Gå til innhold

David Bowie er død :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig rart dette. Har tenkt på han av og på gjennom hele dagen.

Jeg har aldri vært blodfan, men likte flere av sangene hans og synes han hadde en fantastisk stemme. 

R.I.P. 

Skrevet

:klem:

Anonymkode: 6e48c...fc6

Gjest The Lost Dreamer
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk aldri hørt om han. Synes det var litt irriterende at en enkeltperson tar så stor plass i avisene. 

Anonymkode: 61978...f04

Så siden du aldri har hørt om han og han ikke er spesiell for deg, fortjener han ikke å få en artikkel eller to her og der? Hvis Justin Bieber, Taylor Swift eller en annen stor artist hadde død (om 30-40år), hadde så klart mange reagert og skrevet om det her og der! Nettopp fordi de har prega mange unge folks liv i sin tid. Når mitt store idol dør når jeg er rundt 60 år, så kommer jeg da så klart til å bli kjempe lei meg!

Det handler om respekt også forresten. Denne mannen var respektert. Nå skal det sies at jeg heller aldri hadde hørt om han (er er ikke norsk, og heller ikke så veldig voksen, så ingen i min krets har snakket om han før så vidt jeg kan huske), men likevel syns jeg det er en trist sak. Syns det er litt frekt av deg å skrive at det irriterer...

Skrevet

Ryddet for avsporinger og personangrep, samt svar til dette.

- Avalon, mod

• Liker 4
Skrevet

En av popkulturens fremste artister, en fremragende komponist, sanger, musiker og musikkprodusent som berørte mange mennesker med sin musikk. Hvil i fred, David Bowie.  :dagens-rose:

Anonymkode: c7fb6...763

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Balian de Ibelin skrev:

Hans dødsfall er ikke noe mer tragisk en andres dødsfall.

Det og si at man er fra seg fordi en fremmed mann er død er galskap,. Og jo med mindre dere kjenner han personlig. Så er han en fremmed mann. Dere kjenner han ikke selv om dere liker musikken hans.

Dere kommer selvsagt å reagere på det jeg nå skrev. Men å framstille det som at dødsfallet til en kjendis er så mye mer tragisk til hvilket som helst annet menneske er rett og slett idiotisk.

De eneste personer som faktisk med full rett kan si de er berørt er hans familie og venner. Resten burde skaffe seg psykologisk hjelp. Fordi de lider av en vrangforestilling som gjør at de tror at de har et personlig forhold til David Bowie. Noe de ikke har og nei at dere liker musikken hans betyr ikke at dere har et personlig forhold til han

Dere kan reagere så mye dere bare vil. Men jeg bryr meg ikke om deres reaksjon. 

Man er ikke nødvendigvis fra seg over personen alene, men over alt han og musikken symboliserer for dem/oss. Ta min samboer som eksempel:

Gjennom hele oppveksten hans, var David Bowie en essensiell del av livet, siden moren hans er en stor fan. Siden Bowie nå er død, er det som om en æra i min samboers liv ugjenkallelig forbi. Et av de viktigste linkene mellom da og nå er borte.

For mange har musikken til Bowie, og dermed Bowie selv, vært med gjennom nedturer og oppturer livet gjennom. Selv om Bowie ikke har vært personlig tilstede for å trøste, eller applaudere, har han likvele vært der. Bowie er en av disse artistene som legger en liten bit av seg selv i kunsten sin, derfor blir alle dem som har hatt et personlig forhold til musikken hans, selvsagt berørt. Nei, de blir ikke i nærheten av så berørt som dem som levde med ham personlig. Men likefullt berørt.

Selv om du ikke forstår, eller føler noe lignende for noe som helst, betyr ikke det at man lider av en vrangforestilling. Man sørger jo over betydningen han hadde i ens liv, ikke bare over mannen. Og selv om en artist ikke er fysisk tilstede i et liv, er ikke det det samme som at denne artisten ikke har betydning for et liv... Og når noe av betydning forsvinner ut av mitt liv av ulike grunner, sørger jeg, i alle fall. Helt uten å være vrangforestilt.

• Liker 7
Skrevet

Da jeg var lita var David Bowie han litt snåle, men merkverdig stilige fyren i sangene Let's dance og China girl, så var han goblin-kongen i filmen Labyrinth... I ask for so little. Just fear me, love me, do as I say and I will be your slave....

Men da jeg ble eldre oppdaget jeg hvor utrolig mye bra musikk han hadde lagd. Ziggy Stardust er verdens kuleste sang, jeg har hatt den som ringetone på telefonen i to omganger, først i dut-dut-dut-variasjonen, senere ordentlig musikk. I forrige uke snakket vi faktisk om å velge kun ett album å høre på resten av livet. Det er et helt klin umulig valg, men jeg gikk for Hunky Dory.

Det føles ikke som en random stranger er død, det føles som noe som alltid har vært der er borte. Og det er jævlig trist.

• Liker 4
Skrevet

Fantastisk artist. Vil aldri glemme den dagen jeg for første gang hørte 'It's My Life på' MTV.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Mange, deriblant jeg, har et personlig forhold til tekstene og musikken hans. 

Så, la oss rykke tilbake til det punktet hvor mange av oss møtte melodiene og ikke minst tekstene til Bowie.

Med takk for musikken må jeg få lov til å mene at sjelden passer teksten til Space Oddity bedre enn akkurat i dag.

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Folk har et personlig forhold til musikken til Bowie, til hans fiksjonsfigurer og det univers han skapte rundt rollefigurene sine spesielt på 70-tallet.

Så gumler vi litt bakeverk og låner ører og hjerte til en av de andre perlene fra akkurat Space Oddity albumet.

En låt hvor det vises et hjerte for dem som ikke nødvendigvis har det like godt som de fleste av oss..

Tekst, tekst, tekst. Lytt og bli berørt av en tekst som er like dagsaktuell i dag som da den ble utgitt på vinyl i -69.

• Liker 3
Skrevet

Her med Mick Jagger. :)

• Liker 3
Skrevet

Hvil i fred, og takk for alle gode musikkopplevelser! :dagens-rose:

• Liker 2
Skrevet

:klem1:

Anonymkode: 6e48c...fc6

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er jeg som er retarden her, men har aldri hatt noe forhold til Bowie. Og jeg er 33. Og mener selv jeg har oppegående musikksmak (dog ganske annerledes enn de fleste andres). Jeg har visst hvem Bowie var selvsagt, men har ikke kunne nevnt én sang, om noen hadde spurt (dog har jeg hørt flere, har jeg funnet ut i dag, når jeg har sett på noen her og der av alt som har blitt lagt ut).

Synes det er så pussig at når noen dør, viser det seg at "alle" liker den aktuelle artisten. Liksom helt banan-o-rama. Og "alle" er fra seg av sorg og greier og greier og greier. Det er liksom ikke grenser. Får meg til å tenke at med dette som alt annet (tilsynelatende), er folk en gjeng med sauer som går i ræva på den foran. (Ikke kritikk av Bowie, var sikkert bra han og ikonisk og greier, bare blir lei folk på generell basis. Igjen.)

Anonymkode: 5a592...ced

Hva slags musikk liker du? :) Ellers enig angående at folk er som sauer

Anonymkode: efe25...bf0

Skrevet

• Liker 3
Skrevet

Det kan være jeg har hørt noen av sangene uten å vite at det var han. Men jeg har faktisk aldri hørt om han. Rart at så mange var blodfan av han og det aldri ble snakket om han blant venner, på facebook, ingen bakgrunnsbilder på facebook eller noe spesielt. Men nå er det alle vennene mine sitt number one idol! Var alle så blodfan som de skal ha det til?

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Suppemann skrev:

Fantastisk artist. Vil aldri glemme den dagen jeg for første gang hørte 'It's My Life på' MTV.

Har han en sang som heter  det? Googlet det og fant det ikke. Du forveksler ikke med Jon Bon Jovi?

Anonymkode: ca496...1e4

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Skjønner at det er jeg som er retarden her, men har aldri hatt noe forhold til Bowie. Og jeg er 33. Og mener selv jeg har oppegående musikksmak (dog ganske annerledes enn de fleste andres). Jeg har visst hvem Bowie var selvsagt, men har ikke kunne nevnt én sang, om noen hadde spurt (dog har jeg hørt flere, har jeg funnet ut i dag, når jeg har sett på noen her og der av alt som har blitt lagt ut).

Synes det er så pussig at når noen dør, viser det seg at "alle" liker den aktuelle artisten. Liksom helt banan-o-rama. Og "alle" er fra seg av sorg og greier og greier og greier. Det er liksom ikke grenser. Får meg til å tenke at med dette som alt annet (tilsynelatende), er folk en gjeng med sauer som går i ræva på den foran. (Ikke kritikk av Bowie, var sikkert bra han og ikonisk og greier, bare blir lei folk på generell basis. Igjen.)

Ingen som kjenner meg godt ville sagt at jeg "plutselig" var Bowie fan. Sammen med Elvis, Freddie Mercury, Lou Reed og Michael Jackson snakker vi om lydsporet til min oppvekst og ungdomstid. Svært mange av mine venner sier akkurat det samme.

Jeg fikk aldri vært konsert med Freddie Mercury, mitt største idol. Den tabben gjorde jeg ikke med David Bowie. Jeg var på to konserter, hvorav en i Bergen.

Hvorfor blir man lei seg når idolene dør? Det kan jeg ikke svare enkelt på. David Bowie ble 69 år og har en gigantisk produksjon bak seg. De siste to utgivelsene like unike som hvert av hans tidligere verk. Det er ikke mange artister som kan vise til det samme.   Nå er det slutt, aldri en ny sang, opptreden, aldri en sjanse til fantastiske samspill med andre artister - noe David Bowie gjorde i stor utstrekning. 

I mitt liv er det nå et tomrom, og for det feller jeg tårer i kveld. Akkurat som jeg gjorde da Freddie Meecury døde.

Skrevet

Bowie har ekstremt mange fans da, han er jo sånn U2/Madonna/Beatles/Rolling Stones-gigantisk, spesielt for foreldregenerasjonen vår. Er du under 35 så må du muligens ha en viss interesse for musikk for å være godt kjent med materialet, men altså.. de fleste musikkelskere har jo en plate av Bowie. Minst. 

Selv er jeg veldig interessert i musikk og har mange venner som er det, og nesten samtlige har et forhold til han, for flere er han en av de største. Så ja, i min verden så er han faktisk en "alle" liker, en fellesnevner for folk som er glad i musikk. Og det var før han døde, altså.. Så folk er ikke sauer, det har nok bare gått deg hus forbi hvor stor han faktisk er =)

Selv vokste jeg opp med Bowie-frelste foreldre, det er en artist jeg har fått inn med morsmelken og alltid elsket. Trist dag, føler en æra er over. Hvil i fred :(

• Liker 4
Skrevet

Kul dokumentar om Bowie på NRK2 nå :)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags musikk liker du? :) Ellers enig angående at folk er som sauer

Anonymkode: efe25...bf0

Fordi de liker samme musikken?

Anonymkode: b3672...d34

• Opprett ny...