caver Skrevet 11. januar 2016 #1 Skrevet 11. januar 2016 Har en psykologi oppgave jeg trenger litt hjelp med. Temaet er da roller og holdninger, og spørsmålet er "hva påvirker og endrer våre holdninger?" Noen som har noe innspill? Takk på forhånd.
super-s Skrevet 11. januar 2016 #2 Skrevet 11. januar 2016 Å oppleve motgang gir ofte mer perspektiv på ting. Jeg var innlagt med en pensjonert psykiater en gang, som fortalte at om han bare hadde fått den depresjonen mange år tidligere ville han hatt større forståelse og mer empati for pasientene sine. Mine holdninger har endret seg etter å ha opplevd psykisk sykdom, samme med mange andre jeg har møtt. Somatiske sykdommer som f.eks. kreft kan også ha den effekten. Jeg tror også det å få en vond historie/sterke bilder rett i fleisen kan endre holdninger. F.eks. bilder i media (tenk på bildet av det druknede barnet som florerte i fjor), eller dokumentarer (Petter Uteligger har jeg hørt at har hatt den effekten) osv. Delinger av bilder/artikler på facebook påvirker også, enten det som står der er sant eller ikke. Det er blitt gjort eksperimenter der folk har lagt ut bilder med en usann tekst under, som har eksplodert på sosiale media og skapt debatt. Ofte tror man på slike bilder/artikler fordi det underbygger det vi allerede tror på. Man sjekker ikke alltid kildene på det en leser, og tar det for god fisk (det står jo på internett ). Det var det jeg kom på. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2016 #3 Skrevet 12. januar 2016 Den 1/11/2016 at 9.32, super-s skrev: Å oppleve motgang gir ofte mer perspektiv på ting. Jeg var innlagt med en pensjonert psykiater en gang, som fortalte at om han bare hadde fått den depresjonen mange år tidligere ville han hatt større forståelse og mer empati for pasientene sine. Mine holdninger har endret seg etter å ha opplevd psykisk sykdom, samme med mange andre jeg har møtt. Somatiske sykdommer som f.eks. kreft kan også ha den effekten. Jeg tror også det å få en vond historie/sterke bilder rett i fleisen kan endre holdninger. F.eks. bilder i media (tenk på bildet av det druknede barnet som florerte i fjor), eller dokumentarer (Petter Uteligger har jeg hørt at har hatt den effekten) osv. Delinger av bilder/artikler på facebook påvirker også, enten det som står der er sant eller ikke. Det er blitt gjort eksperimenter der folk har lagt ut bilder med en usann tekst under, som har eksplodert på sosiale media og skapt debatt. Ofte tror man på slike bilder/artikler fordi det underbygger det vi allerede tror på. Man sjekker ikke alltid kildene på det en leser, og tar det for god fisk (det står jo på internett ). Det var det jeg kom på. ja, jeg tror deg. et eksempel: personen har alltid hatt et liv som har gått på skinner. det "perfekte" liv, masse venner, en stor familie uten en eneste krangel. jobb, ferier, barn, hus. sin drømmeverden kan man si. det har aldri skjedd noe negativt i livet til personen. det verste som har skjedd er at ytterdøren deres ble ødelagt på en uforklarlig måte. hvem vet... kanskje naboen hadde gjort dette med vilje? og jo, foreldrene skilte seg. det kom som et sjokk og personen følte seg dårlig i mange år. personen kunne til og med begynne å heve stemmen i perioder. personen sykemeldte seg i 3 HELE DAGER i fra jobben. for denne personen så var dette det verste personen hadde opplevd. selv taklet jeg det at ytterdøren ble ødelagt på en helt annen måte for å si det mildt. Det var noen som har ønsket å fortelle personen noe om livets baksider. Der personens bestevenn har opplevd den rake motsetning. personen sykemeldte seg i 3 DAGER da bomben gikk av 22. juli. og personen i avnittet over skjønner ikke hva som har skjedd den dag i dag en gang. personen kunne til og med le litt av det. fordi personen tror det ikke helt, antar jeg. men jeg vet ikke... der ser man hvordan ting lett kan feiltokes, misforståes og hvor forskjellige problemer og hvor forskjellige liv vi mennesker har. personen er kjempe grei altså, men veldig forskjellig fra noen...åpenbart. Anonymkode: 5ff52...894
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå