Gå til innhold

Nestlé og årsaken til hatet/boikott

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser flere her skriver på forumet at de ikke kjøper Nestlé produkter og oppfordrer andre til å ikke gjøre det samme. Hva er årsaken til dette? 

Anonymkode: e4bc3...ded

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er gammelt nytt. Det jeg hørte var årsaken, for sånn ca 14-15 år siden da jeg fremdeles ammet, var at Nestlè i fattige områder i Afrika o.l., frarådet mødre å amme egne barn og heller gi dem morsmelkerstatningen fra Nestlè. Fattige mennesker uten utdannelse trodde på det som ble sagt, at morsmelkerstatningen var bedre for barna deres enn ekte morsmelk. Så de lot være å amme, med de følgende det medførte for en mengde barn.

Jeg tviler på at Nestlè driver samme kampanjene i dag, egentlig. Det har jeg ikke sett noen beviser for, som jeg kan huske.

Anonymkode: 3a6fd...b5c

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er gammelt nytt. Det jeg hørte var årsaken, for sånn ca 14-15 år siden da jeg fremdeles ammet, var at Nestlè i fattige områder i Afrika o.l., frarådet mødre å amme egne barn og heller gi dem morsmelkerstatningen fra Nestlè. Fattige mennesker uten utdannelse trodde på det som ble sagt, at morsmelkerstatningen var bedre for barna deres enn ekte morsmelk. Så de lot være å amme, med de følgende det medførte for en mengde barn.

Jeg tviler på at Nestlè driver samme kampanjene i dag, egentlig. Det har jeg ikke sett noen beviser for, som jeg kan huske.

Anonymkode: 3a6fd...b5c

Desverre er det ikke gammelt nytt. Hva nå enn som var grunnen til at folk før boikottet Nestle så boikotter folk NÅ merket fordi de har drevet oppkjøp av vann (grunnvann, drikkevann) i større skala og i områder der befolkningen ikke automatisk verken har tilgang på gratis/billig vann eller råd til å betale Nestles pris. Omtrent som om Olden skulle kjøpe opp vannverket i Oslo, altså. Og så kan jo Nestle si "men vi renser det så folk ikke blir syke" men faktum er jo at ethvert produkt som ikke er lovregulert blir solgt til høyeste budgiver. Uavhengig av om lokalbefolkningen overlever eller ikke.

De siste ryktene sier at Nestle er tungt inne i California sin vannkrise. Men tilgangen til offentlig firmainfo i USA er som kjent såpass dårlig at det er vanskelig å få bekreftet av sikre kilder.

http://www.globalresearch.ca/the-privatisation-of-water-nestle-denies-that-water-is-a-fundamental-human-right/5332238

Anonymkode: db817...292

Skrevet

Takk for svar! Dette er jo virkelig ikke bra :( Kapitalisme som rår. Dessverre er ikke Nestlé det eneste firma i verden som driver på slik.

Anonymkode: e4bc3...ded

Skrevet

De har i hverfall endret på noe hos seg, dette syår når du går inn på hjemmesiden dems,

barnemat

WHO anbefaler morsmelk som eneste næring de første 6 månedene. Nestlé støtter fullt ut både dette og fortsatt amming kombinert med innføring av variert kost i henhold til råd fra helsestasjon eller fastlege. 

Morsmelk er det beste for det lille barnet. Den inneholder akkurat det barnet ditt trenger, og når du ammer trenger du ikke bekymre deg for at barnet ikke får i seg nok næring. Forskning viser også at morsmelk beskytter barnet mot infeksjoner, og det finnes flere andre fordeler enn de rent ernæringsmessige for både mor og barn. Vi anbefaler at du snakker med helsestasjonen før du eventuelt bestemmer deg for ikke å amme. Der kan du også henvende deg for å få støtte og råd i ulike spørsmål om amming. 

Hvis du av én eller annen grunn ikke kan amme eller velger ikke å gjøre det, så finnes det morsmelkerstatning. Kroppens produksjon av morsmelk reduseres hvis du ikke ammer eller når amming kombineres med morsmelkerstatning. Det er derfor vanskelig å endre en slik avgjørelse senere. Bruk av morsmelkerstatning koster mer og kan også være mindre praktisk siden melken må tilberedes, brukes og oppbevares i henhold til instruksjonene på forpakningen. Det er viktig å følge instruksjonene slik at barnets helse ikke utsettes for risiko. 

Når du etterhvert starter med smaksporsjoner, er det viktig å velge alderstilpasset mat. På hjemmesiden vår finner du informasjon om mat og ernæring for små barn samt informasjon om Nestlés produkter.

Fortsett

det andre er de overhodet ikke alene om å gjøre, er ikke lenge siden coca cola sto i noe slikt, men det var jaggu ikke mye boikot og styr vlant private forbrukere da gitt...

Anonymkode: ad79e...119

• Liker 1
Skrevet

Er det de samme folkene som går og kjøper seg prior kylling og klær fra HM etterpå, eller?

Anonymkode: dd5c3...74a

• Liker 8
Skrevet

det er vanskelig å velge vekk Nestle, ihvertfall i starten, på sykehuset var NAN det eneste de hadde som erstatning. Nestle er den eneste som har melkefri grøt feks. Hvordan de har klart å bli så enerådende i Norge kan man jo spørre seg om..

Anonymkode: 4f69f...ea4

Skrevet

Så en dokumentar for noen år siden fra Afrika, fattige land og småsamfunn i Afrika, der småbøndene som pleide å selge sine varer til den lokale kjøpmann/butikken, ikke kunne det lengre, for produkter fra f.eks Nestle var billigere enn bondens. Så de ødelegger næringsgrunnlaget for fattige småbønder. Et eksempel var bonden som pleide å selge melk til butikken, men Nestle utkonkurrerte han på pris med sin tørrmelk, og da valgte kundene denne, og bonden måtte bare gi opp. Greia er da at småbøndene flytter til allerede overbefolkede storbyer, i håp om et bedre liv der de kan få jobb, men fåtallet er heldige å finner en grei jobb, de fleste blir utnyttet og underbetalt og resultatet er at landsbygda blir avbefolket for det er ikke noe å tjene penger på der. 

Anonymkode: 70c19...e26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...