Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg juridisk rett til å kreve at snømåkerselskapet IKKE MÅKER SNØ INN I MIN HAGE? Jeg har en sti jeg bruker for å spare tid når jeg skal et sted, det er snakk om å spare flere minutter ved å gå denne stien (jada, stor hage), og de jævla måkebilene tror det er så jævlig OK å måke snø inn i min hage, de lager 1m høye kanter som jeg ikke kommer meg over. Dette gjør de selvom de ser det er en vei der. 

Kan jeg sette opp skilt og kreve at de følger skiltet? Snakke med kommunen? Løpe ut og stå og veive med hendene så fort jeg hører måkebilene er ute og måker (det er gjerne, og aller oftest, kl 04 om natta)

Anonymkode: 4cae6...085

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan nok ikke kreve det. Du må nok ta frem skuffa og fjerne snøen der du skal gå. Det samme gjelder jo innkjøringer rundt omkring. Folk må jo skuffe bort kanten etter snømåkingen selv.

Anonymkode: b976e...5af

• Liker 8
Skrevet

snakker du om brøytekant eller at det dumpes snø i hagen din? Bor selv i enden av en blindgate og får alltid servert en diger haug ved oppkjørselen ved hvert snøfall. Dette fyller blomsterbeddet og hagen min med grus og sand. Har prøvd å omdirigere haugen tidligere uten spesielt hell.

Snømåking har prioritet over mye annet, det er mye viktigere for samfunnet at veiene er snøfrie enn stia di. Tror det letteste for deg er bare å ta tak i snøskuffa.

Anonymkode: d12c9...181

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

snakker du om brøytekant eller at det dumpes snø i hagen din? Bor selv i enden av en blindgate og får alltid servert en diger haug ved oppkjørselen ved hvert snøfall. Dette fyller blomsterbeddet og hagen min med grus og sand. Har prøvd å omdirigere haugen tidligere uten spesielt hell.

Snømåking har prioritet over mye annet, det er mye viktigere for samfunnet at veiene er snøfrie enn stia di. Tror det letteste for deg er bare å ta tak i snøskuffa.

Anonymkode: d12c9...181

Altså, de kjører inn på min eiendom og skuffer snø og skaper brøytekanter. De kjører fysisk inn på min eiendom og måker et privat område vi hr sagt ja til å ha postkassestativ  (for 7 andre husstander) på. Hadde en forbaska brøytebilen snudd kjøretøyet mot venstre hadde det ikke gjort noe. De KAN dumpe snøen i hagen. Det driter jeg i. Men ikke på stien min!! Nesten så det frister å sette opp metallpinner eller gjerdestolper der så den ikke komme frem.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, de kjører inn på min eiendom og skuffer snø og skaper brøytekanter. De kjører fysisk inn på min eiendom og måker et privat område vi hr sagt ja til å ha postkassestativ  (for 7 andre husstander) på. Hadde en forbaska brøytebilen snudd kjøretøyet mot venstre hadde det ikke gjort noe. De KAN dumpe snøen i hagen. Det driter jeg i. Men ikke på stien min!! Nesten så det frister å sette opp metallpinner eller gjerdestolper der så den ikke komme frem.

Her gjelder det å huske at bare deler av din eiendom er "din" eiendom. 1,5 meter på hver side av offentlig veg er til fri disposisjon for vegen. Altså kan snø fint lasses opp i denne sonen. Setter du opp noe der vil jeg tro det raskt blir nedkjørt (du skal ikke undervurdere kraften i en snøplog) og et eventuelt krav om erstatning blir møtt med et skuldertrekk. Veger er himla plasskrevende saker.

Selvsagt kan du jo ringe og spørre om det er mulig å unngå stien din - innebærer det ikke merarbeid så gjøres det selvsagt på forespørsel. Og dersom det er en sti til offentlige formål (la oss si ungene i nabolaget bruker den på vei til skolen) så unngår en å stenge den selv om det medfører merarbeid.

Anonymkode: d7581...646

• Liker 3
Skrevet

Du må begynne å reflektere, litt. Skal de ta med seg snøen? Hadde du i tillegg fulgt litt med, så hadde du kjent til at du har ingen rettigheter når snøen faller og offentlige og private veier skal gjøres fremkommelige for folk flest, renovasjonsbiler og uttrykningskjøretøy. 

Finn frem spaden og rydd deg vei, selv, eller lei folk inn. Slutt å sutre, og voks opp. 

Anonymkode: c9f3f...53e

• Liker 2
Skrevet

Et sted må snøen ta veien. Jeg har ikke sett dette området med egne øyne, men det er ikke alltid bare-bare å skyve det til venstre eller høyre heller. Det kommer helt an på plassen, hvilket kjøretøy det brøytes med osv

Når det faller så mye snø på så kort tid så får man vare ta det som det kommer uten å surne helt. Er så lei av å se folk klage på brøytebilsjåførene for alt de gjør 

Har selv stått og måkt 3 timer i går og 2 timer i dag til tross for kroniske muskelsmerter og at jeg nærmest måtte dope meg på Tramadol, men jeg blir jo ikke sur på brøytemannskapet som lager store hauger ved innkjørselen min eller at jeg får en brøytekant foran innkjørselen. Heller det enn veier som ikke blir brøytet

• Liker 2
Skrevet
Den 11. januar 2016 at 13.37, AnonymBruker skrev:

Du må begynne å reflektere, litt. Skal de ta med seg snøen? Hadde du i tillegg fulgt litt med, så hadde du kjent til at du har ingen rettigheter når snøen faller og offentlige og private veier skal gjøres fremkommelige for folk flest, renovasjonsbiler og uttrykningskjøretøy. 

Finn frem spaden og rydd deg vei, selv, eller lei folk inn. Slutt å sutre, og voks opp. 

Ingen uttrykningskjøretøy kommer seg frem eller har behov for den plassen, som er utkanten av MIN hage. Folk flest bør holde seg langt unna. 

Hvis du ikke forstår forskjellen på spørsmål om dette på et forum og " sutring" er du faktisk ganske dum. Trist! :(

• Liker 1
Skrevet

Begynn med å spørre kommunen (hvis det er de som er ansvarlige for brøytingen) om det er mulig å legge snøen litt bortenfor. Evt. kan du prøve å snakke med han som bøyter og be om det samme. Selv om dette irriterer deg, kan det være at de ikke har tenkt så langt, så vær hyggelig og spør om det er mulig, hvis du begynner med piggene ute kommer du sannsynligvis ingen vei.

Som oftest løser slike ting seg med en dielog dersom det er mulig innenfor rimelighetens grenser.

• Liker 1
Skrevet
Den 11. januar 2016 at 10.25, AnonymBruker skrev:

Har jeg juridisk rett til å kreve at snømåkerselskapet IKKE MÅKER SNØ INN I MIN HAGE? Jeg har en sti jeg bruker for å spare tid når jeg skal et sted, det er snakk om å spare flere minutter ved å gå denne stien (jada, stor hage), og de jævla måkebilene tror det er så jævlig OK å måke snø inn i min hage, de lager 1m høye kanter som jeg ikke kommer meg over. Dette gjør de selvom de ser det er en vei der. 

Kan jeg sette opp skilt og kreve at de følger skiltet? Snakke med kommunen? Løpe ut og stå og veive med hendene så fort jeg hører måkebilene er ute og måker (det er gjerne, og aller oftest, kl 04 om natta)

Nei, det kan du ikke. 

Anonymkode: bf2b4...c72

Gjest Handymanhedmark
Skrevet

Si meg en ting..... Hvor vil du at snøen egentlig skal ta veien ? Å sette opp et skilt som ber om at de som brøyter ikke legger snø på stien henger ikke på greip. Siden du har så stor hage vil jeg anta at du har mye plen som skal klippes. Hvor gjør du av gresset ? Snudd på flisa, hva ville du gjort når du ikke får levert graset noe sted.? Kom deg ut med ei spade og måk bort kantene. Så vanskelig kan det vel ikke være. Og du får i tillegg god mosjon.....

Skrevet
Den 1/11/2016 at 13.37, AnonymBruker skrev:

Slutt å sutre, og voks opp. Åh typisk KG svar :rolleyes: 

Anonymkode: f3373...cef

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å sutre, og voks opp. Åh typisk KG svar :rolleyes: 

Anonymkode: f3373...cef

Dog veldig ofte er det det mest passende svaret. Slik som i denne saken

Skrevet

Ring kommunen og be dem slutte p måke din eiendom. Ellers er gjerdestolper og port en god ide.

Anonymkode: a7a4f...b6d

Skrevet

Kommunen har selvfølgelig ikke lov til å kjøre langt inn på eiendommen å dumpe snø, kjøre opp plenen og rasere beplantning.. Høye brøytekanter som går et stykke inn pga dette området ligger rett ved veien er noe annet. Ville tatt kontakt om det er slik. 

Skrevet
54 minutter siden, debattanten skrev:

Kommunen har selvfølgelig ikke lov til å kjøre langt inn på eiendommen å dumpe snø, kjøre opp plenen og rasere beplantning.. Høye brøytekanter som går et stykke inn pga dette området ligger rett ved veien er noe annet. Ville tatt kontakt om det er slik. 

Det har de selvsagt. Så lenge altså hekk, beplantning, postkassestativ eller annet er mindre enn 1,5 meter fra vegkanten så må du pent finne deg i at kommunen som vegeiger (ikke som kommune) gjør det. Det stod i papirene ts fikk om ts bygde, i reguleringsplanen (som ts selvsagt fikk om h*n kjøpte) og i norsk lov. Og 1,5 meter er temmelig langt innpå eiendommen din. Ja, det er upraktisk. Nei, ingen bryr seg videre om ditt behov når det vektes mot fellesskapet.

Skrevet

det er en sak hvis noe blir ødelagt. men vi har lov til å lage høye brøytekanter hos deg ja. vi kan ikke trylle vekk snøen desverre:)

hilsen brøytedame ;)

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har de selvsagt. Så lenge altså hekk, beplantning, postkassestativ eller annet er mindre enn 1,5 meter fra vegkanten så må du pent finne deg i at kommunen som vegeiger (ikke som kommune) gjør det. Det stod i papirene ts fikk om ts bygde, i reguleringsplanen (som ts selvsagt fikk om h*n kjøpte) og i norsk lov. Og 1,5 meter er temmelig langt innpå eiendommen din. Ja, det er upraktisk. Nei, ingen bryr seg videre om ditt behov når det vektes mot fellesskapet.

Nå tenkte jeg på langt inn, altså lenger enn 1,5m slik du nevnte. Typ 5-10 meter inn på grønt område og dumper snø og ødelegger plen og epletrær. Ikke en brøytekant langs veien, eller dine 1,5m. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...