Melissa Gioberti Skrevet 9. oktober 2004 #1 Del Skrevet 9. oktober 2004 En dansk sosiolog poengterte i Fredrik Skavlan-sendingen sist fredag noe som ikke er en bombe: Kvinnenes inntogsmarsj er kraftig- og den vil stadig bli større. Jeg tror ikke vi her snakker om kvinnene i Afganistan og Etiopia, men i vesten. Hva mener du? Er det ikke håp for mannen? Kvinner er i flertall på høyere utdannelse, har bra jobber (unntatt i styrene og finans), tjener i større grad like mye som/mer enn mannen og for fremtiden ser det ennå lysere ut for kvinnen. Den vestlige kvinne er kresen og har høye krav til en mannlig partner. Mannen har visstnok stått stille i utviklingen og har ikke endret seg mye (Bortsett fra litt mer støvtørking i hjemmet og et par barnehage-hentinger for husfredens skyld). Mannen vil visstnok ikke ha en kvinne som er mer ambisiøs enn ham. Og fra mannen er ca. 32-34 år og oppover foretrekker mannen kvinner som er tradisjonelle: dvs. de synes det er greit å jobbe deltid/ikke jobb, gjøre mer husarbeid enn ham og ha hovedansvaret for barna. På den måten slipper han å konkurrere med sin kvinnelige partner karrieremessig. Den yngre (mer uvitende?) mannen synes det er kult med "sterke" dynamiske kvinner, mens derimot menn over 30 foretrekker "husmoren"- for å overdrive. Kvinner har massevis av magasiner og blader som de sluker hver uke: der står det om karriere-muligheter, at de kan gjøre hva de vil, Sex and the City, slanking, klær, kjøp av tjenester som barnepass og vaskehjelp, osv., mens menn ikke behøver (?)/ har behov for samme stimuli. Overdriver kjønnsforskerne som hevder mannens tilbakegang på dinosaur-stadiet, eller bør menn skjerpe seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frodo Skrevet 9. oktober 2004 #2 Del Skrevet 9. oktober 2004 Overdriver kjønnsforskerne som hevder mannens tilbakegang på dinosaur-stadiet, eller bør menn skjerpe seg? Ja, de overdriver. Det virker som man har bestemt seg for konklusjonene på forhånd, og så bruker man de data som passer med konklusjonen til å underbygge dette. Det er en viss utjevning mellom kjønnene, men å si at kvinnene tar over er å dra det for langt. Å si at mannen har stått stille er også en merkelig konklusjon. Min oppfatning er at menns holdninger har endret seg mye. At det er et flertall av kvinner på høyere utdanning gjelder bare for lavere grad. De fleste kvinner blir lærere/førskolelærere eller utdanner seg innen helse/sosialfag. For lengre universitets/høyskole-utdanninger er det fortsatt en overvekt av menn i alle aldersgrupper (Også 25-29 år) http://www.ssb.no/emner/04/01/utniv/tab-20...4-09-23-03.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 9. oktober 2004 #3 Del Skrevet 9. oktober 2004 Om det er håp for mannen? Håp om fortsatt å holde damene unna sine bastioner (karriere, skihopp, losjer...)? Håp om at damer fortsatt vil godta at når mannslingen passerer 30 så bør hun hoppe av karusellen og holde seg stort sett i hus? Nei, sannelig om jeg vet! Det kan se dårlig ut. Men, et paradoks er jo at det er kvinnen som oppdrar mannen. Dagens voksne menn er ført inn i sine roller av kvinner. Så kanskje er det kvinnen som må skjerpe seg? Enda mer, altså. At hun oftere slenger beina på bordet, blar opp i avisen og ber sin kjære om han gidder å hente en kopp kaffe til henne..? Og spør med selvfølgelig mine hva han har tenkt å lage til middag..? For eksempel... Det at unge menn synes det er OK med Sterke, Selvstendige Damer, men at de noen år senere vil ha oss myke, kan kanskje forklares med at menn over tredve har blitt pappaer. Og at de som sagt er oppdratt til at det er Mor som tar seg av unger, og Far som henter inn gryna. Dessuten har de kanskje erfart at å være hjemme med unger er litt av en jobb? Det er jo stadig flere som tar pappapermisjon... Frodo; statistikk kan brukes akkurat som man vil... For å underbygge sine påstander... Som å kalle lærer/førskolelærer og helse/sosialfag lavere grad... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FallenAngel Skrevet 9. oktober 2004 #4 Del Skrevet 9. oktober 2004 Likestilling er ikke det samme som kvinnesak. Her må også mannen komme sterkere på banen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frodo Skrevet 9. oktober 2004 #5 Del Skrevet 9. oktober 2004 Frodo; statistikk kan brukes akkurat som man vil... For å underbygge sine påstander... Som å kalle lærer/førskolelærer og helse/sosialfag lavere grad... Nå går lavere/høyere grad på lengden av studiet da og ikke på valg av studieretning. Mastergrad er en høyere grad enn bachelor.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pace Skrevet 9. oktober 2004 #6 Del Skrevet 9. oktober 2004 Jeg syntes det ligger en krise i det. Sånn jeg forstår jenter og gutter nå, så forstår jeg generelt jenter igjennom språk, og gutter igjennom matte. Mange jenter syntes sikkert jeg ikke forstår situasjoner og følelser. Men jeg syntes noen jenter kan være helt håpløse med selvfølgelige prinsipper. Men generelt så tvinnes vel matte(struktur) og språk inn i hverandre hele tiden... Fra barnstadige lærer gutter om kraft, biler og teknikk, noe som er mye relatert med matte. Jenter om kommunikasjon, og barneleker. Problemet sånn jeg ser det ligger i skolen. Fordi nesten alle av fagene er språk relatert, og ikke matte! Dette gjør at jenter blir overlegne sosialt og jobbmessig sett i nær framtid tror jeg. Du ser det allerede på skolen i dag. Jenter sitter mere stille, og gutter er mere rastløse. 70% av de som starter på Universitet(UIO) er jenter.... Alikevel tror jeg det kan være et nødvendig onde. At mennesker som er født med et mere sannsynlig ansvar for barn, kommer mere i styring, tror jeg er godt for samfunnet. Tror sånne mennesker vil dytte samfunnet til å legge vekt på viktigere ting. Så burde ting utjevne seg etterhvert når vi får det til. En måte man kan kontre det på er å lese like mye bøker for gutte-barna sine, som for jentene! Men det holder vel ikke det heller, siden mye press kommer utenifra... Men hvor fort ting forandrer seg.... Ivertfall må man ikke misforstå likhetskampen, som går ut på likhet i moralsk ansvar for begge kjønn, men ikke at begge skal bli like karakter messig sett! Det vil man aldri bli uansett. Og det er vel bare like fint. Men når det kommer til matte og språk, tror jeg det er til alles beste at menn og kvinner er tilnærmet like god i begge deler. Ikke bare for at begge skal klare jobb, men for at de også skal kunne leve lykkelig sammen og forstå hverandre. Heller kjempe sammen, enn en kamp for å forstå hverandre. Innenfor feminisme tror jeg Kampen er over. Tror man har kommet til fase to: Forståelse. Men at det nå går andre vei også. Gutter må lære å forstå jenter, men jenter må lære å forstå gutter også. Akkurat hvor jeg vil med det vet jeg ikke helt selv heller. Men kanskje ser jeg det i feil ende her... Kanskje problemet ikke ligger i forståelse, men at vi bare må tilbringe mere tid sammen fra starten av. Før så hadde man kanskje klarere prinsipper på forskjellene mellom jenter og gutter, men da levde man tettere sammen! Tror det å leve tettere sammen, gjør en mere like, enn å ha likere prinsipper. Så kanskje har man helt misforstått det hele. Kanskje vi er mere ulike i dag enn vi noengang var fordi vi tilbringer så mye tid fra hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Modig mann Skrevet 9. oktober 2004 #7 Del Skrevet 9. oktober 2004 Fremtiden ser mørk ut hva gjelder forholdet mellom kivnner og menn. Flere rike/vellykkede karrierekvinner uten mann (dem trenger vel ingen, da dem kan adopere barn selv) og mange enslige menn uten karriere/inntekt av betydning som savner en kvinne å dele livet med. Jeg tror at det vil medføre mange ulykkelige kvinner og menn, fordi også kvinner føler vel et visst behov for en partner en gang i blant. Nevnte kvinner virker så arrogante og vellykkede, og menn generelt sett tør ikke innlede noe forhold til dem. Jeg har ikke "løsningen", men tror at utviklingen følger en negativ trend som kan/vil skape en større avgrunn mellom kjønnene på sikt. (Lykkelig er den mann hvis kvinne elsker ham livet ut. Tror ikke det er mye vanlig nå for tiden, dessverre.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. oktober 2004 #8 Del Skrevet 10. oktober 2004 Jeg tror fremtidens kvinne i større grad vil velge bort det tradisjonelle familielivet til fordel for karriere og en aktiv fritid. Erotiske behov kan tilfredstilles av en elsker man treffer noen ganger i måneden. Elskeren kan være en yngre mann, gjerne litt bohemsk og spennende. Eller en gift mannlig kollega. Barn er ikke så viktig. Barn er krevende og man må sette egne behov i bakgrunn i minst 15 år fremover. Barn innebærer også dårligere økonomi, frihetsberøvelse, bekymringsrynker og en slappere kropp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 10. oktober 2004 #9 Del Skrevet 10. oktober 2004 Nå går lavere/høyere grad på lengden av studiet da og ikke på valg av studieretning. Mastergrad er en høyere grad enn bachelor.. Ok. Misforstod... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. oktober 2004 #10 Del Skrevet 11. oktober 2004 Hva mener du? Er det ikke håp for mannen? Jo, jeg tror faktisk at mannen har kommet for å bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
–sahra– Skrevet 14. oktober 2004 #11 Del Skrevet 14. oktober 2004 Jeg tror vi kommer til å se en motpol til alt dere har beskrevet av selvrealiseringen til kvinnen som ett uavhengig idivid uten lengsel etter ro og harmoni i ett familie liv, her hvor VI lever. Vi har kommet fram til at vi bare begrenser oss selv ved å godta alt mannen har tatt av plass før vi stod opp for oss selv. De fleste kvinner vet faktisk at verden ikke alltid har vært slik den er nå- i vesteuropa. Og at det i store deler av verden fortsatt er mange mange kvinner som lever i en verden skapt av, og for menn. Man lukker øynene og ser kun seg selv ved å tro at siden kvinner her kan gjøre livet sitt til noe annet enn hva vi hadde muligheten for 50 år siden, har kvinner det like bra over hele verden. Og står man for noe, så hjelper det ikke å være fornøyd og ta til takke med kanskje 0,2 prosent av 100. Nevnt ovenfor så tror jeg det kommer fler og fler familier som blir stiftet framover. Mange søker trygghet og kjærlighet idenne egoistiske tillværelsen vi har sett så mye av det siste tiåret. Kvinner i denne verden vet at det å være sevstendig og likestillt som mannen er mye mer enn å IKKE stifte familie. Gå ut på byen 5 dager i uken og leve fylla til man er 35. Og vi vet at det på tv ikke alltid stemmer overens med virkligheten. Ihvertfall de som har levd slik. Det vi da slåss for er enklere tilbakekomst til arbeid etter permisjon og ikke minst lengre permisjon med mer utbetalt, slik at ikke bare de som føder barna får mindre betalt. Men at det jevnes ut slik at begge parter tjener like mye når ett barn kommer til verden. Fullstendig likestilling av verdier i samfunnet m.m Selv om liker å tro at vi har det perfekt og derfor ikke går lenger inn på det, er det dessverre ikke fullstendig likestilling noen steder i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #12 Del Skrevet 14. oktober 2004 Jo, jeg tror faktisk at mannen har kommet for å bli. Trøffel, du tar feil. Mannen er i ferd med å dø ut. Husker du ikke å ha lest det? Om bare noen få millioner år er mannen en saga blott... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. oktober 2004 #13 Del Skrevet 14. oktober 2004 Det kan vel se ut som om dette blir et problem fremover - fra her vi står i dag. Men det er vel ikke nødvendigvis et problem? Kvinner og menn vil vel alltid ha behovet for nærhet og samhørighet? Behovet for å føre livet videre. man må bare finne andre løsninger for å få dette til å fungere. Nå sliter vi vel fremdeles litt med den ingrodde ideen om at mor er hjemme med barna og tar vare på dem og sin mann, og mannen tjener pengene. Det viser seg jo fremdeles veldig ofte at mannen tar sin hatt og går den dagen kona tjener mer enn ham. Og det viser seg at flere kvinner velger karriere før de vil ha barn. Som regel vil de ha barn, men når de bestemmer det selv. Dette behøver ikke være et problem, men fordrer at menn og kvinner faktisk deler foreldreoppgaven likt. Det kan ikke være slik at kvinnen er den som først bruker opp sine sykedager med barna, før mannen i det hele tatt begynner å ta sine. Det er kvinnen som må sørge for å komme seg hjem til fem, for mannen jobber overtid. Vi er på vei dit hvor både far og mor har like viktige jobber, og puslespillet blir litt vanskeligere. Men bør det være et problem? Samarbeid på lik linje må da være svaret.....? Og kanskje litt firing på krava når det gjelder en del ting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjellebassen Skrevet 15. oktober 2004 #14 Del Skrevet 15. oktober 2004 Trøffel, du tar feil. Mannen er i ferd med å dø ut. Husker du ikke å ha lest det? Om bare noen få millioner år er mannen en saga blott... Det er faktisk sant. Jeg tror ikke det er snakk om millioner av år engang, snarere 100 000 år. Nå spørs det jo om menneskene i det hele tatt finnes så lenge at det skjer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå