Gå til innhold

Når mor og stefar går fra hverandre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor og stefar skiller lag etter flere år sammen. Min far er ikke i bildet, så stefar har vært farfar for mitt barn. Nå skiller de lag, og jeg synes det er veldig tøft, særlig for at barnet ikke lengre har han (eller noen) farfar lengre. Vi kommer nok ikke til å reise noe til han med barnet, nå som mor og han ikke lengre er sammen. 

Noen andre som ha vært i den situasjonen, og hvordan fortelle dette til barnet som er så utrolig glad i sin farfar? 

:(

Anonymkode: ca668...aff

Videoannonse
Annonse
Gjest Marillia
Skrevet

Jeg har ikke vært i din situasjon, men tenker at om stefaren din har fungert som far og farfar i mange år, så vil vel både han og dere fortsatt ha lyst til å ha kontakt med hverandre?

Skrevet

Min mor og stefar skilte seg for et år siden og siden min far er død og aldri har vært til stede i mine barns liv mens stefaren min har vært der hele tiden, så har vi fortsatt kontakt med ham. Hvorfor skal mine barn straffes for at de ikke er gift lenger?

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min mor og stefar skiller lag etter flere år sammen. Min far er ikke i bildet, så stefar har vært farfar for mitt barn. Nå skiller de lag, og jeg synes det er veldig tøft, særlig for at barnet ikke lengre har han (eller noen) farfar lengre. Vi kommer nok ikke til å reise noe til han med barnet, nå som mor og han ikke lengre er sammen. 

Noen andre som ha vært i den situasjonen, og hvordan fortelle dette til barnet som er så utrolig glad i sin farfar? 

Min stefar kom først inn i bildet når jeg var tenåring, og flyttet ikke inn før jeg flyttet ut. Men han og mamma hadde mange år sammen, og han fungerte som far og bestefar for mine barn. De flyttet fra hverandre for noen år siden og vi har fortsatt like god kontakt. Barna er sammen med ham på feks kino, han er i bursdager ,  kommer på middag, mm.

Det samme gjør deres biologiske besteforeldre på hver side og deres stefars familie.

Ungene mine sier selv de er heldige som har så mange besteforeldre, og de er tenåringer begge to.

Hvorfor kutte kontakten om det er han som har vært der i alle år? 

Anonymkode: caed5...527

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor dere må kutte kontakten? 

• Liker 2
Skrevet

MÅ barnet virkelig miste kontakt med farfaren da? Jeg hadde behandlet det akkurat som et samlivsbrudd mellom biologiske besteforeldre. Besteforeldre kan man aldri få for mange av, biologiske eller ei. Hadde faren og stemoren min gått fra hverandre i dag, så hadde jeg fortsatt å ha kontakt med henne, og hun hadde blitt bedt i sammenkomster osv. 

Skrevet

Min far og stemor skilte seg for snart to år siden, og vi kaller fremdeles hverandre for stemor/stedatter og har masse kontakt. Hun er moren til søsteren, og vi ser fremdeles på hverandre som familie, men forholdet vårt er vel mer som et venninneforhold. Den dagen jeg får barn, blir hun bonusbestemor :) Ser ingen grunn til at du skal kutte kontakten med stefaren din, i alle fall ikke når du ser på ham som farfar til barnet ditt.

Skrevet

Som de andre sier så ser jeg ingen grunn for at dere ikke skal fortsette å ha kontakt med stefaren din. Når dere først har har fått barnet til å se på han som en farfar så må jo dere voksne ta hensyn til det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ikke holde kontakten for barnets skyld? Og for din/deres? Og kanskje og like mye for ham, om han var en bra far for deg er det en fin måte å vise takknemlighet for det han var for deg.  ☺

Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet med å fortsette å holde kontakten.

Men for å vri litt på det; hva når mor gifter seg på nytt? Du får en ny stefar, la oss si at han også blir værende i mange år og vil fungere som farfar... kanskje du får flere unger som vil se på din nye stefar som farfar... Hva tenker du da?

Jeg tenker at her teller det litt hvor mange år de var sammen, om de fortsatt har et godt forhold seg i mellom (i forhold til å invitere begge i bursdager etc) og hvilket forhold du har hatt til han. 

Satte det litt på spissen nå...

Anonymkode: 39ad4...e76

Skrevet

Jeg har fortsatt god kontakt med stefar. Mor og stefar gikk fra hverandre da jeg var 9 år. Vært sammen siden jeg var 3-4 år.

Er nå voksen med eget barn, som har blitt hans 'barnebarn'. Har ikke kontakt med biologisk far (eller mor)

Kontakten har vi holdt på eget intiativ.

Anonymkode: a4a19...b90

Skrevet

Kjenner mange som har kontakt med sine fraskilte steforeldre og ser ikke hvorfor man må bryte kontakten

Anonymkode: e9227...86e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...