urlm Skrevet 10. januar 2016 #1 Skrevet 10. januar 2016 Jeg ble tatt for bruk og besittelse av cannabis i går, og godtok forelegg på stedet. Slik jeg har forstått det havner dette på vanlig vandel i 2 år og forblir på den uttømmende vandelen (rullebladet) ut livet. Slik jeg også har forstått det har dette minimale konsekvenser innen norsk arbeidsliv med mindre man skal jobbe innen politi, juss eller forsvaret, noe jeg ikke har noen intensjoner om. Jeg er dog en ganske ambisiøs student, og studerer økonomi med bare toppkarakterer og tidligere plettfri vandel. Har valgt studie med sikte på å ta master i Asia og å få en fot innen internasjonale bedrifter. Drømmen er å jobbe i utlandet. Det jeg er bekymret for nå er hvilke konsekvenser dette rullebladet vil kunne få for meg senere. Kan ambassader kreve uttømmende vandel for visumsøknader? Hvor mye veier en slik dom i visumsøknader? Noen som er kjent med noen som har fått visum i for eksempel USA med likende rulleblad? Hvis jeg skulle være så heldig og en dag havne i posisjonen hvor jeg er aktuell for en lederstilling, vil disse ha hjemmel for å kreve uttømmende vandelsattest, eller kun vanlig vandelsattest? Har som sagt ingen planer om å jobbe innen verken helse, politi, forsvaret eller rettsvesenet, så det som bekymrer meg mest er egentlig visumsøknader og liknende i fremtiden. Men om for eksempel privat næringsliv innen økonomirelaterte stillinger vil kreve uttømmende vandel blir jeg virkelig bekymret for fremtiden min. Vil ikke bli hjemsøkt av en slik filleting resten av livet. Er jo klar over "smutthullet" ved feriereiser til USA, hvor man bare lyver og sier man har plettfri vandel også slipper man som regel inn. Dette dukker opp overalt jeg søker på Google, men det ingen svarer på er om man kan få visum om man gjør det på den ærlige måten, og faktisk forklarer forholdet. Jeg ønsker ikke å lyve og stresse meg gjennom slike ting. Jeg ønsker å gjøre det ordentlig og håper på forståelse for at dette faktisk ikke er veldig alvorlig, men har dessverre hørt at spesielt USA ser veldig strengt på narkotika-relaterte dommer, dette til tross for at USA har tilnærmet legalisert cannabis i sitt eget land. Så utgangspunktet mitt er at jeg faktisk skal søke om visum, dette kan bli aktuelt uansett om jeg skal ha lengre opphold i forbindelse med arbeid. Har lest at ambassadene vil "kreve" uttømmende vandelsattest, men at politiet i Norge vil kunne gi deg en vanlig vandelsattest (dvs. gammel moro er ikke med) hvor det ikke står noe om at en uttømmende vandelsattest er tilgjengelig. Slik vil amerikanske myndigheter gå ut fra at den er uttømmende? Går ut fra at amerikanske myndigheter ikke har noe større rett eller tilgang til norsk strafferegister enn det private bedrifter har, og at de må få det de trenger via politiet? Hadde satt stor pris på om noen med litt kunnskaper og erfaring kunne svart på noen av disse spørsmålene!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2016 #2 Skrevet 10. januar 2016 Jeg vil bare si at jeg føler med deg. Sprøtt at det er så strengt! Har en kompis i samme båt etter Tiesto-konsert i går... Anonymkode: c376a...181
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå