svar. Anonymkode: 1afb3...a10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 "Jeg skjønner jo at det blir satt av noe til pensjon, gjennom trygdeavgiften/folketrygden, men jeg har forstått det slik at obligatorisk tjenesteperson er noe som kommer i tillegg til dette, skal være på minst 2%, og er påbudt for arbeidgiver å innbetale?" Riktig det. Ring DNB pensjon å hør med de om det er pensjonsavtale på deg fra din arbeidsgiver. Må si det høres rart ut når du har logget deg inn på DNB at det kun vises innskudd fra forrige arbeidsgiver, høres jo neste ut som nåværende arbeidsgiver ikke har innskudd på deg. Men ring så får du visshet. Er du organisert kan du ta det gjennom dem om manglende pensjonsavtale fra arbeidsgiver, men enklest er vel å gå å si ifra/spørre sjefen om hva du har oppdaget og om dette kan være riktig liksom (noe det ikke er) Lykke til Anonymkode: 39041...142 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #3 Skrevet 11. januar 2016 Ja - jeg må vel kontakte noen for å forhøre meg. Og jeg fryter det verste, men. Kan en arbeidsgiver virkelig unnlate å betale innskudspensjon for en ansatt i 7år, uten at regnskapsansvarlig/regnskapsføreren påpeker dette?? Sytnes jeg høres utrolig ut.. :S Anonymkode: 1afb3...a10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #4 Skrevet 11. januar 2016 Hvis din arbeidsgiver ikke har betalt for deg så krever du at dette blir gjort umiddelbart, og at det beregnes tilbake til du startet. Det kreves en stillingsprosent på mer enn 20% for å være inkludert ihht loven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2013-12-13-106 Anonymkode: b45bd...372
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #5 Skrevet 22. januar 2016 Hvordan gikk det? Anonymkode: aa2dc...25c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #6 Skrevet 23. januar 2016 Det står jo på lønnsslippen din hver måned hvor mye som er betalt inn i pensjon. Anonymkode: 2359f...9d1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 #7 Skrevet 23. januar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står jo på lønnsslippen din hver måned hvor mye som er betalt inn i pensjon. Anonymkode: 2359f...9d1 Det gjør det ikke. Det er bare hvis man trekkes noe ekstra f.eks. Anonymkode: d28a9...5c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå