Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i gang med å søke etter ny jobb, men jeg har sosial angst og gjør det derfor ikke så bra på jobbintervjuer. Jeg blir så stresset og nervøs at jeg ikke får slappet av og vist hvem jeg er, og i tillegg ser jo de fleste arbeidsgivere etter utadvendte, sosiale og selvsikre personer. Det er mange som ikke forstår hva sosial angst er, og synes sikkert at jeg oppfører meg veldig rart eller mistenksomt. Så burde jeg si ifra om dette på intervjuet? Og er det noen som har noe tips eller erfaringer for en som meg?

Jeg har ikke utdanning, og ikke så mye arbeidserfaring. Men jeg har en god referanse fra min siste jobb. Siden jeg har så store problemer med angst, og depresjon som følge av angst, har jeg noen "hull" i CV'en fordi jeg har vært utenfor arbeidslivet i perioder. Er dette noe jeg burde være ærlig om på intervju, eller prøve å bortforklare?

Akkurat nå er jo arbeidsmarkedet tøft, så jeg er bekymret og usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke så stort nettverk eller familie som kan hjelpe meg på noen måte.

Anonymkode: adf7c...53b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør moderere hva du forteller om psykisk sykdom i et intervju. Mange arbeidsgivere tenker automatisk "lange og mange sykemeldinger" og du er fort ute av dansen i konkurransen om jobben, selv om du har fine attester å vise til. 

I stedet for å tenke på de tingene du ikke er så flink til, tenk på alt du er god på, alt du fikk til i den jobben du fikk god attest fra. Alle er litt nervøse på intervju, så du kan skjule angsten din bak dette. Men husk at du må makte å stå i jobben etterpå om du får den. Vet du på forhånd at dette kommer til å bli utfordrende bør du ikke ta jobben.

Jeg har selv en psykisk diagnose, men jeg er en racer på å jobbe. Dessverre har jeg noen hull fra ungdomstiden, fra tiden før jeg fikk diagnosen og riktig behandling. Hadde jeg sagt jeg hadde kreft hadde alt vært greit (selv med senskader), men psykisk sykdom -det bærer du med deg på CVen hele livet (selv om du har blitt frisk).

Anonymkode: d3229...059

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør moderere hva du forteller om psykisk sykdom i et intervju. Mange arbeidsgivere tenker automatisk "lange og mange sykemeldinger" og du er fort ute av dansen i konkurransen om jobben, selv om du har fine attester å vise til. 

I stedet for å tenke på de tingene du ikke er så flink til, tenk på alt du er god på, alt du fikk til i den jobben du fikk god attest fra. Alle er litt nervøse på intervju, så du kan skjule angsten din bak dette. Men husk at du må makte å stå i jobben etterpå om du får den. Vet du på forhånd at dette kommer til å bli utfordrende bør du ikke ta jobben.

Jeg har selv en psykisk diagnose, men jeg er en racer på å jobbe. Dessverre har jeg noen hull fra ungdomstiden, fra tiden før jeg fikk diagnosen og riktig behandling. Hadde jeg sagt jeg hadde kreft hadde alt vært greit (selv med senskader), men psykisk sykdom -det bærer du med deg på CVen hele livet (selv om du har blitt frisk).

Ok så du mener at jeg ikke bør si at jeg sliter med angst? 

Jeg har noe positivt jeg kan si på intervjuet som at jeg er arbeidsom og pålitelig, men jeg føler at mange ser etter sosiale og selvsikre kandidater og det klarer jeg ikke å "fake". Så jeg fokuserer mest på det at jeg er en ansvarlig og sånne ting. Med tanke på den oppveksten jeg har hatt så er jeg stolt over at jeg faktisk har klart meg så bra som jeg har, og det skulle jeg gjerne sagt på intervjuet fordi jeg synes det i det minste viser at jeg er sterk og ikke gir opp. Men igjen så vet jeg ikke om det er noe som passer seg å si på et intervju.

Når jeg har jobb så lar jeg aldri sykdom eller angst/depresjon hindre meg fra å jobbe, uansett hvordan jeg føler meg så møter jeg opp og står på. Så det er ikke noe problem. Men jeg søker ikke på jobber jeg vet jeg ikke kan klare, som for eksempel telefonsalg eller jobber hvor man må være veldig sosial og frampå.

Det er trist at psykisk sykdom ødelegger så mye for en i livet, selv når man har kommet seg ut av det verste. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok så du mener at jeg ikke bør si at jeg sliter med angst? 

Jeg har noe positivt jeg kan si på intervjuet som at jeg er arbeidsom og pålitelig, men jeg føler at mange ser etter sosiale og selvsikre kandidater og det klarer jeg ikke å "fake". Så jeg fokuserer mest på det at jeg er en ansvarlig og sånne ting. Med tanke på den oppveksten jeg har hatt så er jeg stolt over at jeg faktisk har klart meg så bra som jeg har, og det skulle jeg gjerne sagt på intervjuet fordi jeg synes det i det minste viser at jeg er sterk og ikke gir opp. Men igjen så vet jeg ikke om det er noe som passer seg å si på et intervju.

Når jeg har jobb så lar jeg aldri sykdom eller angst/depresjon hindre meg fra å jobbe, uansett hvordan jeg føler meg så møter jeg opp og står på. Så det er ikke noe problem. Men jeg søker ikke på jobber jeg vet jeg ikke kan klare, som for eksempel telefonsalg eller jobber hvor man må være veldig sosial og frampå.

Det er trist at psykisk sykdom ødelegger så mye for en i livet, selv når man har kommet seg ut av det verste. 

Ikke nevn ting som ikke er relevant for jobben i et intervju. Det er ingen som nevner at de har astma eller epilepsi (om det ikke er relevant) når de er til intervju. Og for all del ikke si noe om barndommen din. Dette er ikke et sosialkontor. Snakk kun om stillingen, dine tidligere erfaringer og hvorfor du er den rette til denne jobben. Husk: du skal selge deg inn som en god kandidat. Ja, mange arbeidsgivere ønsker sosiale og utadvendte mennesker, men det finnes mange stillinger der man bare skal ha jobben gjort. Si de tingene du skrev om at du er pålitelig og arbeidsom, det er gode egenskaper. Finn gjerne noe du er spesielt god på også, som er relevant for de jobbene du søker. Det er også lov til å komme med spørsmål du har, f.eks hvordan arbeidsdagen er lagt opp, om det er turnus og i tilfelle start og slutt for hver vakt. 

Enig i den siste setningen din. Det eneste du kan gjøre med det er å innse at sykdommen har vært en begrensning, men at du ikke ønsker at den skal være det videre. La det som hører sykdom til være mellom deg og legen din, og gjør jobben din så godt du kan når du er på arbeid. Når du føler mestring på jobb er dette gode nyheter for angsten din. 

Skrevet

Enig i det AB over her sier. På jobbintervju skal du snakke om hva du kan gjøre i den aktuelle jobben, ikke alt annet omkring.

Et tips fra meg er å øve seg. Spør en god venn om hun kan late som om hun er intervjuer for deg. Du kan også snakke foran speilet eller filme deg selv. Jeg gjorde dette selv, og syns det funket veldig bra selv om det føltes veldig kunstig og merkelig :P Les deg opp om jobben du søker og vær forberedt på å bli spurt om ting som er typiske arbeidsoppgaver, om det er noe spesielt jobben står for eller lignende.

Anonymkode: 50787...3f3

Skrevet

Jeg har ikke angst eller noe sånt, men blir så nervøs på intervjuer at jeg såvidt får frem et ord. Har mirakuløst fått alle jobber jeg har vært på intervju til tross for dette. Ville ikke nevnt angst. Si heller at du er nervøs før intervjuet starter, det er helt akseptabelt. Og nervøsitet kan føre til at man oppfører seg rart :P 

Vær ærlig og si at hullene skyldes sykdom, men at du er bedre nå(hvis det stemmer såklart). Du trenger ikke nevne hva slags sykdom. Og du bør kun fortelle om det dersom intervjuer spør om det! 

Utenom dette, finn noen du stoler på og spør om de kan øve med deg. Les deg opp på vanlige spørsmål ved intervju og skriv ned gode svar på disse. Det er helt greit å ha med notatblokk i intervju, bare pass på at du ikke leser svarene, bruk de heller som huskeliste om du blir stående fast.

Anonymkode: 38dee...14f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...