Gå til innhold

små hunderaser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tips til SMÅ hunderaser? Kan tilby middels mosjon. 1 time daglig som lengste tur. Må ha generelt god helse.  Og være vennlig og rolig.. har hatt hund før. 

Anonymkode: acbde...903

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Hva slags pels ser du for deg, hvor mye pelsstell?

- Vil du ha en hund med mye eller lite jaktinstinkt, en hund du lett kan ha løs?

- Hva med bjeffing og varsliing? (Mange små raser har lav terskel for å bjeffe)

- Vil du gi hunden noe mental aktivisering? I så fall hvor mye og hvilken type?

Det blir litt for vagt å gi tips om små hunderaser, da det kan inkludere alt fra en vraltende pekingneser som knapt kan gå noen meter pga mangel på snute og latterlig mengde pels til en selvstendig og tøff rottefanger av dimensjoner i en liten terrier... (for å sette det litt på spissen...).

Skrevet
8 timer siden, Tabris skrev:

- Hva slags pels ser du for deg, hvor mye pelsstell?

- Vil du ha en hund med mye eller lite jaktinstinkt, en hund du lett kan ha løs?

- Hva med bjeffing og varsliing? (Mange små raser har lav terskel for å bjeffe)

- Vil du gi hunden noe mental aktivisering? I så fall hvor mye og hvilken type?

Det blir litt for vagt å gi tips om små hunderaser, da det kan inkludere alt fra en vraltende pekingneser som knapt kan gå noen meter pga mangel på snute og latterlig mengde pels til en selvstendig og tøff rottefanger av dimensjoner i en liten terrier... (for å sette det litt på spissen...).

Pels og jaktinstinkt spiller ingen rolle. Dvs det er ikke avgjørende, selvom det klart er en fordel med en hund som ikke stikker av på jakt hvis den er løs. 

Bjeffing er nok ikke så ønskelig, men det er vel tilnærmet umulig å vite hva en får.

av mental trening kan jeg kun tilby læring av triks og sporsøk.

Skrevet

Kleinspitz!

Anonymkode: 7b28c...2f7

Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel :-)

• Liker 2
Skrevet

Den 1/11/2016 at 7.59, AnonymBruker skrev:

Tips til SMÅ hunderaser? Kan tilby middels mosjon. 1 time daglig som lengste tur. Må ha generelt god helse.  Og være vennlig og rolig.. har hatt hund før. 

Den hunderasen jeg kjenner til som ikke krever noe er Chow Chow, men den er ikke så liten da.

Skrevet

Chow chow er fullstendig uaktuelt :) alt over 10 kg er uaktuelt.

vil helst ha en på maks 6 kg. 

• Liker 1
Skrevet

Toy/dvergpuddel

Anonymkode: 42483...267

Skrevet

Hvordan kan man aktivt jobbe med en valp for å forebygge bjeffing? 

Dette er langt frem i tid, disse hunderasene er dyre så må spare penger før jeg har råd til en :) tar kanskje et par år hvis de koster 15000-20000kr. Så har tid til mye planlegging, inkludert å planlegge hvordan man best kan legge til rette for å forsøke og unngå bjeffing ;) 

• 1 måned senere...
Skrevet
Den 14.1.2016 at 12.20, AnonymBruker skrev:

Dette er langt frem i tid, disse hunderasene er dyre så må spare penger før jeg har råd til en :) tar kanskje et par år hvis de koster 15000-20000kr. Så har tid til mye planlegging, inkludert å planlegge hvordan man best kan legge til rette for å forsøke og unngå bjeffing ;) 

Anbefaler positiv trening :)

Zak George er min helt ;) https://www.youtube.com/user/zakgeorge21

• Liker 1
Skrevet

Mange av rasene i FCI gr. 9 kan passe det du ønsker tror jeg.

Puddel dverg eller toy
Bichon rasene (havanese, frise, bolognese, coton de tulear)
Lhasa Apso
Shih Tzu
Kanskje Løwchen (kjenner ikke så godt til denne)

alle rasene krever pelsstell, ingen av de er spesielt syklige av seg.  Aller er ganske har ganske enkle og vanlige krav til aktiviteter i sin hverdag og er artige selskapshunder. Litt bjeffing må det nok jobbes med på de alle.  Tibetansk Terrier og Tibetansk Spaniel oppfatter jeg som hakket mer fulle av energi og hakket mer bjeffete. Men fine raser de også.

Pomeranian og Kleispitz kan kanskje passe.
Jeg nevner ikke terriere, dachs og schnauzere da jeg tror de kan bli hakket over hva det virker som du ønsker av utfordinger i hundeholdet.

Som med alle raser så må man være nøye ved valg av oppdretter selvsagt :)

Skrevet
Den 13.1.2016 at 22.04, Februarbarn skrev:

Skrevet
Den 13.1.2016 at 22.04, Februarbarn skrev:

Cavalier King Charles Spaniel :-)

Ja "kjempe" tips! 

Verdens sykeste hunde rase, full av hjerteproblemer, kreft og for div andre groteske sykdommer. 

Den rasen burde forbys! Det er ren dyremishandling 

• Liker 6
Skrevet
Den 14.1.2016 at 12.20, AnonymBruker skrev:

De fleste raser i dag koster rundt 15 000, - kr. Om du må bruke flere år på å spare opp en sånn sum, må jeg nesten spørre om du har tenkt på hvordan du skal få dekket veterinærutgifter og slikt? Selv med forsikring må man betale egenandel, og det kan fort bli en del lapper.

Jeg kan anbefale papillon/phalene, dverg/toy puddel, shetland sheepdog, langhåret dachs (alle varianter), bichon rasene, japansk spisshund, cocker spaniel og kleinspitz. Alle har en del lyd, men det er vanskelig å komme utenom på små raser.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Skywise skrev:

De fleste raser i dag koster rundt 15 000, - kr. Om du må bruke flere år på å spare opp en sånn sum, må jeg nesten spørre om du har tenkt på hvordan du skal få dekket veterinærutgifter og slikt? Selv med forsikring må man betale egenandel, og det kan fort bli en del lapper.

Jeg kan anbefale papillon/phalene, dverg/toy puddel, shetland sheepdog, langhåret dachs (alle varianter), bichon rasene, japansk spisshund, cocker spaniel og kleinspitz. Alle har en del lyd, men det er vanskelig å komme utenom på små raser.

Bare forsikringen koster nesten 3000,- på min sheltievalp nå, så er 15000 kroner et to års spareprosjekt, bør man tenke seg nøye om før man kjøper hund. 

Skrevet

Petit brabancon eller griffonrasene generelt. :) en fantastisk liten belgisk rottefanger med morsomme personligheter, tonnevis med sjarm og lite lyd. Generelt frisk rase pga lite avl og gjennomsnittlig 4-6 kg.

men henger meg litt på den med å sette spørsmålstegn ved økonomien din. Hvis du trenger årevis på å spare opp en slik sum, kan det være utfordrende å gi hunden alt den trenger. Veterinær er dyrt, skikkelig for er dyrt, samt annet stell. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Chihuahua er en meget undervurdert rase! Masse hund i en liten kropp, fantastisk lynne og tillitsfull. Har selv en fantastisk chihuahuatispe som er kosete, energisk, glad i barn, lærevillig og hun elsker både sofadager og fjellturer. Men valg av oppdrett er svært viktig, jeg fikk min fra Laluna gård (Årnes), og er svært fornøyd med dem og forarbeidet de gjorde med henne. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Den ‎13‎.‎01‎.‎2016 at 22.07, O.G. skrev:

Den hunderasen jeg kjenner til som ikke krever noe er Chow Chow, men den er ikke så liten da.

:fnise: Bombe!

:klem:

Ts; Jeg tror du bør tenke litt på hva slags type hund du tror passer for deg, det er veldig mange fine raser mellom 1 og 6 kg.. Vil du ha den mer lettlærte allround-typen er papillon og Shetland sheepdog super. Men tibetansk spaniel er ikke dum hvis du foretrekker en litt roligere rase, de er derimot ofte tunge å jobbe med. 1 time hovedtur om dagen er nok for alle selskapsrasene.

Endret av palamina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...