AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 Har en ettårig med ørebetennelse. Må jeg til legen med han i morgen, eller kan jeg drive det tilbake med jevnlig saltvann behandling? Anonymkode: 90459...c6b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Beklager så mye, skal stå ØYEBETENNELSE. Anonymkode: 90459...c6b
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #3 Skrevet 10. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager så mye, skal stå ØYEBETENNELSE. Anonymkode: 90459...c6b Har du tidligere fått beskjed fra din eller barnets lege om å behandle slike betennelser med saltvann? Jeg ville tatt med barnet til lege. Anonymkode: 26b8b...459 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #4 Skrevet 10. januar 2016 Mener du øyekatarr? Oftest går det over av seg selv, kun med skylling og fjerning av puss. Om du ikke ser noe bedring i morgen så drar du til lege. Min datter har hatt det 3 ganger, 2 av de gikk det raskt over, den siste måtte hun til lege. Grei lesing i linken under: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/oyekatarr-infeksios-konjunktivitt-3570.html?page=4 Anonymkode: 461b3...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #5 Skrevet 10. januar 2016 Som regel får man ikke behandling før man har ventet noen dager og sett om det gikk over av seg selv. Anonymkode: 165e9...57a
skruf Skrevet 10. januar 2016 #6 Skrevet 10. januar 2016 Du kan prøve med kamillete. Kok opp kamillete og rens over øynene med det (dypp en pad i teen). Men, personlig så ville jeg gått til lege og fått øyedråper/salve. Er uhyre smittsomt og brer seg raskt til andre familiemedlemmer og barn i barnehage/skole. Du må holde barnet hjemme så lenge øyebetennelsen er aktiv. Får du dråper så kan barnet i barnehage/skole etter påbegynt behandling. (vær veldig nøye med håndhygiene, både til dere voksne og barnet.) 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #7 Skrevet 10. januar 2016 1 minutt siden, skruf skrev: Du kan prøve med kamillete. Kok opp kamillete og rens over øynene med det (dypp en pad i teen). Men, personlig så ville jeg gått til lege og fått øyedråper/salve. Er uhyre smittsomt og brer seg raskt til andre familiemedlemmer og barn i barnehage/skole. Du må holde barnet hjemme så lenge øyebetennelsen er aktiv. Får du dråper så kan barnet i barnehage/skole etter påbegynt behandling. (vær veldig nøye med håndhygiene, både til dere voksne og barnet.) Man må ikke holde barn hjemme pga øyekatarr, med mindre almenntilstanden er dårlig. Det er gamle regler. Se link: http://barnehage.no/helse/2014/01/oyekatarr--kan-barnet-sendes-i-barnehagen/ Anonymkode: 461b3...6f1 1
skruf Skrevet 10. januar 2016 #8 Skrevet 10. januar 2016 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må ikke holde barn hjemme pga øyekatarr, med mindre almenntilstanden er dårlig. Det er gamle regler. Se link: http://barnehage.no/helse/2014/01/oyekatarr--kan-barnet-sendes-i-barnehagen/ Anonymkode: 461b3...6f1 Vel; i min barnehage og senere skole så har de den regelen. Så da er de sikkert litt utdatert i den medisinske verdenen Helt klar regel på at ved øyekatarr så er det hjemmedager til påbegynt behandling. Nå har alle øyekatarrene her i huset medbrakt knallrøde øyne og puss, noe som er helt vanlig. Jamfør artikkelen du linket til. Endret 10. januar 2016 av skruf 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #9 Skrevet 10. januar 2016 Greit nok at barnehagen har satt den regelen. Men de har ikke noe grunnlag for det i medisinen. Det ble endret i 2009, så da ligger de i såfall langt etter om de fortsatt krever dette. Det er også stor forskjell på virus- og bakteriell infeksjon. Ved virus vil ikke salve/dråper ha virkning i det hele tatt, og smitten vil ha kommet til flere andre før det første barnet evt får symptomer. Ved bakteriell infeksjon vil allmenntilstanden mest sannsynlig være såpass dårlig at man tar barnet til lege uansett (mye puss, gjenklistrede øyne, vondt og dårlig form), og man vil følgelig holde barnet hjemme uansett. Anonymkode: 461b3...6f1 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #10 Skrevet 10. januar 2016 8 minutter siden, skruf skrev: Vel; i min barnehage og senere skole så har de den regelen. Så da er de sikkert litt utdatert i den medisinske verdenen Helt klar regel på at ved øyekatarr så er det hjemmedager til påbegynt behandling. Nå har alle øyekatarrene her i huset medbrakt knallrøde øyne og puss, noe som er helt vanlig. Jamfør artikkelen du linket til. Da er det klart man vurderer om man trenger behandling, og allmenntilstanden avgjør såklart. Men 2 av 3 av mitt barns øyekatarrer har kun vært rødt øye og litt mer tårer enn vanlig, kun noe tørket puss på morgenen etter nattesøvnen, sammen med vanlig forkjølelse. Så der ville ikke behandling gjort noen forskjell. Anonymkode: 461b3...6f1
skruf Skrevet 10. januar 2016 #11 Skrevet 10. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det klart man vurderer om man trenger behandling, og allmenntilstanden avgjør såklart. Men 2 av 3 av mitt barns øyekatarrer har kun vært rødt øye og litt mer tårer enn vanlig, kun noe tørket puss på morgenen etter nattesøvnen, sammen med vanlig forkjølelse. Så der ville ikke behandling gjort noen forskjell. Anonymkode: 461b3...6f1 Puss er ekstremt vanlig ved øyekatarr, og puss om morgenen er nesten etter læreboka Her i huset så er alltid puss=øyedråper. Vi har nettopp hatt en runde her i huset der jentungen fikk det først, deretter meg og så mannen min, og igjen ei løype med ny øyekatarr til jentungen også mannen.. Så, det smitter superraskt til tross for hygienetiltak og saltvann.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2016 #12 Skrevet 11. januar 2016 35 minutter siden, skruf skrev: Puss er ekstremt vanlig ved øyekatarr, og puss om morgenen er nesten etter læreboka Her i huset så er alltid puss=øyedråper. Vi har nettopp hatt en runde her i huset der jentungen fikk det først, deretter meg og så mannen min, og igjen ei løype med ny øyekatarr til jentungen også mannen.. Så, det smitter superraskt til tross for hygienetiltak og saltvann. Igjen, det finnes 2 typer, én der behandling må til, én der behandling ikke har virkning. Man kan ikke bare anta at rødt øye = antibiotika, og at det betyr full behandling av alle samt hjemmedager fra barnehagen. Fra nhi: "Konjunktivitt er en tilstand som i de fleste tilfeller går over av seg selv. Ved bakterieinfeksjon i øynene viser forskningen at bruk av antibiotikadråper kan forkorte varigheten av plagene noe, og man blir raskere smittefri. Dersom sykdommen er forårsaket av virus, hjelper det ikke med antibiotika-dråper. " "Dersom det er en virusinfeksjon (adenovirus), vil barna være smitteførende selv om de får behandling. I slike situasjoner er det ikke til å unngå at infeksjonen sprer seg til andre barn. I de fleste tilfeller vil spredning til andre barn i barnehage ha startet allerede før det første barnet kommer til undersøkelse. " "Nesten to av tre personer blir bra uten behandling på to til fem dager." Som sagt: det er helt greit å se an en dag eller to med vask med saltvann og god hygiene, ofte er det mer enn nok. Og det er heller ikke bra om lege skriver ut antibiotika til alle slike tilfeller, side det ofte er helt unødvendig (virus). Anonymkode: 461b3...6f1 3
skruf Skrevet 11. januar 2016 #13 Skrevet 11. januar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Igjen, det finnes 2 typer, én der behandling må til, én der behandling ikke har virkning. Man kan ikke bare anta at rødt øye = antibiotika, og at det betyr full behandling av alle samt hjemmedager fra barnehagen. Fra nhi: "Konjunktivitt er en tilstand som i de fleste tilfeller går over av seg selv. Ved bakterieinfeksjon i øynene viser forskningen at bruk av antibiotikadråper kan forkorte varigheten av plagene noe, og man blir raskere smittefri. Dersom sykdommen er forårsaket av virus, hjelper det ikke med antibiotika-dråper. " "Dersom det er en virusinfeksjon (adenovirus), vil barna være smitteførende selv om de får behandling. I slike situasjoner er det ikke til å unngå at infeksjonen sprer seg til andre barn. I de fleste tilfeller vil spredning til andre barn i barnehage ha startet allerede før det første barnet kommer til undersøkelse. " "Nesten to av tre personer blir bra uten behandling på to til fem dager." Som sagt: det er helt greit å se an en dag eller to med vask med saltvann og god hygiene, ofte er det mer enn nok. Og det er heller ikke bra om lege skriver ut antibiotika til alle slike tilfeller, side det ofte er helt unødvendig (virus). Anonymkode: 461b3...6f1 Jeg vet dette. Men ikke alle barnehager er klar over dette, og ergo så forlanger de at barna er hjemme til påbegynt behandling utifra gamle retningslinjer. Har lest at det er ikke mange dager forskjell på om man blir frisk med eller uten dråper.
Sushi Skrevet 11. januar 2016 #14 Skrevet 11. januar 2016 31 minutter siden, skruf skrev: Jeg vet dette. Men ikke alle barnehager er klar over dette, og ergo så forlanger de at barna er hjemme til påbegynt behandling utifra gamle retningslinjer. Har lest at det er ikke mange dager forskjell på om man blir frisk med eller uten dråper. Da bør du oppdatere barnehagen. De kan faktisk ikke kreve at du holder barnet hjemme. Min erfaring er at bare puss gjerne er virusinfeksjon, mens veldig rødt øye ofte er bakterieinfeksjon. Ville sett an noen dager, med mindre barnet er veldig plaga. Legen min anbefalte også å skylle med kamillete. 1
bush babe Skrevet 11. januar 2016 #15 Skrevet 11. januar 2016 2 timer siden, skruf skrev: Jeg vet dette. Men ikke alle barnehager er klar over dette, og ergo så forlanger de at barna er hjemme til påbegynt behandling utifra gamle retningslinjer. Har lest at det er ikke mange dager forskjell på om man blir frisk med eller uten dråper. Da er det bare å printe ut retningslinjene fra Folkehelseinst. og ta med til barnehagen, evnt snakke med kommuneoverlegen og be henne ta det med barnehagene i kommunenen. Hvis alle skal holde øyekatarrbarn hjemme noen dager, er det dyrt for samfunnet. Øyekatarr er jo kun "snørr i øynene", så det kan likestilles med forkjølelse, og da holder man ikke barna hjemme. Hyppig vask med lunkent vann og bomull og god håndhygiene gjør susen. (en sjelden gang er det bakterielt, men ikke hver gang dere har det tror jeg). Gammel vane er vond og vende, og med øyekatarr er det dessverre mange barnehager som henger etter. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå